Ve hře Ecos: První kontinent se hráči stávají přírodními silami utvářejícími povrch planety Země. Během hry vždy jeden z hráčů losuje kameny elementů, poskytujících energii potřebnou k aktivaci určitých efektů. Ty hráči umožňují formování povrchu planety, její zalesňování či osidlování zvířaty a v neposlední řadě také zisk vítězných bodů. Hráč, který jich během hry získá nejvíce, se stane vítězem.
Příprava hry:
Hráči sestaví z dílků vody, pastviny a pouště počáteční terén; zbylé dílky připraví na dosah hráčů, stejně jako hory a stromy. Všechny kameny elementů umístí do látkového pytlíku. Všichni hráči obdrží žeton posunu a ukazetel bodů své barvy, sedm krychliček energie a 12 karet, z nichž 3 si vyloží před sebe a z ostatních utvoří svůj dobírací balíček. Všechny ostatní karty roztřídí podle jejich druhu a připraví do samostatných balíčků.
Průběh hry:
Hra trvá po několik kol, v každém z nich je jeden hráč Zvěstovatelem a postupně losuje z látkového pytlíku po jednom kameni elementu, a to tak dlouho, než z něj vylosuje kámen divokého elementu, fungující jako žolíkový. Až se tak stane, vrátí všechny vylosované kameny do pytlíku a ten předá dalšímu hráči; poté začíná nové kolo.
Po vylosování každého kamene elementu mohou hráči provést jednu ze dvou akcí (tyto akce provádějí hráči simultánně):
- Umístění jedné kostky energie na odpovídající symbol na některé ze svých vyložených karet.
- Pootočení svého žetonu posunu o 90 stupňů; po druhém či třetím pootočení hráč může aktivovat jeden z uvedených efektů a poté vrátit žeton posunu do původní pozice.
Pokud některý z hráčů zaplní všechna místa energie na vyložené kartě, oznámí „Eco!“ a provede dokončení karty:
- Odstraní všechny kostky energie z karty a vrátí je do své zásoby.
- Provede efekty karty, tj. umístění dílku terénu, umístění hory, lesa nebo žetonu zvířete, zisk další kostky energie nebo vítězných bodů.
- Je-li na horním okraji karty zobrazen více než 1 lístek, pootočí kartu o 90 stupňů. Takto se nahoře octne okraj s menším počtem lístků; lístky značí, kolikrát lze kartu ještě využít. Je-li nahoře okraj karty s jediným lístkem, hráč ji po vyhodnocení efektů odhodí.
Efekty hráči vyhodnocují jeden po druhém počínaje Zvěstovatelem.
Konec hry:
Konec hry je spuštěn ve chvíli, kdy některý z hráčů dosáhne alespoň 80 vítězných bodů. Poté se dokončí kolo, tj. pokračuje se ve hře, než aktuální začínající hráč vylosuje z látkového pytlíku kámen divokého elementu. Hráč s nejvíce body se stává vítězem hry.