Rok vydání: 2023
Sdílej: Facebook

Ursula's Return a Deep Trouble

Autor: Miner | 1.9.2024 | 5

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

V hlubinách Lorcany se objevila zlověstná přítomnost. Uršula, nechvalně proslulá mořská čarodějnice, se osvobodila ze svého magického vězení a její temný smích se ozývá v kouzelných vodách Lorcany. S roztaženými chapadly a očima zářícíma zlovolnými úmysly se chystá znovu získat svou moc a pomstít se těm, kteří se ji odvážili uvěznit. Osud Lorcany visí na vlásku, protože její obyvatelé se musí spojit, aby zmařili Uršuliny nekalé plány a ochránili svůj svět před její temnou magií.

1. Vítejte v podmořském království
  2. Nově můžete hrát spolu
  3. Finální verdikt

Vítejte v podmořském království

Ursula's Return aneb Návrat Uršuly je čtvrtá edice karetní hry Disney Lorcana, v rámci níž opět vychází tradiční set produktů jako booster balíčky, startovní balíčky či set Illumineer's Trove, kde máte mix boosterů, pořadače a příslušenství pro hru a k tomu samozřejmě hromada různého příslušenství (krabičky, podložky, atd.). Co je ovšem novinka, je kooperativní rozšíření Illumineer's Quest – Deep Trouble, a zejména tomu se chci ve své recenzi věnovat. Ale nejprve se v rychlosti podíváme na samotnou novou edici.

Ještě malý dovětek: celá recenze je psána z pohledu casual hráče, tj. nebudu rozebírat, jak je nová edice dobrá z pohledu deckbuildingu či turnajového hraní, jestli přináší silné či hodnotné karty atp., ale zaměřím se na to, co hra může přinést běžnému hráči, který si chce koupit pár balíčků, prohodit pár karet a zahrát si, aniž by musel stavět vlastní balíčky a shánět konkrétní karty. Zároveň přeskočím popis základů hry Lorcana, pokud hru neznáte, doporučuji moji předchozí recenzi, kde celou hru představuji (bez znalosti fungování hry vám text níže místy nemusí dávat smysl).

Ursula's Return startovní balíčky

I v této edici jsou dva předpřipravené startovní balíčky, jeden je tematicky zasazen do filmu Encanto, druhý je pak mix filmů Frozen a Herkules. První balíček pracuje se synergiemi členů klanu Madrigal (Encanto je film o rozvětvené rodině Madrigalů, jejíž členové disponují magickými schopnostmi), druhý s různými bonusy pro postavy s keywordem „Hero“. Startovní balíčky drží laťku nastavenou z předchozích edic, jsou vyvážené, z pohledu synergií ukazují spíš potenciál, než že by byly maximálně vytuněné, a jsou v pohodě hratelné proti startovním balíčkům z předchozích edic. Z pohledu herních mechanik přináší Ursula’s Return novinku v podobě „Sing Together“, která umožňuje hrát akční karty typu píseň („song“) pomocí vyčerpání postav místo placení inkoustu. Změnou proti klasické písni, kterou známe z předchozích edic je možnost použít více postav. Do hry to přináší zajímavý prvek, protože můžete zahrát drahé a silné karty, i když nemáte dost inkoustu. Tj. soupeř musí počítat s tím, že může přijít nějaký zvrat, hned jak máte na stole víc postav. Tato nová mechanika po mém soudu hru nijak zásadně nemění ani nekomplikuje (to druhé je dobře), ale přináší další taktické možnosti (což je taky dobře). Ještě bych zmínil, že karty lokací ve startovních balíčcích jsou zajímavější než ty, co jsme viděli v Into the Inklands – obě mají svůj vlastní efekt a zejména s Thébami se dá něco vymýšlet. Když bych to měl shrnout, je to další edice v řadě s mírným prokrokem v rámci herní mechanik, tak jak jsme u Lorcany zvyklí.

Nově můžete hrát spolu

Co mě však zaujalo velmi, je kooperativní rozšíření Illumineer's Quest – Deep Trouble (dále jen Deep Trouble). Proč mně zaujalo? Jak jsem psal výše, přistupuji k Lorcaně jako casual hráč, který si chce zahrát s kamarádem, ideálně trávit minimum či žádný čas přípravou balíčku, laděním, sháněním karet atp. Nicméně, stejně jako u každé složitější duelové hry, je často znát zkušenost s podobným typem her, a i když hrajete předpřipravené balíčky, které jsou spíš jednoduché a jsou proti sobě vyvážené, bude často vítězit hráč, který už podobné hry zná a má nahrané. To samé platí při hraní s dětmi, pokud se hru teprve učí. V kooperativním módu vidím potenciál pro vtažení dalších hráčů do hry, přičemž se vyhnete učení skrz porážky, které pro někoho může být frustrující nebo nezábavné.

