Píše se rok 1413 a Jindřich V. z rodu Lancasterů se stává z Boží vůle, králem anglickým, dědicem a vládcem království francouzského a pánem irský. Jindřich nastupuje s ambiciózním plánem – sjednotit Anglii a spojit anglickou a francouzskou korunu.
HraLancaster je založena na principech umisťování „dělníků“ (v tomto případě rytířů), ovládání území a hlasování.
Role hráčů
Hráči představují významné šlechtické rody, které se snaží získat co největší moc a stát se tak nejsilnějším spojencem nového krále a tím i nejvýznamnějším anglickým lordem. Hráči získávají během hry tzv. body moci, které na konci rozhodnou o vítězi hry. Důležitým, prvkem ve hře jsou rytíři, kteří mohou mít sílu od 1 po 4. Čím silnější tím, samozřejmě lepší.
Klíčovým prvkem jsou odměny (rewards). Ty hráč získává v průběhu hry a představují určité bonusy v podobě bodů moci, dalších rytířů, šlechticů, panošů, zlata (platino ve hře) apod.
Příprava hry
Herní plán představuje mapu Anglie rozdělenou na 9 hrabství. Dále se na něm vyskytují políčka představující konflikty s Francií.
Každý hráč obdrží svoji hráčskou desku, která představuje jeho vlastní hrad a dvůr. Dále obdrží vstupní kapitál (zlato), 2 rytíře o síle 1 a 2, hlasovací žetony (ano a ne) a 2 panoše. Panošové jsou důležití při získávání převahy v jednotlivých hrabstvích.
Průběh hry
Hra se hraje na 5 kol a každé se skládá ze 3 fází. Fáze jsou následující:
- Umisťování rytířů - Hráč může umístit své rytíře ode dvora do:
- Hrabství – v každém hrabství mohou být rytíři pouze 1 rodu, v případě že je hrabství již obsazeno je možné stávající rytíře vyhnat s pomocí svých rytířů s vyšší silou a s podporou panošů.
- Hradu
- Konfliktu ve Francii – účast v konfliktu může hráči přinést jak okamžitou tak i pozdější odměnu.
- Parlament – Hráči hlasují o 3 nových zákonech. Zákon může přinést odměnu pro některé hráče splňující jeho podmínky (např. má nejvíce zlata, má nejvíce panošů apod.)
- Odměny – nyní se vyhodnotí vliv v hrabstvích, situace ve vlastním hradě a vyřeší se konflikty ve Francii.
Konec hry a závěrečné bodování
Hra končí po 5 kole. Na konec proběhne závěrečné bodování. V něm získají dodatečné body moci hráči, kteří mají nejvíce rytířů a nejvíce rozvinutý hrad (přístavby a šlechtici v družině). Hráč, který má po závěrečném bodování nejvíce bodů moci se stává vítězem.