S Honzou "Sukim" Soukalem o Space Race: The Card Game

Autor: Wolfsen | 13.5.2016 | 14

V těchto dnech finišuje Kickstarterová kampaň hry Space Race: The Card Game. Vzhledem k tomu, že autor i jeho tým pochází z Česka nemohli jsme to nechat bez povšimnutí. Přinášíme vám rozhovor s autorem Janem "Sukim" Soukalem. 

Wolfsen: Ahoj, mohl bys nám svou hru v krátkosti představit?

Suki: Jasně. Jde o čirou karetku pro 2-4 hráče stylizovanou do prostředí dobývání vesmíru. Hráči se snaží získávat karty tak, aby tvořili vzájemně se doplňující komba a současně musí předvídat kroky ostatních hráčů, kteří jim můžou strategii nabourat. Hra je opravdu kapesní a trvá od 20 do 50 minut dle počtu a zaujetí hráčů.

     

Proč zrovna téma vesmírných závodů?

Odmala jsem byl fanda všecho vesmírného. Ležel jsem v encyklopediích a lepil "abíčkovské" papírové modely různých lunochodů a podobných věcí. Dnes už modely nelepím, ale s radostí sleduju všechny úspěchy, které se v rámci expanze do vesmíru udály.

Celkově mě lidské úsíli pokořit vesmír hodně inspiruje. Je to krásná ukázka čeho všeho lze dosáhnout, pokud je dostatek vůle a motivace. Byl bych rád, pokud by tuto myšlenku dál šířila i hra Space Race.

Ve hře jsou čtyři (symetrické) frakce - pochopitelně americká NASA a Sovětský kosmický prgram/Roskosmos, ale také Evropská vesmírná agentura a soukromý sektor, které se do vesmírných závodů zapojily až později. Nejsou tak "příběhově" trochu mimo mísu?

Téma hry je míněno jako oslava lidského hrdinství, úsilí a schopností při dobývání vesmíru. Ve hře je zastoupno jak poválečné období zrodu vesmírných programů, tak i studená válka a současné události.

Evropská vesmírná agentura (ESA, např. přistání na kometě) a soukromý sektor (např. nedávné přistaní rakety Falcon9 na plovoucí plošinu) jsou nedílnou a nesmírně obdivuhodnou součástí těchto úspěchů. Vnímám tyto "frakce" jako plnohodnotné části podílející se na dobývání vesmíru a proto jsem je do hry zahrnul.

Kdo všechno se na zrodu hry podílel? Zejména, kdo hru ilustroval?

Hru ilustroval skvělý brněnský výtvarník Dalibor "Max" Krch.

Game design je z větší části moje práce, ale nesmím zapomenout na vydatnou asistenci užšího okruhu přátel "deskovkářů".

Do game developmentu se výrazně podepsal Marek Loskot a poté i naprosto skvělá česká ale i zahraniční deskoherní komunita.

Nakonec, zhruba měsíc před Kickstarterovou kampaní, nás posílili Michal Mikeš a Honza Kostera a vydatně nám pomáhají s produkcí a operativou kolem kampaně. Bez nich bychom to určitě nebyli schopni zvládnout.

   

Vlevo: malý náznak toho, jak to funguje; vpravo: originály ilustrací

Jak dlouho na Space Race ty a tvůj tým pracujete?

První nástřely mechaniky hry se rodily zhruba před 5 lety. Od té doby jsme na hře pracovali ve volném čase bez jasné ambice, co s hrou bude dál. Ale čím více hráčů nám hru chválilo, tím více jsme si začínali uvědomovat, že v ní leží zajímavý potenciál. Zhruba před rokem jsme se dali dohromady s Maxem a definitivně jsme se rozhodli, že hru dotáhneme až k vydání. Bylo jasné, že pokud to s takovým projektem myslíme vážně, nepůjde to řešit "po večerech" a tak jsem skončil v práci a začal se Space Race věnovat naplno. 

Jak probíhalo testování?

Úplně na začátku jsem měl nápad na hru kombinující strategickou hloubku Magicu s emočním a taktickým rozměrem Pokeru, která by současně netrvala hodiny, nevážila pět kilo a nevyžadovala náročný setup.

Vznikla první verze hry (mimochodem výrazně odlišná od aktuální verze), kterou jsem po večerech hrával s kamarády a tu a tam měnil či vylepšoval. Tady se usadilo základní schéma hry.

Po nějaké době začalo být zřejmé, že je potřeba hru dostat k širšímu publiku testerů. Zkoušel jsem vzdálenější známé a hru nadále upravoval podle toho, kde jsem cítil, že věci nefungují tak, jak by měly nebo jak jsem si představoval. V této fázi se udály výrazné změny v mechanice a rodily se základy layoutu.

Později jsem si už věřil dost na to vyjít s hrou "ven" - jednak na boardgamegeek, ale především mezi opravdu široké spektrum hráčů, kdy jsem valnou většinu z nich nikdy předtím neviděl. Tato část testování přinášela perfektní zpětnou vazby k ladění efektů, karet a i některých obecnějších mechanik.

Na závěrečné testování jsem vyrazil do pro mě v té době "cizích vod" Deskoherního klubu v Brně, kde proběhlo několik tzv. silent testů a současně jsem na BGG uveřejnil PnP kit, na jehož základě jsem získal silnou zpětnou vazbu z blind testů po celém světě.

Po těchto etapách jsem si byl celkem jistý, že mechanika funguje a hra je zábavná. Zbýval poslední krok - co na to řeknou recenzenti: Rahdo, Undead Viking a další.

Právě probíhá kampaň Space Race na Kickstarteru, zdá se mi to nebo je docela krátká, nebyla by lepší delší? Je toto optimální způsob pro české příznivce, jak hru získat nebo podpořit?

