SafeTrade – bezpečnější obchodování v Bazaru
Autor: Zeus | 7.12.2014
S tím, jak se Zatrolené hry rozrostly a zdejší Bazar získal na množství nabídek a prodejů her mezi hráči, se bohužel semo tamo objeví i uživatelé, kteří se pokusí podvody přijít k nějakým penězům.
Proto na to reagujeme zavedením prodeje označeného jako SafeTrade. Jak to funguje?
Prodávající
Při vystavení inzerátu musí prodávající vybrat jednu ze 3 možností:
- prodává pouze formou SafeTrade, nebo
- je ochoten prodat i formou SafeTrade, nebo
- formou SafeTrade prodávat nechce.
Upozorňujeme, že noví prodávající (= uživatel, který má méně než 3 pozitivní hodnocení v roli prodávajícího) mají k dispozici pouze první možnost (tedy, že vyžadují obchod formou SafeTrade). Toto opatření slouží k zajištění většího bezpečí v našem Bazaru.
Kupující
- U inzerátu, kde prodávající vyžaduje SafeTrade, musí tuto formu prodeje akceptovat nebo na inzerát nereagovat.
- U inzerátu, kde prodejce formu SafeTrade nabízí ale nevyžaduje, si kupující při nákupu (resp. příhozu) vybere, zda chce transakci dokončit s nebo bez SafeTrade.
- U inzerátu, kde prodávající SafeTrade explicitně odmítá (nechce), může kupující přihodit, ale musí počítat s tím, že se může (ale nemusí) jednat o rizikovější transakci.
Co je důležité
- Aby kupující i prodávající měli účet vedený v měně, ve které se inzerované zboží prodává.
- Aby měli oba účet v ČR (vedený nejspíše v Kč) nebo na Slovensku (vedený nejspíše v Eurech).
- Sice umíme přijmout české koruny na náš účet v ČR a vyplatit Eura na účet vedený na Slovensku, ale nedokážeme vůbec garantovat vyplacenou částku na základě částky přijaté (hlavně kvůli neustále se měnícímu kurzu). Pokud tohoto tedy využijete (přeshraniční platba – tedy platba z ČR na Slovensko nebo naopak), musíte tuto nejasnost akceptovat.
- V případě nutnosti umíme také přijmout platbu z jiných zemí než ČR nebo Slovensko, ale protože takový převod může být zatížen vysokými poplatky, můžeme po účastnících transakce vyžadovat jejich uhrazení.
Po nákupu (resp. výhře v aukci)
Pokud inzerát vyžaduje dokončení prodeje formou SafeTrade, probíhají aktivity následně:
- Kupující se s prodávajícím dohodnou na způsobu dodání hry (!!! pošta či jiná forma zásilky, kdy přepravce potvrdí odesilateli převzetí zásilky adresátem, ideálně s online možností sledování doručení !!!) a tedy ceně dopravy.
- Kupující si spočítá celkovou částku k zaslání na účet Zatrolených her. Ta se rovná finální ceně hry z inzerátu + ceně za dopravu.
- Výslednou částku převede Kupující na účet provozovatele Zatrolených her (detaily převodu obdrží ve zprávě o výhře v aukci / koupi v rámci Kup teď). Jedná se o běžný bankovní příkaz (v rámci ČR) nebo o tzv. SEPA platbu při platbě v rámci EU (i ta je při dodržení instrukcí bez poplatků).
- Jakmile peníze dorazí, odešleme prodávajícímu i kupujícímu informaci o přijetí platby formou systémové notifikace.
- Prodávající odešle hru kupujícímu tak, aby bylo možné sledovat zásilku online pomocí sledovacího kódu (to dnes snad nabízí již každá přepravní společnost). Je to proto, aby bylo možné případně zjistit, že byla zásilka převzata.
