Euthia: Torment of Resurrection

xxxxxxxxxo hodnoceno 118x (Seznam vlastníků)

Euthia: Torment of Resurrection - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 240 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Diea Games s.r.o.
Autoři: Markéta Bláhová
Tadeáš Spousta
Rok vydání: 2020
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Recenze pokročilé verze prototypu hry Euthia: Torment of Resurrection

Autor: CzechWin | 16.1.2020 | 17

Euthia: Torment of Resurrection je strategická kompetitivní hra pro jednoho až čtyři hráče s herní dobou okolo šesti až osmi hodin, v níž zvítězí hrdina, který má na konci hry nejvíc reputace. V této preview recenzi budu hodnotit herní mechanismy a hru jako takovou.

Ještě si dovolím upozornit, že k představení samotných mechanismů používám krátké články sdílené na Facebooku vydavatele. Pokud budu některé mechanismy hodnotit víckrát, neznamená to, že jsem si to po sobě nepřečetl, ale že se mi to opravdu líbí. Děkuji za pochopení.

 

PŘEDSTAVENÍ:

Možná se ptáte, co je vlastně Euthia: Torment of Resurrection za deskovou hru?

Jde o kompetitivní strategickou deskovou hru, která se hraje na modulární herní mapě. Hráči si vyberou jednoho z hrdinů, s kterým se vypraví prozkoumat okolní svět. Je jen na nich, kterým směrem se vydají. Kdykoliv se dostanou na kraj objevené mapy, odhalí se před nimi nová část. Během svých dobrodružství sbírají body reputace a ten, kdo jich má na konci hry nejvíce, se stane vítězem.

Způsobů, jak získat respekt obyvatel Euthie, je nepočítaně, ale jsou tu jen tři akce, které ve svých tazích používáte. Nikoho asi nepřekvapí to, že můžete bojovat s krvelačnými monstry, ani obchodování ve třech druzích obchodních míst. Ale možná jste nečekali, že se můžete věnovat i těžbě surovin a drahokamů. Věřte, že i tato strategie může být vítězná.

Když vytěžíte surovinu, můžete ji prodat a získat za ni peníze nebo gemy. Gemy můžete umisťovat na své vybavení, které vám dává různé extra efekty – jednorázové, dlouhodobé. Například jeden život navíc apod.

Vedle toho jsou na mapě místa, která vás o cenný žeton akce nepřipraví. Například pustíte-li se do sbírání pokladů, objevování elementálních sil či setkávání se s obyvateli, abyste splnili úkol.


Kapitoly modulární mapy

Rozložený herní plán


Názor: Euthia: ToR je hrou mnoha možností. Jediným problémem je čas! Čas vás tu sužuje každým krokem. Provedete boj, ale už se nemůžete posunout po mapě, jak byste chtěli. Chcete těžit ve dvou lokacích během jednoho tahu, musíte si akci těžení převést do dalšího tahu, ale zároveň to, že si ji převedete, vám zase sebere pohyb v aktuálním tahu.

Akce tu fungují lehkým, zato chytrým způsobem. Každé kolo se Vám doplní tři akční žetony:

  • 1 pohyb / těžba
  • 2 pohyby / nakupování
  • 3 pohyby / boj

V průběhu svého tahu hrajete žetony a vykonáváte akce. Jak jsem psal výše – chci provést akci boj, provedu ji, ale zároveň mi to sebere možnost se pohnout o tři pole. Můžu využít všechny tři žetony. Pokud bych je nevyužil všechny, tak si mohu převést jeden akční žeton do dalšího tahu. Toť vše.

Funguje to skvěle, je to těžce napínavé a pohlcující. Akcí nemáte nikdy dost, a proto se musíte dobře rozhodnout, co uděláte. I plnění úkolů je kapitola sama o sobě. Když splníte úkol, získáte za něj okamžitý zisk reputace a na konci hry další výhody.

