Autor: Hyman | 6.12.2021 | 0
Nejslavnější trhy pěti říší jsou lákavou příležitostí, jak přijít k majetku. Každý týden sem připlouvají válečníci vracející se z úspěšných bitev, potulní umělci, jejichž bezedné měšce plní zlato bohatých paniček, čarodějové proměňující běžné kovy ve zlato a v neposlední řadě šlechtici dychtící utratit svůj zděděný majetek za pomíjivý pocit vlastnictví jedinečného artiklu. Je potřeba nalákat co nejvíce kupců dychtících po zboží. Mezi prodejci se to hemží různými existencemi. A hle, rozpoznávám tu i známé tváře – umouněný kovář, alchymista čpící sírou a dokonce rybinou páchnoucí pirát. Avšak nejpodivnějším ze všech je nevyzpytatelný Wiz Gray, o kterém se tvrdí, že svoje artefakty hledá v minulosti. Kdo ví, co je na tom pravdy. Ale co – o peníze jde až v první řadě. Vzhůru tedy do víru bohatství a naděje, ať nás provází bůh obchodníků – Hermés.
Ve vysoce asymetrické euro hře Merchants Cove se ujmete role obchodníka, který se snaží prodat své zboží přijíždějícím dobrodruhům. Ti postupně kotví se svými loděmi u tří mol v zátoce a budou zde moci nakoupit jak hodnotné (velké) předměty a poklady, tak i drobné dárky. Komu se nebude hodit nic z oficiálně nabízených stánků, má možnost uskutečnit obchod na černém trhu. Výsledkem transakcí jsou zejména peníze, které po uplynutí určitého času určí vítěze partie.
Obchodníci pocházejí z různých společenství a v základní krabici najdete čtyři různé postavy. Jsou to kovář (Olaf Thundercrack), alchymista (Phoenestra Orwyn), chronomancer (Wiz Gray) a námořník (Kapitán Greentail). Každý získává artefakty různých barev naprosto jiným a jedinečným způsobem.
V relativně velké krabici, která je hezky graficky vyvedena, naleznete jak komponenty společné pro všechny frakce, tak také vše potřebné pro hraní se čtyřmi základními postavami. Jak bylo výše zmíněno, jedná se o kováře, alchymistu, chronomancera a námořníka.
Centrální hrací plán je opravdu veliký a poskytuje dostatek prostoru pro umístění všech ostatních komponent. Je rozdělen na dvě části, kdy ta první (zabírající třetinu celé plochy) je určena pro připlouvající odvážlivce, kteří v dálavách čelí velkým výzvám a přivážejí si bohatství. Tyto dobrodruhy představuje sada meeplů v pěti barvách a umisťují se do hezkých maket lodí. Ty jsou vyrobeny z kartonu a každá z nich je jedinečná – jak svým tvarem, tak také použitým barevným motivem. Dobrodruhů je celkem padesát dva jsou zde zastoupeni červení válečníci, zelení lidoví umělci, modří čarodějové, žlutí šlechtici a nakonec šedí darebáci.
Níže na herní ploše se dále budou nacházet měšťané. Ti jsou reprezentováni kartami třech typů – což jsou: místní obyvatelé, žoldáci a námořníci. Během úvodního nastavování hry je nutné vybrat náhodně pouze dva typy. Tyto karty dodávají hráčům jak jednorázové efekty, tak následně hrají důležitou roli při aktivaci specifických osobních vlastností každé postavy.
Spodní části hlavní herní desky vévodí kruhové hodiny. Tématicky představují ubíhající herní dobu, přičemž základní platební jednotkou uživatelských akcí je čas.
Po levé a pravé straně je prostor na karty, které přinášejí korupci a zlodějinu. Korupční karty primárně hráčům odčerpávají získané vítězné body, oproti tomu zlodějské karty vnášejí do průběhu partie události, které mohou působit i pozitivním způsobem.
Každá z postav má svou samostatnou sadu komponent a to včetně vlastní a unikátní herní desky. Fanoušci plastu také nepřijdou zkrátka – každý charakter má svoji figurku, jejíž role však není nijak ohromující. Plní zde roli označení akčního políčka po jeho zahrání.
Každá rasa má samostatný a jedinečný pořadač, kam jsou všechny komponenty příslušející dané postavě uloženy.
Není překvapením, že v reálném světě pracuje kovář s kovem pomocí ohně, kovadliny a sadou k tomu uzpůsobených nástrojů. Čtyři horké pece mu umožní kovat zbraně a brnění, které dobrodruzi potřebují pro přežití na svých nebezpečných výpravách.
Mimo jedinečné hrací desky má k dispozici sadu různobarevných šestistěnných kostek. Hlavní herní mechanikou je umisťování těchto kostek, které představují slitinu kovů v horkých pecích. Výrobky, které kovář bude prodávat na tržišti, mají formu buď velkých a dražších mečů a seker a nebo menších helmic, košil, rukavic a bot. To vše ve čtyřech barvách – zelené, červené, modré a žluté. Vyrobené předměty si pak hráč umisťuje na kartonové „cosi“, což zde tematicky představuje prodejní polici.
