Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–3 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní, strategická, válečná |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Avalon Hill |
Autoři: | Lawrence H. Harris Mike Selinker |
Rok vydání: | 2004 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Kamba | 30.12.2010 | 4
O čem hra přibližně je, můžete zjistit v popisu hry, takže se na hru podívejme důkladněji…
Němci se velice obávali vylodění spojenců v Západní Evropě. Aby byli schopni zastavit spojence při jejich možné invazi, začali budovat Atlantický val, táhnoucí se po celém Němci ovládaném pobřeží Atlantského oceánu. Šlo ovšem o neskutečně dlouhou frontu, kterou nebyli schopni ji celou důkladně opevnit. Jediný, dostatečně silný úsek, byl v oblasti Calais, v nejužším místě kamálu La Manche. Spojenci se proto rozhodli vylodit v 150 km vzdálené Normandii, kde byla obrana slabší a kde hůře bránitelný poloostrov Cotentin s velkým přístavem Cherbourgem byl pro spojence lákavým cílem.
Vylodění bylo stanoveno na den 6. 6. 1944. Bylo umožněno díky totální nadvládě spojenců ve vzduchu i na moři. Kriegsmarine bylo už poraženo a Luftwaffe nedokázalo zvládnout nápor úkolů, které mělo.
Britové se vylodili východněji, na plážích Gold, Juno a Sword. Po zabezpečení pláží měli hned první den (podle optimistických plánů spojeneckého velení) obsadit Caen. Vylodění proběhlo úspěšně, britové brzy nastoupili na cestu do vnitrozemí. Zde však byli zastaveni prudkým protiútokem záložních německých tankových divizí a postup uvázl. Město Caen se podařilo dobýt až s měsíčním zpožděním a za vysokých ztrát. Ovšem jejich postup vázal většinu německých tankových divizí, které chyběly jinde (kdyby se je podařilo co nejdříve nasadit na Omaze, mohlo by to způsobit katastrofu).
Američané se vyloďovali na plážích Utah a Omaha. Utah byla dobyta vcelku brzo, velkou pomocí byly jednotky výsadkářů, které bránily přísunu záloh do oblasti invazní pláže. Omaha byla největší pláží, kde se spojenci vyloďovali. Podle zpráv spojenecké rozvědky byla tato dlouhá pláž bráněna pouhou 716. divizí a to ještě ne moc kvalitní (cca polovina vojáků byla neněmckého původu, většinou ruských dobrovolníků, na něž se nedalo příliš spolehnout). V průběhu dubna však byla pláž posílena kvalitní 352. divizí, což rozvědka nezachytila a spojenci na to nebyli připraveni. Omaha se tak stala v Den D pro spojence krvavou lázní a Omaha byla dobyta jen díky nedostatku německých záloh a za obrovských ztrát.
Po obsazení pobřeží byla rozhodující rychlost - kdo dokáže shromáždit větší síly? Dokážou spojenci v dalších týdnech vylodit dost jednotek a techniky a jsou schopni je dostatečně zásobovat? Nebo budou rychlejší Němci v posilování fronty divizemi dislokovanými v Bretani, Nizozemí či Jižní Francii? Ve skutečnosti závod vyhráli spojenci. Ve hře tento osud můžete změnit.
Poslední poznámka: města, o které jde v této hře, byly dobyty spojenci v těchto datech: Cherbourg 27. června (ale trvalo skoro měsíc, než byl přístav uveden do provozuschopného stavu), Caen 9. července a St. Lo po těžkých bojích až 18. července.
Hra je pro dva až tři hráče. U her série Axis & Alies většinou platí, že čím více lidí ji hraje, tím lepší je herní zážitek. U této to neplatí - v podstatě třetí hráč tady tak trochu přebývá a nejlepší hra je ve dvou hráčích, kdy jeden hraje za Němce a druhý za Spojence.
Hlavním dějem hry je bitva o 3 vítězná města: Cherbourg, St. Lo a Caen. Pokud je spojenci do deseti kol dobudou, vyhrávají. Pokud ne, vyhrává Němec.
