Autor: Vernon | 16.8.2023 | 8
Znalost je konformita věci a intelektu.
–Averroes
Belaad Země učenců a bojovníků (v originálu Belaad: The Land of Swords and Quills) je strategická hra tematicky zasazena do zlatého věku islámského světa (8. až 13. století). Hra je určena pro 2 až 6 hráčů s herní dobou ±1 hodina. Hráči se stanou členy týmů království, lidu nebo řádů hašašínů. Autorem hry je Ehsan Nazarzadeh.
Hned po rozbalení hra zapůsobí svým krásným zpracováním. Dominantou hry jsou karty postav jednotlivých stran, které jsou z dvouvrstvého kartonu a celkově je hra krásně graficky zpracovaná. Dále je hra tvořena kartami akcí, učenců a boje, dřevěnými žetony spojenců a služebníků, potištěným pytlíkem na tyto žetony a v neposlední řadě kartonovými žetony peněz, pečetí a mečů. Hra taktéž kromě pravidel obsahuje referenční (lama) karty a také sešit s přehledem učenců, který uvádí jejich historický popis.
Celkové zpracování hry je na velmi vysoké úrovni. Hra má krásné ilustrace, je skvěle produkčně zpracovaná; dvouvrstvý karton postav nejenom vypadá skvěle, ale je i radost do jednotlivých karet přidávat spojence, kteří mají mimochodem krásný potištěný váček. K dokonalému zpracování má hra dvě drobné chybky – jednak mají karty učenců netypický rozměr, takže se na ně špatně shání obaly, a druhý drobný problém souvisí taktéž s obaly na karty – konkrétně design insertu nepočítá s obalenými kartami (pro neobalené karty je však insert naprosto funkční).
Vizuální zpracování: 10/10
Komponenty: 9/10
Hra se hraje na 4 generace (kola), z nichž každá končí, jakmile někdo získá 3. učence. Každá generace zahrnuje 5 učenců. V sudém počtu hráčů hraje polovina hráčů za Lid a druhá za Království, v lichém počtu se do hry ještě přidá Řád hašašínů.
Každý hráč má na ruce 4 akční karty a během svého tahu zahraje 1 kartu, která mu umožňuje zahrát 1 až 2 akce (hlavní akce je zadarmo, vedlejší je za poplatek). Po vykonání akcí si hráč dobere 1 kartu z některé ze tří hromádek karet (otočených lícem nahoru). Následně je na tahu další hráč.
Mezi akce patří příjem, krádež, zisk spojenců, verbování učenců, boj, losování spojenců, zabití spojenců, posílení postavy. Některé z těchto akcí (boj, krádež, …) zahrnují přímou interakci s protihráčem. Jiné akce (losování spojenců a jejich zisk) budují, resp. zesilují „engine“ týmu.
Království a Lid mají za cíl získat co nejvíce vítězných bodů, které sbírají především ziskem učenců a taky vítězstvím v bojích. Řád hašašínů má za cíl eliminovat učence s celkovým součtem vědomostí rovným 6.
Boj ve hře probíhá vždy mezi dvěma hráči a je řešený push your luck mechanikou: po vyvolání akce boje si hráči sečtou bojovou sílu a ten kdo v daný moment prohrává (má menší sílu), může se vzdát, nebo táhnout bojovou kartu, která jej může v boji posílit, oslabit nebo boj ukončit (karta lebky). Tohle přetahování trvá, dokud se jeden z účastníků nevzdá nebo není tažena lebka, která kromě prohry způsobí i to, že postiženému hráči jsou eliminováni všichni spojenci z jedné karty postavy.
Pravidla jsou sepsána na 32 stránkách. Obecně jsou jednotlivá pravidla dobře popsána, včetně příkladů z hraní. Pravidla na konci neobsahují „hru v kostce“, neboli přehled hry, místo toho zde najdete přehled akcí na poslední straně, nicméně v případě Belaadu je tohle naprosto skvěle řešeno referenční („lama“) kartou. Poslední strany pravidel více rozvádí schopnosti jednotlivých postav. Jedinou slabší stránkou pravidel je jejich ne vždy zcela intuitivní rozmístění v rámci sešitu. Během hraní pak chvilku trvá dohledat dané „pravidýlko“, protože není na prvním, a občas ani druhém místě, kde by ho hráč intuitivně hledal.
Pravidla: 8/10
Belaad Země učenců a bojovníků je přístupná, strategická hra, která velmi dobře pracuje se svým tématem.
Nejprve bych rád hru zhodnotil z pohledu počtu hráčů. Ve 2, potažmo 3 hráčích má hráč největší kontrolu nad svou stranou konfliktu, není zde týmový aspekt hry, tudíž hra plyne nejrychleji a nejplynuleji (odpadá domlouvání se mezi hráči a prostoje mezi vašimi tahy); na druhou stranu – každý hraje sám za sebe. V případě hry 4 nebo 6 hráčů je motivem hry konflikt dvou stran (Lid a Království), tudíž nikdo nehraje vyloženě sám za sebe, ale za celý tým. Hráči si tak můžou vzájemně nahrávat a jinak spolupracovat – zde Belaad opravdu dobře funguje jako týmová hra. V případě 5 hráčů jeden hráč představuje Řád hašašínů, za který se hraje lehce jinak. Nečekejte ale asymetrii ve stylu Rootu, Řád jako takový hru zásadně nemění, spíše zajímavým způsobem oživuje. Ideální počet hráčů se tudíž odvíjí od osobních preferencí jednotlivých hráčů, a to především s ohledem na jejich vztah k týmovým hrám a na to, jak moc velkou kontrolu nad hrou potřebují.
