Slovník pojmů

Autor: acedrac | 30.5.2013 | 20

  • 2nd (3rd) edition / second (third) edition
    = druhá (třetí) edice hry, ve které jsou většinou odstraněny nedostatky předchozích verzí
  • abstraktní hra
    = hra s jednoduchým herním zpracováním bez tématu nebo příběhu, většinou s žádným nebo minimálním vlivem náhody
    příklady: Go, Šachy, Backgammon, Abalone, Hive, Kaleidoskop, hry ze série „Project Gipf
  • analysis-paralysis (AP)
    = hra/hráč, kteří zpomalují hru neustálým přehodnocováním možností
  • area control game
    viz „převahová hra“
  • ameritrash hra (AT, american trash)
    = označení her se středním a vysokým podílem náhody, interakcí mezi hráči, silným a často konfliktním tématem (kterému se mohou přizpůsobovat mechaniky), delší herní dobou (cca 2 až 10 hodin), atraktivnějším provedením (plastové miniatury apod.), možností úplné eliminace hráče ze hry ještě před jejím koncem
    příklady: Dune, Arkham Horror, Twilight Imperium, Starcraft, Nexus Ops, Talisman, Descent: Journeys in the Dark, Cosmic Encounter
  • asymetrická hra
    = konfliktní hra, kde mají jednotlivé strany (frakce, rasy) odlišné cíle a způsob hry, někdy i hrají podle různých pravidel
    příklady: Android: Netrunner LCG, Dorn, Convoy, Revolver,
    Starcraft
  • backstabbing (vrážení dýky do zad)
    = mechanika umožňující zákeřně rušit uzavřené dohody, napadat spojence apod. hojně využívaná u diplomatických a konfliktních her
    příklady: Dungeon Run, Hra o Trůny, Cutthroat Caverns, City of Horror
  • bloková (válečná) hra
    = válečná hra, kde jsou jednotky tvořené (dřevěnými) hranoly, přičemž soupeř vidí pouze jejich vnější stranu a nezná jejich sílu a další bojové vlastnosti, dokud se s danou jednotkou nestřetne
    příklady: Sekigahara: The Unification of Japan, Julius Caesar, Ave Caesar
  • Boardgamegeek (BGG)
    = největší celosvětový server o moderních společenských hrách (v angličtině)
  • booster (booster pack)
    = doplňující balíček karetní CCG/TCG nebo figurkové hry
  • card driven game (CDG)
    = hra, jejíž průběh je řízen kartami ze společného balíčku událostí nebo kartami hranými přímo hráči
    příklady: Studená Válka (Twillight Struggle), 1989: A Dawn of Freedom, Labyrinth: War on Terror, Successors
  • cardpool
    = všechny karty v LCG/deckbuilding hře, ze kterých si hráč vybírá při sestavování balíčku
  • civka
    = familiérní označení her Civilization / Sid Meier's Civilization (a její starší jmenovkyně – ale neplést si, tato starší je výrazně horší) / Through the Ages: Příběh Civilizace (a dalších podobně pojmenovaných, které mají za téma budování civilizace)
  • collectible card game (CCG) / trading card game (TCG)
    = sběratelská karetní hra, ve které hráči kupují balíčky s náhodně vybranými kartami (startery a boostery), díky náhodnému výběru se karty často vyměňují a obchodují, všeobecně jde o finančně náročné hry, obzvlášť pokud chcete hrát na vysoké úrovni
    příklady: Magic: The Gathering, Pokémon, World of Warcraft TCG, Netrunner, Yu-Gi-Oh!, Doomtrooper
  • collectible miniatures game (CMG)
    = sběratelská hra s miniaturami, viz figurková hra
    příklady: Mutant Chronicles, Dreamblade
  • combo (kombo)
    = herní mechanismus využívající zkombinování několika herních efektů (např. karet) k získání silnějšího výsledku. Využívaný většinou v karetních hrách
  • core set
    = základní sada LCG hry
  • counter
    = pojmenování žetonu obvyklé ve válečných hrách
  • d4, d6, d8, d10, d12, d20, d%
    = anglické označení pro Xstěnné kostky (kostka = die), d6=šestistěnná, d%=procentuální, atd.
  • deathmatch
    = hra nebo mód hry, kdy jde o to vyřadit ostatní (dobytím, zničením, …) a zůstat sám
  • deck construction
    = mechanika sestavování si herního balíčku před hrou, využívaná zejména v CCG/TCG a LCG formátech
  • deckbuilding
    = tzv. „stavění balíčku“, hráč si během hry vybere do svého balíčku určité karty a s nimi potom hraje. Deckbuilding může být použit jako vedlejší nebo hlavní mechanizmus hry.
