Autor: Trigron | 1.12.2024 | 6
Ve hře Projekt A.R.T.: Zachraňte umění se hráči vžijí do rolí členů týmu A.R.T. (Art Rescue Team). Úkolem tohoto uskupení je záchrana uměleckých děl, které se stávají terčem loupeží zločinecké organizace Bílá ruka. Ačkoliv v tomto případě nepatří ona bílá ruka prohnanému Sarumanovi, není o nic méně zlotřilá a potírání gangsterů, zoufale a neúnavně bažících po obrazech, sochách a literárních originálech nevyčíslitelné hodnoty, vám dá zcela jistě zabrat.
Jak již z výše uvedeného vyplývá, A.R.T. je čistě kooperační hra pro maximálně šest hráčů. Odehrajete ji za maximálně hodinku.
Po rozbalení krabice (ta má mimochodem dosti prazvláštní rozměr, který není příliš praktický) se budete moci pomazlit s relativně nevelkým počtem různých typů komponent. Nicméně komponenty, které zde jsou, vypadají velmi pěkně. Najdete zde několik desek s různými mapami (Japonsko, USA, Egypt, Skandinávie, Polynésie a Rio de Janeiro), dřevěné krabice představující umění, jehož záchrana je pro vás tím nejdůležitějším, několik šestistěnných kostek, pár dřevěných figurek představujících jednotlivé hráče, další dřevěné komponenty představující agenty chamtivé Bílé ruky a také zdroje – pistole, kanystry s benzínem a vysílačky. A pokud při balení neudělala továrna nějakou fatální chybičku, najdete v krabici ještě i pár desítek karet. A málem jsem zapomněl na kartonovou dodávku, která představuje místo, kde se budou skladovat zdroje vašeho týmu.
Na začátku si vyberete jednu z map. Důležité je zmínit, že všechny mapy mají svoje specifika, a ačkoliv základní pravidlový rámec pro ně je vždy stejný, liší se alespoň maličkostmi. Například na mapě Egypta vás cestování po proudu Nilu nestojí žádný benzín, ačkoliv standardně pohyb vždy stojí jedno palivo. Nejedná se o světoborné změny, ale i tyto drobnosti umí hru oživit. Po výběru mapy a přípravě hry před vámi stojí nelehký úkol. Zaplnit stupnici zachráněných uměleckých děl. Pokud se vám to podaří, vítězíte. Pokud ovšem během hry dojdou agenti Bílé ruky, případně pokud zemře někdo z hráčů, vaše snažení skončí nezdarem. Dobrá zpráva je, že obtížnost hry lze upravovat tak, že každý z agentů začíná s jedním, dvěma, třemi nebo čtyřmi životy.
Kolo se skládá ze čtyř fází. První je tzv. plánovací fáze. V té si každý hráč dobere přesně dvě karty. Pořadí dobírání přitom není pevně dáno a můžete se dohodnout, kdo si dobere následující kartu z dobíracího balíčku. Na rubové straně je totiž vidět symbol, který vždy koresponduje s jedním nebo dvěma městy na mapě. Poté, co všichni hráči doberou právě dvě karty, každý z hráčů zahraje přesně jednu kartu. Každá karta se přitom skládá ze čtyř částí. V první části jsou uvedeny zdroje, které hráči musí uhradit. Další řádek uvádí město/a, kam se umístí agenti Bílé ruky. Třetí řádek představuje zdroje, které naopak A.R.T. získá na svou dodávku. Zdroje jsou přitom tří druhů – benzín umožňuje hráčům posunout jednu figurku o jedno pole, zbraně umožňují A.R.T. týmu zvyšovat si sílu v boji a vysílačky umožňují přivolávání spojenců. Poslední řádek je pak znázorněn i na rubové straně karty. Jedná se o symboly, které patří městům na mapě. Po vyložení karty a jejím vyhodnocení je karta otočena a ponechána poblíž mapy. Když se na kartách sejdou alespoň tři stejné symboly, je do příslušného města umístěn umělecký předmět. Gratulace. Právě jste vypátrali jedno ze ztracených děl a můžete se o něj utkat se zločineckou organizací.
Poté, co všichni hráči odehrají právě jednu kartu, nastává fáze pohybu. V té se každá figurka může přesunout o libovolný počet polí, ale standardně za to hráči platí jedno palivo za každé pole a každou figurku.
