Tapestry

Autor: JM3 | 22.2.2022 | 3

„Stalo se, co se stát muselo. Zkoumáním světa kolem se naší společnosti konečně podařilo dosáhnout toho, co zcela změní náš budoucí osud – umíme vytvořit oheň. Představte si, co všechno dokážeme vytvořit dál…!“

Takto by klidně mohl vypadat úvod do Tapestry, která je často nazývána „hrou o rozvoji civilizací“, byť s tímto označením jsem raději opatrný, více viz Zajímavosti. Každý z hráčů si na začátku zvolí civilizaci – tu se bude snažit rozvinout co nejvíce a dosáhnout s ní úspěchů, jakých (ideálně) ještě nikdo nedosáhl. Za svou správně namířenou snahu bude odměněn více či méně body, jejichž součet na konci hry udává vítěze. Svou civilizaci provedete čtyřmi érami rozkvětu, kdy budete za suroviny postupovat na stupnicích pokroku v oblastech průzkumu, vojenství, vědy a techniky a tyto éry odděleny a ohraničeny koly tzv. zvýšení blahobytu, ve kterých naopak suroviny budete získávat, technologie vylepšovat a hlavně si „tkát tapiserii svého národa“ pomocí karet tapiserií, které do každé éry či k okamžitému použití dávají svému národu unikátní schopnost či možnosti. A také skórovat nějaké body, samozřejmě. Hra začíná prvním zvýšením blahobytu a končí pátým, přičemž hráči mohou každý existovat klidně v jiné éře a není tak nutné v průběhu hry čekat na soupeře, až dohrají generaci/kolo. O to dřív však někteří skončí definitivně a rozdíl může v hodně hráčích činit až desítky minut, zpravidla však klesající počet hráčů zkracuje i dobu trvání kol a rozdíly nejsou tak veliké.


Příprava hry:

Ústředním bodem celého stolu je herní deska s předtištěnými dílky (a prostorem na průzkum dalších) se stupnicemi pokroku po okrajích. Velikost mapy se liší podle poču hráčů (1–3 a 4–5). Po zvolení správné mapy se na příslušná místa podél okraje umístí balíček karet tapiserií (zelené), balíček karet technologií (žluté), ze kterých se 3 rovnou vyloží lícem vzhůru a připravíme si  poblíž pytlík s dílky terénu. K příslušným stupnicím se umístí kostky k nim patřící. Osobně doporučuji kostky po každém hodu vracet k začátkům stupnic, nikdo je pak nemusel v zápalu hry hledat a řešit, kdo házel naposled.

Každý hráč si vybere svoji barvu a obdrží desku blahobytu (univerzální), 2 náhodné karty civilizací a 1–2 (dle počtu hráčů) desky hlavního města. Zvolené hlavní město si umístí po pravé straně desky blahobytu, vybranou civilizaci si položí lícem dolů před sebe a na příjmové stupnice karty blahobytu si hráči umístí všechny baráčky (barevně ekvivalentně) ze své zásoby zprava doleva tak, že na každé ze stupnic zůstane nezakryté jen levé políčko. Symboly surovin (houba, měšec, hvězda, človíček) položí hráč na dolní stupnici a bude jejich posouváním vyznačovat, kolik má od každé suroviny na skladě (začíná se s nulou od všeho a maximum je 8 od každé, výš se jít nedá). Dvěma „totemy“ si vyznačí na mapě své hlavní město dle jeho čísla nahoře na kartě města a zbylých 8 postaví vedle. Po jedné ze svých kostiček položí na začátek každé ze stupnic a jednu také na 0 na bodové stupnici vedoucí okolo plánu. Nevybranou civilizaci a případně nevybrané hlavní město (při hře –3 hráčů) hráči odloží a čekají na dokončení přípravy ostatních. Poté může začít hra.

 

Průběh hry:

Po přípravě všichni najednou odhalí své civilizace a případně si představí jejich schopnosti, pokud je neznají. Pokud v ten moment mají provést nějakou akci, provedou jí (Mystici, Futuristé, …).

