Autor: Meeshab | 14.11.2022 | 2
„Jedete k Buckinghamskému paláci?“
„Samozřejmě mladíku. Račte nastoupit, je to třetí stanice. Jen se musíme trošku promotat přes centrum.“
Se hrami typu roll/flip/draw/… and write se v poslední době roztrhl pytel. A nutno říct, že na deskoherní výsluní se tento typ her zajisté dostal právem. Veskrze jednoduché mechaniky otevřely deskoherní svět nejednomu nováčkovi, a rozšířily tak hráčskou základnu o mnoho nových duší.
Na stejném principu je postavena i hra Nastupovat, prosím, kterou na český trh přinesla firma Dino. Název připomínající klasiku Jízdenky, prosím! není jediným společným prvkem těchto dvou her. I zde totiž hráči budují trať mezi jednotlivými stanicemi, nejedná se však o vlak, ale o autobusovou linku a místo vláčků jsou zde dřevěné hranolky. Tím však podobnost končí. Na výběr máme mezi dvěma městy – New Yorkem a Londýnem. Zatímco New York je určen pro hru dvou až tří hráčů, po Londýně si zajezdíte ve čtyřech nebo pěti hráčích.
Podstatou hry je vybudovat z dřevěných hranolků své barvy autobusovou linku, která projíždí ulicemi, nabírá různé typy lidí (babička, studentka, úředník a turista) a rozváží je na různá místa (univerzita, kancelář, památky). Každý takový počin je samozřejmě obodován. To, kde budou celou svou trasu začínat, a jaký tvar linky budou hráči v daném tahu stavět, ovlivňuje číslo tažené jízdenky a pro každého hráče může být tvar trasy v daném kole jiný. Stavěná trasa musí vždy navazovat na předchozí úsek a nikdy nesmí projet křižovatkou, kterou už hráč projel dříve. Hráč se budováním trasy zároveň snaží splnit svůj osobní úkol (projet tři předem stanovené křižovatky) a stejně tak úkoly společné, které jsou v každé partii dva a zahrnují nasbírání určitého počtu stanovených cestujících nebo projetí určitého počtu míst (univerzit, muzeí, …). Hráči si však musí dávat pozor na zácpy, které v ulicích hrozí. Pokud se dostanou do ulice, kudy už projel jiný hráč (nebo více hráčů), odečítají si body. Stejně tak o body přijdou, pozmění-li tvar trasy, který jim pro dané kolo padl. Tuto možnost mají až pětkrát za hru. Po dvanácti kolech hra končí.
Ačkoliv se hra zdá na první pohled triviální, zdání klame. Chcete-li dosáhnout dobrého bodového výsledku, budete muset kombinovat ideální trasu s tím, co vám zrovna přinesla karta, rozhodnout se, kdy nějaký ten bod ztratit, abyste na několik dalších dosáhli, a kterých cílů se vzdát ve prospěch jiných, výhodnějších. Umět postavit trasu tak, abyste třeba k památkám dojeli s plným autobusem turistů a získali tak 14 bodů místo 2 za dovezení jediného nadšence s foťákem, popřípadě abyste do práce dovezli takový počet úředníků, kteří vám vygenerují cestujícího, kterého právě potřebujete (podle počtu vyložených úředníků vám do autobusu nastoupí další cestující – babička, turista nebo studentka) je mnohdy „makačka na bednu“. Na druhou stranu můžete sundat nohu z plynu a stavět jen tak, aby se vám trasa líbila, a jediné, čeho se musíte vyvarovat, je projetí jedné křižovatky dvakrát. Chci tím naznačit, že si hru můžete užít i bez toho, abyste měli titul z MIT, ale umění myslet pár tahů dopředu vám určitě dopomůže k vyššímu zisku bodů.
A jak se to hrálo konkrétně nám? Musím říct, že v oblasti „… and write“ her mi tato přijde hodně komplexní. Věcí, které si musíte hlídat, opravdu není málo. Ale jako u všech her, i tady se člověk tréninkem učí, a tak zatímco zpočátku byla naše skóre hodně ubohá, postupem času jsme se naučili plánovat trasy lépe (i když určitě stále ne optimálně), pracovat i s tím, které tvary tras teprve mohou přijít, a kudy tedy bude nejlepší projet. Počáteční snaha nedostávat žádné mínusové body ustoupila z cesty nutnosti se někam dostat za každou cenu, a hra je tak mnohem dynamičtější a lepší. Co se týká počtu hráčů, je hra dobře vyvážená. I když se v New Yorku ve dvou ještě celkem dobře vyhnete, číhají tam na vás ulice, které jsou defaultně zacpané, a tak se nestává, že byste o nějaký ten bodík nepřišli. A pět hráčů namačkaných v londýnských uličkách – to je teprve nadělení. My jsme si hru opravdu užívali, ve dvou hráčích je odehraná do dvaceti minut, v plném počtu jsme se pohybovali maximálně lehce nad půlhodinkou. Interakce mezi hráči je přiměřená – na rozdíl od „Jízdenek“ se nestane, že by vám trasu někdo zabral a vy nemohli projet, ale sem tam za ni holt musíte zaplatit mínusovými bodíky. I tak si ale svou cestu můžete plánovat separátně a na druhé při tom nebrat až takové ohledy. Zrovna tohle se mi na hře hodně líbí a u nás si každopádně vysloužila čestné místo mezi rychlovkami, které si kdykoliv rádi zahrajeme.
+ Rychle ji komukoliv vysvětlíte
+ Rychlý set up
+ Slušný hlavolam
- Rozdíl v úrovni hráčů (dospělý vs dítě)
- Málo archů (v pěti hráčích se spotřebují rychle) bez možnosti si je dokoupit nebo vytisknout
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Osadníci z Katanu: Atlantis - CZ, jako nová!
Akt. cena: 1799 Kč
Končí za: 8 dnů