Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
AI
Uvažovali jste o využití AI u deskových her?
Za prvé by to mohl být skvělý spoluhráč, ale to je asi zatím ještě vzdálenější budoucnost. To, co už je realitou, je Game Time https://chat.openai.com/g/g-Sug6mXozT-game-time což je specializovaný mód GPT-4. Ale co bych vám povídal, ať se popíše sám:
Popiš se.
Game Time
Jsem Game Time, specializovaná verze ChatGPT zaměřená na deskové a karetní hry. Mé schopnosti zahrnují poskytování srozumitelných a přesných vysvětlení pravidel her, přizpůsobených věku a zkušenostem uživatele. Jsem vybavena dovednostmi, které umožňují usnadnit přípravu hry, nabídnout strategické tipy a dokonce interpretovat obrázky herních komponentů pro poskytnutí přesných rad. Kladu důraz na přesnost v popisu herních prvků a opravuji jakékoli nepřesnosti, jako jsou například chybně zobrazené strany kostky. Mým cílem je zajistit, aby vaše herní zážitky byly co nejpříjemnější a nejinformativnější.
You
Znáš pravidla stolních her, nebo je musíš nejprve dohledávat a studovat?
Game Time
Jako Game Time mám již integrováno široké spektrum znalostí o pravidlech mnoha stolních a karetních her. To zahrnuje populární hry, klasické hry i méně známé tituly. Můžu poskytnout vysvětlení pravidel, strategické tipy a radit s nastavením hry. Pro specifické nebo velmi neobvyklé hry, které nejsou součástí mé databáze, mohu v případě potřeby vyhledat a studovat dodatečné informace. Vždy se snažím poskytnout nejpřesnější a nejaktuálnější informace o herních pravidlech a strategiích.
Ai nevyužívám tak často, abych za to platil 20 dolarů měsíčně
S daní je to dokonce 24 dolarů. Ale šetří to čas a čas jsou peníze.
“solo hra” by tim dostala novy rozmer…. ale vlastne.. proc ne ?
No, takto napsané to zní zajímavě, ba dokonce báječně. Ale ohledně vysvětlování pravidel bych ChatGPT nevyužíval. Co se týče interpretace a ověřování faktů nemám s AI vůbec dobré zkušenosti. Pokaždé, když jsem se na něco zeptal, tak si plno věcí vymyslí a ani mezi tím nejde poznat, co je pravda a co je vymyšlené.
Co se týče herních strategií by to už mohlo být lepší, ale to by tam ty pravidla musel někdo reálně nasypat a i tak bych mu moc nevěřil, že je to efektivní strategie a neradí jen náhodně nějakou z možností, co je pravidlově přípustná.
---------------------------------------------------
správce katalogu her, vydavatelů a autorů
Nevěřím, že ChatBot dokáže poradit se strategií, pouze pokud by to někdo někde popsal, což by v zásadě znamenalo citovat 1 článek na BGG, to je u většiny her maximum, co o strategii je, nějaká syntéza tam nebude. Jinak AI by byla skvělá na testování her, ale to by bylo založené na AlphaZero než na jazykovém modelu.
GPT4 si už tak často nevymýšlí a umí říct, že něco neví. Takže tato nejistota je jen otázkou krátkéhk času, kdy to bude dostatečně spolehlivé.
Na strategii ji otestuji u šachů a mtg, uvidíme, jak moc je strategicky pokročilá. Každopádně zpětně nahlédnuto, ai si na tomhle strategické myšlení asi docela vycvičí.
No možná jsem už jen starý páprda, ale já prostě nevěřím, že jazykový model založený na “papouškování” nějakých naučených textů, dokáže poradit skutečně relevantně s pravidly a už vůbec ne, že by se to podle pravidel naučilo nějakou strategii.
Proč? Protože problém s pravidly je v tom, že není třeba vysvětlovat jak v šachu táhne “král” a “královna”, nebo kolik bodů je v Agricole za krávu. Protože to je v těch pravidlech napsané a dá se to snadno najít.
Problém s pravidly je s tím, co v těch pravidlech není úplně 100% jasné a často se to musí hledat na fórech na BGG - a tam něco najít v té záplavě nesmyslných otázek a ještě nesmyslnějších interpretací (s výjimkou odpovědí vydavatele/autora) - to je nadlidský úkol. A nevěřím, že by právě toto jakákoliv současná AI dokázala.