Hra začíná tzv. zvýšením blahobytu, tj. kolem, kdy hráči podle instrukcí na své desce blahobytu provedou soustavu akcí, která se mírně liší při 1., 2.–4. a 5. zvýšení blahobytu. V prvním prakticky pouze děláte příjem, tj. si vezmete jednu od každé suroviny, 1 dílek krajiny do zásoby před sebe a 1 kartu tapiserie. Ende šlus. Zvýšení blahobytu bude každý z hráčů (nezávisle na ostatních) provádět ještě 4×, přičemž při 2.–4. zvýšení bude i vykládat zmíněné karty tapiserie a případně sbírat bonus za to, že vstupuje do nové éry jako první, v 5. zvýšení už se tapiserie nevykládají a pouze se (shodně s 2.–4.) využívá schopnost civilizace (je-li nějaká), vylepšuje technologie (je-li co) a sbírají se suroviny a body. Zvyšování blahobytu mohou hráči iniciovat sami či je hra může přinutit (typicky protože nemají suroviny na odehrání žádné akce).

V tento moment se vyhodnotí případné úpravy (errata) civilizací, pokud s nimi hrajete (silně doporučuji). Zpravidla se jedná o úpravy počátečního počtu surovin a občas i nějaké body do plusu či mínusu. 

Pokud nehrajete se začátečníky, toto všechno stihnete najednou, prostě si v rámci přípravy všichni přidají 4 suroviny, tapiserii a dílek, protože to je pro všechny hráče stejné a není nutné to hrát jako celé kolo a čekat na sebe.

Většinu hry budete provádět postup na jedné ze 4 stupnic pokroku, které se nacházejí po okraji plánu. Vždy postoupíte o 1 pole, zaplatíte příslušný náklad (1–3 suroviny dle požadavků stupnice a jejího oddílu) a provedete příslušnou akci. Na objevitelské primárně objevujete další dílky a stavíte farmy (hnědé baráčky), na vědecké stavíte domy (šedé baráčky) a postupujete na ostatních stupnicích na základě náhody, na vojenské dobýváte dílky a stavíte zbrojnice (červené baráčky) a na technologické  zkoumáte a vylepšujete technologie a stavíte sýpky (žluté baráčky). Cílem pokroku je:

  • postavit co nejvíce příjmových budov a ideálně (alespoň z některých stupnic) všechny, protože jejich odděláváním z karty blahobytu (vždy zleva doprava) otevíráte lepší surovinovou i bodovou produkci vašeho zvýšení blahobytu
  • zaplnit čtvrtě ve vašem městě postavenými příjmovými budovami pro zisk suroviny z každé uzavřené čtvrti (víc surovin = víc akcí v každé éře) a bodů z každého dokončeného řádku a sloupce
  • postupovat jako první na některé stupnici do dalších čtvrtin pro zisk unikátních dominant (které zabírají hodně místa ve městě a lépa se tak město plní)
  • získat technologie, které vám poskytnou další výhody (nejen) při zvyšování blahobytu
  • rozlézat se po mapě a zabírat nová území (s výhledem skórování jejich ovládání)
  • optimalizovat využití zdrojů a maximalizovat užitek z aktuální karty tapiserie a schopnosti civilizace

Malý návod na blízký cíl – základní příjem je 1 surovina od každého druhu, viz 1. zvýšení blahobytu. Ve druhém zvýšení blahobytu je vhodné dosáhnout zisku minimálně 6 surovin, ideálně alespoň 7. Jak? Třeba postavením 2 různých budov příjmu + 1 suroviny/další budovy z karty technologie. Či z karty tapiserie. Či z bonusu 1 suroviny, že zvyšuji blahobyt jako první mezi svými sousedy. Nebo ze schopnosti civilizační karty. Možností je dost. Pokud toto zvládnete optimalizovat (což není tak těžké), máte dobrý start a lepší možnosti to někam dotáhnout, než když jdete do druhé éry s jedním upoceným domečkem a 5 surovinami. V této hře platí, že každá surovina navíc v začátku neskutečně pomůže, když je dobře zainvestována, proto i nejhorší civilizace typu obchodníci jsou balancovaní „jen“ 2 surovinami navíc do startu. Pamatujte na to! :)

 

Konec hry:

Hráči končí každý jindy a to přesně podle toho, kdy provedou své poslední (5.) zvýšení blahobytu a tím jejich aktivní účast ve hře končí. Ostatní dohrávají svá kola, dokud i je hra nedonutí skončit (rozdíly jsou od pár kol po klidně celou éru v závislosti na civilizacích). Hráč, který má na konci hry nejvíc bodů, vyhrál.