 

RPG SYSTÉM:

Nezáleží na tom, jakou hru hrajete – pokud je to RPGčko, tak si chcete užívat postup na novou úroveň, získávat nové dovednosti a sbírat vybavení. To je to, co máme rádi, a nechceme čekat hodiny, než se naučíme první jednoduché kouzlo nebo najdeme starý zrezlý meč.

V Euthii má každý hrdina vlastní řadu dovedností. Nová kouzla, zbraně a další schopnosti se otevírají s tím, jak hrdina získává reputaci z bojů, za vyřešení úkolů, ale také při těžbě a dalších akcích. Navíc většina dovedností přichází po dvojicích. Pokaždé si tak budete muset vybrat, který „skill“ si necháte, protože se vám šikne do způsobu, kterým jste se rozhodli vyvíjet vašeho hrdinu.

Druhou důležitou částí roleplayingového zážitku je vybavení. Nemusíte věřit, když budu tvrdit, že v Euthii potkáte neuvěřitelně pestrou paletu zbrojí, zbraní, šperků, lektvarů atd. Mohlo by vás ale přesvědčit, když prozradím, že existuje pět druhů zbroje. Každý druh má pět částí, a navíc každá část může poskytnout jiné bonusy. Není tu navíc žádné omezení na druh hrdiny, za kterého hrajete. Záleží tedy jen na vás, jaká je vaše strategie, jaké máte preference, a jakým způsobem se rozhodnete rozvíjet svého hrdinu.

Je toho samozřejmě mnohem více než vybavení a schopnosti. Ale další tajemství v podobě šperků, sad zbrojí, lektvarů, svitků, esencí, vylepšování pomocí drahokamů atd. si necháme na později.


Desky hrdiny se schopnostmi

Desky hrdinů se schopnostmi


Názor: Pokud jste hráli počítačové RPG, toto nebude o moc jiné. Samozřejmě nejde přenést do deskové podoby vše, ale určitě to nebude méně zábavné. Tento systém s mnoha mechanismy funguje velice chytře a chybu v něm nehledejte! Velice mě bavilo kombinovat různé druhy zbroje, které následně udělaly kombo s jiným speciálním efektem.

Pokud si odemknete schopnost, která má na sobě trojúhelník, čtverec nebo pětiúhelník, je potřeba abyste vlastnili takový počet zbroje stejného druhu (odlišeno barvami), jako je vrcholů geometrických útvarů. Poté vám schopnost dovolí ji používat.

 

POSTAVY:

První velké rozhodnutí, které budete muset ve světě Euthia udělat, je, jakým hrdinou se chcete stát. Na výběr máte z pěti postav, z nichž má každá své vlastní unikátní schopnosti.

 

Někdo by mohl říct, že je bojovník Dral spíš žoldákem. Každopádně je mistrem boje a dokáže ovládat neuvěřitelné množství zbraní. Keleia se zdá být jeho blízkou společnicí. S oštěpem a lukem je schopnou lovkyní, ale také je tu její temnější stránka – přeci jen strávila nějakou dobu s bandou lupičů a zlodějů. Přestože byla Áel vychována v klášteře, kde ji trestali za používání magie, stala se laskavou osobou, která pomáhá ostatním svými léčitelskými schopnostmi. Maeldur je už sice zestárlý kouzelník, ale byla by chyba si myslet, že je klidným moudrým starcem. V jeho očích snadno zahlédnete odlesk plamenů, které hoří v jeho duši. Ledová čarodějka Taesiri se zdá chladná a odtažitá. Je málomluvná a téměř neprojevuje zájem o ostatní. Ale zuřivost, která v ní dřímá, je občas téměř hmatatelná.


Hrdinové a jejich žetony schopností

Hrdinové a jejich žetony schopností


Názor: Postavy ve hře Euthia: ToR jsou natolik odlišné, že hraní za každou z nich zajistí úplně jiný prožitek ze hry. Euthia se díky velké variabilitě stává hrou s obrovskou znovuhratelností. U hrdinů tomu není jinak! Díky unikátním schopnostem hrdinů se budete muset znovu a znovu učit samotnému hrdinovi porozumět a naučit se za něj hrát.