Poslední důležitou komponentou je destička představující jedinečné osobní vlastnosti, které jsou ve hře spojeny s kartami měšťanů.
Postava inspirovaná oborem středověké formy chemie, která byla vždy spojena s různými experimenty a tajnými přísadami. Hemží se to zde rtutí a sírou, kamenem mudrců a krví bohů. Nesmíme opomenout sulfid arsenitý, oxid arsenitý, mušle ústřic a uhličitan olovnatý, které jsou základem elixíru nesmrtelnosti.
Tyto přísady získává ze své karafy a míchá a vaří je ve svých kotlích. Výsledkem jsou nejrůznější lektvary a elixíry, které pak výhodně zpeněží na trhu. Pozor však na toxické černé prvky. V malé míře pomáhají, ale pokud bude jejich mez překročena, může dojít až k výbuchu.
Jednotlivé přísady mají podobu barevných kuliček, které se náhodným výběrem umisťují z plátěného sáčku do karafy, která je zde reprezentována její 3D kartonovou podobou. Pomocí jedné z typů akcí jsou tyto přísady umisťovány do kotlů, z nichž je možné získávat cílové produkty – malé lektvary a velké elixíry.
Opět nechybí destička představující jedinečné osobní vlastnosti, které jsou ve hře spojeny s kartami měšťanů.
Toto vlastně není pouze jedna postava, ale jsou to hned osoby dvě – mistr a jeho asistent (Humty McHalf). Snahou obou cestovatelů časem je nakonfigurovat nestabilní časové portály tak, aby přinesli zpět co nejvíce cenných relikvií a artefaktů.
Jako jediná postava nedisponuje pouze jednou plastovou figurku (jako ostatní), ale hned dvěma. Ty se pohybují po oboustranných kartonových časových portálech, kde je možné z jiného času získat kýžené cenné zboží. V určitých okamžicích partie je možné trochu oklamat čas pomocí (opět) kartonových žetonů přesýpacích hodin.
Stejně, jako u ostatních postav je zde jedinečná destička představující osobní vlastnosti, které jsou ve hře spojeny s kartami měšťanů.
Jak je u námořníků běžné, tráví většinu svého času brázděním na vlnách oceánů. Nedělá to pouze pro své potěšení. Cílem je získání bohatství, a to nejen pouhým rybolovem a hlídkováním ve vodách, ale také hledáním cenných pokladů na dalekých ostrovech. Co však je zde ukryto, není z moře jasně patrné. A tak každá z výprav může také přinést truhlu plnou pokladů, o kterou mezi kupci nebude příliš zájem.
Kapitán se po mořích pohybuje na čtyřech plastových lodích a směr mu udává zejména kartonový kompas s černou střelkou. Prostým roztočením této černé ručičky můžete získat až čtyři pohyby. Ty však nejsou zadarmo. Za každý takový pohyb je nutné zaplatit mořským božstvům prokletými (kartonovými) mincemi.
Měšťané zde opět mohou přinést kapitánovi další jedinečné schopnosti stejným způsobem jako u postav dříve popsaných.
Jak bylo zmíněno výše, důležitou herní jednotkou (a také platidlem u jednotlivých akcí) je čas. Tematicky jedna partie trvá tři dny, a doba jejího trvání je odměřována na hodinách umístěných ve spodní části hlavní herní desky. Každý den je pak herně rozdělen na:
Po třech přetočeních ručiček na hodinách je nutné vyhodnotit, kdo se stal nejúspěšnějším obchodníkem. Hlavním ukazatelem úspěchu jsou samozřejmě peníze utržené z trhu. Po každém úspěšném obchodu se příslušný ukazatel posune na stupnici po obvodu hlavní herní plochy. Výslednou hodnotou bohatství může zamíchat jak finanční příspěvek sponzorství k jednotlivým cechům dobrodruhů, tak (a to negativně) nasbírané ukazatele korupce.
Grafické zpracování je prostě nádhera. Tematické kresby, a to jak na krabici, tak na jednotlivých komponentách, představují tento svět v pastelových barvách. Najdete zde roztomilé postavičky a roztodivná zvířata v různých životních situacích. Jednotlivé asymetrické postavy zapadají do tohoto grafického konceptu a pěkně dokreslují atmosféru herních partií.
Rozměry u hlavní herní desky se nešetřilo a proto zabírá na herním stole příliš místa. Plastové figurky zde mají pouze jediný význam, takže se zdají být až zbytečné. Na druhou stranu hezky doplňují grafické vyznění všech komponent na herním stole.
Větší formát krabice umožní vměstnat dovnitř vše, co základní hra obsahuje (s rozšířeními se zde nepočítalo a jejich uložení je tak potřeba následně řešit jiným způsobem). Bohužel snaha o vytvoření samostatných insertů pro každou z postav není moc šťastná. Přináší spíše těžkou hlavu, jak uložit všechny díly tak, jak autor plánoval.
