„Nespravedlivě odsouzení a uvržení do Temného hradu, odkud není návratu, přesto nezlomení, se vězňové dávají na útěk, vyzbrojeni na počátku jen svou moudrostí, silou a vychytralostí. Podaří se jim uprchnout, nebo jejich kosti zůstanou práchnivět v rozpadajících se hradních zdech?“
Escape from the Dark Castle je hra pro 1-4 hráče, představující některého z vězňů uvržených do Temného hradu, kteří se pokouší uprchnout. Jejich společným cílem je útěk, hrají tedy proti hře.
Příprava hry:
Každý hráč si vybere některého z šesti vězňů: krejčí (Tailor), opat (Abbot), kuchař (Cook), kovář (Smith), mlynář (Miller) a koželuh (Tanner), vezme si jemu odpovídající bílou kostku a na papír si tužkou napíše základní počet životů postavy, který vychází z celkového počtu vězňů (18 životů, pokud hrají 2 vězni, 14 životů, pokud prchají 3 vězni a 12 životů při hře 4 vězňů).
Následně se sestaví hrací balíček: ten tvoří jeden ze tří náhodně vylosovaných závěrečných protivníků: Temný (The Dark One), Šílená kněžka (The Demented Priestess) nebo Hrůza z podsvětí (Terror from the Underworld), 15 náhodně vybraných karet jednotlivých kapitol, položených lícem dolů, a úvodní karta s ilustrací Temného hradu. Dále se vytvoří druhý balíček předmětů položených lícem dolů, které mohou vězni při svém putování Temným hradem nalézt, a stranou se odloží rovněž černé kostky. A to je vše, poté již začíná samotná hra.
Průběh hry:
Útěk z Temného hradu ze všeho nejvíc připomíná klasické gamebooky z 80. let, kterými je inspirována (např. Fightning Fantasy, Lone Wolf) a podobným způsobem se i hraje. Na počátku každé „kapitoly“ si hráči určí jednoho z nich, který kartu kapitoly otočí, ukáže ostatním hráčům ilustraci a přečte text uvedený na kartě, týkající se další místnosti či chodby, kterou vězňové prochází. To, který hráč kartu kapitoly otočil, může být v některých případech relevantní.
Nejčastěji se vězňové setkají s některou z mnoha nestvůr, obývajících Temný hrad, přičemž přichází na řadu boj. Ten probíhá následovně:
- Z hromádky černých kostek se vybere počet, uvedený na kartě kapitoly, a natočí se na jeden ze tří odpovídajících symbolů: pěst (Might), oko (Cunning) nebo hvězda (Wisdom). Stejné symboly lze nalézt i na bílých kostkách hráčů, přičemž jejich počet se liší podle jednotlivých postav (například kovář je silnější než mnich).
- Tyto kostky jsou doplněny o tolik černých kostek s náhodně určenými symboly, kolik je ve hře hráčů. Tím je určen počet životů nestvůry.
- Hráči hodí každý svou bílou kostkou, přičemž cílem je hodit stejné symboly, jaké jsou na černých kostkách. Pokud hráč hodil na své kostce symbol, který se nachází na některé z černých kostek, je tato odstraněna ze hry. Pokud na konci tahu vězňů zbývají nějaké černé kostky, jsou hráči, kteří s nestvůrou bojovali, zraněni za počet životů, uvedený na kartě kapitoly (obvykle 1-3 životy). Hráč, který hodil symbol štítu, zraněn není.
- Jakmile je tímto způsobem odstraněna poslední černá kostka, je nestvůra poražena a hráči si vezmou jednu kartu pokladu (případně více, pokud je to na kartě kapitoly uvedeno).
- Jeden z hráčů může každé kolo boje namísto bojování odpočívat, čímž si obnoví jeden život, přičemž v takovém kole nemůže být nestvůrou zraněn.
Konec hry:
Po boji a sebrání karty s předmětem si hráči určí dalšího, který otočí kartu následující kapitoly a celý proces se opakuje až do závěrečného střetu (karta s ilustrací dveří na rubové straně) a úspěšného útěku (vítězství hráčů), nebo do smrti prvního z vězňů. Jakmile totiž jeden z vězňů zemře, hra končí a prohráli všichni.