Během druhé třetiny 19.století došlo k rapidnímu rozvoji železniční dopravy. Po celém světě se rozrůstaly želenizniční sítě a k růstu přispívaly i dokonalejší parní lokomotivy. Před 175 lety (přesněji 7.12.1835) začal operovat první německý vlak mezi Norimberkem a Furthem, převážející cestující a zboží. V Anglii v regionu Wensleydale začal transport zboží o 13 let později.
Ve hře First Train to Nürnberg představují hráči železniční podnikatele, které podporují investice stovek místních majitelů pozemků. Cílem je budovat tratě, které mohou přinést zisk z transportu cestujících a zboží. Avšak peníze nejsou jediným zdrojem, který hráč potřebuje. Mnoho místních majitelů pozemků nebude souhlasit s plány hráčů vést koleje přes přes jejich pozemky a tak pouze ti hráči, kteří mají dostatečný vliv ve vládě, mohou tento odpor překonat. Společnosti hráčů jsou příliš malé na to, aby měly své vlastní lokomotivy, a tak je nutné si půjčovat ty opotřebované od větších společností. Hráč bude muset být také zadobře se dvěmi lokálními železničními společnostmi. Bez jejich podpory nebude možné spojit tratě do železniční sítě a také jim nebude možné prodat tratě, které už nebudou ziskové.
Průběh hry
Hra se skládá ze 4 nebo 5 kol v závislosti na počtu hráčů. Každé kolo má 10 fází:
-
Rozdání kostiček (investice)
Každý hráč obdrží 12 kostiček reprezentujících jeho investice. -
Rozdělení bodů vlivu
Do každé ze 6 přihrádek s již předkreslenými vlivy je nalosován jeden nový žeton vlivu. -
Aukce o body vlivu
Probíhá dražba a jednotlivé sady vlivů v přihrádkách. Hráči používají k dražbě své investice (kostičky). Po aukci hráči posunou své žetony na ukazatelech vlivu podle výsledků dražby. -
Určení pořadí hráčů pro stavbu tratě a pro převoz zboží
Hráči budou stavět tratě v pořadí podle získaného vlivu ve vládě. Pořadí pro nákup vlaků a transport je dáno získaným vlivem v oboru vlaky. -
Stavba tratí
-
Nákup lokomotiv a převoz zboží/pasažérů
Hráči mohou buď koupit vlak, převézt cestující či zboží anebo zvolit konec akce v této fázi. -
Výpočet zisků a ztrát
Hráči si spočítají získané vítězné body a zisk/ztrátu z předchozí fáze. -
Úprava pořadí hráčů podle ukazatele zisku a ztrát
Pořadí hráčů je nastaveno podle pozice hráče na ukazateli zisku a ztrát. Hráč s největším ziskem začíná. -
Převzetí tratí jednou ze 2 lokálních společností
Každý hráč může prodat jednu nepřerušovanou sérii spojení jedné ze 2 místních železničních společností, za což platí body vlivu u dané společnosti. -
Ukončení kola
Pokud není kolo poslední, sesbírají se všechny spotřebované investice a dají se do společné hromádky, ukazatel aktuálního kola se posune o jedno dopředu.
Konec hry
Vítězem je hráč s největším počtem vítězných bodů. Celkový součet bodů tvoří dosud získané vítězné body a k nim se připočtou body z žetonů převezeného zboží a cestujících (podle utvořených sad, tedy od každé barvy jeden). Od tohoto součtu se následně odečte počet spojení (linků) na herním plánu a přičte nebo odečte zisk nebo ztráta podle ukazatele zisků a ztrát.
First Train to Nürnberg je přepracovaná verze hry Last Train to Wensleydale. Hlavní rozdíly oproti Last Train to Wensleydale:
- možnost hrát i ve 2 hráčích
- nová mapa Německa s novými typy zboží (místo sýru a kamene tu je pivo a pošta)
- cestující je možné převážet první třídou
- možnost hrát původní mapu s původními pravidly na druhé straně hracího plánu
- graficky vylepšená mapa