Heroes of Land, Air and Sea

xxxxxxxxxo hodnoceno 16x (Seznam vlastníků)

Heroes of Land, Air and Sea - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: není
Vydavatelé: Galakta
Gamelyn Games
Autoři: Scott Almes
Rok vydání: 2017
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Pojďte a napijte se z mého svatého grálu

Autor: Kanic | 8.3.2022 | 8

Každý z nás, hráčů deskových her, buď už našel, nebo zatím stále hledá svůj deskoherní svatý grál. Hru, která je hráči dělaná přímo na míru. Hru, ze které se stane nejcennější a zároveň neprodejný kousek ve sbírce. Hru, které bude náležet to nejvyšší místo na skříni či Kallaxu. Ať už jste hledačem, nebo hrdým majitelem svého svatého grálu, pojďme se spolu podívat na ten můj. A ten nese název Heroes of Land, Air and Sea. Vítejte u mé první recenze.

Heroes Of Land, Air and Sea
Počet hráčů: 1–4
Věk: 14+
Herní doba: 2–3 hodiny

Co najdeme uvnitř?

Krabice je tlustá a relativně těžká. Jak by taky ne, když se v ní ukrývá spoustu komponentů. Začněme herní deskou. Ta je po rozložení celkem veliká, ovšem hrám od starých Eagle Games nesahá ani po kotníky. Na ní najdeme celkem čtyři ostrovy obehnané mořem. Každý hráč pak ve hře obývá jeden ostrov. Moře i ostrovy jsou rozděleny na menší oblasti. Ty pozemní jsou vícero typů, a to oblast pro hlavní město, hory, lesy, bažiny, pouště a pláně. Lesy, hory a pláně navíc obsahují jedno až dvě políčka pro umístění dělníků. Dále na herní desce najdeme stupnici daní a vítězných bodů. Ano více toho na herní desce opravdu nenajdete. Co se týče artworku herní desky, vnímám ho jako miniaturní negativum hry. Je totiž na můj vkus trochu strohá. Typy oblastí jsou od sebe barevně odlišeny, a proto herní deska zdánlivě připomíná „ošklivou“ Terru Mysticu. Na druhou stranu je díky tomu herní plán velmi dobře přehledný.

Jako další zmíním desky hráčů. Ty jsou celkem čtyři, pro každou rasu jedna. Ve hře je tedy možné hrát za rasu lidí, trpaslíků, elfů a orků. A tímto se právě dostávám k jedné z největších výhod hry. Každá rasa má totiž svých 24 unikátních schopností! Patnáct vlastností poskytují budovy a celkem devět vlastností vám poskytují hrdinové. Ale nebudu předbíhat. Každá deska hráče obsahuje stupnici surovin, zásobárnu kouzel, políčka akcí, výčet jednotek a pěti budov, každou se třemi vlastnostmi. Na rozdíl od herní desky, jsou desky hráčů moc pěkně ilustrovány.

Hlavním lákadlem hry jsou ovšem miniatury. Těch je zde 80 kusů a jsou opravdu nádherné a detailní. Své vášně zde tedy ukojí i náruživí barvíři. Každá rasa má k dispozici dvanáct dělníků, pět vojáků a tři hrdiny. Dále také jednu loď a vzdušné plavidlo, ty už jsou ovšem v kartonové podobě a musí se před prvním hraním složit, což vám zabere nějaký čas. Stejně tak i celkem tři dílky hlavního města a tři věže.

Jako další zde najdeme spoustu karet. Ty se člení do čtyř druhů. Karty hrdinů, karty taktiky, karty kouzel a karty pro sólo hraní. Jak už jsem zmínil v předchozím odstavci, každý hráč má k dispozici tři hrdiny a ke každému se váže i jeho patřičná karta. Z karty se můžeme dozvědět stručnější info o hrdinovi, jeho rychlost, hodnotu útoku, vítězné body na konci hry a celkem tři vlastnosti rozdělené do tří úrovní. Karet taktiky je celkem sedm a hráči mají všechny stejné. O nich si ale povíme později. Jako poslední se podíváme na karty kouzel. Ty se dělí na obyčejné, které se dají kouzlit v rámci akce Cast, bojová kouzla, která se kouzlí jak jinak než v bitvě, a přerušovací kouzla, která ruší či upravují kouzla zahraná nepřáteli.

