Sparťane! Vrať se se štítem nebo na něm…

Autor: Vernon | 5.4.2023 | 8

(Země se začne třást.)
kapitán: „Zemětřesení.“
Leonidas: „Ne, kapitáne. Bojové útvary.“

300: Země a voda (v originálu 300: Earth & Water) je rychlá válečná strategická hra pro dva hráče, tematicky zasazená do období řecko-perských válek (499–449 př. n. l.). Jeden z hráčů se ujme vedení řeckého vojska, které je semknuté kolem Athén a Sparty, druhý hráč povede velká perská vojska. Autorem je hry je Yasushi Nakaguro.

 

Herní komponenty, vizuální stránka a zpracování hry

Celý konflikt je odehrává na herním plánu, který znázorňuje Peloponéský poloostrov a část Malé Asie. Vojska a loďstva jsou tvořena dřevěnými komponenty (kostky a disky). Hra obsahuje 16 karet, šestistěnné kostky určené pro boj, černé dřevěné kostky jako počítadla a dřevěný kvádr znázorňující pontonový most.

Na mapě, která tvoří převážnou část herního plánu, najdeme města a metropole propojené cestami. Součástí některých měst je také přístav, znázorněný světle modrým kruhem. Dále je na herním plánu místo pro jednotky v zásobě, počítadlo tažení (herních kol), počítadlo vítězných bodů a v neposlední řadě má zde každá strana konfliktu znázorněné své historické postavy. Herní plán je (stejně jako celá hra) dost kompaktní, nicméně naprosto přehledný a svou funkci plní na výbornou.

 

Herní plán
Herní plán

 

Strany konfliktu jsou od sebe barevně rozlišeny – Řekové mají červené komponenty a Peršané modré. Pozemní vojska jsou tvořena kostkami a lodě disky. Tyto komponenty jsou plně funkční a krásně přehledné na herním plánu, nicméně trochu narušují celkový dojem z jinak skvělého zpracování hry. Dřevěné komponenty jednotek, které by měly tvar např. hoplíta nebo lodi, by do celkového zpracování hry seděly mnohem více.

 

Detail Perského vojska, loďstva a pontonového mostu (vlevo), detail Řeckého vojska a kostek (vpravo)

Detail perského vojska, loďstva a pontonového mostu (vlevo), detail řeckého vojska a kostek (vpravo)

 

Hra obsahuje 16 karet akcí, které jsou společné pro obě strany, resp. každá karta obsahuje akci pro Řeky a jinou akci pro Peršany. Karty odráží jednotlivé historické události a postavy. Efekt akce je dobře popsán na každé kartě, taktéž potěší tematické ikony na kartách.

 

Příklad herních karet
Příklad herních karet

 

Celkově je hra zpracována kompaktním a velmi tematickým způsobem. Naprosto jasně a přehledně jsou odlišeny jednotlivé strany. Na závěr k hodnocení hry si dovolím i malou poznámku ke krabičce hry, která i díky svému otvírání připomíná knihu spolu s krásnými ilustracemi uvnitř.


Vizuální zpracování: 9/10
Komponenty: 8/10

 

Hra v kostce

Hra má dané počáteční rozestavení vojsk. Hra je asymetrická, tzn. že Peršané mají značně více jednotek a více talentů (peněz) pro nákup, naopak Řekové mají silnější jednotky.

Jednotlivé tažení (herní kolo) má 4 fáze a každou fázi začíná Persie. Ve hře se odehraje maximálně 5 válečných tažení.

  1. Fáze příprav: Oba hráči zbrojí před vlastním tažením. Zakoupit se dají karty, vojska, lodě a Peršané mohou koupit pontonový most.
  2. Fáze válečných operací: Hráči se střídají v hraní svých karet. Karty lze hrát jako událost uvedenou na kartě nebo k přesunu jednotek. Jednotlivé akce mohou vyvolat boj.
  3. Fáze zásobování: Po skončení válečných operací je potřeba zásobit svá vojska. Vojska, která se nenacházejí v linii zásobování, jsou odstraněna.
  4. Fáze bodování: Oba hráči si spočítají počet měst, která ovládají, a dle bodového rozdílu je posunut ukazatel vítězných bodů. Ovládá-li v této fázi některý z hráčů čtyři metropole, stává se vítězem hry. V případě posledního válečného tažení je vítězem hráč který má převahu na stupnici vítězných bodů.

