Rozšíření pro hru: |
Jízdenky, prosím! Jízdenky, prosím!: Evropa Ticket to Ride: Märklin Ticket to Ride: Nordic Countries Ticket to Ride: Germany |
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 45 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost, Vlaky |
Herní kategorie: | dopravní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Alan R. Moon François Valentyne |
Rok vydání: | 2011 |
Dostupnost: | 9 obchodů (cca 757–899 CZK) |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 24.9.2021 | 6
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Teď si propojím Kalkatu s Krasnojarskem a budu na půli cesty do Šanghaje. Zatím všechno vychází, jak má. Jen si musím dát pozor na ty žluté karty vagónů, které sbírá můj soused. To by pro mě mohlo znamenat velkou objížďku…
Jízdenky, prosím! Asie je rozšíření pro dobře známou hru Jízdenky, prosím! nebo Jízdenky, prosím! Evropa. Oproti základním hrám přináší několik nových prvků a navíc je možné ji hrát i v týmech. Cílem stále zůstává propojit svými vagónky města, která máte uvedena na jízdenkách. Vítězem se stává ten hráč, který na konci hry získal nejvíce bodů.
Na začátku je nutné se rozhodnout, kterou variantu hry budete hrát. K dispozici je mapa, kdy hraje každý sám za sebe (Legendární Asie) nebo mapa pro týmovou hru.
Legendární Asie potřebuje vagónky (45 na hráče) a jejich karty ze základní hry. Ze základní hry ještě potřebujete žetony označující vaše body. Všechny ostatní komponenty, které používáte (herní plán a jízdenky) již pochází z rozšíření.
Tato varianta obsahuje 6 karet dlouhých tratí a 30 běžných. Jako v základní hře si hráči vezmou jednu dlouhou trať a 3 malé. Z těch si musí alespoň dvě ponechat. Do ruky si vezmou 4 karty vagónů a hra může začít.
Při týmové hře se hráči rozdělí do týmů po dvou (dva až tři týmy). Každý z hráčů si vezme 27 vagónů v barvě týmu. K tomu slouží vagóny přidané do rozšíření. Každý tým dostane dva stojánky na karty: jeden na společné karty cílových stanic a druhý na společné karty vagónů.
Ve hře je celkem 60 karet cílových tratí, které se nerozlišují na dlouhé a krátké.
Obě hry jsme zkombinovali s výroční edicí a jediný zádrhel nastal při týmové hře, kdy jsme museli použít přidané vagóny, které jsou menší a ne tak hezké. Ale vzhledem k tomu, že jsme je používali jako poslední, tak to byl jen estetický problém.
V Legendární Asii vstupují do hry dva nové typy tratí – trajekty a horské tratě. Trajekt potřebuje lokomotivu a horská trať naopak způsobuje opotřebení vagónů a jejich odhození při stavbě dané tratě.
V týmové hře se dobírají karty vagónů tak, že si hráč bere jednu kartu do ruky a druhou dává do společné nabídky. Společnou nabídku vagónů pak může používat jakýkoliv člen týmu při stavbě trati. Jednou z možností tahu je i přidání 2 tratí z ruky do společné nabídky.
Na mapě jsou i tunely, které jsou známé ze základní hry.
Týmová hra končí v okamžiku, kdy se zásoba vagónů v celém týmu sníží na 4 nebo méně. Pak každý ještě odehraje jeden tah a spočítá se výsledné skóre. Za nejdelší nepřerušovanou trať je udělen titul „Asijský Expres“ a bonus 10 bodů. Za nejvíce splněných karet cílových stanic je udělen titul „Světoběžník“ a také 10 bodů. Vítězí tým s nejvíce body.
V případě Legendární Asie je konec spuštěn stejně jako u základní hry. Je zde možné získat titul „Průzkumník Asie“ (a 10 bodů) za nejvíce propojených měst v jedné souvislé trati.
Komponenty a karty jsou ve stejné kvalitě, na jaké jsme zvyklí ze základu. Přiznám se, že jsem se nechal rozmazlit výroční edicí, ale i tak nemám k rozšíření sebemenší výhradu. Stojánky na karty velmi potěší. Pravidla jsou krátká a přehledná.
Trajekty: Legendární Asie přináší trajekty. S těmi jsme se mohli potkat už v Evropě. Při stavbě trajektu je nutné použít lokomotivu.
Horské tratě: Ty jsou naopak novinkou a to velmi příjemnou. Jsou označené písmenem „X“ a při jejich stavbě musí hráč odhodit jeden vagón navíc za každé „X“ na trati. Za každý takto odhozený vagón získává 2 body. Tento mechanismus jsme velmi často používali pro rychlejší přiblížení se ke konci hry a také k zisku rychlých bodů.
Přináší do hry nový náboj. Na mapě je najednou více místa a hráči v týmu se mezi sebou domlouvají, jakým směrem budou budovat svou železniční síť. Zároveň si však nesmějí ukazovat karty, které mají k dispozici.
Prvek toho co se může a nemůže říkat, byl ze začátku lehce předmětem diskuze, ale po nastavení našich základních pravidel už vše běželo, jak mělo. Nemůžete totiž diskutovat své přesné plány moc nahlas, protože soupeřící tým vám je pak bude chtít co nejvíc překazit.
Při týmové hře jsou na mapě opět i tunely. Takže jsme se kolikrát pěkně zapotili, abychom je byli schopni postavit a tahali se s ostatními týmy o to, komu to vyjde dřív.
Nové mapy: Oceňuji dvě nové mapy pro tuto vstupní hru, které se budou líbit jak nováčkům, tak zkušeným hráčům.
Nové mechanismy: Nejvíce mě bavily horské tratě – rychlý zisk bodů a možnost urychlit konec hry a tím zabránit protihráčům postavit další a hlavně delší tratě.
Týmová hra: Nejvíce se nám líbilo, že máte na mapě daleko víc čisto než při klasické hře. Obzvlášť při hře jen dvou týmů. Máte pak daleko víc času dělat si prostě to, co chcete a potřebujete. Někdo by namítl, že právě obsazování a překažení plánů druhých je esencí všech Jízdenek, ale právě to, že je jich v tomto typu hry méně, přináší nový svěží asijský vítr do hry.
Mix verzí: Pokud máte jako já výroční edici, mohlo by vám vadit míchat při týmové hře staré vagóny s těmi novými krásnými. Počítejte s tím, že výroční vagóny jsou o něco delší a při stavbě delších tratí pak lehce přesahují pole na mapě. Ale to není nic, co by nevynahradil jejich skvělý vzhled.
Pokud vás baví Jízdenky, prosím! a máte je už ohrané, tak vám rozšíření Jízdenky, prosím! Asie určitě udělá radost. Bonusem bude, že poznáte, kde leží některá města v Asii o nichž jste dosud neměli ani tušení (alespoň já tedy určitě ne…). Nejedná se o rozšíření, které by nějakým zásadní způsobem měnilo základní hru a pravidla budete mít nastudovaná během odpolední svačiny při čekání na vlak.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Le Havre
Akt. cena: 979 Kč
Končí za: 11 dnů