Privátní: RB DT overview.webp
Obsah Deep Trouble (zdroj: Ravensburger)

Deep Trouble je plně samostatné rozšíření, takže můžete s Lorcanou začít klidně pořízením právě jej a nebudete potřebovat nic dalšího. Součástí Deep Trouble je balíček Uršuly, proti které budete hrát, ale rovněž další dva předpřipravené balíčky hráč (jiné než standardní Ursula's Return Starter balíčky – které ovšem můžete pro hrají Deep Trouble využít také), pravidla, papírový hrací plán, papírové žetony zranění a počítadla Lore, pravidla a velké karty Uršuly a bojišť (Battlegrounds). Posledním komponentem je zapečetěná karta odměny, kterou smíte rozbalit až poté, co Uršulu porazíte. Co se týká pravidel, hraní proti Uršule je parádně jednoduché, vyberete bojiště (máte dvě oboustranné karty bojišť, které zároveň upravují obtížnost) a začnete hrát. První je na tahu Uršula, která neztrácí čas a rovnou se pustí do sbírání Lore, protože – a to jsem zapomněl zmínit – v kooperativním scénáři vítězí Uršula, pokud nasbírá 40 Lore a nebo vítězí hráči, pokud každý z nich nasbírá alespoň 20 Lore.

Každé kolo Uršuly vypadá následnovně:

1. Ready – Uršula obnoví (untapne) všechny své karty.
  2. Set – Vyhodnotí se všechny efekty Na začátku kola („Start turn effects“).
  3. Resolve the Row – Aktivují se všechny Uršuly karty v „Řadě“. Aktivované postavy jdou vždy získávat Lore (Quest), pakliže nemají schopnost Reckless.
  4. Draw – Uršula dobere počet karet daný počtem hráčů + vybraným bojištěm.
  5. Reveal – Postupně v pořadí dobraných karet jsou jedna po druhé odhaleny a vyhodnoceny. Pokud Uršula ve své zásobě nemá dost inkoustu, karta je automaticky přidána lícem dolů do zásoby inkoustu. Pokud Uršula má dostatek inkoustu, kartu zahraje. Akce se vyhodnotí hned, předměty a postavy jsou vyloženy do „Řady“. Uršula svou zásobu inkoustu při hraní karet nevyčerpává, takže buď má dost karet v zásobě a pak odhalenou kartu hraje anebo nemá a pak si zásobu o danou kartu zvýší.

Celý tah Uršuly vám zabere maximálně minutu, následně hrají hráči. Ti hrají podle standardních pravidel a hrají simultánně, mohou se domlouvat, koordinovat své akce a hrát je v jakémkoliv pořadí, bez ohledu na to, kdo akci provádí. Oproti normální hře mají hráči ještě možnost aktivovat některou ze speciálních možností Bojiště: každou možnost mohou využít jednou za kolo a za její použití platí Lore. Pomocí Bojiště si tedy hráči mohou pomoci, ale za pomoc platí Lore, čímž se vzdalují od výhry, takže je potřeba vážit, kdy se aktivace vyplatí. A to je celé – hráči a Uršula se střídají v odehrání, dokud jedna či druhá strana nesplní vítězné podmínky. Jednoduché, elegantní.

Ursula's Return booster balíčky

Finální verdikt

Budu hodnotit zejména Deep Trouble – co se týká Ursula's Return edice, jde o další edici, která z mého pohledu nepřináší nic zásadního, ale rozvíjí stávající koncepty a přidává vlnku na komplexitě Lorcany.

Co se týká Deep Trouble – na kooperativní rozšíření jsem byl zvědavý a musím říct, že jsem nebyl zklamán, naopak, jsem nadšen. Obsluha Uršuly je naprosto jednoduchá, obnovíte karty, aktivujete karty, přičtete získanou Lore, doberete karty a postupně buď zahrajete nebo vyložíte do zásoby inkoustu, hotovo dvacet a hrají hráči. Obsluha AI (pokud se tak tento maximálně jednoduchý proces dá nazvat vůbec AI) vám zabere doslova vteřiny, maximálně jejich desítky a pak hrajete vy, to znamená, že při hraní Deep Trouble skutečně trávíte čas vlastním hraním, nikoliv obsluhou AI.

