Dne 1. listopadu 1755 v Den všech svatých postihlo Lisabon zemětřesení o odhadované síle 8,5 až 9 stupně následované vlnou cunami a třídenním požárem. Město bylo téměř srovnáno se zemí. Tehdejší premiér Marquis de Pombal, Sebastião José de Carvalho e Melo byl králem pověřen dohledem nad rekonstrukcí města. Spolu s králem okamžitě nastartovali úsilí k obnově města. O měsíc později 4. prosince 1755 představil Manuel da Maia, hlavní královský inženýr, svůj plán na obnovu města. Představil pět možností včetně opuštění Lisabonu, znovupostavení za pomocí materiálu z trosek, rozšíření ulic a dokonce postavení úplně nového města. Velkolepý finální plán počítal se srovnáním čtvrti Baixa se zemí a následným velkorysým rozvržením ulic „bez omezení“. Hlavními architekty přestavby byli jmenováni Eugénio dos Santos a Carlos Mardel. Za méně než rok bylo město vyčištěno od trosek. Král chtěl nové a perfektně rozvržené město, pověřil své architekty vybudováním velkých náměstí, rozsáhlých tříd a rozšířených ulic s podobnými druhy podnikání.
Lisboa je strategická hra pro 1-4 hráče o obnově města Lisabonu po zemětřesení, cunami a požáru. Během 22 let se budou hráči v rolích šlechticů snažit přispěním k obnově města získat přízeň krále a markýze. S architekty spolupracují na stavebních projektech a rozvíjejí obchod a výroby pro získání vlivu a nejdůležitější věci ve hře, tj. vítězných bodů – paruk (Wigs).
Příprava hry:
Na herní desku se připraví veřejné budovy, plány, ukazatele cen zboží, bodovací destičky, městské destičky, destičky duchovenstva s kardinálem, destičky přízně, kostičky sutě, lodě a politické karty příslušného období dle pravidel. Hráči si vezmou desku hráče a všechen herní materiál zvolené barvy plus 10 réis (peníze), 2 náhodné destičky duchovenstva (jednu si hráč ponechá, druhou odhodí), 1 náhodný startovní plán, 1 náhodnou destičku přízně, 1 zboží od každého typu (zlato, knihy, látka, nástroje). Dle pravidel si osadí svoji desku 8 budovami (=obchody), 8 úředníky a 5 ukazateli souboru suti. Na herní desku si každý hráč umístí následující: figurku dvořana na příslušné místo, jednoho úředníka do kanceláře Marquise de Pombal, jeden disk na pole 5 ukazatele vítězných bodů a jeden disk na ukazatel vlivu dle pořadí. Každý hráč dostane do ruky 5 politických karet ze startovního balíku. Poslední návštěvník Lisabonu je prvním hráčem.
Průběh hry:
Hráči se střídají během herního kola v tazích po směru hodinových ručiček. Hráč ve svém tahu provede následující:
- Zakotví svoje lodě (lodě plně naložené zbožím z předchozích kol se vratí z obchodní plavby -> náklad se odstraní do herní zásoby).
- Odhodí jednu politickou kartu z ruky a obdrží jedno zlato (zboží), nebo zahraje akci pomocí politické karty (musí být schopen akci provést, jinak ji nelze zvolit).
- Dobere si politickou kartu z nabídky.
- Provede základní údržbu, pokud je třeba (odhalení politických karet; doplnění městských destiček, destiček duchovenstva, karet nařízení do 8 pokud je třeba; odstranění zboží ze státních akcí).
Přehled akcí:
- Hraní karty do vlastního portfolia: prodej zboží (do lodí libovolného hráče), nebo obchod se šlechticem (provedení 1-2 státních akcí výměnou za požadované zboží (najmutí státních úředníků, získání plánu, stavba lodi, produkce zboží, návštěva kardinála, získání přízně).
- Hraní karty na královský dvůr: návštěva šlechtice (provedení jedné státní akce + jedné šlechtické akce: stavba obchodu, zisk karty dekretů, otevření veřejné budovy; ostatní hráči mohou aktivního hráče následovat a po odhození destičky přízně příslušného šlechtice a zaplacení vlivu provést jednu z jeho akcí), nebo sponzorování události (po zaplacení ceny lze provést akci na hrané kartě pokladu).
Hodnota pokladu se mění stavbou lodí, hraním karet pokladu do portfolia a během posunu figurky kardinála. Modifikuje cenu stavby obchodů, najmutí úředníků, vliv při návštěvě šlechtice a určuje cenu sponzorované události.
Vliv získat lze stavbou lodí, církevním bodováním a jako odměnu na kartách, destičkách duchovenstva a městských destičkách. Utratit lze při návštěvě šlechtice a místo peněz. Chybějící vliv lze doplatit vítěznými body.
Peníze získat lze prodejem zboží přes lodě a jako odměnu na kartách, destičkách duchovenstva a městských destičkách. Utratit lze za stavbu obchodů, najmutí úředníků a sponzorování události.
Suť lze získat stavbou obchodů, veřejných budov a jako odměnu na kartách, destičkách duchovenstva a městských destičkách. Používají se na kompletaci souborů suti, které zvyšují kapacitu skladiště zboží hráče a slouží jako možná ukončovací podmínka období/hry.
Konec hry:
Hra je rozdělena na dvě období, první skončí (ihned po tahu právě aktivního hráče) dosažením jedné z následujících možností:
- jeden z hráčů zkompletuje 2 soubory suti (hnědá, modrá a červená kostička),
- 3 ze 4 balíčků politických karet jsou vyčerpány.
Před začátkem druhého období se provedou změny lodí v nabídce, přijde nový balíček politických karet a provede se dílčí bodování souborů suti. Hráči mohou odhodit zbývající karty z ruky - za jednu z každého typu mohou dostat obsaženou odměnu. Z příslušného balíčku politických karet se jim doplní ruka do pěti. Druhé období skončí dosažením jedné z následujících možností:
- jeden z hráčů zkompletuje 4 soubory suti (hnědá, modrá, červená kostička),
- 3 ze 4 balíčků politických karet jsou vyčerpány.
Po výše popsané události se dohraje aktuální kolo, poté se hraje ještě jedno a následuje finální bodování (prakticky vše ve hře). Vyhrává hráč s nejvíce VB.