Fliptown - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 30 min (reálná data)
Herní svět: Divoký západ
Herní kategorie: karetní hra
Herní mechanismy: x & writeHráči zapisují na papír / mazací podložku na základě společně nalosovaného zadání (x = hození kostkou, tažení karty a podobně).

Alternativně: roll & write, flip & write, zakreslovačky
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Old Dawg
Maldito Games
Strohmann Games
Autoři: Steven Aramini
Rok vydání: 2023
Dostupnost: 10 obchodů (cca 549–599 CZK)
Sdílej: Facebook

Fliptown: Hodný, zlý a otočený

Autor: bobosik | 18.3.2025 | 12

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Fliptown je flip and write hra z prostředí Divokého západu pro 1–4 hráče od autora Stevena Araminiho, kterou u nás vydává vydavatesltví Old Dawg. V průběhu 15 tahů se budete snažit získat nejvíce vítězných bodů (slávy) návštěvou různých lokací, získáváním a využitím zdrojů a bonusů či snahou uspět v tvorbě co nejsilnější pokerové ruky.

 

Úvod

V průběhu 3 kol, kde v každém zahrajte 5 tahů, se budete snažit z otočených 3 kanastových karet zvolit nejlepší kombinaci, jež vám umožní navštívit lokaci, která vám vždy něco pozitivního přinese; třetí kartou si pak tvoříte pokerovou ruku. Snaha o co nejefektivnější využití lokací, plánovaní a přípravu dalších tahů jsou nejlepší cestou k vítězství. Pokud budete ale až příliš ambiciózní, může vám vaše plány překazit zkorumpovaný šerif.

 

Příprava hry a její průběh

Příprava hry je rychlejší než kulka od Billa Munnyho – každý hráč si před sebe položí hráčskou desku, vezme si mazací fix, zamíchá se balík karet a jedna z nich se odloží stranou – ta bude pro dané kolo představovat šerifa. A může se zvesela začít.

V každém tahu se otočí 3 karty a hráč si karty uspořádá dle své volby. První karta značí barvu, která vám určí, na jakou lokaci se v daném tahu vydáte. Druhá karta značí hodnotu a umožní vám se vydat na konkrétní políčko v dané lokaci. Poslední kartu si zaznačíte a bude tvořit vaši pokerovou ruku.

Privátní: IMG_8046 2.JPG
Hlavní mechanikou jsou kanastové karty: ze tří otočených si jednu vyberete pro barvu, jednu pro hodnotu a poslední vám tvoří pokerovou ruku.

 

Lokací je ve hře celkem 5. Srdce vás vyšlou na Stezku, káry do Dolu, kříže do Městečka a piky do Pustiny. Poslední lokací je Hřbitov, kam se můžete vydat nehledě na zvolenou barvu a jedná se o destinaci, kam dobrovolně zamíříte většinou pouze v případě, že vám karty neumožní lepší možnost. Hra vám nicméně umožní si osud sem tam přetáhnout na svoji stranu a je možné za každý utracený zlatý valoun upravit hodnotu karty o +/–1. Po zaplacení dvou valounů si můžete dokonce zvolit jakoukoliv barvu karty chcete, což se velmi často může hodit.

Některé aktivity jsou ve hře považovány za nekalé… přeci jen jsme na Divokém západě, že? U takových činností tak kromě odměny narůstá také váš Wanted status, který přijde na přetřes na konci každého kola, kdy se musíte postavit šerifovi, ale o tom potom.

A k čemu jsou jednotlivé lokace?

  • Stezka je místem, kde vám každá zastávka poskytne odměnu, kterou však můžete využít jen jednou za celou hru, a navíc se po stezce už nemůžete vracet. Pokud tedy při své první návštěvě stezky použijete hodnotu karty například 5, můžete navštívit místo na stezce mezi číslem 1 a 5, ale pokud zvolíte například místo 4, už se příště nemůžete vydat na nižší číslo. Odměny jsou rozličné od dolarů, valounů zlata, bonusu v podobě návštěvy jiné lokace až po zisk vítězných bodů, které s sebou však také nesou nárůst vašeho Wanted.

  • Důl vám umožní vydat se šachtami hlouběji a hlouběji; čím dál se dostanete, tím lepší odměny na vás čekají, avšak tím vyšší Wanted vám hrozí. V úplně posledním patře dolu na vás pak čekají jedny z nejlepších možností skórování vítězných bodů ve hře.

  • Městečko je asi nejkomplexnější a nejzábavnějším místem hry, protože každá z 13 budov vám nabízí jiný efekt a seznámení s nimi a jejich zažití může chvíli trvat. Ale po pár zahráních už přesně víte, kam byste rádi zamířili. Mnoho akcí zde vám za utracené dolary umožní efektivnější a flexibilnější využívání ostatních lokací, ale můžete se také věnovat hazardu, nakoupit si pozemky na vítězné body nebo se v kostele pomodlit a zbavit se části svého Wanted statusu. Každá první návštěva budovy v městečku vám navíc přinese jednorázový bonus v podobě buď vítězných bodů nebo možnosti okamžitě aktivovat jinou lokaci (a to libovolné její místo).

  • Pustina je pak oblastí pro opravdové desperády, protože zde můžete krást slepice, dobytek, přepadávat dostavníky či dokonce vlaky. Čím ambicióznější plán, tím vyšší potenciální odměna, ale také šance, že budete chyceni a váš úlovek se značně zredukuje. Pokud se například rozhodnu vyloupit „desítkový“ dostavník, otočím kartu, a aby byl můj úlovek kompletní, musí být její hodnota stejná nebo vyšší než cílené místo, tedy v tomto případě 10+. Ať už akce dopadne úspěchem či neúspěchem, Wanted je zaručený. Malou cenou útěchy je pak ještě bonus za kompletaci všech 3 typů přepadení.

 

Privátní: IMG_8042 2.JPG
Pustina – přepadnout vlak není jen tak… je nutné dobré vybavení a taky trošku toho štěstíčka

 

Poslední doplňkovou lokací je pak Hřbitov, který na Divokém západě nesmí chybět. Vykrást hřbitov mohu jakoukoliv kombinací dvou karet, utržím 1 úroveň Wanted (protože hrabat se někomu v hrobě není ani na Divokém západě v kurzu), zakroužkuji si libovolný náhrobní kámen a získám odměnu mezi ním a všemi k němu přilehlými, které mám zakroužkované už z dřívějška.

Po odehrání 5 tahů kolo končí a každý hráč má možnost získat dolary a vítězné body za svou pokerovou ruku (v klasické stupnici od jedné dvojice po královskou postupku), přidat si nějaké ty bonusové dolary či valouny zlata, a nakonec se střetnout se zkorumpovaným šerifem. Toho je možné uplatit (jeden drahocenný valoun zlata za každou úroveň Wanted, který hráč aktuálně má). Pokud nejste na dobročinnou činnost nebo na ni nemáte, nezbývá vám než to risknout a kartu šerifa otočit. Pokud je hodnota karty rovna nebo vyšší než váš stav Wanted, měli jste štěstí, ale pokud to tak není, musíte zaplatit tučné výpalné anebo přijít o vítězné body.

 

Privátní: IMG_8047 2.jpg
Wanted úroveň a střet se šerifem jsou skvělým zpestřením hry.

 

Po odehrání 3 kol hra končí a hráč s nejvíce slávy se stává největší legendou Divokého západu.

 

Tematičnost a vizuál

Westernové téma je subjektivně mé oblíbené, a i když je u podobného typu her těžké vytvořit tematičnost, která vás nějak pohltí a umožní se do hry vžít a ponořit, zde to funguje velmi pěkně. Veškeré akce, které děláte, s tématem souzní, narůstající úroveň Wanted a souboj se šerifem je výrazný a vítaný prvek a volba kanastových karet a tvoření pokerové ruky vše parádně podtrhávají. Vizuální zpracování se za mě povedlo také na jedničku. Vše je přehledné a jasné, a i když se při první hře může zdát, že je možností nepřeberné množství a člověk neví, kam se dřív podívat, orientace na plánu nám nikdy nedělala sebemenší problém. Jakákoliv menší a drobná pravidla jsou znázorněna na herní desce a velmi rychle dohledatelná. Grafické detaily neruší, ale téma skvěle doplňují a na celkové oranžově tónované pojetí se příjemně kouká.

 

Privátní: IMG_8045 2.JPG
Pří prvním zahrání se může zdát, že je možností přespříliš, ale rychle se v nich zorientujete.

 

Provedení hry

Herního materiálu v krabici není mnoho: čtyři hráčské desky z velmi silného kartonu s povrchem na mazatelný fix, balíček pokerových karet a pár dalších pro sólo hru a menší moduly a pak už jen fixy. Vše je však z velmi kvalitních materiálů a často jsem hru hrál sólo třeba jen v sedě na sedačce, vedle sebe balík karet a desku na klíně a fungovalo to pěkně. Volba mazatelných fixů a desky vs. případný trhací blok a tužka, které využívají jiné hry, je pak otázkou preferencí. Mně osobně fixy vyhovovaly, ale můj syn je trošku větší patla a občas si zaznačené suroviny lehce umáznul.