Alespoň ne bez toho, aby právě autor/vydavatel (jako hlavní autorita) odpovídal na otázky a korigoval špatné odpovědi.
A to samé platí pro strategii. Není problém v tom, že královna má hodnotu 10 a pěšec je za 1, nebo v hodnotě té krávy z Agricoly. Problém je, hrát naprosto přesně podle pravidel a pak dělat smysluplné (resp. optimální) tahy vedoucí k vítězství. Tj. aby to mohlo fungovat tak, by ta AI musela mít k dispozici implementaci hry např. na BoardGameArena a tam milionkrát hrát sama proti sobě a tím se učit.
S AI přijdu do styku velice často (pracovně i mimo), zásadní problém je v tom, že je mega náladová. Na stejný dotaz položený v rozmezí 5ti dnů, Ti odpoví pokaždé fakt úplně jinak, jednou mi odpoví ve dvou větách a později napíše sloh o celé stránce. V tom já zatím vidím největší problém…
Přesně jak již bylo řečeno výše - AI dokáže krásně věci generovat, když nejsou důležité detaily či fakta a to na základě přípustných gramatických/slohových pravidel apod. Ale rozhodně není schopná smysluplně vysvětlit pravidla bez vymýšlení a faktických chyb.
Stejnětak nedokáže najít nějakou funkční strategii. Pouze dokáže navrhnout přípustné tahy na základě popsaných zákonitostí, ale rozhodně už ne efektivně.
Snažil jsem se z ní např. vytáhnout pravidla karetní hry Kanasta. Šlo vidět, že se snaží a nějaké základní principy jsem z ní dostal, ale rozohodně ne tak, aby se to podle popisu AI dalo hrát. Navíc tam bylo spoustu naprosto vymyšlených věcí, protiřečích si nesmyslů a chyb. A když jsem se snažil opravit chyby a chtěl pravidla znovu vypsat, chyby se opakovaly. Takže ani s učením podle zadaných informací to není žádná sláva.
@Ellenar Moje zkušenost je mnohem pozitivnější, skoro opačná. To, co popisuješ, proběhlo v češtině?
@kjus podle me zalezi na jazyku a oblasti → to je pocet rozumnych zdroju, na kterych se AI da vytrenovat. Zkousel jsem to na Mezinarodnich standardech v ucetnictvi a odpovedi byly tragedie, v oblasti programovani je naopak super.
@kjus - no, přiznám se, že jsem zkoušel češtinu. Ale vzhledem k tomu, že používal při vysvětlování termín, který mi v češtině nic neříkal, ale našel jsem ho na anglické wiki, tak mi nepřišlo, že by jazyk komunikace hrál roli. Ale zkusím, jestli z něj v angličtině nedostanu lepší výsledky. Díky za tip!
@p_lichnovsky, @kjus - Nějak se mi nechce věřit tomu, že by si to AI nedokázalo přeložit. Pokud čerpá jen ze zdrojů ve stejném jazyce jako je položená otázka, tak se to celé ubírá naprosto špatným směrem. :-(
@Ellenar co vim, tak si nic nepreklada. Tudiz zalezi na mnozstvi vstupu pro uceni, tech v cestine je radove min nez v AJ. Proto kvalita odpovedi v CZ je nizsi. Kdyz bych chtel pouzivat Aj, tak bych pouzil nejaky preklad, napr. pomoci deepl do Aj, pokud neumim zformulovat otazku anglicky.
Jak to funguje uvnitř, nevím. Několikrát jsem prosil ChatGPT o radu při překladu z angličtiny (ne že bych potřeboval přeložit význam, spíš jsem doufal, že dostanu nějaký přiléhavější výraz) a dopadlo to vcelku mizerně. Ovšem pokud celá úloha byla v angličtině (a to jsem už podstoupil mnohokrát), výsledky byly obstojné, někdy i nad očekávání.
Jsem si vědom, že to není všespásný nástroj, ale mně osobně už pomohl dost a ušetřil spoustu času, a tedy i peněz.
