Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost |
Herní kategorie: | desková hra, budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Dino Toys |
Autoři: | Vlaada Chvátil |
Rok vydání: | 2008 |
Dostupnost: | 2 obchody (cca 656–679 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Shark | 15.3.2024 | 2
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
První zmínky o střižbě datují její původ do starověké Číny ve 3. století n. l. Odsud pronikla do Japonska a na začátku 20. století se přes východní Asii dostala i do západního světa, a tedy i k nám.
Přelom let 2023 a 2024 přinesl na český deskoherní trh nový fenomén, spočívající ve (znovu)vydávání her, které si svou premiéru odbyly před řádkou let. Díky tomu jsme se dočkali klasik jako El Grande (první edice vydaná v roce 1995), Hledání Eldoráda (2017) a také jednoho z prvních opusů Vlaadi Chvátila Kámen, zbraně, papír (2008).
Oproti první edici má hra především sjednocenou grafiku. Zatímco u první edice malba na krabici vyvolávala představu výpravného eposu, samotné herní komponenty připomínaly spíše dětský animák. Nová verze již od počátku nabízí jednotný vizuál kreseb, na současnou dobu sice jednodušších, ale zároveň srozumitelných. Uvnitř krabice najdeme vedle sešitu pravidel archy se žetony, balíček karet a především sáček napěchovaný dřevěnými věžemi, zdmi a branami.
Z hlediska mechanismů hra upoutá mimo jiné inovativním přístupem k prvku náhody, resp. nepředvídatelnosti. Tam, kde se jinde používají kostky, tahání karet či žetonů, nastupuje střižba (známější jako „kámen-nůžky-papír“). Tento mechanismus je následně obklopen herními komponenty typu karet či žetonů, takže nemusí být hned patrný.
Ve hře se stáváte jedním z knížat, jejichž úkolem je jako první postavit v pohraničí pevný hrad. Abyste toho dosáhli dříve než ostatní, bude zapotřebí rozvíjet vaše panství a zajistit mu výnos zdrojů (představovaných žetony kamene, papíru a zbraní), obranu před nenechavými sousedy a především stavební potenciál. Toho lze dosáhnout jednak získáním vhodných karet, ale minimálně stejně důležité jsou i kořistnické útoky na spoluhráče (resp. úspěšná obrana před nimi).
Hra se člení na kola, přičemž každé sestává z pěti po sobě jdoucích fází:
Karty rozvoje a akční karty již byly zmíněny, podívejme se proto na poslední druh, tedy stavební díly. Na každé této kartě je uveden jeden stavební prvek (věž, zeď, brána) nebo jejich přesně daná kombinace, kterou musí hráč ihned zakomponovat do svého hradu. Ten má pevně stanovený půdorys dvou nádvoří spojených branou, šesti věží a pěti obvodových zdí a brány. Jestliže není možné útvar na získané kartě umístit přesně, lze po dalším zaplacení kamenů již postavené segmenty zbourat, aby se udělalo místo na nové. Jestliže hrajete s mladšími hráči, resp. lidmi s horší prostorovou orientací, doporučuji sestavit z částí hradu z banku tvar vyobrazený na kartě, aby bylo snazší představit si jej. A kdo má své dílo hotové jako první, tomu patří pomyslný vavřín vítěze.
Vlaada Chvátil patřil mezi první české hráče a posléze i autory, kteří začali publikovat své názory na hry (nejprve hry na hrdiny, a poté i hry obecně) a jejich mechanismy (tedy nikoli pouze popisy). Vzpomínám si na sérii jeho článků v časopise Dech draka v 90. letech, kdy mi utkvěla v paměti myšlenka, že hra by měla obsahovat co nejvíce dilemat (čti: rozhodnutí) a měla by mít co nejpřesněji definovaná pravidla. Své myšlenky následně dokázal převést i do praxe, počínaje Arenou a Proroctvím. Zároveň byl prvním (nebo přinejmenším jedním z prvních) autorem, který se dokázal prosadit i u vydavatele specializovaného na společenské hry „nemoderního“ typu; vedle recenzované hry lze zmínit i Bezva fintu (2009) a Čtyřlístek a stroj času (2012).
Druhým rysem jeho her je inovativní přístup ke známým mechanismům. V době, kdy československá deskoherní scéna objevovala interakci spojenou s těžbou surovin a obchodováním v Osadnících z Katanu, přišel Vlaada se hrou Graenaland, kde oba prvky spojil do nového celku. O tom, jakou odezvu vyvolaly jeho Příběh civilizace či Krycí jména, není třeba na tomto místě podrobněji rozebírat. Díky tomu je každá Vlaadova ohlášená hra provázena velkým očekáváním.
Kámen, zbraně, papír zapadá do obou zmíněných kategorií. Tematické zapojení střižby do herních mechanismů působí věrohodně a zároveň přináší do hry permanentní interakci. Díky bojovým kartám je odhadování soupeře u klasického stříhání obohaceno o nový prvek. Použije soupeř symbol, který mu přinese největší zisk? Nebo očekává, že budu takto uvažovat, a zvolí nejméně výhodný symbol? Nebo zkusí vyhrát nějak jinak? Další hlavolam přichází u výběru karet při dražbě. Je lepší soustředit se na jednu konkrétní kartu, kterou nutně potřebuji, nebo raději spojit více karet, i když mě to bude stát majlant? Či dokonce nechat soupeři za mnou takovou kartu, kterou si nebude schopen koupit, resp. jen za využití nevýhodných výměn? Je lepší vzít si kartu na zvýšení budoucích příjmů, i když se tím může zpomalit moje stavební aktivita, nebo raději rovnou umístit vhodnou část hradu, či si zajistit akční karty do chystaných střetů? A nelze zapomenout na stavbu samotného hradu, i když se vám zde bude prostor pro rozhodování postupně zužovat, jak vám stavba poroste před očima.
Recenzovaná hra má potenciál oslovit především začínající hráče či dokonce nehráče, protože všeobecně známý mechanismus (a s ním spojené odhadování soupeře) kombinuje s přijatelným množstvím nových pravidel a dalších herních komponentů. Tomu napomáhají i pečlivě sepsaná pravidla s množstvím příkladů. Dokáže však oslovit i zkušenější matadory, ačkoli se samozřejmě nejedná o náplň na celý večer. Její opětovné hraní pro napsání této recenze mě přimělo nostalgicky zavzpomínat na mé deskoherní počátky.
Kdybych měl hře něco vytknout, musím rozhodně zmínit naddimenzovanou krabici. Jestliže si člověk porovná velikost krabice s množstvím herního materiálu, zjistí, že po vyloupání žetonů z kartonu zůstanou přibližně dvě třetiny vnitřního prostoru nevyužité a zakryté papírovou vložkou. Hra by se podle mého názoru klidně vešla do poloviční krabice. To však nic neubírá na kvalitě hry vycházející ze starých dobrých chvátilovských kořenů. A jestliže bude mít úspěch, snad se dočkáme i dalších her tohoto typu, jež si své příznivce bezpochyby najdou.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Divukraj 3D doplnky
Akt. cena: 8 €
Končí za: 10 dnů