Dále v krabici najdeme ještě žetony objevů, které se před začátkem hry rozdají po jednom nebo dvou do každé oblasti na herním plánu. Ukazatele stavu surovin, žeton prvního hráče, žetony počítadla vítězých bodů a dva žetony akcí pro každého hráče.Herni plán

Cíl hry a její průběh

Jedná se o tzv. 4X hru. Hráči tedy budou během hry objevovat území, těžit suroviny, svádět tuhé boje s nepřítelem, stavět a vylepšovat svoje království. Hra může skončit celkem čtyřmi různými způsoby: zničením hlavního města soupeře, odhalením všech pozemních žetonů objevů, naverbováním všech vojáků a dělníků jedním hráčem nebo postavením všech tří hráčových věží. Tato poslední možnost se jeví jako nejsnazší. Má to však háček. Na ostrově může být vždy jen jedna hráčova věž. Pro postavení dalších veží tak musí mít hráč nejen patřičnou úroveň království, ale také musí expandovat na ostatní ostrovy ovládané nepřáteli.

Poté, co si každý hráč zvolí svou rasu, umístí svoje hlavní město na libovolný ostrov, obdrží karty taktiky, jednoho vojáka a dva dělníky, které umístí na svoji hráčskou desku (dvůr), po dvou kusech od každé suroviny (mana, ruda, jídlo) a jednu náhodně taženou kartu kouzla. Ve svém tahu pak umístí jednu ze svých dvou žetonů akcí na políčko akce, jež si zvolil a zvolenou akci provede. Akce jsou rozděleny na akce hlavní a vedlejší („příkazové“). Mezi hlavní akce patří Recruit (verbování), Build (stavba), Research/Scribe (výzkum) a Tax (daně), mezi vedlejší pak akce March (pochod), Sail (plavba), Fly (let) a Cast (kouzlení). Systém akcí je však notně vylepšený. Pokud aktivní hráč jako svou akci zvolí jednu z hlavních akcí, ostatní hráči ho v ní mohou podle pořadí následnovat, což v praxi znamená, že použijí jednoho ze svých dělníků ze „dvora“ a umístí jej na políčko dané akce a akci provedou. Tímto odpadá čekání hráčů, než aktivní hráč odehraje svůj tah, a mohou se tak zapojit do hry i mimo svůj tah, což hru značně urychluje.

Naopak při provádění příkazové akce může aktivní hráč použít svého dělníka ze „dvora“, aby vykonal nějakou další příkazovou akci. Aktivní hráč tedy může během svého tahu odehrát až dvě příkazové akce, což je další způsob urychlení hry.

