Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 50 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Efko |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 1999 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Pravicový poslanec Hugo rozrazil dveře do poslaneckého bufetu tak silně, že málem sejmul k zemi komunistického poslance Viktora. Oba se nejprve vylekali, pak chvíli přemýšleli, jestli by bylo výhodné začít domlouvat koalici. Hugo přitom na chvíli zapomněl, že musí sehnat jeden milion, aby ze sebe smyl „prokázaný střet zájmů“. Podobně i Viktor přestal myslet na svůj plán „jak získat pro stranu bohatého zahraničního sponzora, abych pomohl do poslaneckého křesla svému kamarádovi ze spolu přátel žehu“. Pro Huga by bylo příjemné vstoupit do koalice s Viktorem, protože moc dobře věděl, že má na kontě hodně peněz, které by mohly pomoct. Proto se omluvil, usmál a začal hučet do Viktora řadu pozorností a lichotek. Viktor došel k závěru, že koalici by radši uzavřel s Petrem, ze strany zelených, protože se u něj drží štěstí a sbírá preference kam příjde, nechal si ale chvíli šeptat lichotky do ouška, protože to bylo příjemné, a na žádost o dojednávání koalice reagoval opatrným výsměchem, protože si moc dobře uvědomoval, že pokud by Petr vytvořit koalici nechtěl, mohla by se Hugova nabídka, pokud by ještě trvala, jevit jako zajímavá.
Hra Jak vyhrát volby si sama, krom zážitku ze hry, dává za úkol poučit hráče o tom, jak probíhá v demokratické společnosti volební boj. Každý hráč zastupuje jednu politickou stranu - modrá barva signalizuje pravici, červená levici, černá je barva politického středu a zelená je pro zelené. Sama hra nabízí jednoduchou a pokročilou variantu pravidel. V obou mají hráči stejný cíl - vyhrát volby, tj. mít v poslanecké sněmovně největší moc a vliv.
Příprava hry:
Rozloží se herní plán, který je složen ze dvou kusů. Každý hráč si vybere svou politickou stranu. Obdrží svou figurku volebního lídra a 9 žetonů poslanců. Začíná ten, komu na padne největší číslo v hodu kostkou.
Průběh hry:
Figurka lídra postupuje hracím plánem (podle toho, jak mu padá kostka) a sbírá volební preference, které později může proměnit za křesla v poslanecké sněmovně. Počet preferencí a jejich pohyb určují políčka, která stranický lídr navštíví. Někdy preference hráč získá a jindy je může ztratit. Krom získávání preferencí, obsahuje herní plán i políčka, která ovlivňují průběh hry (např. „recepce stranických bossů“ - hráč 1 kolo nehraje).
První kolo hráči procházejí herním plánem. Ve druhém a v dalších kolech vstupují hráči do tzv. skrutina. Zde mohou strany (hráči) uzavírat koalice. Pointa koalice je, že pokud hráč z koalice stoupne na pole, které přidává preferenční hlasy, získává tyto hlasy i jeho koaliční partner. Stejně je to i pokud se mají preference ubírat. Koalici mohou tvořit jen strany, které mají spolu ve sněmovně většinu. Ve chvíli, kdy většinu ztrácí, koalice zaniká. Stejně tak zaniká ve chvíli, kdy jedna ze stran přijde na to, že je pro ní výhodnější jet zas sama na vlastní triko.
V pokročilé variantě se do hry dostávají karty „kauzy“ a peníze. Při návštěvě některých políček si hráč musí líznout kartu kauzy. Tyto karty ovlivňují hru zajímavým způsobem. Mohu přidat i ubrat poslanecká křesla, případně manipulovat se stranickou pokladnou. S každým projitím herního plánu získá v pokročilé variantě hry každá strana 2 miliony. Díky financím se v této variantě může např. uzavírání koalic odvíjet i od toho, kdo dá za to, aby s vámi mohl být v koalici, víc peněz.
Peníze mají i řadu jiných funkcí. Na vybraných polích jimi lze uplatit volební komise, aby cizí preferenční hlasy připsaly vám. Protihráč samozřejmě může reagovat tak, že zaplacením stejné částky preference zas odkoupí. Podobným způsobem lze i vyřadit cizího poslance, opět je tu možnost ho složením stejné částky zachránit. Penězmi lze také zachraňovat svou stranu před negativními dopady karet kauzy a hracích polí, která nejsou k hráčům přívětivá.
Konec hry:
V základní variantě vyhrává ten, kdo jako první obsadí devět poslaneckých křesel a umístí svého volebního lídra do předsednictva sněmovny. Pokročilá varianta končí ve chvíli, kdy jsou všechna poslanecká křesla zaplněna. Vítězem se v ní stává ten, kdo má ve sněmovně nejvíc poslanců. V případě rovnosti hlasů vyhrává ten, kdo obsadí první předsednické křeslo.
Autor: Cthulhudog
Archa Nova + obaly a insert
Akt. cena: 1600 Kč
Končí za: 6 dnů