Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 6 let |
Herní doba: | 20 min (reálná data) |
Herní svět: | Abstraktní |
Herní kategorie: | neuvedeno |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Zoch Verlag |
Autoři: | Jacques Zeimet |
Rok vydání: | 2000 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: PJ | 3.2.2010 | 12
Někdy se prostě člověk namlsá. Dá si skvělý oběd s několika chutnými chody a neví ještě coby. Rozdrážděné chuťové pohárky se dožadují dalších stimulů nejlépe formou rafinovaných zákusků - a na stole se vrší pyramidky z profiterolek, flambují se zmrzliny a servírují oříšková sufflé s limetkovým přelivem. Prostě takové roztomilé tečky za namáhavou a mnohdy i zdlouhavou prací s nožem a vidličkou. Nejinak tomu bývá po vydatných herních zapářkách. Dali jsme si několik pestrých chodů, nikdo se už do ničeho většího pouštět nechce - ani na to už není čas - ale chtělo by to ještě nějakou pěknou koncovku. Což takhle dát si křečka?
Vzhled a provedení
Hra zaujme už v zabaleném stavu především nadstandardně velkou čtvercovou krabicí, kterou po rozbalení a otevření shledáte až depresivně prázdnou. Kromě velké dřevěné obruče (přes 30 cm průměr, cca 5 cm šířka) zde najdeme sáček se devětadvaceti dřevěnými „kostkami“ a pravidla. Kostkami jsou míněné všelijaké hranoly, kužílek, válečky, komponenty zkrátka tvarově obdobné kostkám z dětských stavebnic. S výjimkou kuželu jsou zde čtyři identické sady po sedmi kostkách. Samotná obruč působí sympaticky žlutě. Vše je velmi kvalitně provedeno, obruč je pěkně kulatá a vyvážená. Pravidla jsou napsána celkem vtipně a srozumitelně; ostatně je velmi snadno pochopíte i po několikahodinovém maratónu složitých her (případně několikahodinové mojito party).
Příprava a průběh hry
Každý hráč si vezme jednu sadu kostek (tj. od každého druhu jeden kus), doprostřed stolu se postaví obruč, na nejnižší bod jejího vnitřního průměru se umístí dřevěný kužel a je to. Kromě Sabiráje snad není hra, kterou rychleji nasetupujete (či méně geekovsky a více česky: připravíte).
Cílem hry je zbavit se všech kostek. V každém tahu může hráč buď pasovat nebo umístit dovnitř obruče jednu kostku. Obruč je různě velkými vnitřními přepážkami rozdělena na sekce, do kterých se kostky umísťují. V jedné sekci nesmí být dvě stejné kostky a hlavně kostky smíte přikládat pouze v jednom směru a každá kostka musí dosahovat dál než ta předchozí. Tím se pomalu dostáváme ke jhu, gró, jinu i jangu, zkrátka k jádru křečka – obruč se samozřejmě začne po stole kutálet a jak se kostky přidávají stále dál v jednom směru, začnou se ty na druhé straně zvedat nebezpečně vysoko až nějaká nestabilní kostka vyměkne, uváže si na čelo samurajský šátek a prostě vám slítne dolů. Nejlíp tak, že při své zkáze narazí do jiných kostek a srazí je s sebou. Takto spadané nešťastnice putují k hráči, který jejich pád způsobil.
A máte to. Víc na tom opravdu není, snad kromě možnosti hrát ve dvou týmech po dvou hráčích. Vím, že to zní banálně až primitivně, ale je to opravdu zábavné a není to tak úplně bez taktiky. Časem zjistíte, že každá kostka jinak váží a jinak otáčí kolem, na to, že se kostky dají „zaseknout“ a pak jich spadne víc naráz a zjistíte, že dokážete umístit kostky i za tak nepříznivých okolností, že vás spoluhráči sprostě osočují z porušování fyzikálních zákonů. Jaké jsou pocity a reakce skupiny, když někomu místo očekávané výhry napadá na stůl nadílka těžkých a velkých kostek nebo nafasuje skutečně špatně umístitelný kužel – to si možná dovedete představit, ale rozhodně je lepší to zažít na vlastní křeččí srst.
Dojmy a hodnocení
Křeček se mi moc líbí, mně osobně už jen proto, že si rád rozšiřuji sbírku o zajímavé, originální, netypické a – nebojme se toho slova – doslova ujeté hry. Zde by možná bylo nejvýstižnější přízvisko „vykutálené“. Křeček je společenská hra, u které se vždy od srdce zasmějete, kterou si zahrajete opravdu s každým (dobře, snad kromě hráčů s Parkinsonem), která se hodí na party a oslavy, i na běžné herní dýchánky jako výplň mezi náročnými hrami nebo pro odreagování na závěr, jelikož partii odehrajete s přehledem do 15 minut. Obtížnost (tj. „točivost“) si můžete nastavit volbou podložky: na koberci je to taková legrácka, ale zkuste hrát na čistém hladkém rovném stole a uvidíte, jak to pojede.
Proč Křečka nebrat? Vlastníte-li podobnou postřehovou hru s dřevěnými kostkami (Bamboleo od stejného autora, Dschamál nebo dnes již takřka klasický Bausack), nepřinese vám Křeček asi nic nového. Cena není bohužel lidová - může vám přijít líto vyhodit za takovouhle křečkovinu stejný obnos jako třeba za Adventurers. A s dostupností to také není nejlepší. Pokud ke hrám navíc přistupujete seriózně a berete je vážně, zkrátka nevykazujete určitou míru infantility a hračičkoidnosti, ruce pryč. Nehledejte v téhle hře moc velkou strategii, dost často vznikají situace, kdy prostě bez malého gravitonového generátorku vyhrát nemůžete i kdybyste byli přesní jak poručík Dat. To je podle mého názoru jediná větší vada na kráse a kulaté dokonalosti Křeččího kola.
Moc hezká recenze
Palec!
Křeček PJ =)
Ještě jednou díky za upozornění před Vánoci - díky tobě jsme si Křečka pořídili a tvoří úžasnou oddychovku hratelnou kdykoli s kýmkoli.
Až budu mít trochu času, vyberu nějaké fotky z Vánoc, kdy u nás Křečka hrají tři fyzici (a já) =)
Jsem inženýr Králík
ale křeček též vypadá zajímavě. Palec!
hmm
Tak tohle vypadá dobře. Díky za tip.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Spirit Island + rozšírenie Branch & Claw
Akt. cena: 28 €
Končí za: 2 dny