@kjus - tak v angličtině dává hned napoprvé mnohem lepší výsledky. Ale je to teda total fail, že si nezvládne vytáhnout informace z angličtiny :-D
Upozorňuji, že zkouším na ChatGPT 3.5. Úplně se mi nechce platit za 4ku kvůli zkoušení takových věcí. Navíc, jak již bylo bylo zmíněno - pro vysvětlování pravidel nebo vymýšlení strategií nečekám od novější verze nějaké zásadně lepší výsledky, když k tomuto AI úplně neslouží.
Já zkoušel ChatGPT 4 Game Time s dotazy v češtině a zklamání. Dotaz byl na hru Bílý hrad s upřesněním názvu v angličtině. Pravidla byla vysvětlena relativně dobře, ale jak hrát, z toho pochopili jen zkušenější hráči a nebo ti co hru už hráli.
Naprostá hrubka nastala při popisování herní strategie. Odpověď byla napsaná: “Ve hře Bílý hrad (Castles of Mad King Ludwig) se doporučuje….” a následující text byl mix strategií pro obě hry, ale více se hodil na CoMKL. Když jsme upřesnili dotaz doplněním vydavatelů hry, byly odpovědi smysluplnější.
Takže čím přesnější dotaz, tím byla lepší kvalita odpovědi. Ale než si takto nechat radit, je lepší si přečíst pravidla.
V návaznosti na hru Komu zvoní tramvaj, jsme se AI ptali, koho by bylo lepší “zabít” a odpovědi byly eticky přijatelné a poměrně podrobné. To už ale odpovídal jen ChatGPT a podobnou “etickou” otázku asi dostává často.
@TucanCZ Toto zrovna je ale jen otázka implementace. Dokážu si představit, že robot se aktivuje stisknutím tlačítka v databázi her (třeba na webu jako ZH) a okamžitě dostane jednoznačný identifikátor hry, o které bude řeč.
Jste vzbudili mou zvědavost a tak jsem teď prubla Chata dotazem na pravidla ke Stranger things: Obrácený svět. Schválně v ČJ. Pobavil mě. Napsal něco v tom smyslu, že hru nezná, ale ať si přečtu pravidla, že v krabici většinou bývají. :D
Jinak ale musím říct, že umí převapivě dobře česky.
Tohle by třeba mohlo někoho zajímat, chystá se duel s AI pro 7Wonders duel, a špičkovým hráčem z BGA https://boardgamegeek.com/thread/3225478/zeusai-worldwide-launch
No možná jsem moc zpatecnicky, ale není smys deskovych her (oproti treba PC hrám) hrát společně s reálnými osobami? Jasne naučení pravidel od AI je by mohla byt skvělá úspora času, ale nejsou ty hry i o tom učení těch pravidel? Spolu nebo sám a pak to učím ostatní?
Pokud člověk již nemá čas na učení pravidel novych her znamená to pouze to, ze buď má her moc nebo tomu nechce věnovat čas (má jiné priority).
Já využívám kamarady, kluby kde se dost her učím a navzájem si pomáháme, přijde mi ze a mám i strach, aby to AI neznicilo to lidské co v nás je a nestáli se z nás lenosi, vždyť samotný telefon ma dokonce výrazný vliv již teď na mezilidskou komunikaci a dokonce u vyvoje děti i na vývoj jejich mozku obecně…
Jeff
Vzhledem k tomu, kolik je dnes lidí, kteří chtějí sólo módy a hrají sólo hry, si myslím že toto je spíš posun kupředu. Pokud budou vycházet inteligentní protivníci - tak proč ne… např. taková Europa Universalis - hrajeme ve dvou, ale líbí se nám zaplněná mapa - a tak obsluhujeme minimálně dva Boty. I když - zrovna tady je asi nejlepší hrát boty hezky ručně, aby člověk věděl podle čeho a jak jednají. S aplikací v této hře zatím nemám dobré zkušenosti - nevidím v tom tak dobře logiku jednotlivých akcí.