    příklady: Dominion, Ascension, Rune Age, Nightfall
  • deluxe expansion (velké rozšíření)
    = označení velkého rozšíření (obvyklé u LCG her, které mají velké množství menších rozšíření a několik málo těchto velkých)
  • dicebuilding
    = mechanika shodná s „deckbuildingem“, jen se místo karet při budování „balíčku“ používají kostky
    příklady: Quarriors!, Lord of the Rings: Dicebuilding Game, Dragon Dice
  • dice fest
    = označení pro hry, ve kterých hraje zásadní roli štěstí při hodech kostkami
    příklady: Conquest of Nerath, Elder Sign, World of Warcraft: Desková hra
  • dice tower
    = věž (kartonová, plastová atd.) s nakloněnými rovinami, do které se shora háží kostky, používá se jako pomůcka při házení velkého množství kostek (aby neutíkaly po stole). Může sloužit i jako pojistka proti hráčům, kteří mají tendenci házet nepoctivě :-)
  • diplomacie
    = herní mechanismus, který hráče „nutí“ vyjednávat s ostatními a uzavírat s nimi různé dohody či spojenectví proti ostatním
    příklady: Hra o Trůny, Dune, Rex: Final Days of an Empire, Diplomacy
  • draft
    1) = herní mechanismus, který hráče nechává vybírat jednu z nabídky několika věcí (většinou karet) a poté totéž dělá následující hráč
    příklady: 7 Divů Světa, City Tycoon, Lifeboat
    2) = způsob hraní/turnaje CCG, kdy hráči vybírají karty do svých balíčků ze společného cardpoolu
    příklady: viz CCG
  • dražba
    = herní mechanismus, kdy hráči buď postupně nebo současně nabízí určité množství peněz, surovin či jiných zdrojů za nějakou herní výhodu či prvek. Samozřejmě nejvyšší nabídka vítězí.
    příklady: Cyclades, Vikingové
  • dungeon master
    = anglický termín pro pána jeskyně
  • dungeon crawl
    = označení pro hry (obvykle fantasy), ve kterých hrdinové bloudí podzemím, bojují s netvory a hledají poklady
  • Essen
    = familiérní označení veletrhu moderních společenských her dle názvu města, ve kterém se koná (více viz Spiel)
  • eurohra, € hra, euro
    = označení her s minimálním vlivem náhody a minimální interakcí mezi hráči. Často mají nekonfliktní téma (typicky budovatelské a ekonomické) přizpůsobené herním mechanismům, střední herní dobu (do 2 hodin), dřevěné komponenty. Většinou u těchto her nedochází k eliminaci hráčů a vítěze určí nejvyšší počet bodů, které hráči v průběhu hry získávají.
    příklady: Caylus, El Grande, Puerto Rico, Agricola, Through the Ages: Příběh Civilizace, Vysoké napětí, Dominant Species
  • exhaust
    = herní mechanismus, který umožňuje označit herní prvky (obvykle karty), jejichž herní efekt byl využit a nelze ho dočasně použít znovu. Často vizualizovaná tím, že se karta otočí o 90° po směru hodinových ručiček.
    příklady: Magic: The Gathering, Pán prstenů: Karetní hra
  • farmaření, farming
    = způsob hraní v konfliktní hře, kdy s hráč snaží vyhnout konfliktu a hraje na ekonomické vítězství
  • figurková hra
    = hra, jejíž hlavním herním prvkem jsou figurky a jiné modely, většinou je potřeba je před hrou slepit a namalovat, je tedy často potřebná určitá modelářská zručnost. Existují ovšem i hry s namalovanými a sestavenými modely. Hra se často neodehrává na herním plánu, ale přímo na herní podložce, která může obsahovat 3D terén, budovy a překážky (většinou dle zapálenosti hráčů).
    příklady: Warhammer, Warhammer 40k, Dust Tactics, Dreadfleet, MERCS, Lord of the Rings Miniatures Game
  • filler
    = označení jednoduché a herně krátké hry, výborná jako „výplň“ na odreagování mezi delšími hrami
    příklady: Dobble, Duch, Love Letter, Bezva finta, Bluff
  • flavor text / fluff text
    = označení textu na herních prvcích (nejčastěji kartách a pravidlech) pro vykreslení a zdůraznění atmosféry hry (např. z literární předlohy hry), který nemá žádný vliv na samotnou hru. Velmi často bývá uveden kurzívou pro odlišení od textu majícího vliv na hru.
  • geek
    = slangové označení osoby, která se intenzivně zabývá o některé fenomény, typicky komiksy, deskové hry (board game geek), počítače, počítačové hry, RPG apod.
