Autor: Plague | 23.11.2024 | 3
Je tomu mnoho let, kdy se Catan poprvé a nesmazatelně zapsal do deskoherní historie. Ovládal mnohé partie na herních stolech a určoval osudy malých i velkých národů. S postupem času však jeho vliv slábl. A mechaniky, jež neměly být zapomenuty, byly ztraceny. Z historie se stala pověst a z pověsti báje. Brzy ale přijde čas, kdy kostky budou utvářet osudy všech.
Video s pravidly hry Catan: Energie najdete zde. Mají jedinou vadu, nejsou v češtině.
Tištěná pravidla v krabici vás sice namlsají QRkem, které má odkazovat na český videonávod, ale… „404 Video nenalezeno. Na videu pracujeme. Blablabla podívejte se na videonávody jiných produktů blablabla.“ Ne, díky. Tak doufejme, že se vydavatel co nejdřív pochlapí. Ale nebojte, i bez videonávodu se s pravidlama rychle zkamarádíte.
…je vyhrát. Nic nového pod sluncem. No jo, ale jak na to? Tak to dlouho netrvalo a už si povíme o prvním rozdílu oproti klasice. Hra končí ve dvou případech. Někdo z hráčů získá 10 vítězných bodů, v tom případě tento hráč vyhrává hru. Druhá možnost je že v pytlíčku dojdou žetony událostí – přesněji máte vytáhnout žeton a už tam není. V tom případě hra opět ihned končí a vyhrává ten nejekologičtější hráč.
Oceňuji snahu udělat komponenty v souladu s ekomyšlenkou hry. Dřevěná města, vesnice a cesty jsou mnohem hezčí než ty plastové z klasických Catanů. Vůbec nevadí, že cesta je obyčejný hranol, města a vesnice vykouslé „kostičky“ bez jakýchkoli detailů (FAKT! tohle nebyla ironie, Sheldone…). Horší je zpracování. V mé kopii jsou dvě města a jedna vesnice z jedné strany nedodělané. Povrch je křivý a hrbolatý. Krom toho, že to nevypadá hezky, tak to taky špatně sedí. Součástí jsou krabičky na komponenty pro hráče. Ty jsou moc fajn, SUPER nápad! Otázka je, proč tam nejsou i krabičky na ostatní žetonky? Chápu že nejsou součástí plastové pytlíčky, že se nás hra snaží poučit o ekologii. Tak tam mohly být i další krabičky. Takhle vám zbydou dvě možnosti. Buďto to nacpete všecko do toho látkového pytlíku (můj případ… prozatím) anebo použijete plastové pytlíky kterých máte v krabici s obaly určitě mraky (taky můj případ… a long time ago in a galaxy far, far away). Pořadače karet jsou plastové, to je škoda. Bourá to celistvý ekovzhled hry. Určitě se dalo vymyslet papírové/kartonové řešení. Ocenil bych dvouvrstvé desky hráče. Smysl by tady dávaly.
Vnitřek krabice nám ukazuje, jaký komponent patří do které části. Okej, jenže jsem zaboha nepřišel na způsob, jak tam pěkně uložit pořadače karet a mapové dílky. Tady ta část prostě nesedí a mě to hrozně vytáčí!
Kvalitativní zpracování a vizuál jsou naprosto v pořádku. Vše drží, jak má a vypadá to hezky.
Na provětrání Catanu: Energie jsem si pozval speciální sestavu. Catanů už je celá řada, má silnou hráčsko-fandovskou základnu a já bych rád, aby si zde na své přišli právě i Catanu znalí a pravidelněji hrající (což má standardní sestava není). Nuže, kostičky do ručky! Aaaaaaale než hodíme, nesmíme zapomenout zašátrat v pytlíčku… a že my jste ze začátku zapomínali!!
Hm. Hmm. Hmmmm. Je to Catan a přece není!