Obecný trend u deskovek je délku kampaní zkracovat. Dlouho jsme deskoherní Kickstarter sledovali a myslím, že jsme zvolili vhodnou délku kampaně. Česká komunita nás skvěle a opravdu obdivuhodně podporuje; vycházejí články, recenze a je evidentní zájem o český kickstarterový projekt, za což jsme velmi vděční.

   

Vlevo: testování v Olomouci, vpravo: vývoj karty

Čím je Space Race výjimečný, proč by mu naši návštěvníci měli věnovat vyšší pozornost?

Upřímně bych byl nejraději, aby si hráči udělali obrázek sami: ať už tak, že si hru zahrají (Space Race má veřejně k dispozici Print and Play kit ke stažení na stránkách kampaně) nebo na základě hodnocení nezávislých recenzentů (Rahdo, UndeadViking, Edo Baraf, NVS Gameplays, Kubrt a další, vše dostupné ze stránky kampaně).

Pokud bych však měl shrnout reakce recenzetů, kteří dělali hře review, vyzdvihují předevsím tyto body:

  • Space Race má opravdu výjimečné množství nádherných ilustrací, kterých je ve hře téměř 60, naprosto unikátních. Na rozdíl od běžných her, žádná ilustrace není použita na více než dvou kartách.
  • Space Race používá unikátní mechaniky, které otevírají různé úrovně plánování, rozhodování a ve výsledku hraní.
  • Osobně bych doplnil, že Space Race nabízí hlubokou strategickou hru v opravdu kapesním balení, díky kterému si ji s sebou můžete vzít kamkoliv (s jedním "pravěkým" prototypem v batohu jsem šel přechod Tater ;). Setup hry je velmi jednoduchý a hra trvá přibližně 20 až 50 minut, dle zaujetí a počtu hráčů.

Počítáte do budoucna s rozšřením?

Velmi rádi bychom ke hře rozšíření vydali. Úplně se zde nabízí rozšíření obohacující hru nejen o nové karty, ale i o přidání 5. hráče, tedy nové "frakce", nové vesmírné agentury. Avšak zda to bude reálné, to hodně závisí na tom, jak široká hráčská základna se kolem Space Race nakonec vytvoří.

Zatím, a to nejen pohledem na Kickstarter, to ale vypadá nadějně. Pokud to tak půjde dál, je rozšíření hodně pravděpodobné. Inspirace máme díky skvělé komunitní zpětné vazbě opravdu spoustu!

V jakých jazykových verzích vyjde? Také jsem se doslechl, že nebude plně česky, proč?

Hra vyjde vzhledem k předpokládanému nákladu pouze anglicky. Ke hře však bude k dispozici 8 dalších jazykových balíčků (pravidla, přehledové karty a překlad textu na kartách) ve formě PDF dokumentů ke stažení, mezi nimiž nechybí Čestina.

Samozřejmě bychom rádi, aby hra dostala plnou českou lokalizaci. To je ale, vzhledem k očekávanému nákladu, spíš zbožné přání než reálný odhad. Ovšem, nechme se překvapit.

Zvážili jste spojení sil se zavedenými vydavateli? Například Shuffle Heroes vydal Blackfire a RONE nakonec vyjde pod hlavičkou REXher...

Upřímně, o tomto jsme neuvažovali. Od začátku jsme do projektu šli s přesvědčením, že možnosti současných technologií jako je Kickstarter, Amazon, sociální média a podobné  umožňují lidem realizovat nápady a vize, aniž by se museli primárně vázat na stereotypy zaběhnuté v branži a podřizovat se jim. Myslíme si, že game designeři můžou v dnešní době vydávat opravdu autorské hry s vysokou přidanou hodnotou, což, obecně, vstup do konvenčního řetězce příliš neumožňuje.

Nikdy jsme ve skutečnosti nechtěli vydat hru jen proto, aby "byla". Naším cílem bylo a je navrhovat a vydávat hry, které mají něco navíc. Tato filozofie je pro nás zásadní a na jejím základě vznikla i myšlenka platformy Boardcubator. A Space Race považujeme za tzv. proof of concept. Tedy ověření toho, že takový koncept funguje. Ale to už zbytečně odbíhám od tématu...

Kde je možné najít více informací a kde je možné hru vyzkoušet?

V tuto chvíli je nejzajímavějším zdrojem informací o Space Race jednoznačně stránka Kickstarterové kampaně. Je zde na jednom místě uvedeno vše zajímavé včetně odkazů na detaily (ilustrace, odkazy na vlákna na BGG, na Facebook, podrobnosti o vývoji, atp.).

V Česku je možné hru zahrát v Praze s Kubrtem (Deskofobie), v Deskoherním klubu v Brně (Viktor Bem) nebo v olomouckém DoUPěti (Ondra Kew Kurka). Nebo přímo s námi v Brně. Máme už domluveno několik herních session na počátek léta, takže kdokoliv by si rád zahrál, stačí se ozvat (optimálně na Facebook) a domluvíme se. Pokud by byl zájem, rádi se za vámi vypravíme kamkoliv po Česku.

Díky za rozhvor a přeji hodně úspěchů.

To já děkuji!


 

Ná zavěr ještě doplňme pár linků a informací: Space Race: The Card Game můžete získat na Kickstarteru za příspěvek za 29 EUR (necelých 800 Kč).

Kampaň Space Race: The Card Game končí 18. 5. v 18 hodin našeho času (SELČ).

Stránky kampaně na Kickstarteru

Verze volně ke stažení a vytisknutí

Space Race: The Card Game -- Kicktraq Mini

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Konec se blíží
Už se to krátí, takže nepromarněte šanci :-)

16.5.2016 18:59:01
Offcanvas