Bůžek Kokopellí navštívil domorodé osady a je nutné ho náležitě uctít. Využijte příležitost a uspořádejte dechberoucí slavnosti, které vašim osadám přinesou kromě zábavy i četné výhody. Čím více slavností proběhne, tím spokojenější bude Kokopellí a bohatší a šťastnější osadníci.
Kokopellí je hra, ve které hráči pořádají ve svých osadách slavnosti, které rozšiřují jejich herní možnosti a umožňují zisk vítězných bodů. Někdy ovšem může těchto výhod ke svému obohacení využít i soupeř. V každém kole mohou hráči provádět herní akce rovněž na přilehlých políčkách sousedních hráčů, zvyšovat tak své zisky a často i hatit ostatním jejich plány.
V průběhu hry je třeba volit vhodnou kombinaci probíhajících slavností a ve správnou chvíli je také uzavírat, protože to vede k zisku největšího počtu vítězných bodů.
Příprava hry:
Každý hráč si před sebou sestaví desku své osady. Uprostřed mezi deskami tak vznikne hrací plocha, do jejíhož středu se položí 10 slavností, které byly náhodně vybrány z celkových 16. Následně si každý hráč sestaví svůj tahací balíček. Pro každou z 10 slavností má hráč k dispozici 3 karty. Do balíčku ještě přidá 6 kokopellího karet a zbývající odloží mimo hru. Nyní je třeba balíček důkladně zamíchat (špatně promíchaný balíček může hráči značně zkomplikovat život) a umístit ho lícem dolů na středové pole své osady. Teď už jen zbývá položit žetony bodů na slavnosti uprostřed hrací plochy a to tak, že na každé bude ležet 3 bodový žeton a na něm 4 bodový. Zbývající žetony zůstanou ve společné zásobě. Stejně tak ukončovací značky v počtu odpovídajícím počtu hráčů (10 značek pro 2, nebo 9 pro 3-4 hráče).
Nyní rozhodněte o začínajícím hráči, vezměte si do ruky vrchních 5 karet ze svého tahacího balíčku a můžete začít slavit.
Průběh hry:
V jednotlivých kolech hry se hráči střídají v provádění akcí. Počet kol není pravidly dán. Hraje se tak dlouho, než nastane situace, která hru ukončí.
V prvním kole provedou první dva hráči po jedné akci, ale pak už mohou všichni provádět vždy až 2 akce na kolo, a to různého nebo i stejného typu. Zvýšit počet možných akcí může vliv některé slavnosti otevřené ve vlastní osadě hráče.
Typy akcí:
- Tažení jedné karty z vlastního tahacího balíčku
- Zahájení slavnosti ve své osadě. Zahajovat slavnost mimo svou osadu nelze, pokud to neumožňuje některá z probíhajících slavností hráče. Probíhající slavnost přináší výhody po celou dobu, kdy je vyložena. Ale pozor na to, že některé vaše slavnosti mohou ve svůj prospěch využít i protihráči.
- Zahrání karty v oblasti svého působení, tj. vlastní osadě a přilehlých polích sousedních hráčů, kterou je rozšířena nebo uzavřena některá slavnost.
- Zrušit již probíhající slavnost a dát karty na odhazovací hromádku.
- Výměna karet jejich vrácením na spodek tahacího balíčku. Stejný počet jiných karet si pak hráč vezme s vrchu balíčku.
Mezi akce se nezapočítává dobírání 3 karet a současné získání 1 vítězného bodu, které hráč provede vždy, když má prázdnou ruku.
Konec hry:
Hra je končí, když některý z hráčů nemá v tahací balíčku žádnou kartu, nebo když dojdou ve společné zásobě ukončovací značky. Hráči v ten moment odhodí karty z ruky na odhazovací hromádku a sečtou své vítězné body dle následujícího klíče, přičemž vyhrává hráč s nejvyšším počtem bodů:
- Body získané v průběhu hry
- + Jeden bod za každou právě probíhající slavnost ve vlastní osadě.
- + Body za zbývající karty v tahacích balíčcích. Hráč s nejmenší počtem zbývajících karet dostane 5 bodů, druhý 3 a ostatní žádný bod.