Catan: Energie na mě působí jako pokus o přiblížení mechaniky Catanu nové době. Co si budem, už to je pár let a Catan nám trochu zešedivěl. ALE je tady nový věk, nové výzvy, a hlavně nové ENERGIE! Za odvahu nesázet na jistotu mají u mě autoři palec a půl hore… možná dva, ale jen u nohy. Ve výsledku se povedlo propojit téma ekologie (co je dneska aktuálnější než ekologie, že) s herní mechanikou a ve hře to funguje velice dobře – podařené vybalancování taktiky, strategie a náhody. Ani jedno ve hře nechybí, ani jednoho tam není moc. Na to, jestli je to dobře nebo ne, si odpovězte sami podle vašeho gusta.
Zvolení strategie není žádná sranda. Přístup ala pan Burns ze Simsnů (prachyprachyprachy) tady nemusí fungovat. Co tím myslím? Noo, prostě se nemusí vyplatit se bezhlavě hnát za zvyšováním produkce, což povede ke kýženým surovinám, které skrze stavbu vedou k vítězným bodům. Všechno, co uděláte má vliv na životní prostředí. VŠECHNO! …No dobře, tak ne všechno, ale VŠECHNO, za co jsou bodíčky. Postavíte vesnici a BOOM! – vzroste úroveň znečištění (je to přece jasný, vesnice = lidé = bordel). Upgradujete vesnici na město… počkej si… BOOOOOM: vzroste úroveň znečištění (víc lidí = víc bordelu). Postavíte fosilní elektrárnu BOOM-BOOM-BOOM… vzroste úroveň znečištění. Tím, jak rostete vy, roste i úroveň znečištění a vy taháte z pytlíku víc žetonů. Tím pádem se rychleji spouští události, a rychleji ubývají žetonky z pytlíčku, a to znamená co?? … Nooo? Kdo dával pozor v úvodu…? Správně! Hra může skončit předčasně (dřív, než někdo dosáhne 10 bodů). A o to pan Burns rozhodně nestojí, protože v tu chvíli nerozhodují body, ale individuální míra znečištění. Ten, kdo škodí prostředí nejméně, vyhrává, i kdyby měl jen 3 vítězné body a ostatní se mačkali na 9. NEBERTE EKOLOGII NADARMO!
Co s tím? No coby, stavte elektrárny na obnovitelné zdroje přeci! To ví snad každý žák už v páté třídě na základce. ANO, jsou dražší, ale díky nim klesá úroveň znečištění (což je dobré) a přidávají se žetony s pozitivními událostmi do pytlíčku, čímž oddalujete konec hry (což je ještě lepší).
Hra přináší poměrně širokou paletu možností, co se taktiky a hráčské interakce týká. Roli totiž hraje společná i individuální úroveň znečištění. Co způsobuje společná, už víme (víc žetonků a konec hry). Zato ta individuální rozhoduje o tom, kdo ponese následky spuštěné události. Ekočuně vyhrává ty negativní, ekoborec ty pozitivní. Je tedy na vás, jestli se na všechny a všechno vykašlete a pojedete sám na sebe, nebo se budete snažit napravovat, co ostatní podělají. A věřte mi, že každé kolo může být situace jiná. Chcete energii. Teda ne – vy ZATRACENĚ POTŘEBUJETE energii (a kdo ne)! Ale tři hráči před vámi postavili fosilní elektrárnu. Postavíte ji taky? I když to bude znamenat, že tím budete na začátku tahu všichni tahat tři žetony místo dvou? Máte na to kou…ráž? Jinak se budete rozhodovat, když budete mít nejlepší úroveň znečištění a jinak, když budete největší ekočuně. Stihnete urvat desátý bod dřív, než všechno spláchnou povodně? Než kyselé deště spálí všechnu úrodu, co? Risknete to?
A kde že je ta náhoda? Jasně, jsme v Catanu, a to znamená, že i když jste nejbystřejší mozek u stolu a dovedete z hlavy vyjmenovat pí na 20 desetinných míst, může vás totálně posrat kostka. Jo, použil jsem sprostý slovo, protože POSRAT je přesně ten výraz a každý, kdo hrál Catan víc jak dvakrát, mi dá za pravdu. Máte obsazenou šestku, která NE-PA-DÁ … zato padají trojky, jedenáctky a dokonce dvanáctka. Pak nějakej chytrák postaví ekologa (obdoba pašeráka nebo zloděje z originálu, už si to přesně nepamatuju, jak se jmenoval) na vaši šestku, která následně padá do doby, dokud na ní ten šmejd stojí. Takže ano, POSRAT! (a to jsem ještě slušnej).
