Rozšíření pro hru: |
Carcassonne |
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, budovatelská |
Herní mechanismy: | area control, tile placement |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Klaus-Jürgen Wrede |
Rok vydání: | 2007 |
Dostupnost: | 10 obchodů (cca 328–399 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Mitroš86 | 18.3.2015 | 0
Toto rozšíření se skládá ze 4 minirozšíření, která mohou být ke hře přidána buď samostatně, nebo dohromady. Vyjímkou jsou Hrabě z Carcassonne a Řeka. Na začatku hry byste se měli rozhodnout pouze pro jedno z nich.
Král a loupeživý rytíř (nebo také Král a špeh či „lupič“)
Toto rozšíření obsahuje 5 nových kartiček krajiny (zamíchají se klasicky k ostatním) a jednu kartičku Krále a jednu Lupiče. Jednu z těchto kartiček získá vždy ten, kdo uzavře větší město (Král) nebo delší cestu (Lupič). Na konci hry pak ten, kdo vlastní kartičku krále nebo lupiče (tj. ten, kdo jako poslední uzavřel největší město nebo cestu) získává 1 bod za každé uzavřené město (má kartičku krále), případně za každou uzavřenou cestu (má kartičku lupiče).
S kartami Krále a Lupiče jsme párkrát hráli, ale pak jsme se k nim již nevraceli. Soutěžení o nejdelší cestu a největší město bylo chvíli zábavné, ale pak se hráč méně soustředí na ostatní věci, které jsou v této hře tak skvělé. Navíc konečné počítání uzavřených měst a hlavně cest je docela zdlouhavé, nepřehledné a při hře dvou hráčů málo kdy tyto body něco rozhodly.
Kacíři a kultovní místa
5 kartiček kultovních míst se zamíchá mezi kartičky krajiny. Fungují podobně jako kláštery. Figurka (meeple) umístěný na tuto kartičku se nazývá kacíř.
Kartička s kultovním místem nesmí být umístěna tak, aby sousedila (hranou ani rohem) s více než jedním klášterem. Stejně tak naopak (klášter ke kultovnímu místu). Mezi mnichem (meeple umístěný na klášteru) a kacířem pak dochází k souboji o vliv a to i v případě, že obě figurky jsou jsou jednoho hráče. Komu se dříve podaří uzavřít svůj klášter nebo kultovní místo (tedy obestavět ho ze všech stran osmi dalšími kartičkami) získává klasicky 9 bodů (případně další body - například vinice z rozšíření Ovce a kopce). Druhý hráč nezískává žádný bod. Oba si pak, jak je zvykem, berou svou figurku zpět do své zásoby.
Pokud jde o kultovní místa, s těma jsme taky hráli jen párkrát. Docela nás to otravovalo (hlídání, aby v okolí byl jen jeden kostel nebo kultovní místo). Navíc 9 bodů navíc nestojí za to riskovat nulu nebo uvěznení meepla.
Hrabě z Carcassone
Jedná se o 12 kartiček, které se podle návodu rozloží na začátku hry doprostřed hrací plochy. Takto vzniklé "město Carcassonne" je výchozím bodem hry (namísto klasické startovní kartičky).
Toto město obsahuje 4 základní části (odpovídají městu, cestě, klášteru a louce), do nichž hráč umístí figurku ze své zásoby pokaždé, když způsobí vyhodnocení, při kterém alespoň jeden spoluhráč obdrží body, avšak on sám nikoli. Pokud v následujícím průběhu hry dojde k uzavření území, mohou všichni hráči postupně dle pravidel přesunout z odpovídající části města své figurky do hodnoceného území (také žádnou nebo i všechny). Ovšem pouze pokud v dané části města není Hrabě, ten figurky blokuje. Figurku hraběte může hráč přesunout, když umisťuje svou figurku do města Carcassonne.
Toto rozšíření jsem ještě nehrál. Párkrát jsem si k tomu četl pravidla, ale vůbec mě to nenadchlo. Myslím, si, že je to docela komplikované, zdlouhavé, nepřehledné a zbytečné.
Řeka
Řeka se pokládá na začátku hry. Nejdříve se umístí první kartička (pramen), pak rozvětvení a následně začíná hra, kdy hráči umisťují postupně jednotlivé kartičky řeky (můžou již pokládat své figurky). Jako poslední se vždy pokládá kartička sopky s jezerem. Na tuto kartičku se figurka umisťovat nesmí, nicméně tento hráč začíná a to tím, že umístí první kartičku krajiny.
Řeka je asi jedinný důvod, který stojí za to koupit si toto rozšíření. Používáme ji docela často. Hra se pak nesoustředí jen okolo první hlavní kartičky, ale vytvoří se více samostatných lukrativních míst.
Nové kartičky krajiny jsou skvělé, ostatně jako všechny nové kartičky krajiny :) Zde je jich 36.
Zajimavostí tohoto rozšíření je také kartička louky se stádem prasat, které sedlákovi, kterému tato louka patří, 1 bod navíc za každé uzavřené město. Tato prémie platí navíc k selátku z rozšíření Kupci a stavitelé.
doplním svoje postřehy :)
Souhlasím, že kultovní místa jsou trochu nešikovná. Většinou se nám stalo přesně to, co v základní hře, kde se často objevují "náboženské čtvrti" - kláštery se staví vedle sebe. Tady zase vznikají "katolické" a "pohanské" bloky, protože více klášterů stejně jako více kultovních míst vedle sebe nevadí a vzhledem k tomu, že oba druhy kartiček často nejméně ze dvou stran navazují loukou, je jednoduché stavět je k sobě.
Řeku samozřejmě hrajeme, ale jen kvůli ní bych asi peníze za celé rozšíření nedal, zvlášť když se dá sehnat i samotná (pravda že v Česku trochu hůř).
Pro mě jsou totiž naopak dvě nejzábavnější části Král a lupič a Hrabě. V kombinaci se zbožím, které přináší rozšíření Stavitelé a kupci (taky máme doma), se stává zavření soupeřovy lokace velice lukrativní záležitostí a často si doma ve dvou víc zavíráme navzájem, než svoje vlastní. Např. za zavření soupeřova města totiž získám 1) zboží (což může být 10-30 bodů na konci), 2) kartičku krále - nebo aspoň zabráním soupeři, aby město příliš rozšířil a kartičku mi vzal a 3) můžu si umístit figurku do města Carcassonne a k tomu navíc přesunout hraběte jinam, čili zablokovat soupeře.
Uznávám ale, že v jiném počtu hráčů to může fungovat jinak.
A protože rozšíření chceme vyšťavit na max., hrajeme Hraběte i Řeku současně: Město Carcassonne postavíme bokem od hlavní herní oblasti a pak normálně začneme Řekou. Rozvětvení necháváme zamíchané, stejně jako obě kartičky uzavření řeky. Jakmile přijde, staví se od té chvíle obě ramena řeky. Pokud jako první přijde některá ze dvou kartiček uzavření, najdeme ve zbytku kartiček rozvětvení a vyměníme ji za něj. V průběhu celé hry pak používáme město Carcassonne a hraběte, ale město jako takové ke krajině nepřipojujeme.
Mars:Teraformace kupole pro 3D dílky měst BigBoxu
Akt. cena: 340 Kč
Končí za: 6 dnů