Boj je zde řešen šestistěnnými kostkami. Dle počtu přítomných jednotek v boji hází hráč daným počtem kostek (maximálně třemi). Protože řecké jednotky jsou více trénované, mohou perské jednotky hodit na kostce maximálně hodnotu 4 (resp. hod s výsledkem „5“ nebo „6“ se počítá jako „4“). Strana, které padlo vyšší číslo, v daném boji vítězí – soupeř musí odstranit jednu jednotku. V případě remízy přijdou o jednotku obě strany. Boj pokračuje do vybití vojska jedné strany, nebo stáhnutí se (obránce či útočníka).

 

Pravidla

Pravidla jsou sepsána na 16 stránkách přehledně, jasně a s obrázkovými příklady ze hry. Na posledních stránkách obsahují historické poznámky k jednotlivým kartám. Závěr pravidel se věnuje historii řecko–perských válek. 

Co bych rád vypíchnul, je to, že pravidla nemají žádné výjimky. Pravidla v rámci asymetrie stran (jako stavba pontonového mostu, oslabení bojového hodu Peršanů nebo možnost události náhlé smrti velkého perského krále) jsou jasná, lehce pochopitelná a hru nijak nekomplikují, z mého pohledu právě naopak tato drobná pravidla skvěle podtrhují téma hry.

Hra neobsahuje „lama karty“, nicméně má jednoduchá a intuitivní pravidla, takže nám při žádné hře tyto karty nechyběly.

 

Pravidla: 9/10

 

Hodnocení hry

300: Země a voda je rychlá strategická hra určená pro dva hráče, která je i zároveň velmi přístupná. Ve hře naprosto vyniká téma a jeho zpracování. Herní mechaniky zde fungují naprosto bez problémů a intuitivně.

Skvěle je zde zapracována asymetričnost jednotlivých stran: Peršané mají velké zástupy armád a silnou ekonomiku, zatímco Řek musí zvážit každou svou akci, kterou chce provést. Na druhou stranu – řecké armády jsou oproti perským výrazně silnější. Z hraní nám ale nepřišlo, že by jedna strana měla větší šanci na výhru – šance byly vždy vyrovnané až do konce hry.

Zpracování asymetričnosti: 9/10

Ačkoliv je hra malá a pravidlově velmi přístupná, skrývá v sobě strategickou hloubku a s tím spojené rozhodování: která města obsadím, kam pošlu jednotky na obranu, kdy a jak zaútočím a v neposlední řadě to, v jakém pořadí dané akce provedu. Tady bych rád lehce zdůraznil strategický význam pontonového mostu pro obě strany – tato zdánlivě malá věc hraje ve hře poměrně zásadní roli: pro Peršany je to jediná pozemní cesta na Peloponés, naopak pro Řeky představuje možnost, jak odříznout zásobování perské armády a zpomalit perskou ekonomiku (stavba mostu stojí značné množství talentů).

Hra může způsobit nepříjemné momenty a pocity, když se potkají (resp. nepotkají) karty a kostky, aneb když vám náhoda opravdu nepřeje. Pokud během fáze příprav hráči nepřijdou příznivé karty s ohledem na momentální situaci na plánu, je pro něj aktuální tažení značně větší výzvou (pro férovost ale zmiňme, že žádná z událostí na kartách není vyloženě slabá). Pokud bude následně nepřízeň štěstěny trvat i při hodech kostkami, může to v hráči vyvolat pocit mírné bezmoci. Na druhou stranu i tohle je součástí řecko–perských válek – bezmoc a vzchopení se k pouze chabému pokusu o obranu, či protiútoku.

Variabilita hry tkví zejména v možnosti vyměnit si herní strany a v nepředvídatelnosti balíčku akčních karet. Zde bych rád zdůraznil, že hra za každou stranu přináší jiný herní prožitek. Navíc měla každá naše odehraná partie naprosto jiný průběh: jednou byl konflikt spíše námořní, jindy se sváděly neúprosné boje o metropoli Abydos a pontonový most. V neposlední řadě je každá partie unikátní díky možnosti náhlé smrti perských králů Dáreia I. a Xerxa I., které zkracují délku partie (předčasně ukončují válečné tažení).