Já bych zatím AI asi nevyužil, protože i sólo hry většinou hrajeme ve dvou - a ta diskuze je kolikrát na tom to nejlepší. Co se týká sólo módů, tak tam to asi někomu může přinést užitek…
Ale abych se vrátil k EU - kdybych tam měl bota, který mi řekne věty ve stylu:myslím že pro mne je nejlepší vyrazit na námořní výpravu do Severní Ameriky, protože mám pocit že tvůj národ se k tomu chystá a já bych mohl vydělat na kožešinách nebo jiném obchodu se Severní amerikou (potažmo z toho vyplyne že v dalším tahu možná bude chtít obchodovat), nebo: Gibraltar je pro hru docela klíčová oblast a nelíbí se mi jako Portugalci, že jej vlastníš ty - Španěl - zkusím na něj tedy vznést nárok a uvidíme jak si s tím poradíš… - něco ve stylu: hraju toto, protože tamto a vyplývá z toho asi toto… jo to by bylo hezký… ale to by musel umět odečítat věci z mapy, zahrané tahy… a to už je asi stejné (pokud to tam budu zadávat), jako hrát toho bota. …a nebo si zahrát PC hru.
Takže nakonec vidím jen dlouhou a trnitou cestu - a zatím neuspokojivý výsledek. Takže hlavní myšlenka: já z toho strach nemám - nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko…
Pokud se vám zdá situace zcela bezvýchodná, vzpomeňte si na humry v akváriu na palubě Titaniku...
Joa ještě jedna myšlenka - pokud máte pravidla v PDF, není nic jednoduššího si je do chatGPT načíst a prohledávat v nich - pokud je tedy PDF správně strukturované. Pokusy s #Advanced Squad Leader jsou vcelku (podle mne) uspokojivé…
Doplnění - po vyzkoušení této možnosti s dvěmi PDF (ASL a Europa Universalis) mohu říct že toto funguje nakonec více než uspokojivě - např. u EU pokud se ho zeptám na konkrétní otázku, tak zatím vždy odpověděl dobře a ještě mi vyzdrojoval ze kterých stran pravidel vychází. Navíc i poskytnul strategické tipy které zkombinoval z pravidel a obecných principů u jiných 4x a wargame - a dávaly smysl. Takže u komplikovanějších her doporučuji vyzkoušet.
Jeden příklad:
Otázka: jak mohu nároky použít proti útočníkům? (Takže široká a dost vágně použitá otázka)
Odpověď: V dokumentu "Europa Universalis: The Price of Power" nebyly nalezeny žádné specifické informace o tom, jak mohou být nároky (claims) použity přímo k obraně proti útočníkům. Nicméně, na základě obecného pochopení mechanismů hry, lze předpokládat následující:
1. **Deterrentní Účinek**: Nároky mohou sloužit jako odstrašující prostředek proti potenciálním útočníkům. Hráč, který má silné nároky na určité území, může být vnímán jako mocný a dobře připravený na konflikt, což může odradit ostatní hráče od útoku.
2. **Strategická Výhoda**: Nároky mohou poskytnout strategickou výhodu v obraně, pokud umožňují hráči získat Casus Belli proti sousedním říším. Toto může poskytnout možnost proaktivního útoku nebo rychlého vojenského zásahu v případě, že sousední říše představuje hrozbu.
3. **Diplomatické Možnosti**: Hráči mohou využít nároky jako vyjednávací nástroj v diplomacii, například k upevnění aliancí nebo k vyjednávání o neútočení s potenciálními útočníky.
Je důležité si uvědomit, že tyto body jsou obecné předpoklady založené na standardních pravidlech strategických her a nemusí přesně odpovídat specifikům hry "Europa Universalis: The Price of Power". Pro konkrétní informace o využití nároků v obraně proti útočníkům je vhodné konzultovat přímo pravidla této hry.
Takž odpověď sice obecnějšího charakteru, ale dávající smysl… a na češtinu nekoukejte - AI jsem neopravoval…
Pokud se vám zdá situace zcela bezvýchodná, vzpomeňte si na humry v akváriu na palubě Titaniku...
Pro vyzkoušení AI bota Europa universalis 2023 je tady link. Jsou tam oboje hlavní pravidla:
https://chat.openai.com/g/g-Ejmf7siGM-europa-universalis-boardgame-rules
A pro ASL je chatbot tady:
https://chat.openai.com/g/g-E9uhMNxXS-asl-wargame-rules-full
Pokud se vám zdá situace zcela bezvýchodná, vzpomeňte si na humry v akváriu na palubě Titaniku...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Scythe - PROMO KARTY 13-18
Akt. cena: 260 Kč
Končí za: 3 dny