Královna Gimnaxa vysílá své nejlepší kartografy, aby pro ni zmapovali severní území království Nalos. Neochvějní průzkumníci mají rok na to, aby probádali rozlehlou zemi a vytyčili nové pozemky podle královniných výnosů. Pokud uspějí, odměnou jim bude čest a sláva, musí však čelit různým nebezpečím Drsná krajina jim nebude jedinou překážkou - žijí zde hordy Gobrů či nelítostných Dragulů. Zvládnou kartografové svůj úkol?
Kartografové jsou rychlou hrou ze světa Hrdiny v kostce. Hráči otáčí karty a zakreslují do své mapky území, které je na nich zobrazeno. Hru je teoreticky možné hrát s neomezeným množstvím hráčů.
Příprava hry
Každý z hráčů dostane oboustranný mapový list, do kterého bude při hře zakreslovat svou mapu. A ještě se hráči dohodnou, kterou stranu pro hru použijí.
Na herní plochu dále rozloží karty výnosů s písmeny A-D (ty samy od sebe nic nedělají). Náhodně se k nim vylosuje jedna bodovací karta, která určuje podmínky pro zisk bodů (udává například, že hráč získá jeden bod za každý les na okraji mapy nebo 8 bodů za každé území složené z šesti a více polí vesnic).
Dále se připraví 4 karty ročních období v chronologickém pořadí (jaro – zima). Tyto karty udávají jaké výnosy (a související bodovací karty) se na konci daného období budou vyhodnocovat.
Posledním podstatným prvkem jsou karty průzkumu. Ty udávají, jaké typy terénů (jako je les, vesnice, voda a podobně) a v jakých tvarech budou hráči do svých map zakreslovat. Tyto karty se zamíchají a ještě se k nim vmíchá jedna karta přepadení.
Průběh hry
Kartografové se hrají na 4 roční období a ty se skládají z jednotlivých tahů. Každý tah má pak 3 fáze:
1. fáze: Průzkum
Hráči otočí vrchní kartu průzkumu z balíčku a ta určí, jaký terén budou moci zakreslit do svých map. Některé tvary u sebe mohou mít i ikonu mince, kterou hráči získají, když se rozhodnou využít přávě tento tvar.
Pokud je odhalena karta přepadení, zakreslí určený tvar do mapy soupeř po jeho levé či pravé ruce. Přičemž zakreslená pole jsou typu „nepřátelé“.
2. fáze: Zakreslení mapy
Každý hráč na svůj mapový list zakreslí část, kterou určuje karta průzkumu (většinou si může vybírat z několika typů terénu a jednoho či dvou tvarů). Musí umístit vždy celý zvolený tvar, ale tento nemusí navazovat na již zakreslené. Pokud se mu do mapy již nevejde, zakreslí pouze 1 pole libovolného typu terénu.
3. fáze: Kontrola
V této fázi hráči zkontrolují, zda neskočilo roční období. Karty průzkumu na sobě mají čísla a když jejich součet přesáhne číslo na kartě ročního období, došlo k jeho konci. Pokud nedošlo, pokračuje hra dalším tahem.
Konec ročního období
Karta ročního období uvádí (pomocí písmen A-D), které výnosy a související bodovací karty budou vyhodnoceny. Hráči si tak zkontrolují své mapy a zapíší si odpovídající bodové zisky.
Následně se znovu ze všech karet průzkumu vytvoří nový balíček, přimíchá se do něj další karta přepadení a může začít další roční období (pokud tedy neskončila právě zima, což by znamenalo konec hry).
Konec hry
Hra končí na konci zimního období. Hráči si sečtou body získané v jednotlivých částech roku (body si průběžně zapisovali). Vyhrává hráč s největším počtem bodů (remízu vítězí hráč s menším počtem ztracených bodů).