Herní mechanismy: 8/10

Variabilita hry: 7/10

Hra je tematicky zasazena do historického konfliktu 499–459 př. n. l. mezi Řeckem a Persií. Je tedy rozhodně na místě zhodnotit, jak se atmosféru tohoto konfliktu povedlo do hry přenést. Troufnu si říct, že nejsilnější stránkou hry je právě téma, které je zde v podstatě tažným elementem – odráží se v jednotlivých mechanikách, událostech na kartách i asymetričnosti obou stran. Hra dokáže vtáhnout do tématu a hráč velice rychle začne usilovat o tlačení Peršanů všemi silami zpátky nebo o dobytí dobře opevněných měst těch zpropadených Řeků.

Co se týče mechanik hry, na první pohled vás zaujme nepoměr vojsk – ve většině bojů mají větší armádu typicky Peršané. Nicméně i velká armáda hází nejvýše třemi kostkami a věřím, že většina z nás si vzpomene na film 300: Bitva u Thermopyl, kde král Leonidas zvládl odrážet se svou hrstkou elitních bojovníků značnou přesilu. A přesně takovéto momenty vám hra umožní prožít. Mimochodem právě králi Leonidovi je ve hře věnována jedna z karet – ta odráží sílu tohoto spartského krále.

Už v popisu pravidel jsem zmínil, že poslední strany se věnuji historickému zasazení karet událostí. Jednotlivé akce na kartách výborně pracují s událostmi a postavami, které jsou součástí zobrazovaného konfliktu. S odkazem na Evu Green a film 300: Vzestup říše zmíním kartu Artemísia I. – pokud tuto kartu zahrají Řekové v námořní bitvě v níž právě zničili perské loďstvo, potopí ještě jedno další. Nicméně aby to nevypadalo, že celá hra je založená na filmech (a komiksech Franka Millera)… hra řeší i soudobé křehké spojenectví mezi Athénami a Spartou: například karta Separátní mír tohle spojenectví umí citelně narušit; karta Karnejské slavnosti zase prakticky vyřadí Spartu z aktuálního válečného tažení, protože Sparťané prostě mají v tu chvíli úplně jiné starosti.  

Zpracování tématu hry: 10/10

 

Hra je silně tematická, se strategickou hloubkou. Jednotlivá střetnutí jsou krátká a hraní je velmi svižné (herní partie zaberou cca 30 minut). Hra je určená pro příznivce historických a válečných her, kteří si zde obojího užijí do sytosti.

 

Leonidas vs. Richard Nixon

Dovolím si menší srovnání se hrou Watergate. Obě hry jsou menší, kartami řízené CDG (card-driven games) určené pro dva hráče, s historickým tématem, se srovnatelnou herní dobou a obě vyšly v češtině díky Fox in the Box. Takže srovnání se přímo vybízí.

Zatímco Watergate využívá dva herní balíčky (jeden pro Nixona a jeden pro novináře), jednotlivé karty v ní mají bodovou hodnotu a událost (podobně jako např. karty ve Studené válce), 300: Země a voda obsahuje jen jeden společný balíček pro oba hráče a karty se využívají pro danou událost, nebo pro pohyb jednotek.

Watergate je méně ovlivněná náhodou, resp. nevyužívá kostky. Je unikátnější svým tématem, resp. neodráží válečný konflikt, ale zpracovává politickou kauzu. Vlastní hra je o propojování stop a svědků novinářem nebo naopak o zahlazování stop a úklidu svědků ze strany Nixona a s trochou nadsázky se dá označit za euro hru. 300: Země a voda je svižnější, s citelnější asymetrií a cílí spíše na příznivce ameritrashe a area-control her.

Kterou hru tedy zvolit? Myslím si, že i s ohledem na výše uvedené tkví volba hlavně v preferenci tématu. Watergate odráží politickou kauzu Richarda Nixona a její vyšetřování, zatímco 300: Země a voda je malá válečná hra z období, kdy malá hrstka Řeků stála proti perské přesile. Nicméně bych rád vypíchnul, že obě hry dokážou vtáhnout svým tématem a z mého pohledu mají své místo ve sbírce obě.

 

Celkové hodnocení: 9/10

 

Silné stránky hry:

+ Zpracování historického tématu hry

+ Přístupnost a rychlost hry 

+ Kompaktní zpracování hry

+ Zpracování asymetričnosti konfliktu

 

Slabé stránky hry

– Možná nepřízeň náhody

– Menší variabilita hry

 

Xerxes: „Naše kultury nejsou zas tak rozdílné.“

Leonidas: „Jistěže. Sdílíme naše kultury už celé dopoledne.“

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Mah jong
Mah jong
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas