Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Helge Ostertag Jens Drögemüller |
Rok vydání: | 2017 |
Dostupnost: | 10 obchodů (cca 1549–1663 CZK) |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 29.10.2021 | 14
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Usadíme se na té rudé planetě. Splňuje všechny naše požadavky na téměř ideální domov. V sousedství máme ledového obra, kterého lehce zteraformujeme, abychom se na něm mohli také usídlit. A na okraji soustavy je planeta, na které zuří multidimenzionální bouře. S naší skvělou technologií z ní uděláme vysněnou Gaiu. Jenom doufám, že se k ní nedostanou dřív ti proklatí hmyzáci, kteří se rozlézají do všech známých koutů vesmíru.
Každý hráč hraje za jednu rasu, se kterou bude osidlovat známý vesmír. Ve vesmíru jsou planety, shodné s jeho domovským typem planety. Na těch se může bezpečně rozrůstat. Všechny ostatní planety musí před osídlením teraformovat.
Za postup ve hře hráči získávají vítězné body. Později si řekneme, za co konkrétně. Vítězem se stává ten hráč, který má na konci 6. kola nejvíce vítězných bodů.
Hráči si vyberou jednu rasu, za kterou budou hrát. U prvních her pravidla doporučují jednodušší rasy (uvedené v pravidlech). Každá rasa má k dispozici svoji barvu desky a komponent. Hráč si vezme všechny komponenty v dané barvě a naskládá je na svoji desku. Jedná se hlavně o budovy, které bude ve hře stavět.
Na desku si položí žetony energie, které bude v průběhu hry používat, a na počítadle v horní části své desky označí počáteční množství surovin, které má k dispozici (materiál, znalosti a kredity).
Podle počtu hráčů se uprostřed stolu vytvoří herní plán sestávající z jednotlivých dílků vesmíru s planetami. Na herní plán hráči položí své počáteční budovy.
V dosahu všech se položí deska výzkumu a všechny dostupné odznaky federace. Vylosují se bonusové databanky, se kterými se bude hrát. A vytvoří společná zásoba komponent (K.I.K.y, krystaly energie, záslepky…).
Nakonec se na desku hodnocení náhodně vybere 6 destiček hodnocení, které určují, za co se získávají body v jednotlivých kolech.
Hra se hraje na šest kol.
V každém kole proběhnou následující fáze
Nejvíc prostoru v jednom kole strávíte hraním akcí. Každý hráč musí vždy provést jednu z hlavních akcí a pak hraje hráč následující. Na výběr jsou následující akce:
Doplňkové akce: Hráč může použít libovolný počet doplňkových akcí, které mu umožňují směnit mezi sebou své suroviny v daném poměru nebo převádět energii v jednotlivých sférách.
Kromě toho může hráč jako pasivní akci provést dobití energie – pokud soupeř postaví nebo vylepší budovu v jeho sousedství (tj. na planetě vzdálené max. 2 pole), může si hráč přesunout energii v jednotlivých sekcích.
Na konci šestého kola následuje okamžité sečtení všech vítězných bodů.
Body se získávají za:
Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů.
Přiznávám, že jsem se při psaní této recenze docela zapotil, více však při samotném hraní. Rozchodit tuto hru není tak jednoduché, jak se mi po prvním přečtení pravidel zdálo. Ale o tom si povíme více dále v recenzi…
Co vás na první pohled po rozbalení krabice zaujme, je velké množství komponent. Plastové stavby v sedmi barvách jsou prostě parádní. Navíc, pokud je vezmete do ruky, zjistíte, že plast je takový lehce měkčí (na rozdíl, třeba od měst v Katanu). Držet je v ruce u mě vyvolává příjemné pocity… (a neptejte se proč…:-) ). Žetony energií jsou již z klasického lesklého plastu. Veškeré další díly, které jsou z kartonu, jsou také velmi solidně vyrobeny a v průběhu hraní jsem nespatřil, že by se odíraly nebo jinak poškozovaly. Jediné, čeho jsem si všiml, je, že po dohrání zůstaly na některých deskách hráčů drobné vrypy po tom, jak jsme po nich zběsile přesouvali naše energie. Ale nic závažného.
Karty pro automu a lama karty jsou pěkné, pevné a hezky lesklé. Ty obalovat nechcete.
Hra má minimum textu. Na herním plánu žádný, pouze na kartách jednotlivých národů u automy. Pravidla jsou velmi dobře přeložena a při jejich čtení jsme nenarazili na jakékoliv nejasnosti. Lokalizace se velmi zdařila.
Pravidla jsou psána přehledně a docela obstojně se v nich dá zorientovat. Po prvním přečtení jsem měl hrubou představu, jak na to. Spoluhráči si také načetli svůj díl a mohli jsme začít. Jim pomohla znalost Terry Mysticy a mně i video s návodem, jak hrát.