Schopnosti se hrdinovi odemykají v obchodních místech za jednu minci. Nejdřív ale musíte mít dostatek reputace. Když ji máte a zaplatili jste, otočíte všechny schopnosti odemčených úrovní a z každé dvojice si vyberete jednu. Tím si svého hrdinu vyvíjíte.

Během první hry se mi zdálo obtížné vybalancovat svého hrdinu tak, aby byl silný, odolný a zároveň hbitý. To ale nemusí být na škodu. Každou další partií budete svému hrdinovi bližší a bližší.

 

PŘÍBĚH:

Co by to bylo za fantasy svět bez příběhu?


Pozadí desky hrdiny Drala

„Země je sužována třemi mocnými draky. Hordy monster přicházejí ze samého chřtánu temné magie Faer. Ale možná tu ještě nějaká naděje zbývá. Snad jí je skupinka hrdinů, kteří na své cestě naleznou nové zkušenosti i schopnosti. Ale opatrnosti nikdy není nazbyt, protože smrt čeká na každém kroku. Přestože existuje způsob, jak ji obelstít, nakonec si stejně vybere svoji daň.”


Názor: V této finální prototypové variantě, kterou jsem měl možnost zahrát přímo s jejím autorem Tadeášem Spoustou, nebylo tolik příběhových textů. Krátké nastínění atmosféry a uvedení do děje bylo vše. Avšak i toto málo mě dokázalo velmi silně vnést do dění v Euthii. Pomáhá tomu i to, že v této hře plníte úkolové mise, chodíte po krajině, do toho si před očima budujete svého vlastního hrdinu, bojujete s monstry apod.

Tadeášem jsem byl ihned ujištěn, že už je sepsáno na padesát stran příběhů a historek ze života hrdinů. Věřím, že to pozdvihne vcítění do hry na úplné maximum!

Ještě dodám, že hlavní pilíř příběhů nevytváří příběhy jako takové, ale herní mechaniky samotné Euthie!

 

MAPA:

Kostel sv. Michaela je místem, kde začíná každé dobrodružství. Pak už je jen na vás, kterým směrem se vaši hrdinové vydají. Hra se hraje na modulárním hracím plánu, který sestává z trojhexových dílů. Okolí kostela je na začátku hry skryté a je na vás, abyste jej postupně prozkoumali.

Je těžké vyjmenovat všechno, na co můžete při svém dobrodružství narazit. Samozřejmě jsou tu poklady, ale také Elementálové se svými zákeřnými magickými triky. Peníze můžete utrácet v nejednom obchodním místě. Jeskyně, hory a jezera ukrývají vzácné suroviny, kovy, ale i drahokamy naplněné magickými silami. Nebo se rozhodnete pomoci obyvatelům Euthie, kteří řeší své vlastní potíže a problémy. Jisté ale je, že narazíte na nebezpečné tvory, kteří zaplavili celou zemi.

Mapa je rozdělena na pět kapitol. Relativně bezpečné pláně a lesy obklopující kostel sv. Michaela postupně přejdou až ve vyprahlou, zničenou a hrozivou krajinu. Ale buďte stateční. Během hry získají hrdinové zkušenosti, schopnosti i vybavení, aby se mohli pustit i do tak nebezpečných vzdálených krajů.


Mapa
Záběr na hru třech hráčů


Názor: Tajemno v objevování mapy je dechberoucí! Díky kapitolám objevujete stále nebezpečnější prostředí. A tak to má být! Když objevíte část mapy a s ním i poklad, který však nemůžete sebrat, protože vám nezbyl pohyb, a sebere ho protihráč, je to prostě k nezaplacení!

 

MONSTRA:

Záplava příšer pokrývá všechny kouty Euthie. Jak budete bojovat, až se sami proměníte v monstrum temné magie Faer?

Je dobré upozornit na to, že Tadeáš a jeho tým najali ta nejnebezpečnější monstra, na která můžete ve světě deskových her narazit. Vaše protihráče! Když se rozhodnete střetnout a pustit se do boje s nějakou nebezpečnou potvorou, převezme nad ní kontrolu jeden z vašich protivníků. A protože je Euthia: Torment of Resurrection kompetitivní hra, je v jejich vlastním zájmu, aby za monstrum hráli co nejlépe. Což může být někdy opravdu děsivé.

