Gaia Project: Galaxie Terra Mystica

xxxxxxxxxo hodnoceno 135x (Seznam vlastníků)

Gaia Project: Galaxie Terra Mystica - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
TLAMA games - logo
Autoři: Helge Ostertag
Jens Drögemüller
Rok vydání: 2017
Dostupnost: 10 obchodů (cca 1549–1663 CZK)
Sdílej: Facebook

Rozkvět galaxie v podání 14 ras

Autor: martinsun | 29.10.2021 | 14

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Usadíme se na té rudé planetě. Splňuje všechny naše požadavky na téměř ideální domov. V sousedství máme ledového obra, kterého lehce zteraformujeme, abychom se na něm mohli také usídlit. A na okraji soustavy je planeta, na které zuří multidimenzionální bouře. S naší skvělou technologií z ní uděláme vysněnou Gaiu. Jenom doufám, že se k ní nedostanou dřív ti proklatí hmyzáci, kteří se rozlézají do všech známých koutů vesmíru.

Privátní: Gaia Project - Titulka.jpg
Nachystejte se, vyrážíme!

 

Každý hráč hraje za jednu rasu, se kterou bude osidlovat známý vesmír. Ve vesmíru jsou planety, shodné s jeho domovským typem planety. Na těch se může bezpečně rozrůstat. Všechny ostatní planety musí před osídlením teraformovat.

Za postup ve hře hráči získávají vítězné body. Později si řekneme, za co konkrétně. Vítězem se stává ten hráč, který má na konci 6. kola nejvíce vítězných bodů. 

 

Mapa galaxie – příprava hry 

Hráči si vyberou jednu rasu, za kterou budou hrát. U prvních her pravidla doporučují jednodušší rasy (uvedené v pravidlech). Každá rasa má k dispozici svoji barvu desky a komponent. Hráč si vezme všechny komponenty v dané barvě a naskládá je na svoji desku. Jedná se hlavně o budovy, které bude ve hře stavět. 

Na desku si položí žetony energie, které bude v průběhu hry používat, a na počítadle v horní části své desky označí počáteční množství surovin, které má k dispozici (materiál, znalosti a kredity).

Složený herní plán
Příprava hry

 

Podle počtu hráčů se uprostřed stolu vytvoří herní plán sestávající z jednotlivých dílků vesmíru s planetami. Na herní plán hráči položí své počáteční budovy. 

V dosahu všech se položí deska výzkumu a všechny dostupné odznaky federace. Vylosují se bonusové databanky, se kterými se bude hrát. A vytvoří společná zásoba komponent (K.I.K.y, krystaly energie, záslepky…).

Nakonec se na desku hodnocení náhodně vybere 6 destiček hodnocení, které určují, za co se získávají body v jednotlivých kolech. 

Privátní: Gaia Project - Epistiánci.jpg
Jedna z ras soupeřících o nadvládu v galaxii

 

Vzhůru do vesmíru – průběh hry

Hra se hraje na šest kol. 

V každém kole proběhnou následující fáze

  1. Příjmy: zisk surovin (materiálů, znalostí a surovin) ze všech polí s rukou, které má hráč v tomto kole odkryté
  2. Gaia: přesun energie z oblasti Gaia, změna transdimové planety na Gaiu
  3. Provádění akcí
  4. Příprava do dalšího kola
Privátní: Gaia Project - Rasy do textu 1.jpg
Strážci nebo dobyvatelé?

 

Nejvíc prostoru v jednom kole strávíte hraním akcí. Každý hráč musí vždy provést jednu z hlavních akcí a pak hraje hráč následující. Na výběr jsou následující akce:

  • Stavba dolu: Na planetě, která je v dosahu doletu hráče, je možné stavět důl. Pokud se jedná o domovský typ planety, není třeba ji teraformovat, ve všech ostatních případech ano. Za teraformaci se platí zdroji. 
  • Zahájení projektu Gaia: Umístění gaiaformeru na transdimovou planetu v doletu, za což je potřeba zaplatit krystaly energie do oblasti Gaia.
  • Vylepšení budovy: Již postavené budovy je možné za suroviny vylepšovat. Za některá vylepšení je možné získat technologie. 
  • Založení federace: Osídlené planety je možné spojit do federace. Za založenou federaci se získává odznak federace, který přináší body a suroviny a je nutný pro výzkum pokročilých technologií. 
  • Postup v oblasti výzkumu: Postup o jedno pole na zvolené stupnici výzkumu.
  • Akce vyžadující energii nebo K.I.K.y.: Po provedení takové akce se na její pole umístí záslepka a akce bude dostupná opět až v dalším kole. 
  • Zvláštní akce: Oranžová pole umožňují vykonávat zvláštní akce s okamžitým efektem
  • Pasování: Ukončení fáze akcí a zisk bodů z destiček se symbolem pasování.  