- Kupující potvrdí na Zatrolených hrách přijetí hry (POZOR: pouze pomocí k tomu určeného tlačítka v detailu inzerátu) a tedy, že může dojít k vyplacení peněz prodávajícímu.
- Převedeme částku na účet prodávajícího. Opět jako běžný bankovní příkaz nebo SEPA platbu podle země banky, u které je veden účet prodávajícího.
Příklady
- Kupující vydraží hru X za 520 Kč a dohodne se s prodávajícím na zaslání hry poštou za 80 Kč. Kupující posílá peníze z účtu vedeného v Kč u české banky. V takovém případě zašle na účet ZH 600 Kč = 520 Kč (cena hry) + 80 Kč (doprava). Po potvrzení přijetí hry pak vyplatíme Prodávajícímu plných 600 Kč = 520 Kč (cena hry) + 80 Kč (doprava).
- Kupující vydraží hru Y za 10 EUR a dohodne se s Prodávajícím na zaslání hry poštou za 4 EUR. Kupující posílá peníze z účtu vedeného v EURech u české nebo slovenské banky. V takovém případě zašle na účet ZH 14 EUR = 10 EUR (cena hry) + 4 EUR (doprava). Po potvrzení přijetí hry pak vyplatíme prodávajícímu plných 14 EUR = 10 EUR (cena hry) + 4 EUR (doprava).
- Kupující vydraží hru Z za 600 Kč a dohodne se s prodávajícím na zaslání hry poštou za 70 Kč. ALE prodávající uvede, že chce peníze vyplatit na účet na Slovensku vedený v EURech. V takovém případě zašle Kupující na účet ZH 670 Kč = 600 Kč (cena hry) + 70 Kč (doprava). Po potvrzení přijetí hry pak v „naší“ bance převedeme 670 Kč na EURa a výslednou částku převedeme na účet prodávajícího.
Co se může stát?
- Zboží přijde poškozené – bohužel se jedná o problém přepravní společnosti a kupující musí uplatnit reklamaci u přepravní společnosti. Rozhodně by měl akceptovat a potvrdit vyplacení peněz prodávajícímu.
- Přijde úplně jiné zboží – nutné ihned reklamovat u přepravní společnosti a nepřebírat balíček. Pokud dojde k převzetí, je bohužel nejspíš pozdě a ač se budeme snažit pomoci, nemusí to vyjít a peníze prodejci vyplatíme.
- Zboží vůbec nedorazí – bohužel se jedná o problém přepravní společnosti a prodávající musí uplatnit reklamaci u ní (naštestí by měl mít podací lístek). 2 týdny po obdržení potvrzení o odeslání zboží prodávajícím vrátíme peníze na účet kupujícího. O tom budeme informovat obě strany.
- Prodejce nepotvrdí odeslání zboží – 3 týdny po obdržení platby (primárně z důvodů dovolených to trvá tak dlouho) odešleme peníze na účet kupujícího. O tom budeme informovat obě strany obchodu.
- Kupující balíček převezme, ale nepotvrdí převzetí na ZH – prodávající odešle emailem potvrzení od přepravní společnosti, že kupující balíček převzal a na jeho základě částku převedeme na jeho účet. Pokud toto potvrzení prodávající nemá, musíme postupovat tak, jakoby kupující zásilku neobdržel.
- Kupující nepošle peníze – prodávající jednoduše udělí kupujícímu negativní hodnocení.
A co to stojí?
- Platby v českých korunách (CZK) z účtů vedených českými bankami: 0 Kč
- Platby v eurech (EUR) z účtů vedených bankami tzv. SEPA zónu (EU + pár dalších států) při použití IBANu jako bankovního spojení: 0 Euro
- Ostatní platby: poplatek dle ceníků bank (velmi pravděpodobně dojde k poplatku na straně odesilatele i příjemce, přičemž o ten na straně přijemce bude snížena částka na naší straně).
Závěrem
Otázky jednoznačně vítáme. Pište nám, prosím, do kontaktního formuláře.