Každopádně je tu několik věcí, které dělají soubojový systém Euthia: Torment of Resurrection unikátním. Není žádné překvapení, že existují tři úrovně monster. Samozřejmě každá potvora má sílu svého útoku, zdraví, zvláštní schopnosti… ale také Chaos a Gaar.

Chaos využívá hráč, který aktuálně hraje za monstrum, aby mohl používat speciální karty. Ale pozor! Tyhle karty nejsou rozhodně zadarmo. Hrdinové je získávají při svých dobrodružstvích stejně jako ostatní odměny. Jde o mechaniku, která je základem samotného systému hry a součástí herní strategie.

Karty schopností monster jsou dvou druhů – stříbrné a zlaté. Každá karta má základní efekt, ale pokud zahrajete kombo v podobě dvou či tří karet stejného druhu, bude to mít mnohem větší účinek.

Jsou tu i další věci, které v soubojích figurují. Kousky kondenzované magie zvané Gaar, kostka naděje bohyně Shii, která pomáhá dobrodruhům, jež opustilo štěstí. Všechno zmíněné dělá souboje zajímavé nejen pro samotné hrdiny, ale také pro ty, které právě ovládají monstra.

 

Názor: Soubojový systém se povedl fakt báječně! Je to další mechanismus, který obohacuje hru o velkou dávku strategie. Jak moc chcete tomu a onomu hráči zaškodit? Tolik použijete speciálních karet! Pozor ale – ani těch není nekonečno. Speciální karty získáváte obvykle za boje mezi monstry a vaším hrdinou a zahráním zlatých karet za monstrum. Vše funguje skvěle a není co vytknout!

 

ELEMENTÁLOVÉ:

Jednou ze zásadních změn v Euthia: Torment of Resurrection je způsob, jakým fungují Elementálové.

V předchozích Legendách se vrhali z portálů okupovat nebohé osady a kupecká sídliště. Na bedrech hrdinů tak vedle draků leželo ještě drsné rozhodnutí, zda se pustit do tvrdého boje s elementálními silami nebo se smířit s nedostatkem míst k nakupování proviantu i vybavení. A tak byli Elementálové jen dalšími potvorami, proti nimž jste se museli postavit. Silnějšími, nebezpečnějšími.

Nově jsou ovšem místa elementální moci rozesetá jako součást dílků mapy a při svém odhalení začnou působit na své okolí. Když hrdina vkročí do blízkosti ohnivého Elementála, dostává zranění, vzdušný si zas pohraje s vašimi kostkami.

Ale mimo to můžete zavítat i přímo do sídla elementu. A proč byste to dělali? Protože vás čeká odměna a někdy i zisk esence. Tu samozřejmě můžete prachobyčejně prodat, ale také si s ní odemknout pozici na nové schopnosti, použít její unikátní efekt třeba v boji s drakem, nebo ji zužitkovat při plnění úkolů pro některého z obyvatel Euthie.

Jedna věc, která dává ale mnoho možností. To je jeden z hlavních aspektů, kterými se Euthia od Euthie liší.


Karty Elementálů

Karty Elementálů


Názor: Určitě si myslím, že to nové Euthii jen prospělo. Ve staré Euthii byli Elementálové jen dalšími monstry, kteří se vám snaží znepříjemnit hru, jak to jen jde.

V nové Euthii: ToR to bylo elegantně vyřešeno! Zdolání Elementála už není potřeba jen proto, aby vám neztížil další etapu hry. Teď vám po souboji uvolní nějakou odměnu, podle toho, jak jste si v souboji s ním vedli. Většinou získáte elementální esence, které jsou čistým darem z nebes. Esence můžete využít několika způsoby: při plnění úkolových misí, na prodej a pro zisk okamžitých efektů, které využijete při boji. Tolikrát mi to vytrhlo trn z paty!