  • Akce Recruit: Touto akcí můžete verbovat jednu jednotku (vojáka, hrdinu, loď, vzdušné plavidlo) s vyjímkou dělníků, které můžete naverbovat až dva. Stačí zaplatit příslušné suroviny. Nově naverbované jednotky se umísťují do „dvora“, námořní jednotky do mořské oblasti u hlavního města.
  • Akce Build: Tato akce slouží k výstavbě budov, věží a úrovně hlavního města. Každá z pěti budov vám umožní najmout novou jednotku (hrdinu, loď, nebo vzdušné plavidlo) a také zpřístupní nějakou novou vlastnost. Musíte však mít volného dělníka, kterého umístíte na políčko dané budovy a po zbytek hry už ho nemůžete využít. Zvýšením úrovně města (max. 3) dosáhnete na konci vyššího získu vítězných bodů, zlepšíte městskou obranu, limit karet kouzel a  postavených věží a také se vám zpřístupní nové vlastnosti již postavených budov. Zvýšení úrovně města je samozřejmě nákladné. Věž můžete postavit v oblasti s dělníkem, avšak na každém ostrově můžete mít maximálně jednu. Cena věže se odvíjí od vzdálenosti od vašeho města. Čím dále tedy vaše věž bude od města stát, tím více rudy za ni zaplatíte. Hlavní výhodou věží je, že oblast s věží se počítá jako sousedící s oblastí s městem. Můžete tedy jednotky přesouvat jednotky z města přímo k věži, a to i v případě, že se věž nachází na jiném ostrově. Stejně jako akce Recruit, i akce Build vám umožní stavět loď či vzdušné plavidlo.
  • Akce Research/Scribe: Tato akce má dvě možnosti využití. Ta první vám umožní si líznout tři karty kouzel. V závislosti na úrovni města si můžete jednu až tři karty ponechat, případný zbytek karet musíte odhodit. Druhá možnost využití je založení kouzla do zásoby, ze které se pak dají opakovaně používat. Bojová a přeřušovací kouzla se takto zakládat nemohou. Počet založených kouzel je také závislý na úrovni města, max. však tři.
  • Akce Tax: Při zahrání této akce obdržíte dva, tři, nebo čtyři kusy jedné suroviny. Množství daných surovin udává stupnice na herní desce. Např. je možné si vzít 2 jídla, 3 many, nebo 4 rudy. Pokud si zvolím čtyři rudy, mana se posune na číslo 4, jídlo na číslo 3 a ruda zpět na číslo 2. Další hráč v pořadí si tedy může  zvolit buď 4 many, 3 jídla, nebo 2 rudy.
  • Akce March: Touto akcí pohybujete po herní desce svými armádami. Maximální velikost armády je 5 jednotek. Každý typ jednotky má svou vlastní hodnotu síly a rychlosti pohybu (počet polí, přes která se může pohnout). Pokud chcete pohnout armádou, složenou z více druhů jednotek, můžete se pohnout nejvýše o tolik polí, kolik udává nejnižší číslo rychlosti jednotky v armádě. Například pokud mám armádu složenou ze tří jednotek, z nichž jedna má rychlost 3 a zbývající dvě mají rychlost 1, můžu se s armádou pohnout max. o jedno pole. Pokud jednotka/y ukončí pohyb v oblasti s žetonem objevu, ihned ho vyhodnotí. Akce March je jedinou akcí, která se na desce hráče vyskytuje dvakrát.
  • Akce Sail: Touto akcí můžete pohybovat svou lodí. Lodě mohou svádět boje na moři či v pobřežních oblastech. Každá také může na palubě převážet až dvě jednotky.
  • Akce Fly: Tato akce je stejná jako akce Sail, ovšem týká se vzdušného plavidla. Také vzdušná plavidla mohou převážet až po dvou jednotkách. Výhodou vzdušných plavidel je rychlost jejich pohybu.
  • Akce Cast: Pomocí této akce budete vyvolávat mocná kouzla. A to buď z karet kouzel v ruce či ze svých založených kouzel. Karty kouzel z ruky jsou pouze na jedno použití, kdežto kouzla ze založených karet se dají kouzlit opakovaně a to každé třetí kolo (po vyvolání kouzla se kouzlo dvě kola znovu nabíjí). Každá karta kouzla má svou cenu v maně a počet vítězných bodů, které za vyvolání kouzla okamžitě získáte.Deska hráče

Boj

Jak už to ve 4X hrách bývá, bez boje nejsou koláče a v tomto případě to platí dvojnásob. V bojích totiž hráči mohou získat kýžené vítězné body. Musím říct, že Heroes of Land, Air and Sea mají opravdu propracovaný, zábavný, originální a hlavně jednoduchý způsob boje. K boji dojde při vstupu jednotek hráče (útočník) do oblasti s budovami nebo jednotkami jiného hráče (obránce). Iniciátor (útočník) boje okamžitě dostane jeden vítězný bod za vyvolání boje. Boj probíhá v následujících krocích:

  1. Spočítá se základní síla jednotek hráčů (dělník 1, voják 2, hrdina 2–4 atd.).
  2. Oba hráči si připočítají bonusy síly z jejich odemčených vlastností hrdinů a budov (např. Paladin, poskytuje +1 sílu, pokud má v armádě alespoň jednoho dělníka, Katedrála vám poskytne +1 sílu, pokud bojujete na pláních, atd.).
  3. Každý hráč (obránce první) může zaplatit manu a vyvolat jedno bojové kouzlo (Magický šíp může zničit jednoho nepřátelského vojáka, Zuřivost vám poskytne sílu +3, pokud jste útočník, …).
  4. Poté každý hráč zahraje skrytě jednu karty taktiky. Těch je celkem sedm. Karta taktiky vám může k boji přidat sílu, nějaký efekt, nebo vítězné body. Samozřejmě to něco stojí. A to něco jsou suroviny. Karta obyčejného boje nestojí nic ale ani vám nic nedá. Karta ústupu vám umožní utéct z bitvy beze ztrát na životech ale sebere vám dva vítězné body. Kartu barikád můžete použít pouze v roli obránce. Má základní sílu 3 a poskytuje silový bonus proti kartě Obléhání zahrané soupeřem. Navíc obdržíte dva vítězné body. Některé karty dokonce úplně ruší karty jiné. Nebudu vám je popisovat všechny, abych vám nezkazil překvapení. Fungují tak trochu systémem „kámen, nůžky, papír“.
  5. Kroky 2–4 vám upraví základní sílu spočítanou v kroku 1. V tomto kroku se vyhodnotí vítěz bitvy. Tím se stane hráč s vyšší silou (v případě shody vyhrává obránce). Poražený musí  ustoupit ke své věži či do svého města a odstranit jednotky o hodnoty poloviny základní síly spočítané v kroku jedna. Např. ustupující armáda čítající Paladina (síla 4) a dva dělníky (1+1) má celkovou sílu šest. Polovina základní síly je tedy rovna třem a poražený musí odstranit Paladina, protože ani při odstranění obou dělníků nedosáhne požadované poloviny síly.Karty boje

