Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 30 min (reálná data) |
Herní svět: | Divoký západ |
Herní kategorie: | karetní hra |
Herní mechanismy: | x & writeHráči zapisují na papír / mazací podložku na základě společně nalosovaného zadání (x = hození kostkou, tažení karty a podobně). Alternativně: roll & write, flip & write, zakreslovačky |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Old Dawg Maldito Games Strohmann Games |
Autoři: | Steven Aramini |
Rok vydání: | 2023 |
Dostupnost: | 10 obchodů (cca 549–599 CZK) |
Sdílej: |
Autor: bobosik | 18.3.2025 | 12
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Fliptown je flip and write hra z prostředí Divokého západu pro 1–4 hráče od autora Stevena Araminiho, kterou u nás vydává vydavatesltví Old Dawg. V průběhu 15 tahů se budete snažit získat nejvíce vítězných bodů (slávy) návštěvou různých lokací, získáváním a využitím zdrojů a bonusů či snahou uspět v tvorbě co nejsilnější pokerové ruky.
V průběhu 3 kol, kde v každém zahrajte 5 tahů, se budete snažit z otočených 3 kanastových karet zvolit nejlepší kombinaci, jež vám umožní navštívit lokaci, která vám vždy něco pozitivního přinese; třetí kartou si pak tvoříte pokerovou ruku. Snaha o co nejefektivnější využití lokací, plánovaní a přípravu dalších tahů jsou nejlepší cestou k vítězství. Pokud budete ale až příliš ambiciózní, může vám vaše plány překazit zkorumpovaný šerif.
Příprava hry je rychlejší než kulka od Billa Munnyho – každý hráč si před sebe položí hráčskou desku, vezme si mazací fix, zamíchá se balík karet a jedna z nich se odloží stranou – ta bude pro dané kolo představovat šerifa. A může se zvesela začít.
V každém tahu se otočí 3 karty a hráč si karty uspořádá dle své volby. První karta značí barvu, která vám určí, na jakou lokaci se v daném tahu vydáte. Druhá karta značí hodnotu a umožní vám se vydat na konkrétní políčko v dané lokaci. Poslední kartu si zaznačíte a bude tvořit vaši pokerovou ruku.
Lokací je ve hře celkem 5. Srdce vás vyšlou na Stezku, káry do Dolu, kříže do Městečka a piky do Pustiny. Poslední lokací je Hřbitov, kam se můžete vydat nehledě na zvolenou barvu a jedná se o destinaci, kam dobrovolně zamíříte většinou pouze v případě, že vám karty neumožní lepší možnost. Hra vám nicméně umožní si osud sem tam přetáhnout na svoji stranu a je možné za každý utracený zlatý valoun upravit hodnotu karty o +/–1. Po zaplacení dvou valounů si můžete dokonce zvolit jakoukoliv barvu karty chcete, což se velmi často může hodit.
Některé aktivity jsou ve hře považovány za nekalé… přeci jen jsme na Divokém západě, že? U takových činností tak kromě odměny narůstá také váš Wanted status, který přijde na přetřes na konci každého kola, kdy se musíte postavit šerifovi, ale o tom potom.
A k čemu jsou jednotlivé lokace?
Poslední doplňkovou lokací je pak Hřbitov, který na Divokém západě nesmí chybět. Vykrást hřbitov mohu jakoukoliv kombinací dvou karet, utržím 1 úroveň Wanted (protože hrabat se někomu v hrobě není ani na Divokém západě v kurzu), zakroužkuji si libovolný náhrobní kámen a získám odměnu mezi ním a všemi k němu přilehlými, které mám zakroužkované už z dřívějška.
Po odehrání 5 tahů kolo končí a každý hráč má možnost získat dolary a vítězné body za svou pokerovou ruku (v klasické stupnici od jedné dvojice po královskou postupku), přidat si nějaké ty bonusové dolary či valouny zlata, a nakonec se střetnout se zkorumpovaným šerifem. Toho je možné uplatit (jeden drahocenný valoun zlata za každou úroveň Wanted, který hráč aktuálně má). Pokud nejste na dobročinnou činnost nebo na ni nemáte, nezbývá vám než to risknout a kartu šerifa otočit. Pokud je hodnota karty rovna nebo vyšší než váš stav Wanted, měli jste štěstí, ale pokud to tak není, musíte zaplatit tučné výpalné anebo přijít o vítězné body.
Po odehrání 3 kol hra končí a hráč s nejvíce slávy se stává největší legendou Divokého západu.
Westernové téma je subjektivně mé oblíbené, a i když je u podobného typu her těžké vytvořit tematičnost, která vás nějak pohltí a umožní se do hry vžít a ponořit, zde to funguje velmi pěkně. Veškeré akce, které děláte, s tématem souzní, narůstající úroveň Wanted a souboj se šerifem je výrazný a vítaný prvek a volba kanastových karet a tvoření pokerové ruky vše parádně podtrhávají. Vizuální zpracování se za mě povedlo také na jedničku. Vše je přehledné a jasné, a i když se při první hře může zdát, že je možností nepřeberné množství a člověk neví, kam se dřív podívat, orientace na plánu nám nikdy nedělala sebemenší problém. Jakákoliv menší a drobná pravidla jsou znázorněna na herní desce a velmi rychle dohledatelná. Grafické detaily neruší, ale téma skvěle doplňují a na celkové oranžově tónované pojetí se příjemně kouká.
