Rozmanitost živých organismů, které obývají naši planetu, je ohromující. Evoluční teorie tvrdí, že neustále dochází k náhodným mutacím, díky kterým živočichové i rostliny získávají nové rysy. Tyto rysy jsou následně podrobeny procesu přirozeného výběru. Živočichové s příznivějšími rysy se množí rychleji než ostatní, rozšiřují své přirozené prostředí a efektivně se chrání před predátory a nepříznivými podmínkami. Z těchto živočichů se stávají vládci přírody, zatímco ti, co se nepřizpůsobí, vymřou.
z pravidel hry
Ve hře Evoluce: Nový svět hráči vytvářejí živočišné druhy, opatřují je rysy, které jim přinášejí různé výhody, a snaží se, aby jejich živočichové nezemřeli hladem ani nebyli pozřeni predátorem. Za ty, kteří se dožijí konce hry, hráči získají vítězné body a hráč, který jich obdrží nejvíce, zvítězí.
Hra je upraveným vydáním staršího titulu Evoluce: O původu druhů s některými upravenými nebo novými prvky, např. možností skrývat se před predátory v úkrytu.
Příprava hry:
Hráči nejprve náhodně vyberou 6 karet oblastí a utvoří z nich balíček, z ostatních karet vyloží lícem vzhůru tolik karet, kolik je hráčů; ostatní oblasti vrátí do krabice. Dále připraví zásoby žetonů potravy, tukových zásob a úkrytů. Nakonec obdrží každý hráč 6 karet vývoje, ze zbylých karet se utvoří dobírací balíček.
Průběh hry:
Ta trvá po šest období, tj. herních kol, která mají čtyři fáze.
- Fáze vývoje: Hráči se střídají v tazích, v nichž mohou vynést kartu vývoje, anebo pasovat. Kartu mohou vynést buďto lícem dolů a založit tak nový druh, anebo lícem vzhůru a částečně ji zasunout pod existující druh tak, aby byl viditelný rys uvedený v dolní, resp. horní části karty, který tomuto druhu připíší.
- Fáze oblastí: Hráči odhalí novou kartu oblasti a na všechny oblasti rozmístí žetony potravy a úkrytu.
- Fáze krmení: Hráči se střídají v tazích, v nichž mohou provádět následující akce:
- Hledání úkrytu: Hráč přesune jeden žeton úkrytu z dostupné karty oblasti na jednoho ze svých živočichů.
- Krmení se z oblasti: Hráč přesune jeden žeton potravy z dostupné oblasti na jednoho ze svých živočichů.
- Napadení predátorem: Pokud má některý živočich rys masožravý, může jednou za celou tuto fázi napadnout jiného živočicha, který není chráněn úkrytem (kořist mohou zachránit též její rysy). V případě úspěšného útoku je karta napadeného živočicha i se všemi jeho rysy odhozena a masožravec obdrží dva žetony potravy z obecné zásoby.
- Fáze vymírání: Vyhodnotí se efekty některých rysů pro tuto fázi (např. hibernace) a odstraní se ze hry všichni nenakrmení živočichové včetně jejich rysů. Hráči si doberou nové karty vývoje a provede se údržba hry.
Konec hry:
Hra končí po šestém kole. Hráčům jsou přiděleny body za přeživší živočichy a jejich rysy a je určen vítěz.