Sběr surovin a karet kouzel

Po tom, co každý hráč odehrál dvě své akce (byl dvakrát aktivním hráčem), nastává sběr surovin. Za každou ovládanou oblast (hory, les, pláň) hráč obdrží jednu surovinu (rudu, manu, jídlo). Oblast s věží poskytuje další dvě suroviny navíc. Pokud oblast obsahuje zváštní políčka pro dělníky, za každého takto umístěného dělníka hráč obdrží další surovinu navíc.

Poté si každý hráč lízne jednu kartu kouzel. V závislosti na úrovni města musí každý hráč dodržet limit karet kouzel v ruce.Karty kouzel

Konec kola

Na konci kola hráči odstraní dělníky a žetony akcí z políček akcí (dělníky umístí zpět do „dvora“) a pootočí použité karty kouzel o 90 stupňů (karta kouzla se po každém použití musí dvě kola nabíjet). Některé karty kouzel se tímto mohly zcela dobít, některé zase v dobití pokročily. Poslední věc je předání žetonu prvního hráče hráči po levé ruce.

Závěrečné bodování

Během hry hráči získávají body za hraní karet kouzel, hraní karet taktiky, vyvolávání bojů, z některých žetonů objevů. Na konci hry ještě každý z hráčů obdrží další vítězné body:

  • jeden bod za každého přeživšího vojáka, dva body za každého přeživšího hrdinu, loď, či vzdušné plavidlo,
  • jeden bod za každou postavenou budovu,
  • pět (deset) bodů za dosažení druhé (třetí) úrovně svého města,
  • jeden bod za každé založené kouzlo,
  • jeden bod za každou ovládanou oblast,
  • body za každou postavenou věž v závislosti na její vzdálenosti od města (např. věž vzdálená od města o 4 pole = 4 vítězné body),
  • bonusové body z vlastností žijících hrdinů a postavených budov,
  • bonusové body z některých žetonů objevů.

V případě shody rozhoduje počet vlastněných surovin.

Co na závěr?

Hra Heroes of Land, Air and Sea je prostě geniální a pokud jste stejně jako já milovník počítačových strategií, jako jsou třeba Warcraft, nebo Heroes of Might and Magic, a chcete něco podobného hrát i s přáteli u stolu, tohle je to, co hledáte. Hra díky způsobu provádění akcí opravdu rychle odsýpá, je opravdu jednoduchá a pravidla zabírají nějaký 12 stránek. I přesto však obsahuje spoustu strategického rozhodování. Naprosto skvělé jsou pak vlastnosti jednotlivých frakcí, kterých je opravdu mnoho. Pokud si koupíte i dvě velká rozšíření, můžete hrát hru až v 7 hráčích, navíc dostanete dalších šest frakcí (nemrtví, ještěřani, kočičí lid, ptakolidé, podmořský lid a goblini), celkem tedy 240 různých vlastností!!! Co dalšího určitě potěší, je možnost týmového hraní buď ve 4 nebo 6 hráčích.

Klady:

  • Plynulost hry
  • Jednoduchá pravidla
  • Spousta strategických možností
  • Variabilita
  • Úžasný bojový systém
  • Produkční kvalita

Zápory:

  • Artwork herního plánu
  • Počítání síly v boji může občas zavařit mozekFigurky

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Čau, tohle je super recenze, hru už mám ve wishlistu, ani jsem o tomto pokladu nevěděl, díky! Jen mini-výtka, příště přidej nějaké obrázky, těžko se to představuje :-)

11.3.2022 10:33:42

@Longerin  moc diky za zpetnou vazbu. Pokud to jeste pujde, recenzi upravim a pridam nejake foto. Do hry urcite jdi. Sice nepatri k nejlevnejsim, ovsem stoji vazne za to.

15.3.2022 19:52:04
Offcanvas