Rád bych navázal tématem kontroly nad hrou, resp. její náhodností. Hra obsahuje prvky náhody především v losování spojenců; také boj je kompletně řešen jako push your luck. Na jednu stranu je potřeba říct, že díky tomuto je hra svižná a přístupná, na druhou stranu pro hráče preferující euro žánr tohle opravdu nebude. Je třeba dodat, že hra není čistá náhoda ve stylu Člověče nezlob se, ale náhodu v ní nevyužívá jenom jeden hlavní herní mechanismus, ale hned dva (a to losování spojenců a boj). Během testovacích her se stalo, že tato náhoda (konkrétně losování spojenců) rozhodovala o vítězi hry. Na tomto místě se ještě podělím o zkušenost z hraní: pokud byla herní skupina naladěna na hru, která je silně interaktivní a škodící, hráči nebyla frustrováni nečekanými výsledky boje a ziskem spojenců (náhodných prvků), naopak spoluhráč, který se snažil mít hru „pod kontrolou“, si drobnou frustraci ze hry odnesl.
Akce se hrají pomocí akčních karet, které nabízejí vždy dvě akce – jednu zdarma, druhou za poplatek (za cenu zlaťáků nebo pečetí). Hra zde nabízí zajímavý mechanismus, a to možnost hrát libovolnou akci z karty, případně možnost hrát obě akce, a navíc v libovolném pořadí. Takto hra nabízí prostor pro řetězení akcí, kde si hráč jednou akcí může připravit nebo posílit následující akci. U akčních karet bych rád ještě zmínil systém dobírání karet – hráč si vybírá vždy jednu ze třech karet, které jsou otočeny lícem nahoru, tzn. všichni vidí, kdo si vzal jakou kartu – při dobírání je tedy potřeba zvážit jak to, jakou kartu potřebuji, tak to, jakou kartu nechci nechat soupeři. Práce s akčními kartami je skvěle zpracovaná, a především zde hráč promýšlí a upravuje svou herní strategii.
Hra je silně interaktivní jak přímo, tak i nepřímo. Hra pro přímou interakci obsahuje akce, jako jsou krádež peněz a boj. Nepřímou interakci představuje vykupování učenců a karet akcí. Ve větším počtu hráčů tudíž nelze moc promýšlet tahy dopředu, protože se může stát, že se změní skladba učenců, stav vašich zlaťáků a pečetí, či počet (síla) spojenců na kartách postav. Troufnu si říct, že v tomto je ale právě síla Belaadu jako taková – skvěle pracuje s interakcí mezi hráči.
Variabilita hry je řešena odlišností jednotlivých stran a tím, že v každé partii se použije jen 30 (z celkových 40) karet učenců. Je zajímavé a osvěžující si vyzkoušet jinou stranu konfliktu, každá se hraje trochu jinak, resp. má trochu jinak zpracované karty postav, a to při zachování stejných pravidel. Nicméně pocitově se hra mění, až když člověk hraje za Řád hašašínů, jinak hra a její prožitek zůstává v podstatě hodně podobný. Tím nechci říct, že se hra lehce ohraje, jenom zde není mnoho možností, jak zvednout variabilitu mezi herními partiemi.
Herní mechanismy 7/10
Variabilita hry: 6/10
Téma hry je zde skvěle zpracováno po produkční stránce, a to skrze ilustrace, nástin historických informací o jednotlivých učencích apod. Je určitě zpracované dobře, nicméně není tažným elementem hry. Abych to více vysvětlil: nejedná se o historickou ani silně tematickou (příběhovou) hru, kde je téma tažným prvkem. Na druhou stranu téma zde není upozaděné (nebo „navíc“) jako u abstraktních her nebo některých euro her. Z pohledu herních mechanik a tématu hry neesixtuje žádný větší herní rozdíl mezi Královstvím a Lidem; oproti tomu Řád hašašínů s tématem pracuje rozhodně více.
Na závěr si Belaad dovolím označit jako přístupnou hru; pro začínající deskohráče je ideální branou do světa lehčích strategických konfliktních her. Hra je rozhodně určena pro hráče, kteří mají rádi silnou interakci a škození mezi sebou. Zkušeným hráčům nemusí úplně vyhovovat poměrně velký vliv náhody, resp. menší kontrola nad hrou a tato hra nebude úplně určená ani pro tradiční „eurovkáře“. Rád bych na úplný závěr ještě jednou vyzdvihnul produkční zpracování hry, troufnu si říct, že takhle má vypadat zpracování moderní deskové hry.
Zpracování tématu hry: 7/10
Celkové hodnocení: 7/10
+ Produkční zpracování
+ Přístupnost
+ Herní doba cca 1 hodina
+ Zpracování interakce mezi hráči
+ Týmová varianta ve větším počtu hráčů
+ Skvěle hratelná v podstatě v libovolném počtu hráčů
– Pro někoho se může jednat o příliš náhodnou hru
– Netypický rozměr karet učenců pro obaly karet
– Insert není nadesignovaný pro obalené karty
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Heroes of Might&Magic III CZ ALL-IN Big Box (KS)
Akt. cena: 10500 Kč
Končí za: 12 dnů