Dalším pozitivem je, že odehrávka Uršuly skutečně simuluje odehrávku hráče, samozřejmě nijak dokonale, není tam žádná skutečná inteligence, ale Uršula jede podle normálních pravidel a karty se vyhodnocují stejně jako karty hráčů. Nejsem příznivcem složitých pravidel pro sólo či koop hraní, kde k základním pravidlům dostanete ještě jednu či dvě další brožury, které jsou stejně tlusté nebo dokonce silnější než standardní pravidla a vy se musíte naučit de facto úplně novou hru (…by David Turczi), která se leckdy navíc hraje o dost jinak než běžná hra. Naopak, dle mého soudu, má být obsluha AI co nejjednodušší a hra proti AI se má v maximální míře podobat hře proti reálnému soupeři. A to se zde daří. Občas se Uršule podaří vykouzlit kombinaci jako od skutečného hráče, kdy vám nejdřív sebere kartu a vyloží ji do své zásoby inkoustu, aby díky tomu vzápětí zahrála kouzlo, na které by jinak inkoust neměla. Samozřejmě je to náhoda, zrovna tak můžou karty Uršule v dané kole přijít naopak a pak její hra bude vypadat trochu hloupě, ale na to, jak je systém jednoduchý a rychlý, funguje parádně. Samozřejmě jednoduchost má i své limity, pokud se vám podaří Uršulu hodně přibrzdit a vy sami naopak sbíráte každé kolo stejně či více Lore než ona, může být dohrání jen formalitou, protože hráčům stačí mít 20 Lore (každému), zatímco Uršula potřebuje 40 a když se jí hráči utrhnou, má v balíčku jen omezené možnosti reakce a je jen náhoda, jestli přijdou. Hra se dá v pohodě hrát i ve větším množství hráčů a díky simultánnímu odehrávání se ani neprotahuje. Počet hráčů pak také určuje, kolik karet Uršula dobírá, ale i tak mně přijde, že hra je ve vyšším počtu hráčů jednodušší, protože vzniká více synergií. Obtížnost se dá nicméně regulovat dalším navýšením počtu karet, které si Uršula dobírá.

Další věcí, kterou musím ocenit, je kompatibilita Deep Trouble – předpřipravené balíčky můžete hrát jako každé jiné a naopak předpřipravené balíčky z jiných edic můžete použít při hraní Deep Trouble, čímž se zvedá znovuhratelnost. Samozřejmě Deep Trouble neobstojí proti vyladěným constructed balíčkům, ale to není jeho účel. Sám jsem testoval Deep Trouble s předpřipravenými balíčky z edic Ursula's Return a Into the Inklands a vše funguje. Všechny karty hráčů z Deep Trouble jsou standardní Lorcana karty, které můžete využít pro jiné balíčky, což ale neplatí pro karty Uršuly – ty mají speciální rub a jsou silnější než běžné karty, logicky tedy nejdou využívat v rámci stavby hráčských balíčků.

Jak jsem zmínil, znovuhratelnost Deep Trouble se navýšit vyzkoušením dalších a dalších balíčků, ale i tak má své limity: ve chvíli, kdy znáte karty Uršuly nazpaměť, kdy jste ji porazili na všechny či většinu obtížností, bude čas posunout se dál. Doufám, že Deep Trouble není posledním kooperativním rozšířením, nicméně v nově ohlášené edici Shimmering Skies jsem zatím o dalším Illumineer's Questu neslyšel, tak snad se dočkáme i nějakých nových.

Deep Trouble považuji za ideální vstupní produkt, pokud chcete Lorcanu vyzkoušet – nabídne vám jako kooperativní, tak kompetitivní hraní a karty z něj můžete využít při stavbě svých balíčků. Pokud Lorcanu zvažujete, začněte Deep Trouble, pokud ji hrajete jen „rekreačně“, baví vás hraní s předpřipravenými balíčky a nevíte, jestli kooperativní rozšíření stojí za to, tak jednoznačně ano.

Privátní: Deep Trouble gameplay.jpg
Deep Trouble na stole

Shrnutí hodnocení hry