Hrdinové nebojácně vstoupili do prvního tunelu pod hradem Avel, připraveni na cokoli, co je může tam dole potkat. Když prošli dlouhou chodbou až do první místnosti, překonali několik pastí a byli nažhaveni na další dobrodružství. Když ale uviděli příšeru, která se vyplazila z první místnosti, chlupy se jim zježily hrůzou! Ale nejsou přece zbabělci, aby se nechali hned zastrašit, proto tasili meče, palcáty, připravili kouzla a vrhli se do útoku!
Legendy z podhradí jsou kooperativní karetní hrou zasazenou do fantasy světa Avelu (podobně jako například Kroniky Avelu). Hráči se stávají hrdiny, kteří prozkoumávají temné chodby pod hradem a bojují proti příšerám. Hru je možné hrát jako souvislou kampaň pěti po sobě jdoucích kapitol. Každá z kapitol má specifická pravidla, určité cíle a tedy velmi odlišný průběh. Cílem hráčů je v kampani postupně zvítězit ve všech těchto kapitolách.
Hráči si ale mohou zvolit i jen jednu kapitolu a zahrát si izolovaně pouze tu.
Příprava hry
Doprostřed stolu se položí herní deska s trasou hrdinů, po které se budou hráči pohybovat mezi lokacemi, a trasou příšer, na kterou budou hráči umisťovat přišery.
Každý hráč si dále vybere hrdinu s příslušným balíčkem akčních karet. Na výběr je mezi rytířem, kovářkou, zvědem a čarodějkou. Každý hrdina nabízí a současně i vyžaduje odlišný způsob hry. K tomu si hráči vezmou žetony houževnatosti a pár dalších potřebných komponent.
Velmi důležitý krok je volba hrané kapitoly. Při hře kampaně hráči pokračují další kapitolou v pořadí (případně kampaň zahájí 1. kapitolou). Nebo si mohou hráči vybrat jen tak jakoukoli kapitolu.
Poté již mohou připravit balíček herních karet, které představují příšery nebo herní události. Smíchají univerzální balíček s 20 kartami s balíčkem obdobných karet pro zvolenou kapitolu hry.
Dále dle pravidel pro zvolenou kapitolu se ještě na herní desku rozloží specifické lokace (definované kapitolou), startovní příšery na trasu příšer a další "drobnosti".
Průběh hry
Hráči se střídají v tazích, přičemž ve svém tahu může hráč/hrdina:
- Hrát karty svých akcí z ruky a pomocí nich může útočit na příšery, pohybovat se po trase hrdinů (= mezi lokacemi), získávat prach a nebo i provádět akce specifické pro tu kterou kapitolu.
- Aktivovat lokaci, na které se hrdina nachází. Ty umožňují získávat nějaké předměty nebo často akce specifické pro hranou kapitolu.
- Použít dovednost na stupnici speciální dovednosti svého hrdiny.
- Využít dříve získaný žeton ducha.
Když hráč dokončí všechny chtěné akce, ukončí svůj tah otočením a vyhodnocením karty herního balíčku. Tou kartou může být:
- Příšera, kterou umístí na pole trasy příšer (jen pozor, když je trasa příšer plná, hráči ihned prohrají hru).
- Událost, jejiž efekt hráč ihned vyhodnotí.
Na konci tahu odhodí zbývající své akční karty z ruky a dobere si z balíčku 5 nových karet do příštího svého tahu.
Konec hry
Hraní kapitoly končí vítězstvím, pokud hráči splní její cíl (například poražení specifické příšery nebo uhašení ohně v podzemí).
Naopak prohrou hra končí, když:
- se v podzemí objeví příšera, která se už nevejde na trasu příšer (čímž se příšery dostanou do Avelu).
- mají hráči vzít kartu z herního balíčku, ale tam již žádná karta není.
- dojde k naplnění určitého pravidla hrané kapitoly