Pozor! V okolí Elementálů platí speciální efekty, které vám nějakým způsobem promění hru. Štěstí při hodu kostkami, okamžité utržení zranění hrdinovi, přetočení kostky s vyšším číslem na druhou stranu, nebo třeba vyléčení jednoho života.

To vše ozvláštňuje hru příjemným způsobem. Při vývoji hry to byl krok k lepšímu!

 

Recenze se chýlí ke konci. Omlouvám se, že jsem se nerozepsal více, protože o této hře by se dalo mluvit celý den.

 

KLADY:

  • Otevřený svět
  • Vytváření vlastního hrdiny
  • Provázání mechanismů
  • Příběh
  • Nekonečná zábava
  • Komplexnost
  • Variabilita
  • Soubojový systém

ZÁPORY:

  • Dlouhá herní doba
  • Větší prostoje mezi tahy samotných hráčů
  • Delší příprava hry

 

HODNOCENÍ HERNÍCH MECHANISMŮ:

Házení kostkami: Většině lidí, kteří slyší toto sousloví, vstanou vlasy vzhůru, aby to nebylo Člověče, nezlob se. Nebojte. V Euthii házíte kostkami v boji. Zdá se, že to bude souboj postavený na náhodě. Tak to ale není! Výsledek hodu kostkou se dá upravit pomocí výbavy. A ta je hodně pestrobarevná!

Pohyb po mapě: Pohyb po hexagonální mapě je intuitivní. S tím, jak používáte akční žetony, si musíte dobře promyslet, co budete ve svém tahu vykonávat.

Správa karet v ruce: Co se vám dostane na delší dobu do rukou, jsou speciální karty útoku monster. Je to jednoduché. Limit na ruce je pět karet. Sbíráte zlaté a stříbrné. Za čtyři stříbrné si můžete vzít jednu lepší zlatou. Pokud máte více karet stejného druhu, dají se zahrát současně, a tím to protihráči opepřit.

Hexová mapa: Platí to stejné jako u pohybu po mapě.

Objevování mapy: Objevování mapy tím, že dojdete na okraj mapy a ihned otočíte další mapový díl, se může zdát jako méně zajímavý mechanismus. Ale tím, že jsou mapové dílky rozděleny na víc kapitol, stoupá napětí a nejistota, co na vás čeká. A hlavně, když objevíte vedle sebe ohnivého Elementála, který vám ubere poslední dva životy, docela naštve. Není to ale výtka!

Modulární plán: Hra obsahuje opravdu tunu mapových dílků, ty budete vždy jinak objevovat, navazovat, jinak je zamícháte. Znovu-hratelnost je opravdu megalomanská! Kdybych to zkrátil: Není to Carcassonne!

Body pohybu: Tím, že se pohybové akce o jedno, dvě a tři pole mísí s akcemi těžby, nakupování a boje, přináší hra nelehké rozhodování, co vlastně chcete udělat. Musíte hodně plánovat! Chcete se dostat k pokladu, který vidíte? Pozor, ať vám ho nevyžere protihráč!

Roleplaying: Tato hra se velice povedla! Zlepšování vašeho hrdiny je velmi propracované. Budete se probírat nespočtem věcí, které na sebe obléci. Deset z deseti!

Odlišné schopnosti postav: Každý hrdina disponuje unikátními vlastnostmi, které si bude postupem času odemykat. Hráč se pak musí rozhodovat, kterou schopnost své postavě přiřadí, a kterou mu navždycky znepřístupní.

Proměnlivá příprava hry: Je minimální šance namíchat stovky žetonů a karet stejně. To dělá hru originální!

 

Závěrečný názor:

Euthia: Torment of Resurrection je komplexní RPG desková hra a s nekonečnou variabilitou a zábavou, kde provázání mechanismů vyzdvihuje hru na samotný vrchol. Euthie píše příběh sám o sobě, ale to i jednotlivé mechanismy! Soubojový systém se mi taky velice líbil!

Pro někoho může být nepříjemná herní doba a větší prostoje mezi tahy hráčů.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas