Kingdom Rush: Trhlina v čase je kooperativní desková hra pro 1–4 hráče, kteří se zhostí rolí hrdinů při obraně království proti mocné čarodějce a jejích hordách. Příběh hry se odvíjí napříč 10 scénáři obsaženými v základní hře, přičemž každý další scénář v příběhu přináší náročnější výzvu. V rámci každé bitvy/scénáře pak hráči stejně jako v počítačové předloze budují obranné věže, ale samozřejmě mohou do boje vyslat i každý svého hrdinu, který je silnější než běžní vojáci.
Příprava hry:
Prvním krokem je připravit zásobu karet věží, kterých jsou 4 typy (lučištníci, kouzelníci, dělostřelci a vojáci) a každý typ má 4 úrovně. Díky nim věže postupně nabývají na síle a možnostech.
Hráči si dále vyberou hrdinu a vezmou si jeho kartu se schopnostmi, jeho (či její) miniaturu a také žetony poškození. Stejně jako věže jsou i žetony poškození představovány „tetrisovými“ dílky. Tvary přitom slouží jako mechanismus pro udělování poškození nepřátelským hordám (viz dále).
Dále si hráči zvolí scénář a obtížnost, na jakou se cítí. Obtížnost má 5 úrovní: 1 hvězda, 2 hvězdy, 3 hvězdy, hrdinná a železná zkouška. Dle zvolené obtížnosti se určuje síla království a poblíž herního plánu se položí odpovídající počet žetonů srdíček. Když tato dojdou, hra končí porážkou království a tedy prohrou hráčů. Železná zkouška navíc přidává speciální podmínku/pravidlo dle popisu scénáře.
Závěrem hráči poskládají herní mapu dle instrukcí ve scénáři, včetně důležitých polí pro vstup nových hord a také východu z mapy, ke kterému hordy při hře postupují a pokud jím mapu opustí, snižují sílu království.
Průběh hry:
Samotná hra probíhá v kolech, která se skládají ze šesti fází:
- Příchod nových hord: Na každém přístupovém místě se objeví po jedné nové hordě, jejíž karta se otočí lícem vzhůru a umístí na první volné pole u daného vstupního pole. Líc karty ukazuje rozmístění jednotlivých bojovníků hordy v mřížce 5×5 políček.
- Akce hráčů: V této fázi všichni hráči společně staví věže (vyložením jejich karet na stavební místa na herním plánu), vylepšují je na vyšší úrovně (předáním karty věže jinému hráči, čímž ji povýší o 1 úroveň), aktivují svého hrdinu a samozřejmě používají postavené věže k udělení zranění hordám v dosahu: zde přichází do hry „tetrisové“ žetony zranění, které je potřeba efektivně skládat na karty hord tak, aby zasáhly maximum bojovníků v mřížce karty.
- Poražení hord: Pokud se povedlo v předchozí fázi na jakékoli kartě hordy překrýt žetony zranění všechny její bojovníky, je tato zničena. Hráči jako odměnu obdrží počet krystalů, který je uveden na kartě hordy. A pokud se jednalo o poslední portál (některé hordy jsou portály) v daném scénáři, dohrají hráči toto kolo hry a na jeho konci vítězí.
- Pohyb hord: Všechny karty hord na mapě se pohnou směrem k východu z mapy a případně i aktivují své speciální vlastnosti (např. rychlejší pohyb nebo léčení se). Pokud horda projde východem z mapy, udělí království zranění dle počtu přeživších bojovníků (= bojovníků nepřekrytých žetonem zranění na kartě této hordy).
- Vrácení karet věží a hrdinů do ruky: Hráči si vezmou věže ze svých stavebních míst a svého hrdinu zpět do ruky pro další kolo.
- Utrácení krystalů: Hráči se společně dohodnou, jak využijí krystaly ze společné zásoby – mohou si za ně koupit další karty věží, které si dle dohody libovolně rozdělí mezi sebou (nakupovat jde pouze věže 1. a 2. úrovně).
Konec hry:
Hra končí vítězstvím hrdinů/hráčů, pokud se jim podaří společnými silami zničit poslední portál ve scénáři (případně scénář může podmínku vítězství upravit).
Naopak prohrou hráčů hra končí v okamžiku, kdy přijdou o poslední žeton srdíčka (= síly království), případně pokud východem z mapy projde portál nebo boss (speciální typy karet hord).