  • game master
    = viz pán jeskyně
  • hardcore/HC hra (hráč)
    = označení pro komplexní a obtížné hry, často s dlouhou herní dobou, složitými pravidly a množstvím herních komponent (resp. hráč, který tento typ her vyhledává)
  • hex
    = šestihranné políčko na mapě
  • homemade hra
    = podomácku vyrobená hra
  • hra s miniaturami
    = viz figurková hra
  • hry na hrdiny (RPG)
    = hra na hraní rolí, nejčastěji ze scifi/fantasy prostředí. Většinou vyžadují, aby se jeden hráč zhostil role vypravěče (pána jeskyně), který vytváří a rozvíjí příběh ostatním hráčům. Ti pak představují hlavní herní postavy/hrdiny. Označení se používá i pro deskové/počítačové hry s vývojem postav.
    příklady: Dračí Doupě, Dungeons&Dragons, Warhammmer Fantasy Roleplay, Shadowrun, Yes but!
  • chrome rules/components
    = pravidla (většinou drobná) a komponenty, které prohlubují historickou věrnost, zdůrazňují téma nebo realističnost
  • interakce
    = označení herního mechanismu, který hráčům umožňuje ovlivňovat ostatní (typicky například otevřený útok na protihráče)
    příklady: většina AT her
  • k4, k6, k8, k10, k12, k20, k%
    = české označení kostek vycházející z anglické varianty
  • karetní hra
    = hra, která kromě karet neobsahuje prakticky žádný jiný herní materiál
    příklady: Dobyvatelé vesmíru, Dominon, Gloom, všechny LCG
  • kingmaking
    = herní situace, ve které o vítězi rozhoduje (i nedobrovolně) hráč, který už sám nemá šanci na vítězství
  • kleknutí / kneel
    = viz exhaust (exhaust pojmenovaný jako „kleknutí“/„kneel“ je využit ve hře A Game of Thrones LCG)
  • kombo
    = viz combo
  • kompetitivní hra
    = nejobvyklejší typ hry, při jejímž hraní mezi sebou hráči soupeří o vítězství
    příklady: drtivá většina her
  • kooperativní hra
    = hra, při jejímž hraní hráči nesoupeří mezi sebou, ale naopak spolupracují a hrají společně proti mechanismům hry
    příklady: Arkham Horror, Ghost Stories, Temné Znamení, Pandemic, Gears of War, Zakázaný ostrov, Záchranáři, Andor
  • Kickstarter (KS)
    = americký server, který jako první přišel s novým způsobem financování různých projektů, který od té doby využívá i hodně autorů společenských her. Tento způsob tzv. komunitního financování spočívá v tom, že autor na server tohoto typu (Kickstarter je jeho největší zástupce) vystaví informace o připravované hře a zájemci o její vydání posílaní peníze dopředu v různé výši. V okamžiku kdy jich má autor dostatek (uvádí při vystavení projektu), hru vydá a přispívajícím zašle odměnu dle výše jejich příspěvku.
  • Lackey (CCG)
  • live action roleplaying (LARP)
    = živé hraní na hrdiny v reálném světě, při kterém mají hráči kostýmy a různé rekvizity. Často se v takových hrách fyzicky odehrávají i útoky – účastníci např. šermují nebo vrhají ohnivé koule (znázorněné např. pěnovým míčkem).
  • living card game (LCG)
    = koncept sběratelské karetní hry od firmy Fantasy Flight Games. U tohoto typu her obsahují rozšiřující balíčky („packy“) pevně dané karty, které rozvíjejí základní sadu hry (core set). Každý hráč při nákupu tedy dostává stejné karty. Díky tomu se vlastně jedná o levnější formu sběratelské karetní hry, kdy odpadá nakupování balíčků s náhodnými (a často nepotřebnými) kartami.
  • living rules
    = stále se vyvíjející a pravidelně doplňovaná pravidla
  • meeple
    = dřevěná figurka typického tvaru ze hry Carcassonne. Občas je k vidění i u jiných euroher. Může sloužit i jako obecné označení dřevěných figurek.
  • miniatures game
    = viz figurková hra
  • mulligan
    = možnost „druhé šance“, např. dobrat si nové počáteční karty.
    příklady: Magic: The Gathering
  • OCTGN
  • out of print (OOP)
    = vyprodaná hra, často k sehnání pouze v bazarech a za vysokou cenu
  • preorder 500 (P500)
    = způsob vydávání hry, kdy si hráči hru předobjednávají na webu a když počet předobjednávek dosáhne počtu 500, hra jde do výroby, hojně používá např. vydavatelství GMT Games