Co se hře musí nechat, pořád to odsejpá. Typy událostí máte za chvilku v malíku, takže pravidla můžete v polovině druhý hry odložit a na třetí už je nechte v krabici. Tempo je svěží a díky faktu, že tahy ostatních ovlivňují i vás a celou hru, mnohem víc dáváte pozor na to, co kdo dělá.
Bod Zlomu aka Skrytý NEPŘÍTEL – při hře né-příliš šetrné k životnímu prostředí se stává, že najednou zjistíte, že i kdybyste se rozkrájeli, už to nezachráníte a hra jde do kopru. Čím dřív to poznáte, tím líp pro vás… můžete ještě pozavírat pár elektráren a postavit nějaký ten větrník.
A teď je ten správný prostor, abych udělal pomyslnou roztrojku. Takže zhodnocení Energií z pohledu:
Energie jsou zajímavou hrou, která pro vás snoubí zdravou porci náhody, taktiky a strategie. Pocit toho, že něco ve svých rukou máte a něco prostě NE, vás bude provázet celou hru. Zvykněte si! Pravidla (i když neznáte Catan) pochopíte rychle a než dohrajete první hru, víte co a jak. Mechanika není složitá. Catan: Energie můžou být zajímavou příležitostí pro posun vašeho deskoherního umu na další level.
Mechanicky Energie naplní srdíčka zkušeného Catanisty novou chutí Catan opět začít víc hrát (a budou to nejspíš už jen Energie). Půjčím si pro srovnání Říši Inků. Inkové přinesli do hry pár menších nových prvků a museli jste uvažovat trochu jinak. Ale opravdu jen trochu a mechanika zůstala víceméně stejná. Tady ne. Myslíte jinak, hrajete jinak. Vaše tahy ovlivňují ostatní a jejich zase ovlivňují vás. Víc spolupracujete, víc se domlouváte a někdy víc bojkotujete. Jedna velká změna k lepšímu, kterou ocenili právě Catanu-znalí (mě by to nenapadlo) je produkce měst. Neberete totiž dvě suroviny za město, ale jen jednu a jednu kartu pokroku, která slouží jako speciální surovina za kterou stavíte právě kýžené elektrárny. Odpadá tím ten moment, kdy města produkují nesmysly surovin (které zrovna hrooozně NEpotřebujete) a ty vás pak otravují, plevelí vám ruku a nevíte, co s nima. Různorodost akčních karet je tady naopak nižší a nějaký ten swapík čísel by nebyl na škodu. Kol a kolem, Energie budou bavit.
Energie jsou fajn. Herní doba odpovídá porci zábavy, kterou za to dostanete, a ta interakce nás prostě bavila. Museli jsme „spolupracovat“ jinak, než jak jsem zvyklý ze semikoopek. Debaty o tom, kdo zachrání situaci a co z toho bude mít: „Tak já tedy tu eletrárnu postavím zelenou, ale musíte mi dát tři traverzy za jedno dřevo“. Rozhodně si dovedu představit, že jednou za čas se Energie na stůl dostanou (což mě u Catanu ani nenapadlo).
Nečekejte příběh, nečekejte přelomové mechaniky, nečekejte atmosféru hustou tak, že by se dala krájet… nebo čekejte, ale nejspíš se nedočkáte. Energie jsou svižné a zábavné. Na poměrně malou hru nabízí dost zajímavé možnosti pro strategii a interakci. V klasickém Catanu byla dost často poslední kola utrpení. Tady ne. Jak se hra bude vyvíjet a vrcholit, bude vás vtahovat víc a víc. Budete netrpělivě sledovat každý další vytažený žeton události, protože právě TEN JEDEN vám to může celé podělat nebo naopak podrazit nohy protihráči a vám pomoci.
Energie mají na to najít své místo na stolech různých hráčských skupin a chvilkku tam pobýt… ale to víte, pokrok nezastavíš.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Earth reborn
Akt. cena: 1300 Kč
Končí za: 5 dnů