 

Znovuhratelnost a herní doba

Herní doba je za mě velké plus. V sólo módu jsem si schopný hru od okamžiku otevření krabice po její zavření zahrát za 15–20 minut a je to pro mě skvělý filler. Vše krásně běží, hra díky vyložení 3 karet nezpůsobuje nějaký výrazný bolehlav, a ani přes možnost úpravy hodnot na kartách se nám nikdy nezasekla. Znovuhratelnost této hry je dle mého názoru vysoká. Její rychle odehrání a příprava, neustále nové kombinace, náhodný šerif či tvorba pokerové ruky jsou elementy, které mě baví stále dokola. Na stůl se nám Fliptown dostává skutečně často a zatím nemám pocit, že by nás měla omrzet. Možnost si hru obohatit přidáním náhodných odměn a postav hráčů, které upraví počáteční zdroje a poskytnou jednorázovou speciální vlastnost či implementace KOVBOTa v sólo hře, který vám hru ztíží, jsou další elementy, které znovuhraní hry skvěle podporují.

 

Privátní: IMG_8049 2.JPG
Moduly odměn, postav hráčů a Kovbotů pro sólo hru jsou skvělými elementy zvyšujícími znovuhratelnost.

 

Srozumitelnost pravidel a komplexnost

Pravidla jsou napsána naprosto jasně a přehledně, a i když hra ve svém žánru patří k těm komplexnějším, není se čeho obávat a vše rychle přejde do krve. Po prvním zahrání a prolítnutí pár detailů v pravidlech jsme je již nikdy neměli potřebu otevřít. V porovnání s jinými flip&write hrami, jako jsou Příští stanice: Londýn či Stezky tukanů, se jedná určitě o komplexnější záležitost a voleb je zde mnohem více než ve výše zmíněných. Možnost více plánovat do budoucna investováním do vylepšení vaší postavy a co nejvyšší optimalizace tahu je zde mnohem důležitějším prvkem, ale z pohledu obecné komplexnosti se stále jedná o jednodušší záležitost srovnatelnou například se sérií Vítejte na… Bez problému ji hraje můj osmiletý syn a náramně se u ní baví.

 

Privátní: IMG_8044 2.jpg
Veškeré důležité info je vyobrazeno na herním plánu, ať už fáze hry nebo pravidla pro Pustinu. Pravidla nejsou už po pár zahráních potřeba.

 

Taktika a strategie

Hra neumožňuje hluboké strategické plánovaní a spíše vás nutí reagovat na neustále se měnící nabídku karet, ze které se snažíte vytěžit maximum. Zaměření se na zisk co největšího počtu nejhlubších míst v dole či naopak investice do lokací ve Městečku, které také mohou přinášet dostatek bodů, či nabušení vašeho pistolníka a následná role desperáda v Pustině jsou jen některé z cest, kterými se můžete zkusit vydat. Téměř minimální možnost změnit hodnotu či barvu karty do vaší pokerové kombinace dělají z této části hry spíše náhodný, ale určitě ne nezábavný prvek. Samotná volba, zda na konci každého kola uplatit šerifa a mít klid nebo to zkusit a riskovat poměrně velký odečet bodů, je pak skvělou třešničkou na závěr.

 

Závěrečné hodnocení

Fliptown vlétl do naší herní domácnosti jako divoká živá voda a bavil, baví a věřím, že bavit bude ještě dlouhou dobu. Blesková příprava a sbalení hry, jednoduchá pravidla a přitom hráčtější herní zážitek s dostatečnou možností voleb. Povedený vizuál a téma. Tato v mnohém originální hra za mě nemá zřetelnou slabou stránku a kdykoliv ji rád vytáhnu a zahraji. Je pravda, že jsem většinou po zahrání neměl nepřekonatelné nutkání si hru okamžitě zahrát znovu a zkusit posouvat své skóre dál a dál, ale z dlouhodobějšího hlediska to u nás byl za poslední dobu jeden z nejhranějších kousků a doporučuji ho všemi deseti.

  • Blesková příprava a balení a krátká herní doba
  • Téma Divokého západu, grafické zpracování a celkové provedení
  • Využití kanastových karet pro vaše volby ve hře
  • Element šerifa, který vás drží v napětí a nejistotě
  • Módy postav, odměn a kovbotů, které zvyšují variabilitu
  • Zatím nic (časem se možná lehce ohraje, ale máme za sebou více jak 20 partií a stále baví)

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Comanchería: Vzestup a pád říše Komančů
Comanchería: Vzestup a pád říše Komančů
Akt. cena: 999 Kč
Končí za: 14 hodin

Offcanvas