Válečné bubny v savaně

Autor: martinsun | 9.12.2021 | 9

Cizí království, mocní hrdinové a jejich totemová zvířata. Doufali jsme, že se jedná jen o legendy. Jenže nyní se prohánějí po savanách a vytlačují nás dál do neobydlených pustin. Ještě že netuší, že za nimi čekají prastaré ruiny, které nám poskytnou dostatek času na obnovu našich sil a přivolání našich šampionů na totemových zvířatech. Třeste se – rohatí jezdci přicházejí!

Privátní: Savana - 1. věk.jpg
Africké téma

 

Ve hře Savana se hráči stávají vůdci jednotlivých království, kteří se snaží obnovit slávu prastaré říše Kitary. 

V tajemné části Afriky se střídají savany s džunglemi, ve kterých se nacházejí prastaré ruiny propůjčující svou moc každému, kdo se v nich ocitne. Cílem hráčů je získat co nejvíce bodů. Ty získávají za obsazení území a za vytlačování spoluhráčů z oblastí, které ovládají.

Privátní: Savana - deska hráče I.jpg
Království se vyzbrojují

Průzkum území – příprava hry

Podle počtu hráčů se vybere odpovídající herní plán (pro 2, 3 nebo 4 hráče). Každý hráč si zvolí jedno království a vezme si herni desku a všechny figurky válečníků, šamanů a šampionů v dané barvě. 

Následně se nachystá balíček karet království. Na výběr je modrá (jednodušší) varianta a červená (pokročilejší). Balíček se skládá z jednotlivých věků, které jdou postupně za sebou. Na začátku hry jsou v nabídce všechny karty z prvního věku. 

Každý hráč začíná se stejnou počáteční kartou svého království. Na území své vesnice umístí 3 válečníky. Žeton blahobytu umístí na pole 0 na stupnici na okraji společné hrací desky. Hra může začít.

Privátní: Savana - Herní deska.jpg
Krajina lákající k prozkoumání 

Rozrůstáme se – průběh hry

Hráči se střídají ve svých tazích, přičemž každý z nich provede ve svém tahu následující kroky:

  • Draft: Hráč si dobere jednu kartu ze společné nabídky 6 vyložených karet a vyloží ji jako novou kartu do svého království. Vybrat si může z tolika karet, kolik symbolů karet měl ve svém vyloženém království.  
  • Verbování: Za každý zobrazený symbol válečníka, šamana nebo šampiona na právě vyložené kartě království si hráč umístí jednu figurku na některé území na mapě, kde už má jiné své jednotky. 
  • Pohyb: Hráč provede tolik pohybů, kolik má symbolů pohybu ve svém království. Za pohyb se považuje pohnutí jednou jednotkou nebo jednou skupinou z jednoho území. 
  • Bodování: Hráč získává 2 body za každé území s ruinami, na kterém má alespoň jednoho šamana. Další body získává za každý symbol bodu ve svém království. 
  • Správa: Království je třeba živit a hráč musí za každou svou vyloženou kartu kontrolovat jedno území savany svým válečníkem. Některé karty mají na sobě symbol obilí – ty se živí samy.  

Karty, které není hráč schopen uživit, musí odhodit. 

Privátní: Savana - 5.věk.jpg
Karty království - poslední věk

Boj 

Pokud během pohybu dojde hráč na pole s nepřítelem, musí jej z daného území vytlačit. Vytlačovat může jen v případě, že má na daném poli přesilu (pokud ji nemá, nemůže se na takové pole vůbec pohnout).

V případě, že vytlačuje se šampionem, vezme si z pytlíku jeden žeton války za každé vytlačení, které s ním v tomto kole provedl. Na konci tahu si nechává pouze jeden z nich – ten s největší bodovou hodnotou. 

Ústup

Vytlačený hráč musí se svými jednotkami ustoupit na své nejbližší obsazené území. 

Privátní: Savana - Šaman.jpg
Šamani vidí vše…

Blahobyt na savaně – konec hry

Konec hry se spouští v okamžiku, kdy je ve fázi draftu odhalena karta pátého věku. Dohraje se kolo a počínaje prvním hráčem, pak všichni hráči mají ještě jeden tah. 

Následně se počítají body:

  • Odhalí se žetony války a přičtou se za ně body blahobytu.
  • Za každou vyloženou kartu království se přidají 2 body blahobytu.

Hráč s nejvíce body blahobytu se stává vítězem celé hry.

Privátní: Savana - 3. věk.jpg
Uživíme se

A jak se nám putovalo po afrických pláních a džunglích, se dozvíte na následujících řádcích. 

 

Duch Afriky – grafické zpracování 

Hned na první pohled mě zaujalo, jak pěkně je celá hra nakreslena. Africké motivy jsou v ní vidět na každém kroku. A musím se přiznat, že se mi přesně trefilo do noty vyobrazení hrdinů na velkých kmenových zvířatech. Nemůžu si pomoci, ale vidím v tom Scythe a jeho nezapomenutelnou atmosféru. 

Herní plán vystihuje africkou krajinu v celé své kráse. Na savanách najdete divoce žijící zvířata. V džunglích zase stavby, které pohlcuje vegetace. Bavilo mě prostě zkoumat, co je kde nakresleno. Připomnělo mi to dětské knížky, kde hledáte, co vše umí ilustrátor schovat v jednom obrázku.  

