„Dej sem ten sýr, myšáku, nebo uvidíš, co s Tebou udělám! Ty jeden zloději zlodějská! Zase jsem ho nechytil… no nic, tak já jdu zase spááát…“
Hráči obdrží tajnou roli, buď jako Zloděj sýra, nebo jako Spáč. V noci všichni zavřou oči, zatímco Zloděj sýra krade sýr a Spáči mohou postupně otevřít oči v čase určeném hodem jejich kostky a pátrat po zloději. Cílem Zloděje sýra je zůstat neodhalen, zatímco Spáči se snaží zjistit, kdo sýr ukradl.
Příprava hry:
- Rozdělení karet: hráči se vezmou tolik karet Spáčů, kolik je hráčů -1, a zamíchají je s kartou Zloděje sýra. Každý hráč obdrží jednu kartu lícem dolů a tajně si ji prohlédne.
- Umístění sýra: žeton sýra se položí doprostřed stolu tak, aby na něj všichni hráči dosáhli.
- Kostky a pohárky: každý hráč dostane kostku a pohárek, hodí kostkou, položí pohárek dnem vzhůru na stůl a tajně se podívá na výsledek hodu. Tento hod určuje čas, kdy se mohou probudit během noční fáze.
- Volba Moderátora: jeden hráč se stane moderátorem hry, který určuje čas a pořadí akcí.
Průběh hry:
Noční fáze: Moderátor postupně vyhlašuje hodiny od 1 do 6. Hráči, jejichž hod na kostce odpovídá aktuálnímu času, otevřou oči a podle své role provedou akci:
- Zloděj sýra: Když přijde jeho čas, musí ukrást sýr, aniž by ho ostatní hráči viděli.
- Spáč: Pokud se probudí sám, může nahlédnout do pohárku jiného hráče. Pokud se probudí spolu s jinými hráči, nesmí nic dělat a jen tiše přihlížet.
Denní fáze: Po skončení noční fáze všichni hráči otevřou oči a začíná diskuse. Spáči se snaží identifikovat Zloděje sýra, zatímco zloděj se pokouší svést pozornost na někoho jiného.
Po diskusi hráči hlasují, koho podezírají ze zlodějiny. Ten, kdo získá nejvíce hlasů, odhalí svou roli.
Konec hry:
Pokud je Zloděj sýra odhalen, vyhrávají Spáči. A naopak, pokud Zloděj sýra zůstane neodhalen, nebo je odhalen jen Spáč, vyhrává Zloděj sýra.