  • párty hra
    = jednodušší hra pro větší skupinu hráčů, často s vysokou interakcí, do této kategorie spadá mnoho fillerů
    příklady: Activity, Znáš mě?, Pictomania, Dobble, Bluff
  • pán jeskyně (PJ)
    = označení hráče, který je při hře v roli vypravěče / tvůrce příběhu (obvykle u RPG her). Hraje „za hru“, rozvíjí její děj a ovládá protivníky hráčů. Ostatní hráči pak obvykle spolupracují se společným cílem porazit hru/PJ.
  • pen and paper (PnP)
    = hra, k jejímuž hraní stačí tužka a papír. Tento typ her aktuálně nepatří do zaměření Zatrolených her, proto nejsou v katalogu.
    příklady: Dračí doupě, Dungeons & Dragons
  • point salad
    = hra, jejíž mechanismy umožňují hráčům získat body za většinu akcí, které jsou ve hře k dispozici. Tento bodovací mechanismus byl zpopularizován německým herním designerém Stefanem Feldem. Někdy bývá termín využíván i pejorativně pro hry, v nichž hráči dosahují velmi podobného skóre bez ohledu na to, co ve hře dělají.
  • point to point
    = způsob pohybu po herním plánu, kdy se herní prvky pohybují z jedné lokace do druhé, často je spojení lokací vyznačeno čarami.
    příklady: Maria, Fury of Dracula, Pandemic, Tales of Arabian Nights
  • převahová hra, převahovka (také „area control“)
    = herní mechanismus, který hráče nutí ovládat většinu území, což mu pak přináší určité výhody (např. vítězné body)
    příklady: Small World, Tikal, El Grande
  • print and play (PnP)
    = hra nebo verze hry vydaná elektronicky a určená k vytištění (často dokonce zdarma)
  • print on demand (POD)
    = nízkonákladové vydávání her, nejčastěji rozšíření. Vydavatel v takovém případě tiskne hru v omezeném množství (ale zase častěji při vyprodání). Díky tomu lze vydávat i hry, které by výrobce jinak nevydal kvůli nízké ekonomické návratnosti (např. balíčky karet pro speciální akce nebo rozšíření pro hry, u kterých se neočekávají obrovské prodeje).
    příklady: Mansions of Madness: House of Fears, Space Hulk: Death Angel - Deathwing Space Marine Pack
  • push your luck
  • remake
  • reprint
  • resource managment
  • roleplaying game (RPG)
  • scénář
  • semikooperativní hra
  • skirmish
  • sólo hra, solitér
    = označení pro hry, které umožňuje hraní jediného hráče proti hře
    příklady: Arkham Horror, Pandemic, Pán prstenů: Karetní hra, Agricola
  • Spiel {ročník}
    = název největšího veletrhu moderních společenských her na světě, který se koná v západoněmeckém městě Essen. Probíhá každý rok ke konci října.
  • starter
    = startovní balíček CCG/TCG hry (nebo CMG hry), který obsahuje vše potřebné pro hraní
  • storytelling
  • strategie
  • strategická válečná hra
  • taktická válečná hra
  • tap
  • tile
  • trading carg game (TCG)
  • tutorial
  • Vassal
  • wargame (válečná hra)
    =
    hra, která se snaží o co nejvěrnější zpracování válečných konfliktů, bývá proto i pravidlově velmi obsáhlá. Obvykle obsahuje papírovou mapu rozdělenou na hexy a jednotky jsou reprezentovány kartonovými žetony se všemi potřebými statistikami.
    příklady: Advanced Squad Leader, Pax Romana, Here I Stand, Virgin Queen
  • worker placement
  • zrádce

Slovník bude postupně doplňován…

Sdílet s přáteli:

Komentáře

plná verzia na googledoc
Pokiaľ Zeus doplí všetky pojmy, zatiaľ si ich môžete pozrieť na https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Atc77uCeNC6FdGg1elhJSVlkNFdqcmU5akxsUm5ZcXc#gid=0
--
acedrac

1.6.2013 16:33:19

ja

Preklep
v pojmenovani kostek je napsano "die" misto dice.

1.6.2013 23:14:07

die /dice
die = kocka (jednotné číslo), dice = kocky (množné číslo) ;)

2.6.2013 07:14:42

ja

preklep...
Tak to jo, tohle jsem nevedel.
Jinak samozrejme paradni clanek!

2.6.2013 09:12:37

ruy

vdaka
..toto tu malo byt uz hodne davno :)

2.6.2013 10:11:37

Kai

Vtipný překlep
Skvělá práce, díky!

Jinak v tom google dokumentu je docela vtipný překlep: "...cílem jsou vítězné boby" :) Buňka D48

5.6.2013 21:05:43
Offcanvas