Herního materiálu v krabici není mnoho: čtyři hráčské desky z velmi silného kartonu s povrchem na mazatelný fix, balíček pokerových karet a pár dalších pro sólo hru a menší moduly a pak už jen fixy. Vše je však z velmi kvalitních materiálů a často jsem hru hrál sólo třeba jen v sedě na sedačce, vedle sebe balík karet a desku na klíně a fungovalo to pěkně. Volba mazatelných fixů a desky vs. případný trhací blok a tužka, které využívají jiné hry, je pak otázkou preferencí. Mně osobně fixy vyhovovaly, ale můj syn je trošku větší patla a občas si zaznačené suroviny lehce umáznul.
Herní doba je za mě velké plus. V sólo módu jsem si schopný hru od okamžiku otevření krabice po její zavření zahrát za 15–20 minut a je to pro mě skvělý filler. Vše krásně běží, hra díky vyložení 3 karet nezpůsobuje nějaký výrazný bolehlav, a ani přes možnost úpravy hodnot na kartách se nám nikdy nezasekla. Znovuhratelnost této hry je dle mého názoru vysoká. Její rychle odehrání a příprava, neustále nové kombinace, náhodný šerif či tvorba pokerové ruky jsou elementy, které mě baví stále dokola. Na stůl se nám Fliptown dostává skutečně často a zatím nemám pocit, že by nás měla omrzet. Možnost si hru obohatit přidáním náhodných odměn a postav hráčů, které upraví počáteční zdroje a poskytnou jednorázovou speciální vlastnost či implementace KOVBOTa v sólo hře, který vám hru ztíží, jsou další elementy, které znovuhraní hry skvěle podporují.
Pravidla jsou napsána naprosto jasně a přehledně, a i když hra ve svém žánru patří k těm komplexnějším, není se čeho obávat a vše rychle přejde do krve. Po prvním zahrání a prolítnutí pár detailů v pravidlech jsme je již nikdy neměli potřebu otevřít. V porovnání s jinými flip&write hrami, jako jsou Příští stanice: Londýn či Stezky tukanů, se jedná určitě o komplexnější záležitost a voleb je zde mnohem více než ve výše zmíněných. Možnost více plánovat do budoucna investováním do vylepšení vaší postavy a co nejvyšší optimalizace tahu je zde mnohem důležitějším prvkem, ale z pohledu obecné komplexnosti se stále jedná o jednodušší záležitost srovnatelnou například se sérií Vítejte na… Bez problému ji hraje můj osmiletý syn a náramně se u ní baví.
Hra neumožňuje hluboké strategické plánovaní a spíše vás nutí reagovat na neustále se měnící nabídku karet, ze které se snažíte vytěžit maximum. Zaměření se na zisk co největšího počtu nejhlubších míst v dole či naopak investice do lokací ve Městečku, které také mohou přinášet dostatek bodů, či nabušení vašeho pistolníka a následná role desperáda v Pustině jsou jen některé z cest, kterými se můžete zkusit vydat. Téměř minimální možnost změnit hodnotu či barvu karty do vaší pokerové kombinace dělají z této části hry spíše náhodný, ale určitě ne nezábavný prvek. Samotná volba, zda na konci každého kola uplatit šerifa a mít klid nebo to zkusit a riskovat poměrně velký odečet bodů, je pak skvělou třešničkou na závěr.
Fliptown vlétl do naší herní domácnosti jako divoká živá voda a bavil, baví a věřím, že bavit bude ještě dlouhou dobu. Blesková příprava a sbalení hry, jednoduchá pravidla a přitom hráčtější herní zážitek s dostatečnou možností voleb. Povedený vizuál a téma. Tato v mnohém originální hra za mě nemá zřetelnou slabou stránku a kdykoliv ji rád vytáhnu a zahraji. Je pravda, že jsem většinou po zahrání neměl nepřekonatelné nutkání si hru okamžitě zahrát znovu a zkusit posouvat své skóre dál a dál, ale z dlouhodobějšího hlediska to u nás byl za poslední dobu jeden z nejhranějších kousků a doporučuji ho všemi deseti.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Comanchería: Vzestup a pád říše Komančů
Akt. cena: 999 Kč
Končí za: 14 hodin
Zatrolené hry již od roku 2007 přináší hráčům informace o společenských deskových hrách od těch nejpovolanějších – od nich samotných. Protože kdo jiný má důvod podávat informace bez příkras? Kdo jiný o špatné hře řekne, že je skutečně špatná. A komu jinému tedy nejspíše věřit, když o hře bude tvrdit, že je parádní...
Více o Zatrolených hrách | Úpravy Zatrolených her | Využívání cookies | Zpracování os. údajů
© 2007–2025 Ondřej Mysliveček
Načítám ...
Načítám ...
Načítám ...