2000 let před Kristem. Nová říše vyvstala na severu Mezopotámie. Kočovné kmeny se shromáždily pod vedením Aššuru, městského státu zasvěceného kultu mocného horského boha. Ale život v poušti je nejistý a před ovládnutím světa se nejdříve musíte naučit, jak přežít...
(Ystari, překlad Michal Kohoutek)
Ve hře Assyria se z vás na chvíli stanou vůdcovské osobnosti kočovných kmenů v zápase o získání vlivu a moci v podobě bodů. K dosažení svých cílů mají celou řadu nástrojů. Omezené zdroje musí rozdělit na budování studen a zigguratů, oběti bohům a dary, jež jim zajistí přízeň vlivných Assyřanů. Pokud tedy nejdřív zvládnete nakrmit svůj kmen.
Příprava hry:
Hráči položí žetony na začátek počítadla velbloudů, počítadla obětin a počítadla skóre. Náhodně se určí pořadí. Položte kartu 4 rozšiřování na první pole rozšiřování, určí kolik domků můžete umístit. Zbytek karet rozšiřování zamíchejte a položte lícem dolů vedle herní plochy. Zamíchejte karty jídla a položte je lícem dolů. Vedle dejte lícem nahoru kartu bonusu. Každý hráč dostane kartu pluhu.
Poslední hráč v poadí vytáhne karty jídla podle počtu hráčů, jednu si vybere a dá jí lícem nahoru před sebe, zbylé karty pošle předchozímu hráči, a tak dál.
Hráči si zvolí jedno ze startovních míst na hrací ploše a položí na něj základnu zigguratu.
Průběh hry:
Hra je rozdělena na tři období (vlády). První trvá dvě kola, další období tři kola. Každé kolo má tři fáze. Období končí záplavami, jež odplaví domy postavené na řekách, bodováním a resetováním počítadla obětin a hodnostřů.
Průběh kola:
- Zemědělství - fáze zemědělství se dělí na setí a sklizeň. První hráč táhne počet karet jídla podle počtu hráčů plus jedna a seřadí je od nejhorší k nejlepší. Akci opakuje a vytvoří tak dvojice karet. Poté hráčí sklízejí. V pořadí si vyberou dvojici karet. Výběr určí pořadí pro další kolo.
- Rozšiřování - ve fázi rožšiřování umístí hráči na herní plochu počet domků podle aktuální karty rozšiřování. Poté musí své domky zásobit kartami jídla. Všechny nezásobené domky podlehnou hladomoru a jsou odstraněny z herního plánu. Pokud hráč splní podmínky, může umístit studny. Na konci fáze dostane podle umístění domků velbloudy a prestiž.
- Akce - hráči můžou utratit velbloudy za stavbu zigguratů, obětování bohům a přízeň vlivných Assyřanů.
Konec hry:
Na konci třetího období se po záplavách spočítají body. Hráč se nejvyšším počtem bodů se stává vládcem Aššuru. V případě remízy vládnou hráči spolu.