Nicméně i tak jsme se k hraní, které by bylo bez chyb, dostali až ve čtvrté partii. Pravidel je prostě spousta a my jsme pořád na něco zapomínali nebo hráli trochu jinak (jednou to bylo dobírání technologií a pak postup ve výzkumu, jindy zase pravidla pro dobíjení energie při stavbě u souseda…). Pravda, tím, že jsme to hráli všichni stejně špatně, se vlastně zas tak moc nestalo… Ale nevzdávejte to, trocha praxe případně hra s někým, kdo má hru v malíku, dovede i vás k „čisté“ hře.
Na konci pravidel najdete rozličné rejstříky (rasy, technologie, bodování…), ke kterým se budete mnohokrát vracet. Za mě přehlednost jak má být.
Zde by bylo na místě porovnání s Terrou Mysticou – zde ovšem nemůžu moc sloužit. Hrál jsme ji asi jenom dvakrát a můžu říct, že jsme z ní moc nadšený nebyl. Co si pamatuji, tak nejvíc mi vadilo zabírání území, které se snažíte postupně teraformovat na vaše území. Tenhle prvek naštěstí v Gaie odpadá a pro mě to udělalo celou hru daleko přístupnější.
Jestli se o ní říká, že je to streamlinovaná verze Terry, tak já můžu říct, že to kam ji posunula, je přesně to místo, které mě moc baví.
Šest kol, která máte před sebou, je nabito hutnými rozhodnutími, a každé z nich má vliv na vaše další směřování. Budete se více věnovat technologiím nebo rychleji rozšiřovat počet svých planet v galaxii? Krásné na celé hře je, že po celou dobu si všichni hráči drží více či méně podobný počet bodů.
Rasy se na první pohled od sebe moc neliší, ale zdání zde může velmi klamat. Pokud nevyužíváte speciálních schopností své rasy, tak máte v podstatě všichni podobnou šanci na vítězství. Ale hra daleko víc rozkvete, pokud se do své rasy pořádně obujete. Speciální vlastnost (výhoda), kterou každá rasa má, většinou výrazně ovlivní vaše priority.
Zásadní v celé hře je plánování. Musíte dopředu rozmýšlet, které akce vám přinesou kýžené body. A to nejen v tomto kole, ale i v kolech příštích. To, že vidíte, co bude bodovat, musí být součástí vašeho plánu. Pokud někdo v tomto zaspal, začal výrazně ztrácet body. Pokud hráči hráli vyrovnaně, nebyl finální rozdíl mezi hráči větší než 10 bodů (vítěz měl 130 bodů).
Komponent je ve hře spousta. Docela mi vadilo, že samotná příprava hry zabere dost času. A to kvůli tomu, že pokud se v tom chcete alespoň trochu vyznat, potřebujete mít vše rozděleno v sáčcích. Samotná příprava pak spočívá ve vyndávání komponent ze sáčků a jejich instalace na příslušná místa. Hře by velmi slušel nějaký pěkný a funkční inzert. Pak by se vše výrazně zrychlilo.
Vrhnout se do solo hry byla trochu výzva a šel jsem do toho až po odehrání několika partií s více lidmi. Pravidla mi tím pádem docela dobře zapadla do sebe. Automa se velmi dobře obsluhuje a hra rychle odsýpá. Nad rozhodnutím, co má Automa udělat, nemusíte moc dlouho váhat a rovnou požadovanou akci na desce provedete. V první hře jsem udělal chybu a dával Automě body i za bodovací destičky v jednotlivých kolech, ale i bez toho mi byla vyrovnaným soupeřem.
Oceňuji, že hra umožňuje nastavit obtížnost Automy velmi jednoduchým způsobem – přidáním karet do jejího balíčku.
Gaia Project je jednoznačně hra, která zůstává v mé sbírce na čestném místě. A to i přesto, že její předchůdce mě téměř nezaujal. Vyladěné mechanismy a hráčská rozhodnutí dodávají každé partii punc nezapomenutelnosti. Hru doporučuji všem, kteří jsou euro pozitivní a chtějí přitom cítit a prožívat téma hry. Jen počítejte s tím, že jedno herní sezení vám klidně zabere 3 a více hodin. Hodin, které strávíte lety po galaxii a budováním mocných galaktických říší.
“Krásné na celé hře je, že po celou dobu si všichni hráči drží více či méně podobný počet bodů.”
To ovšem může znamenat, že na samotných rozhodnutích hráčů tolik nezáleží a hra se hraje tak nějak sama až nakonec skončí a vyhraje (…vítěz) ten, kdo má o pár bodů víc. Tady to sice tak nevypadá, ale na ten rys jsem u her dost opatrný.
U nás je to i tím, že jsme jako hráči docela vyrovnaní. Mě se tam naopak líbilo, že jsme šli všichni po trochu jiné linii a i tak nikdo neztrácel.
Já zas u her nemám rád, pokud je tam jedna strategie výrazně silnější než jiná a pokud po ní nejdeš, tak prostě nemáš šanci na vítězství…
Dice Tower - Catfolk
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 16 hodin