Ve hře Ankh: Bohové Egypta se 2 - 5 hráčů zhostí role jednoho z mocných egyptských bohů v období, kdy se Egyptská víra mění z polyteismu na monoteismus. Cílem každého hráče je stát se samozřejmě nejmocnějším a nejvíce uctívaným bohem. Jen a pouze ten se stane tím jediným správným bohem vládnoucím celému Egyptu. Již žádné dělení se o moc!
Náboženskou úctu svému božstvu posílíte získáváním více uctívačů, stavěním monumentů, bojem s ostatními bohy a dalšími akcemi. Ten, kdo bude na konci hry uctíván nejvíce, se stane jediným uctívaným božstvem celého Egypta... a vítězem hry. Ostatní skončí stejně jako mnozí bohové před nimi: v prachu rozpadlých pergamenů a svatyních plných pavoučích sítí a různé havěti.
Příprava hry
Středobodem herní plochy je mapa Egypta rozdělená na 3 regiony. Ty jsou dále děleny na spoustu šestihranných polí. Každý hráč si vybere jedno z pěti božstev (Ra, Osiris, Anubis, Amun a Isis), vezme kartu s jeho vlastností (bozi se svými vlastnostmi liší), dále miniaturu boha a 6 miniatur svých bojovníků. Následně ještě 6 svých bojových karet a žetony Ankh. Některá božstva mají ještě speciální mechanismy a s nimi související komponenty.
Každý z bohů začíná hru s jedním uctívačem (ti jsou reprezentováni žetony uctívačů). Ostatní tyto žetony se dají do společné zásoby. Náhodně (či jinak) se určí první hráč a hra se pak hraje ve směru pohybu hodinových ručiček. Poté ale hráči v opačném směru a počínaje posledním umístí jeden ze svých žetonů Ankh na první pole stupnice Úcty a kupí je na sebe. První hráč tak bude mít svůj žeton na vrchu a poslední hráč úplně vespod této hromádky na stupnici Úcty. Pokud má více bohů žetony na této stupnici na stejném poli, více úcty požívá ten, který má žeton výše v hromádce.
Dle počtu hráčů se vybere scénář pro hru a ten určí, kam na herní plán umístit žetony nebo miniatury (dle edice hry) Monumentů (Pyramidy, Obelisky a Chrámy) a žetony/miniatury velbloudů. Zbytek žetonů si nechají poblíž pro budoucí využití. Následně si hráči ještě vyberou (náhodně nebo dle dohody) 3 Strážce (jednoho 1. úrovně, jednoho 2. úrovně a jednoho 3. úrovně) a odpovídající karty Strážců s jejich vlastnosti si dají poblíž herního plánu. Dle počtu hráčů pak připraví ještě odpovídající počet jejich miniatur.
Průběh hry
Samotná hra se hraje na tahy, ve kterých se hráči střídají, a ve svém tahu může hráč provést 1 nebo 2 akce. Občas může akce hráče vyvolat nějakou událost, kterou je potřeba ihned vyhodnotit. Poté pokračuje svým tahem další hráč v pořadí.
Hráči mohou vybírat ze 4 různých akcí:
- Přesun miniatur na herním plánu - Hráč může pohnout až o 3 pole každou ze svých figurek na herním plánu.
- Vyvolat novou miniaturu - Hráč vyvolá a na herní plán umístit jednu miniaturu bojovníka nebo Strážce ze svých zásob.
- Získat nového uctívače - Hráč za každý svůj nebo neutrální monument, vedle kterého má alespoň jednu svoji miniaturu, získává žeton uctívače ze společné zásoby.
- Odemčení moci Ankhu - Hráč na kartě svého božstva má 12 různých schopností rozdělených do 3 úrovní. V každé úrovni si může žetonem Anknu označit maximálně 2 (ze 4) schopnosti a tím je odemknout a začít využívat. Než může odemykat schopnosti 2. úrovně musí mít odemčeny 2 schopnosti úrovně 1. A obdobně pro 3. úroveň.
Při vybrání a provedení akce hráč posune ukazatel odpovídající akce na společné stupnici o jedna doprava. A pokud ukazatel té které akce dosáhne posledního pole na stupnici, nastává speciální událost a ukazatel se vrací na začátek této stupnice. Typ události pak určuje jiná stupnice, na které se při vyvolání událost posune její ukazatel o místo dál a provede se událost odpovídající danému poli. Možnými událostmi jsou:
- Ovládnutí monumentu - Hráč, který událost vyvolal, může ovládnout neutrální monument na herním plánu, pokud má v jeho sousedství alespoň jednu svou jednotku. Pokud jsou již všechny monumenty ovládány hráči, může ovládnout i monument jiného hráče.
- Velbloudí karavana - Pomocí této události (a žetonů/miniatur velbloudů) může hráč rozdělit libovolný region na herním plánu (na začátku hry jsou 3) na 2 menší regiony. Což může změnit různě poměry sil v regionech pro bitvy.
- Válečný konflikt - Toto je globální událost, které se účastní všichni hráči ve všech regionech herního plánu.
- Region, ve kterém má své jednotky pouze jeden hráč, je ovládnut daným hráčem a získává počet bodů Úcty dle množství ovládaných monumentů v daném regionu.
- V regionu, kde má jednotky hráčů více, proběhne bitva. Při té každý hráč skrytě vybere jednu bojovou kartu ze svého balíčku, karty se pak odhalí a dle pravidel vyhodnotí. Následně hráč s nejvíce ovládanými monumenty v regionu získá odpovídající počet bodů Úcty. Pak již proběhne samotná bitva, ve které hráči spočítají sílu svých armád (do hry vstupuje počet jednotek, síla Strážců, odemčené vlastnosti boha a další). A ten kdo má nejsilnější armádu krvavě vítězí a zabíjí všechny cizí jednotky v daném regionu (kromě samotných bohů, kteří jsou nesmrtelní).
Další zajímavé herní mechanismy:
- Splynutí bohů - Při hře více 3 a více hráčů se mohou 2 hráči s nejméně úctívanými božstvy (nejméně bodů na stupnici Úcty) splynout v jedno božstvo. Výsledné božstvo sice na stupnici Úcty získá body toho slabšího z nich, ale dále ve hře nově vzniklé božstvo oplývá odemčenými schopnosti obou z bohů (tedy jich může mít až 2x tolik, co ostatní bohové). Ze hry se ještě odstraní jednotky toho slabšího ze splynutých božstev a dále se používají pouze jednotky silnějšího. Při hře pak hráči splynutých božstev hrají v původním pořadí, jen každý z nich má pouze 1 akci.
- Zapomenutí bohové - S blížícím se koncem hry, tedy po čtvrtém Válečném konfliktu (cca 4/5 hry), lid Egyptský opustí málo významná božstva. Těmi jsou bozi, jejichž ukazatel na stupnici Úcty zůstal v její červené oblasti (cca 2/3 ze stupnice). Přesně to je moment, kdy se Egypt může stát zemí ateistů.
Konec hry
Hra končí v okamžiku, kdy některý z bohů dosáhne žetonem Ankhu posledního pole na stupnici Úcty. Současně se tento hráč stává vítězem a jediným dále uctívaným bohem Egyptským. Další možností je, když po čtvrtém Válečném konfliktu zůstane ve hře jediný z bohů - ten se opět stává vítězem hry. V případě, že po čtvrtém konfliktu nezůstane ve hře jediný z bohů, stává se Egypt ateistickou zemí a žádný hráč nevyhrál.
Pokud nedojde ani k jedné z výše uvedených situací, vyhrává hru bůh, jehož žeton Ankhu je nejdále na stupnici Úcty.