Privátní: Savana - deska hráče II.jpg
Atmosféra parné Afriky

Krabice  

Na krabici je většina nápisů vyvedena lesklými písmeny, což jí dodává punc deluxe verze. Postava africké bojovníce, plasticky vystupující z boku krabice, má fakt šmrnc. 

Komponenty 

Všechny figurky jsou ze dřeva a do hry prostě sedí. Válečníky a šamany mají všichni hráči stejně tvarované. Šampioni, které nabízí promo rozšíření, jsou naopak pro každé království jiní. A takový jezdec na nosorožci je prostě maximálně cool. 

Látkový pytlík na žetony války je vážně z látky – potěšilo mě, že se nejedná o umělotinu, jak je hodně často zvykem u jiných her. Na dotek je to prostě paráda. 

Privátní: Savana - žetony.jpg
Body ve stylovém provedení

Deník cestovatele/bojovníka – dojmy ze hry

Než jsem hru poprvé dostal na stůl, říkal jsem si, že se bude jednat o rodinnou hru, kterou si zahraji doma s dcerami a možná i s někým z mé herní skupiny. Čekal jsem jednoduchou area control hru, kterou vyzkoušíme, a tím to hasne. Nicméně už po prvním zahrání jsem byl vyveden z omylu. Hra je jednoduchá, to ano. Ale také velmi chytlavá a chytrá. Budování vlastního království vás prostě pohltí. A ani ne tak budování, jako spíš zahánění nepřátel z pro vás strategických oblastí a také následné dilema, jak uživit všechny své karty království, protože jste expanzi moc přepískli. 

Po několika zahráních nás mile překvapilo, že i když protihráči hrají rozdílné herní strategie, výsledné body na konci hry jsou velmi těsné. Já osobně jsem šel cestou co nejvíce šamanů, a tím jsem získával poměrně dost bodů už od prvních kol, nicméně mě ostatní hráči dohnali právě díky získaným bodům z žetonů války nebo velkým počtem karet v království na konci hry. Mám rád, když vítězství jednoho hráče není jasné po prvních dvou, třech odehraných kolech. 

Draft sice vnáší do hry určitou náhodu, ale ta vás právě tlačí ke změně herní strategie, a to nás velmi bavilo. Hrát s minimem vojáků je těžké, ale právě proto musím co nejvíc zapojit své šamany… 

Privátní: Savana - Černoška.jpg
Budeme se bránit a obsazené území získáme zpět!

Já a můj soused – hra ve dvou hráčích 

Ve dvou hráčích se jedná spíše o přetahovanou o jednotlivá území. Většinou víte, že si ztracená území ve svém dalším tahu opět vezmete zpět. Karty ve společné nabídce se točí rychleji, protože se jedna karta ve vašem tahu vždy odhazuje. Hra rychle ubíhá a dá vám ten správný zážitek. Všemu napomáhá i malý herní plán. 

Kde se tu všichni vzali? – hra ve třech a čtyřech hráčích

Ve třech a čtyřech hráčích hra správně rozkvete. Zde si už vůbec nemůžete být jistí, která území ve svém tahu získáte zpět, protože jejich majitel se mezitím již několikrát změnil. 

Uvažujte, zda se vám víc vyplatí obsadit džungli a po cestě vytlačit dva jiné kmeny nebo jít raději do savan a zajistit si, že nebudete odhazovat karty ze svého království. A velmi často se nám stalo, že jsme to nespočítali správně a kvůli jednomu neprovedenému tahu jsme přišli jak o džungli, tak o kartu království. Nejednou jsme se pak tloukli do hlavy jak do afrického bubnu. A vzápětí hráli další herní partii… 

Privátní: Savana - deska hráče I rub.jpg
Je mezi nimi vítěz?

Královská rada – závěrečný verdikt

Jednoznačně se mi líbilo:

  • Je to menší a přitom velmi zábavná hra, která na první pohled klame tělem.
  • Má jednoduchá pravidla.
  • Hraní má rodinný charakter, ale hra disponuje překvapivou hloubkou.
  • Má velmi příjemnou herní dobu.
  • Grafika a komponenty jou navázány na téma.
  • Na stůl ji nachystáte během okamžiku.

K zamyšlení:

  • Je nutné mít inzert posunutý nahoru tak, aby opticky zaplnil celou krabici.
  • Potěšily by trochu rozmanitější vlastnosti u jednotlivých kmenů (království) – no, třeba se jich dočkáme v nějakém mini rozšíření.

Savanu rozhodně doporučuji všem, kteří chtějí dostat na stůl chytrou a zábavnou hru, kterou nachystáte během chvilky. Zahrají si ji jak rodiny s dětmi, tak zkušení hráči a ani jedni z nich nebudou litovat. Naopak stráví příjemnou třičtvrtěhodinu na afrických pláních, kde potrápí své hlavy neustálým soubojem mezi tím, zda se vyplatí víc obsazovat území v džungli a bodovat, nebo se raději držet při zemi a živit svůj lid. 

Privátní: Savana - deska hráče II rub spr.jpg
Těšíme se na další partii

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Kmotr Impérium Corleonů
Kmotr Impérium Corleonů
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas