„Tak tahle akcie, kamaráde, jednou bude mít hodnotu zlata!“
18Chesapeake je ekonomická, strategická hra pro 2 až 6 hráčů z rodiny takzvaných 18xx her, které tématicky zpracovávají rozvoj vlakové dopravy v určité oblasti v 19. až 20. století. Hráči nakupují akcie ve společnostech, jejichž prezidenti (většinoví vlastníci) poté firmy řídí a rozhodují o stavbě tratí, stanic a nákupu vlaků. Hráči se musí vypořádávat hlavně s technologickým vývojem vlaků, kdy starší typy zastarávají a společnosti musí nakupovat vlaky nové, výrazně dražší. Pokud společnost nákup finančně nezvládne, musí jí pomoct prezident z vlastních peněz, čímž ve vzduchu visí riziko bankrotu. Vyhrává hráč s největší hotovostí a majetkem v akciích.
18Chesapeake se považuje za vstupní titul do rodiny 18xx, a to hned z několika důvodů. Svými pravidly vychází z „praotce“ vláčkových her (hry 1830), disponuje ale výrazně menší mapou a bankem „pouze“ 8000 $. Do hry navíc přináší mechanismus automatického exportu nepermanentních vlaků na konci sad operačních kol. Díky tomu se Chesapeake herní dobou pohybuje mezi 2 až 3 hodinami (v závislosti na zkušenosti hráčů). Společnosti jsou vyrovnané, všechny lze dovést k vysokému výdělku a nejdražší vlaky D jsou levnější než v jiných titulech: 900 $ oproti obvyklým 1100 $. Středobodem mapy je Washington DC, důležitými městy Baltimore a Philadephia. Mimo mapu pak vlaky jezdí např. do New Yorku, Pittsburghu nebo státu Ohio.
Příprava hry:
Hráči si rovným dílem rozdělí startovní kapitál 2400 $ a náhodně vyberou prvního hráče. Bank obsahuje 8000 $, lze použít papírové peníze, ale komfortnější je použití pokerových chipů, popřípadě vedení papírového účetnictví. Poté probíhá dražba soukromých společností „kaskádovitou“ metodou: privátky jsou vyskládány v řadě od nejlevnější po nejdražší. Tyto společnosti vyplácí majitelům v operačních kolech automaticky zisk, blokují určité hexy na mapě a některé poskytují speciální schopnosti. Hráč na tahu může buď koupit za předtištěnou cenu nejlevnější společnost, nebo si zajistit místo v dražbě u společnosti více vpravo, popřípadě pasovat. Koupě nejlevnější společnosti odstartuje dražbu u soutěžené společnosti, která je po ní první na řadě. Kaskádovitě lze tak vyřešit prodej všech soukromých společností. Úvodní dražba končí po rozebrání všech společností.
Průběh hry:
Ve hře se střídají akciová kola, ve kterých hráči nakupují akcie, se sadami 1 až 3 operačních kol, ve kterých společnosti staví tratě a provozují vlaky. Počet operačních kol v sadě je závislý na fázi hry, jež určuje poslední prodaný typ vlaku.
Akciové kolo:
V akciovém kole hráči nakupují podíly ve veřejných společnostech, těch je v 18Chesapeake na výběr 8 (např. B&O, PRR, C&O, které můžete znát z jiných titulů) a všechny mohou být založeny v jakékoliv fázi hry. Hráč na tahu může:
- Prodat jakýkoliv počet vlastněných akcií (nelze v prvním kole), přičemž za každý prodaný podíl klesne cena společnosti na trhu o jedno pole dolů. Na trhu může být prodáno maximálně 50 % společnosti. Nelze prodat prezidentský podíl, pokud jiný hráč nevlastní alespoň 20 % společnosti.
- Koupit jeden akciový certifikát. Pokud se jedná o první certifikát, hráč tímto společnost založí, zvolí prvotní cenu akcie (par) a zaplatí dvojnásobek této ceny, čímž si pořídí prezidentský 20% certifikát. Jakmile se prodá 60 % akcií z prvotní nabídky (tzv. IPO), stane se společnost aktivní a ihned dostane plnou kapitalizaci – desetinásobek parové hodnoty. Parovat lze na hodnotách 70 $, 80 $, 95 $. Při nákupu certifikátu již založné společnosti lze vybírat z nabídky IPO za parovou cenu, popřípadě z trhu za cenu tržní, pokud nějaké akcie na thu jsou.
- Pasovat. Jakmile všichni hráči po sobě v řadě pasují, akciové kolo končí. Hráč po levici hráče, který naposledy provedl nákup nebo prodej se stává prvním hráčem pro příští akciové kolo.
Operační kolo:
Privátní společnosti nejdříve vyplatí zisky. Poté veřejné společnosti operují sestupně v pořadí podle ceny akcie. Nejcennější společnost tedy hraje první, ta s nejnižší tržní cenou jako poslední. Společnost ve svém tahu provádí tyto akcie:
- Stavba trati. Ze začátku jsou dostupné pouze žluté dílky, které mají jednoduché koleje a výnos z měst je nízký. S pozdějšími fázemi hry se otevřou nejdříve zelené, později hnědé a nakonec šedé dílky. Společnost může za tah umístit/vylepšit jeden dílek.
- Umístění stanice do města, kde je volná pozice. Stanicemi lze blokovat soupeře a jsou nezbytné k provozování vlaků.
- Od zelené fáze lze od hráče odkoupit privátní společnost, tím odblokovat hex a využít schopnosti společnosti, pokud nějakou mají.
- Provozovat vlaky. Hráč vypočítá trasy, kterými jezdí jeho vlaky a sečte výdělky. Na trati musí být alespoň jedna stanice společnosti a různé vlaky nesmí jezdit po stejných kolejích. Prezident společnosti se poté rozhodne, co provede s výdělkem. Peníze si buď ponechá v kase společnosti, čímž dojde k poklesu ceny akcie na trhu o jedno pole doleva, nebo vyplatí dividenty mezi akcionáře, čímž se cena akcie na trhu posune o jedno pole doprava. Prodané akcie na trhu generují zisk do společnosti. Akcie v IPO zisk negenerují.
- Obecně platí, že číslo vlaku určuje, kolika místy generujícími zisk může vlak maximálně projet. D vlak je nejdražší (900 $) a má neomezený dosah, oproti tomu nejlevnější vlak 2 (cena 80 $) funguje v rámci žluté fázi hry, lze tedy stavět žluté dílky a sada má 1 operační kolo. Podobně se odstupňují i pravidla pro dražší typy vlaků a odpovídající fáze hry.
- Nakupovat vlaky. Společnost, která má trasu, musí koupit vlak. Koupit lze buď vlak z banku za předtištěnou cenu, nebo za cenu smluvní od jiné společnosti. Pokud společnost nemá v kase dostatečný kapitál na financování vlaku, musí rozdíl v ceně doplatit prezident společnosti. Pokud ten nemá dostatek hotovosti, musí prodat vlastněné akcie. V případě, že mu ani prodej akcií nebude na vlak stačit, zbankrotuje a hra okamžitě končí.
Na konci sady operačních kol se automaticky prodá jeden nepermanentní vlak (typ 2, 3, 4) z banky do zahraničí, čímž může dojít ke změně fáze hry.
Konec hry:
Hra ihned končí, pokud jeden z hráčů zbankrotuje. Pokud se tak nestane, hra končí na konci sady, kdy v bance dojdou peníze. Hráč s největším majetkem (hodnota vlastněných akcií + hotovost) v takovém případě vyhrává.