 

Zajímavosti a hodnocení:

+ Hra silně motivuje se více soustředit na některé stupnice a jiné zanedbávat, a to jak s ohledem na vlastní civilizaci, tak s ohledem na získávané dominanty a obecně lepší (ale dražší) políčka dále na stupnicích. Navíc dražší políčka na jednotlivých stupnicích jsou částečně až zcela povinně placena surovinami, které hráč získává převážně díky množství postavených budov odpovídající dané stupnici. Pokud se hráč zkouší rovnoměrně rozpliznout po všem, nedojde na konec stupnic nikde a zpravidla nevyhraje. Pro trénink cílevědomosti ideální.

+ V pravidlech se uvádí, že hodně dobré skóre je 300+ bodů, přičemž za sebe dodávám, že většinu těch bodů hráč získá až v poslední éře. Body rostou geometrickou řadou nahoru a není ostuda mít po 2. zvýšení blahobytu 10 bodů a po třetím 40–60. nutno dodat, že jsem ve třech vyhrál s 208 body i s 476 body. 

+ Znovuhratelnost je obrovská – civilizací je hodně a karet tapiserií také. Vzájemné kombinace má člověk tendenci cizelovat dál a dál a desítky až stovky zahrání jsou klidně možné.

- Největší záporný faktor u mě je obrovská míra náhody, která má vliv na váš výkon – viz bodové rozpětí výše. Karet tapiserií je v balíčku hodně a zdaleka ne všechny jsou dobré pro začátek hry, pro konec či pro použití při vaší civilizaci a vašem aktuálním zaměření. A některé jsou výrazně silnější než jiné, zvlášť při správně načasovaném použití. V první éře ale krom jedné nafasované může hráč reálně získat tak 1–2 tapiserie navíc (a to druhou prakticky jen na úkor jiné akce), což je hodně málo a je to dost o štěstí. Za hru člověk průměrně získá tak 8 tapiserií (z toho 4 si nalíže při zvyšování blahobytu). Díky tomu má občas hráč obrovskou radost, že vyhrál jackpot a vrátí ho to do hry, nebo naopak se může půl hry trochu „trápit“, že mu ty karty vůbec nepomáhají a ostatním „to chodí“. Ve finále je tohle důvod, proč dávám 4,5 hvězdy. Dal bych 4, ale podíl náhody snižujeme houserulingem největších trháků náhody a tak nás ta hra baví o to víc. 

- Části lidí vadí, že dominanty půdorysně přesně nepřekrývají čtverečky ve městě a nechávají menší okraje. Osobně s tím nemám problém, ale je asi fajn to sem zmínit.

*Hra se pyšní sloganem „hra o vzestupu civilizací“, což je poměrně nadnesený pojem. Nečekejte civilizační hru s návaznostmi nebo tak. Máte schopnosti na hru (civ), máte schopnosti na éru (tapiserie) a tím civilizačnost končí. Není problém mít vynalezené nanobaterie a neumět lukostřelbu, letět do vesmíru a neznat chemii atd. Co tím chci říct? Všechna políčka ve hře se nějak jmenují a všechny karty technologií také. Přesah do hry mají ale významy těchto pojmů minimální a pokud se někde setkáte s popisy her, potkáte jednoduše zkratky M2 (military alias vojenská stupnice, 2. políčko), T5 (technologická, 5. políčko) a podobně. Je to přehlednější a s ohledem na to, že názvy jinak nehrají roli, je to komfortnější.

*Délka hry je tak 30–45 minut na hráče, záleží, jak se flákají a jak moc se tlačí na rychlost :)

*K vyzkoušení je hra klidně „zdarma“ na BGA, pokud tedy alespoň jeden z vás je prémiovým členem či se zvládnete vecpat k někomu do založené hry, kde není dost hráčů. Spousta věcí tam ale probíhá rychle a automaticky, takže na učení pravidel to není úplně nejlepší. V reálu na stole vypadá dobře, domečky stojí, technologický strom roste atd.

*Hra je středně těžká. Nevýhodou je velké množství symbolů a druhů akcí na stupnicích a pocit, že člověk musí vše pochopit dopředu najednou, aby zahrál dobře (což se mu stejně napoprvé nepovede). Je lepší projet základy stupnic a hraní a zbytek dovysvětlt později, až k tomu hráč dojde, případně nechat kolem stolu přiložený lexikon vytištěných políček se slovy popsanými významy, aby si hráči, co nejsou na tahu, mohli v klidu studovat, co je čeká na dalších políčkách jejich preferované stupnice, pokud jim něco není jasné. Vysvětlovat tuto hru 50 minut všem do detailu u stolu nemá smysl, nepochopí z toho víc než při 10minutovce nad základy + 5 minut základní symbolologie.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Aké houserules používate?

3.10.2024 14:53:50
Offcanvas