 

Doplňkové akce: Hráč může použít libovolný počet doplňkových akcí, které mu umožňují směnit mezi sebou své suroviny v daném poměru nebo převádět energii v jednotlivých sférách. 

Kromě toho může hráč jako pasivní akci provést dobití energie – pokud soupeř postaví nebo vylepší budovu v jeho sousedství (tj. na planetě vzdálené max. 2 pole), může si hráč přesunout energii v jednotlivých sekcích. 

Privátní: Gaia Project - Hra ve 4.jpg
Hra v plném proudu

 

Galaxie osídlena - závěr hry

Na konci  šestého kola následuje okamžité sečtení všech vítězných bodů.

Body se získávají za:

  • Každou destičku závěrečného hodnocení (hráči získávají body dle svého pořadí ve splnění uvedené podmínky)
  • Hodnocení výzkumu (zisk bodů za každou 3. a vyšší úroveň výzkumu na každé stupnici výzkumu)
  • Zbývající suroviny (za každé zbylé 3 suroviny hráč získává 1 bod)

Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů.

Privátní: Gaia Project - Rasy do textu 2.jpg
Kdo tam bude první?

 

Vesmírné lety – kudy vyrazit

Přiznávám, že jsem se při psaní této recenze docela zapotil, více však při samotném hraní. Rozchodit tuto hru není tak jednoduché, jak se mi po prvním přečtení pravidel zdálo. Ale o tom si povíme více dále v recenzi…

 

Doly, stanice a jiné vesmírné stavby – Komponenty

Co vás na první pohled po rozbalení krabice zaujme, je velké množství komponent. Plastové stavby v sedmi barvách jsou prostě parádní. Navíc, pokud je vezmete do ruky, zjistíte, že plast je takový lehce měkčí (na rozdíl, třeba od měst v Katanu). Držet je v ruce u mě vyvolává příjemné pocity… (a neptejte se proč…:-) ). Žetony energií jsou již z klasického lesklého plastu. Veškeré další díly, které jsou z kartonu, jsou také velmi solidně vyrobeny a v průběhu hraní jsem nespatřil, že by se odíraly nebo jinak poškozovaly. Jediné, čeho jsem si všiml, je, že po dohrání zůstaly na některých deskách hráčů drobné vrypy po tom, jak jsme po nich zběsile přesouvali naše energie. Ale nic závažného.

Privátní: Gaia Project - Automa karty cz.jpg
Karty jsou pevné a lesklé – škoda je obalovat

 

Karty pro automu a lama karty jsou pěkné, pevné a hezky lesklé. Ty obalovat nechcete. 

 

Univerzální translator – Lokalizace

Hra má minimum textu. Na herním plánu žádný,  pouze na kartách jednotlivých národů u automy. Pravidla jsou velmi dobře přeložena a při jejich čtení jsme nenarazili na jakékoliv nejasnosti. Lokalizace se velmi zdařila.  

Privátní: Gaia Project - Ambasové.jpg
Překlad názvů ras prostě baví ;-)

 

Načítám galaktickou databanku - Pravidla a učení

Pravidla jsou psána  přehledně a docela obstojně se v nich dá zorientovat. Po prvním přečtení jsem měl hrubou představu, jak na to. Spoluhráči si také načetli svůj díl a mohli jsme začít. Jim pomohla znalost Terry Mysticy a mně i video s návodem, jak hrát. 

Nicméně i tak jsme se k hraní, které by bylo bez chyb, dostali až ve čtvrté partii. Pravidel je prostě spousta a my jsme pořád na něco zapomínali nebo hráli trochu jinak (jednou to bylo dobírání technologií a pak postup ve výzkumu, jindy zase pravidla pro dobíjení energie při stavbě u souseda…). Pravda, tím, že jsme to hráli všichni stejně špatně, se vlastně zas tak moc nestalo… Ale nevzdávejte to, trocha praxe případně hra s někým, kdo má hru v malíku, dovede i vás k „čisté“ hře. 

Na konci pravidel najdete rozličné rejstříky (rasy, technologie, bodování…), ke kterým se budete mnohokrát vracet. Za mě přehlednost jak má být. 

Privátní: Gaia Project - Rasy do textu 3.jpg
Je libo jednodušší nebo složitější rasu?

 

Krása galaxie – Dojmy

Srovnání s předchůdcem 

Zde by bylo na místě porovnání s Terrou Mysticou – zde ovšem nemůžu moc sloužit. Hrál jsme ji asi jenom dvakrát a můžu říct, že jsme z ní moc nadšený nebyl. Co si pamatuji, tak nejvíc mi vadilo zabírání území, které se snažíte postupně teraformovat na vaše území. Tenhle prvek naštěstí v Gaie odpadá a pro mě to udělalo celou hru daleko přístupnější. 

Jestli se o ní říká, že je to streamlinovaná verze Terry, tak já můžu říct, že to kam ji posunula, je přesně to místo, které mě moc baví. 

