Dobutsu (zvířátkové) shogi vychází z klasické hry shogi (japonské šachy). Hra je sice určená především pro děti, ale mohou ji hrát i dospělí. Anglický název hry „Let's Catch the Lion!“ napovídá o cíli hry, kterým je doslova chytit lva protihráče a zároveň ubránit toho svého.
Příprava hry:
Každý hráč začíná se 4 zvířátky, z nich je nejdůležitější Lev coby král zvířat. Vlastní zvířátka hráč pozná vždy podle toho, že jsou natočená nohama k němu.
Průběh hry:
Hráči pohybují na střídačku vždy jedním svým zvířetem.
- Pohyb: Všechna zvířátka se pohybují o 1 pole směrem, který zobrazují tečky. Lev může do všech směrů, slon šikmo, žirafa do stran, nahoru a dolů, kuře přímo vpřed.
- Vyhazování: Pokud se zvířátko pohne na pole, kde stojí zvíře protihráče, tak zabere jeho místo a protihráčovo zvířátko zajme. To znamená, že mu jej odstraní z herní plochy a dá si ho k sobě. Nelze vyhodit vlastní zvířátko.
- Povyšování: Na herním plánu má také každý hráč tzv. povyšovací zónu, která funguje pro kuře. Pokud se kuře nachází v předposlední řadě a dojde do poslední, může se na konci tohoto tahu povýšit na slepici, což mu umožní lepší pohyb.
- Nasazování: V případě, že hráč má v zajetí zvířátko/a od protihráče, má v příštím tahu 2 možnosti jak hrát:
- pohybem zvířátka na herní ploše jako dosud
- vložením zajatého zvířátka na libovolné prázdné pole ve hře. Zvířátko nasazujeme nohama k sobě. Hráč pak může mít klidně 2 slony, 2 žirafy apod.
Pokud jsme zajali slepici, vkládáme kámen zpět jako kuře. Kuře může být vloženo i do poslední řady, nebude mít ale možnost dalšího pohybu vpřed (povýšení je totiž vždy až na konci tahu, nelze povyšovat na místě).
Konec hry:
Hráč může vyhrát dvěma způsoby. Prvním je chycení protihráčova lva. Ohrožení lva se nemusí hlásit dopředu a prohra nastává i v případě, kdy se lev nemá kam bezpečně pohnout. Druhá možná cesta k výhře je, když lev dojde do poslední řady tak, aby nebyl ihned v příštím tahu vyhozen protihráčem.
Pokud oba hráči opakují 3x stejný pohyb, hra končí remízou (pat).