Říkali, že jsme šílení. Říkali, že jsme nebezpeční. Nemohli však vědět to, co víme my. Prastaří se chystají zničit náš svět. Kdyby jen tušili, jaké hrozby se na nás valí, jejich rozum by vzal také za své. My se naštěstí nevzdáváme! V našem šílenství je síla! My Prastaré zastavíme, i pokud bychom při tom měli padnout.
Ve hře Cthulhu: I smrt může zemřít se hráči stávají vyšetřovateli, jejichž společným cílem je zastavit příchod Prastarého do našeho světa. Jedná se tedy o kooperativní hru, ve které hráči společně plní úkol daný scénářem vybraným pro partii hry (scénáře se v této hře nazývají kapitolami).
Příprava hry
Hráči si nejprve zvolí kapitolu, kterou budou hrát a vezmou si její kartu. Ta určuje kulisy a pravidla pro hru. Udává na jakých mapových dílech se bude hrát a určuje i dvě zvláštní akce, které budou moci hráči v této hře provádět (například hašení požáru). Také popisuje podstatnou podmínku jak přerušit rituál a učinit Prastarého zranitelným.
Dále si hráči zvolí Prastarého, kterému budou v dané partii hry čelit. Každý Prastarý pak má několik specifik jako:
- jací nepřátelé budou vyšetřovatelům ztrpčovat život
- karty mýtu, které ovlivňují průběh hry
- karty fází, které budou postupně měnit podmínky hry.
Miniatura Prastarého se umístí na první pole na desce příběhu. Dále se na tuto desku umístí karta kapitoly, karty fází Prastarého, karty nepřátel a tím se tato deska stane středobodem průběhu hry.
Hráči si vyberou, za jaké vyšetřovatele budou hrát a vezkou si odpovídající desky a také figurky. Deska vyšetřovatele uvádí mnoho vlastností jako:
- Zranění - Když tato hodnota klesne na nulu, vyšetřovatel padl v boji.
- Příčetnost - Funguje podobně jako zdraví, jde "pouze" o zdraví psychické. Navíc jsou ale na jeho stupnici tzv. hranice šílenství, které při dosažení vyšetřovatele různě posilují (ale současně přibližují v smrti vyděšením).
- Stres - Vyšetřovatelé mohou se svým stresem pracovat a často něco získat za zvýšení svého stresu. Nicméně po dosažení maxima může další stres způsobit již zranění.
- Dovednosti - Každý vyšetřovatel má tři specifické dovednosti, které mohou (nebo spíše pro vítězství musí) při hře používat. Tyto dovednosti mají 4 úrovně a hráči si mohou v průběhu hry tyto dovednosti vylepšovat.
Doprostřed stolu hráči složí mapu definovanou kartou kapitoly, připraví karty nálezů (což jsou různé předměty či pomocníci) a další prvky jako žetony a podobně.
Průběh hry
Partie probíhá na tahy, ve kterých se hráči postupně střídají a každý tah má 4 fáze:
1. fáze: Provádění akcí
Každý hráč má ve svém tahu k dispozici 3 akce, které může provést. Může vybírat z pohybu, útoku, odpočinku, provedení zvláštní akce dané konkrétní kapitolou nebo výměnu předmětů s ostatními vyšetřovateli. Většinu akcí může vyšetřoval provést i vícekrát v jednom tahu.
2. fáze: Dobrání karty Mýtu
Po provedení svých akcí si hráč vezme vrchní kartu Mýtu z balíčku a ta určí, jaká událost nastává. Zpravidla se skládá ze tří částí:
- Vyvolávání prastarého - Každé tři odložené karty, které obsahují symbol Prastarého způsobí, že se figurka Prastarého posune na desce příběhu. Jakmile se Prastarý posune do poloviny desky je vyvolán a přichází do hry.
- Speciální efekt - Například pohyb nepřátel, udělení zranení vyšetřovatelům a podobně. Tyto efekty jsou velmi různorodé.
- Vyvolání nepřátel - Na mapě se objeví nový nepřítel a karta určuje, i v jakém místě mapy.
3. fáze: Prohledávání nebo boj
Pokud je vyšetřovatel v lokalitě sám (bez nepřátel), může provést prohledání lokality a vzít si vrchní kartu z balíčků nálezů. Získaný předmět či společník bude hráče ve hře dále provázet a přinášet mu určité výhody.
Pokud jsou v dané lokalitě nepřátelé, zaútočí na něj. Pro vyhodnocení útoku i obrany se používají kostky, přičemž hozené úspěchy způsobují zranění, chapadla ztrátu příčetnosti a Znamení Starších umožní využít různých speciálních efektů.
4. fáze: Konec tahu
Na konci tahu se vyhodnocují jednotlivé efekty, které ovlivňují aktivního hráče. Například hráč vyhodnocuje, zda utrpí popáleniny, protože probíhali hořícími místnostmi.
Dále se kontroluje, zda se nemá pohnout Prastarý, případně zda nemá přijít do hry. A pokud již ve hře je, spouští se efekty, které s sebou přináší.
Konec hry
Ve hře Cthulhu: I smrt může zemřít hráči zvítězí pouze tehdy, když se jim společnými silami podaří porazit Prastarého.
Naopak prohrají, když dojde k libovolné z těchto podmínek:
- některý z vyšetřovatelů zemře nebo zešílí dříve, než dojde k vyvolání Prastarého
- všichní vyšetřovatelé zemřou nebo zešílí.
- žeton Prastarého se posune na konec desky příběhu.