Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost |
Herní kategorie: | strategická, válečná, diplomacie |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Jason Matthews Ted Torgerson |
Rok vydání: | 2010 |
Dostupnost: | 4 obchody (cca 1312–1764 CZK) |
Sdílej: |
Historie trestá ty, kteří přijdou příliš pozdě. - Michail Gorbačov
1989: Dawn of Freedom (Úsvit svobody) je simulací konce studené války r. 1989. Během tohoto překvapujícího roku série demokratických revolucí ukončila 40 let nadvlády Sovětského Impéria ve východní Evropě. 1989 simuluje politické, sociální a ekonomické aspekty této revoluce. Tato hra používá známý "card drive system" podobně jako hra Twilight Struggle (dále jen TS).
Jeden hráč hraje za komunisty. Na začátku hry drží nezpochybnitelnou moc nad šesti národy Varšavské smlouvy. Ale na obzoru se již objevují zlověstné mraky. V Moskvě nový vůdce prohlašuje, že sovětské tanky nebudou dále podporovat potácející se komunistickou vládu. Ekonomiky se po dekádách centrálního plánování a stagnace nacházejí v různých stadiích krize. V kostelích, mezi studenty a jejich profesory si dodávají odvahu disidentská hnutí. Hráč hrající za komunisty bude muset použít rozličné strategie, od drtivého potlačení neshod až po nabízení ústupků, aby obstál v souboji o udržení svého impéria.
Druhý hráč hraje za demokraty. Na úsvitu r. 1989, za železnou oponou,nikdo nepředpokládá revoluci za uskutečnitelnou. Cílem disidentů je vytvořit civilní společnost mimo kontrolu komunistického režimu. Na jejich straně jsou studenti, kteří jsou fascinovaní stylem a popovou kulturou západu. Proti nim stojí ohromný aparát komunistického státu. Jejich úkolem je přesvědčit dělníky, kteří tvoří tělo společnosti, aby se k nim připojili.
Hrací plán tvoří mapa, která je rozdělená na severní část Německa, Polsko, Československo a Maďarsko (souhrnně nazývané Východní Evropa) a jižní část Rumunska a Bulharska (souhrně nazývané Balkán). Hra probíhá stejně jako TS, tj. hráči se střídají ve vykonávání jednotlivých akcí s tím rozdílem, že se nehraje headline fáze na začátku kola. V průběhu hry mohou hráči vykonávat následující akce:
Umístění bodů podpory. Body podpory tzv. support points jsou obdobou bodů vlivu v TS. Pravidla pro jejich umísťovaní jsou stejná.
Ověření podpory je pokusem o svržení moci v dané oblasti. Tato akce se provádí hodem kostkou a je jakousi kombinací pokusu o puč a pokusu o státní převrat v TS. Na rozdíl od TS je v 1989 pouze jeden typ hodu a navíc každý hráč má vždy k dispozici 2 hody bez ohledu na operační hodnotu karty.
Hraní události probíhá stejně jako v TS. Pokud hráč zahraje událost protivníka, událost se okamžitě vykoná. Hráč rozhoduje pouze o tom, zda se událost vykoná před a nebo po jeho tahu.
Postup na stezce náměstí Nebeského klidu. Tato akce nahrazuje stezku Vesmírného závodu tzv. Space race track. Historicky a tématicky zobrazuje průběh demonstrací na náměstí Nebeské klidu v Pekingu. Podobně jako v TS se pomocí ní lze zbavit některé protihráčovi události. Odlišnost této stezky spočívá v tom, že se vám do hodu započítává operační hodnota karty a některé další vlivy. Navíc postup po stezce je pro oba hráče odlišný.
Hraní karty mocenského souboje je obdobou scórovací karty. Na rozdíl od TS vypukne po jejím zahrání souboj o moc, který seřeší pomocí speciálních karet tzv. Power Struggle deck. Hráč, který souboj prohraje, si hodí kostkou a odstraní z danné země tolik bodů podpory, kolik mu padne na kostce, naopak vítěz souboje si hodí kostkou a určí kolik vítězných bodů získá. Poté, co se vyřeší souboj o moc, se provede bodování stejně jako v TS.
Hra navíc obsahuje USSR stability track, který je obdobou DEFCONU. Jednotlivé státy tvoří významné objekty (města, university atd.), které se dělí podobně jako v TS na bojové a nebojové, ale navíc se také dělí na určité typy např. sídlo elity, dělníků, intelektuálů atd. Na konci hry probíhá závěrečné bodování a hru vyhrává hráč, který má nejvíce bodů.
Autor: Parxel
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Karak/Carcassonne - mřížky 3x3
Akt. cena: 160 Kč
Končí za: 5 dnů