Hra probíhá na kola. Celkem se hraje 10 kol, každé kolo se skládá z 16 fází. Každá fáze je určena jednotlivým hráčům: spojencům (S) nebo němcům (N). Jednotlivé fáze jsou tyto.
Pokud některá fáze už nemá smysl (např. N už sestřelil všechny bombardéry), odstraňují se dané fáze hry (v daném případě by to byly fáze 5-7).
Boj probíhá stejně, jako ve všech hrách této série. Funguje následovně: nejdříve pálí útočník - za každou jednotku si hodí kostkou a pokud mu padne hodnota stejná nebo menší, než je útok jednotky, pak to znamená zásah. Pak obránce vrací úder - hází za každou bránící se jednotku a pokud je hodnota stejná nebo menší, než je obrana jednotky, pak to znamená zásah. Poté si útočník i obránce odstraní tolik jednotek, kolik činil počet soupeřových zásahů.
Každá jednotka má různé hodnoty pro obranu i útok, proto jsou některé jednotky lepší v obraně (typicky pěchota) a některé lepší v útoku (tanky, bombardéry). Navíc každá má ještě speciální vlastnosti. Spojenci disponují leteckými jednotkami, Němci letectvo nemají.
Vlastnosti jednotek jsou podobné, jako v ostatních seriích. Pěchota (1/2) je stejná. Dělo (2/2) je pozměněné - v této hře plní i roli protileteckých baterií (samozřejmě pouze na německé straně). Tanky mají každá strana jiné. Oba se hýbají za dva, oba mají stejný útok, ale spojenecký je slabší v obraně. Tedy, spojenecký tank má (3/2), kdežto německý má (3/3). Němci navíc disponují novou jednotkou a to pobřežní baterií. Ta má charakteristiky (3/1), nemůže se hýbat a může používat speciální útok proti vyloďujícím se jednotkám (viz fáze hry 9).
Narozdíl od jiných her této serie, velikost armád na jednom území je omezena na počet 8 libovolných pozemních jednotek a 4 stíhačky. Navíc, jednou započatý boj jednotky "uzamkne" v oblasti - jednotky mohou volně vstupovat do tohoto sektoru jako posily, ale odejít odsud mohou, až teprve po porážce nepřítele.
Ve hře je možno použít dvě "vylepšení". Prvním z nich jsou karty taktiky, druhým pak karty štěstí.
Karty taktiky se rozdají jednotlivým hráčům a každá propůjčuje hráčům možnost jednou za hru zahrát nějakou specifickou akci (př: pokud spojenecký bombardér mine svůj cíl, může Němec vybrat jednu jednotku v oblasti, kterou zničí (Friendly fire)). Spojenec má 9 karet, němec pouze 7.
Karty náhody přinášejí do hry další prvky náhody. Před každou fází se hází kostkou a pokud padne 1, pak nastane nějaký pozitivní efekt, pokud 6, pak negativní efekt.
Jak už bylo řečeno, hra končí 10. kolem. Nyní se vyhodnotí, zda spojenci drží vítězná města a podle toho se rozhodne vítěz.
Osobně považuji tuto hru za docela zdařilou. Je vhodná pro středně náročné hráče, kteří rádi plánují a jsou schopni strategického uvažování. V porovnání s jinými hrami serie Axis & Allies je tato hra velmi omezená ve svých možnostech a skalní příznivci "Velkého Axisu" tuto hru považují spíše za srandu než za regulérní hru. Hrací doba je asi 3 hodiny, což ji řadí k nejrychlejším hrám serie.
Ohledně přídavných karet: taktické karty jsou velmi podařené a do hry vnášejí prvek překvapení. Naopak karty náhody jsou naopak nevhodné, už tak je ve hře hodně náhody.
Hra se zdá lehce nevyvážená, Němci jsou silnější. To se hlavně pozná při hře začátečníků, Němcům vpodstatě stačí se zakopat v St. Lo a Caen a spojenci jsou nahraní.
Přes to se mi hra líbí a doporučil bych ji každému, kdo má rád strategické hry, ale není příliš náročný.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Age of Mythology: The Boardgame
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 4 dny