Po pohybu nastává boj ve všech městech, v nichž se právě nacházejí jak hráči, tak i agenti Bílé ruky. Souboj přitom funguje jednoduše. Každý z hráčů má již od začátku jednu vlastní kostku. Dále může tým jako celek postupně za vysílačky dokupovat kostky spojenců. V boji pak hráči vždy určí jednoho vůdce, který hodí vždy všemi kostkami spojenců a vlastní kostkou. Všichni ostatní hráči v daném městě pak hodí svou vlastní kostkou. Následně se všechny hodnoty sečtou a pokud je součet rovný síle Bílé ruky v daném městě nebo vyšší, hráči odstraní všechny nepřátele z daného města a případně zachrání umělecké dílo. Síla Bílé ruky je přitom vždy dána součtem agentů v daném městě, agentů na stupnici zachráněného umění a základní hodnoty hrozby Bílé ruky, která se zvyšuje s počtem zachráněných uměleckých děl. Pokud se ovšem hráčům nezadaří zločince v daném městě porazit, vůdce ztrácí jeden život. Důležité je nyní zmínit, že životy jsou vlastně také zdrojem, kterým hráči mohou nahrazovat libovolnou surovinu (benzín, zbraně a vysílačky).
Po vyhodnocení všech bojů nastává konec kola, kdy se vyhodnocuje, zdali v některém z měst převzala vládu Bílá ruka. To se děje ve chvíli, kdy je v jakémkoliv městě pět nebo více agentů Bílé ruky. V takovém případě je dané město zaslepeno a agenti A.R.T. se přes něj již nemohou pohybovat. Zároveň do něj nelze přidávat umělecká díla a pokud by se sem měli nasadit agenti Bílé ruky, ti jsou místo toho umístěni na stupnici zachráněných děl, odkud se již nedají odebrat a permanentně zvyšují sílu Bílé ruky.
Takto se odehraje předem neurčený počet kol. Hra končí vítězstvím hráčů ve chvíli, kdy hráči zachrání požadovaný počet uměleckých děl. Prohrou hra může skončit, pokud zemře kterýkoli z agentů A.R.T., případně pokud je již na mapě tolik agentů, že nelze ze zásoby umístit další. Prohru znamená i zaslepení všech měst na mapě.
Projekt A.R.T. je krásně vypadající hrou, která na první pohled může vzbuzovat dojem nepříliš hráčské záležitosti. Po několika odehraných partiích ale musím konstatovat, že tato moje domněnka byla mylná. Jedná se o hráčskou hru, ve které je úspěch podmíněn dobrou komunikací mezi hráči a trochou štěstí. Nejedná se o nikterak hardcore počin, A.R.T. je spíše oddechovou záležitostí, která ale zabaví a vzhledem k většímu množství map a možností nastavení obtížnosti (v podobě přidání/odebrání počátečního zdraví jednotlivých hráčů), se A.R.T. rychle neohraje. Co se týče obtížnosti, tu si můžete velmi jednoduše zvyšovat a snižovat dle potřeby. Dá se tak říct, že ve skupině hráčů, co mají rádi výzvu, se uplatní stejně, jako v rodině.
Promarněnou příležitostí jsou chybějící schopnosti jednotlivých postav (ačkoliv každá z nich má svůj vlastní styl a vzezření). Je to trochu škoda, protože v tu chvíli by hraní za každou z postav poskytovalo zase trochu jiný zážitek a zvyšovalo znovuhratelnost. Zajímavým prvkem je odhalování uměleckých děl prostřednictvím vykládání karet. Hra tak často hráče staví před dilema – získat zdroje a neobjevit dílo? Hrát na jistotu a přidat na mapu méně zločineckých agentů? Nebo raději zatlačit na zdroje a nasbírat co nejvíce benzínu, zbraní a vysílaček? Tato část hry je asi nejzajímavější, ačkoliv i soubojový systém, i když velmi jednoduchý a vlastně i náhodný, umí vyvolávat ve hráčích napětí.
Celkově tak nelze než hru nehodnotit kladně. Je to něco velmi neotřelého a jedinečného. Alespoň tématem a svým grafickým designem. Pokud tak hledáte nějakou kooperativní hru, která příliš nepotrápí mozkové závity, hezky vypadá a příjemně se hraje, Projekt A.R.T.: Zachraňte umění je za mě vhodnou volbou.
Po několika zahraných partiích bych řekl, že s vyzněním recenze souhlasím. Hra sice navenek příliš neosloví (byť je graficky krásná), ale dokáže zprostředkovat pěkné herní situace, odlehčené a napínavé zároveň.
Příběhy z kostek + Bridge City Poker
Akt. cena: 50 Kč
Končí za: 14 dnů