Hraní

Šest kol, která máte před sebou, je nabito hutnými rozhodnutími, a každé z nich má vliv na vaše další směřování. Budete se více věnovat technologiím nebo rychleji rozšiřovat počet svých planet v galaxii? Krásné na celé hře je, že po celou dobu si všichni hráči drží více či méně podobný počet bodů.

Privátní: Gaia Project - Solo v rozjezdu (2).jpg
Někde se začít musí…

 

Různorodost ras

Rasy se na první pohled od sebe moc neliší, ale zdání zde může velmi klamat. Pokud nevyužíváte speciálních schopností své rasy, tak máte v podstatě všichni podobnou šanci na vítězství. Ale hra daleko víc rozkvete, pokud se do své rasy pořádně obujete. Speciální vlastnost (výhoda), kterou každá rasa má, většinou výrazně ovlivní vaše priority. 

Privátní: Gaia Project - Rasy do textu 4.jpg
Výběr ras je vážně veliký…

 

Body, body a zase body

Zásadní v celé hře je plánování. Musíte dopředu rozmýšlet, které akce vám přinesou kýžené body. A to nejen v tomto kole, ale i v kolech příštích. To, že vidíte, co bude bodovat, musí být součástí vašeho plánu. Pokud někdo v tomto zaspal, začal výrazně ztrácet body. Pokud hráči hráli vyrovnaně, nebyl finální rozdíl mezi hráči větší než 10 bodů (vítěz měl 130 bodů).

Scoring board
Co bude bodovat? Každá partie je jiná…

 

Vesmírné doky – skladování

Komponent je ve hře spousta. Docela mi vadilo, že samotná příprava hry zabere dost času. A to kvůli tomu, že pokud se v tom chcete alespoň trochu vyznat, potřebujete mít vše rozděleno v sáčcích. Samotná příprava pak spočívá ve vyndávání komponent ze sáčků a  jejich instalace na příslušná místa. Hře by velmi slušel nějaký pěkný a funkční inzert. Pak by se vše výrazně zrychlilo.

Privátní: Gaia Project - Solová hra nadpis.jpg
Hra pro jednoho

 

Sólo hra

Vrhnout se do solo hry byla trochu výzva a šel jsem do toho až po odehrání několika partií s více lidmi. Pravidla mi tím pádem docela dobře zapadla do sebe. Automa se velmi dobře obsluhuje a hra rychle odsýpá. Nad rozhodnutím, co má Automa udělat, nemusíte moc dlouho váhat a rovnou požadovanou akci na desce provedete.  V první hře jsem udělal chybu a dával Automě body i za bodovací destičky v jednotlivých kolech, ale i bez toho mi byla vyrovnaným soupeřem. 

Oceňuji, že hra umožňuje nastavit obtížnost Automy velmi jednoduchým způsobem – přidáním karet do jejího balíčku. 

Privátní: Gaia Project - Solo v závěrečném kole.jpg
Drtivá porážka – teď jen jestli moje nebo Automy…

 

Závěr

Plusy

  • komplexní hra, která vám nic nedá zadarmo a všechno musíte vymyslet sami
  • minimální podíl náhody
  • vtipný překlad názvů jednotlivých ras
  • parádní komponenty
  • téma, které ze hry přímo prýští 
  • logika jednotlivých akcí, které na sebe skvěle navazují
  • pravidla najdete i ve videích 
  • variabilita – 14 různých ras a kopec pokročilých technologií 

Slabiny

  • úvod do hry může být náročnější díky velkému množství pravidel, které je nutno vstřebat
  • výrazně zde chybí inzert

Gaia Project je jednoznačně hra, která zůstává v mé sbírce na čestném místě. A to i přesto, že její předchůdce mě téměř nezaujal. Vyladěné mechanismy a hráčská rozhodnutí dodávají každé partii punc nezapomenutelnosti. Hru doporučuji všem, kteří jsou euro pozitivní a chtějí přitom cítit a prožívat téma hry. Jen počítejte s tím, že jedno herní sezení vám klidně zabere 3 a více hodin. Hodin, které strávíte lety po galaxii a budováním mocných galaktických říší. 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

“Krásné na celé hře je, že po celou dobu si všichni hráči drží více či méně podobný počet bodů.”

To ovšem může znamenat, že na samotných rozhodnutích hráčů tolik nezáleží a hra se hraje tak nějak sama až nakonec skončí a vyhraje (…vítěz) ten, kdo má o pár bodů víc. Tady to sice tak nevypadá, ale na ten rys jsem u her dost opatrný.

9.11.2021 08:43:14

U nás je to i tím, že jsme jako hráči docela vyrovnaní. Mě se tam naopak líbilo, že jsme šli všichni po trochu jiné linii a i tak nikdo neztrácel. 

Já zas u her nemám rád, pokud je tam jedna strategie výrazně silnější než jiná a pokud po ní nejdeš, tak prostě nemáš šanci na vítězství…

10.11.2021 11:03:16
Offcanvas