Komponenty jednotlivých postav odpovídají standardu produktu, který přichází z Kickstarteru, i když je možné najít drobné detaily, které by mohly být dotaženější. Jako příklad mohu uvést sadu čtyř hnědých plastových lodí kapitána Greentaila, jejichž dno je příliš úzké a tak při hraní spíše leží, než aby se hrdě a vzpřímeně pohybovaly po rozbouřených vlnách.
Sešit základních pravidel strukturovaně popisuje průběh hry, který je společný pro všechny účastníky partie. Jednotlivé situace jsou doprovázeny jak konkrétními příklady, tak i grafickým znázorněním. Aby bylo možné začít, je však nutné seznámit se s mechanikami jednotlivých postav. Není to ale nic hrozného. Jen pro představu – u každé z nich se jedná o dva listy rozměru o něco většího, než je A5. Opět je vlastní vysvětlování doprovázeno obrázky a příklady. Navíc každá postava má dvě akce, které jsou totožné pro všechny hráče.
Obecně mohu říci, že jsme neměli problém hru rozchodit. Navíc vysvětlování pravidel, včetně zapojení nového hráče, není náročné. A to jak z pohledu složitosti pravidel, tak z důvodu minimální nutné vzájemné interakce. Navíc pro start partie není nutné znát vlastnosti ostatních postav.
Jak je již dnes standardem, je k dispozici i sólo mod. I když to není hra jednoho hráče v pravém slova smyslu. Tato varianta přidává dalšího hráče – podomního obchodníka, který je ovládán „umělou inteligencí“. Je ho možné zapojit do partie jak pro hru jednoho, tak pro partii dvou živých obchodníků.
Jak je u vysoce asymetrických her zvykem, zdají se být v prvních partiích některé z postav velmi slabé, jiné silné. Je pak běžné, že si postupem času a s počtem odehraných partií, hráči najdou cesty k vítězství i s postavami, u kterých se to při prvních partiích zdálo být nemožné. Dále je tato hra propagována jako euro hra. To u mě evokuje minimum náhody. Jak je to doopravdy? Merchants Cove je pravidlově relativně jednoduchá a zvládání jednotlivých postav není nijak obtížné. To však sebou přináší jedno úskalí – není zde mnoho variant, jak za danou postavu hrát. Navíc součástí všech mechanik je velmi mnoho náhody a interakce může přinášet až frustrující pocity. Pokud jsem k partiím přistupoval tak, že si chci užít propracované euro mechaniky s minimem náhody, přišla mi tato hra prostoduchá a neřiditelná. Pokud ale změníte svůj pohled, že cílem je zábava, překvapivá interakce a užívání si rozdílných přístupů k získávání převahy a vítězných bodů, najednou si můžete partie užívat.
Tudíž hodnocení jednotlivých postav zde nemá moc smyslu. Přesto si neodpustím jedno povzdechnutí. Námořník (Kapitán Greentail) je statisticky nejslabší postavou. Sice je zábavné cvrnkat do střelky kompasu a s napětím očekávat, jak daleko vás vlny zanesou (že by ruleta?). Na druhou stranu je frustrující na ostrovech najít poklady, které nikdo ve fázi prodeje na trhu nebude chtít. Navíc víte, že neexistuje žádná možnost, jak to změnit.
Rozdílnost postav je zpočátku zajímavá, postupem času je pilování strategie za jednu z nich již jednotvárné. Náhoda, za kterou jsem zpočátku nebyl úplně rád, přidává jistou znovuhratelnost. Větší zábava je však spojená s možností zkoušet nové postavy a užívat si jejich rozdílnosti.
Merchants Cove je asymetrický workerplacement s velkým podílem náhody. Pokud jsou vaším šálkem kávy eurovky s minimem nepředvídatelných zvratů a událostí, nebudete z tohoto počinu nadšení. V případě, že k tomu přistoupíte jako k zábavě, kterou nebudete mít plně v ruce, a budete si umět užívat hezké zpracování a (alespoň z počátku) neotřelou asymetričnost, může to být něco, co stojí za vyzkoušení.
Poznámka pod čarou: Součástí „All In“ pledge jsou jak další postavy (Inkeeper, Oracle), tak rozšíření (Secret Stash). Nové postavy přinášejí další možnosti variability a zajímavě zpracované vlastnosti a práci s nimi. Rozšíření je z mého pohledu must have. Do standardní hry více hráčů přináší velkou variabilitu v podobě přizpůsobení a modifikací jako jsou například nové karty korupce a darebáků, nová sada karet měšťanů, nové lodě pro přepravu dobrodruhů a další herní varianta s nimi související. Pro hráče vyžadující sólové hraní je zde celá kniha scénářů. A pokud máte rádi další překvapení, zapátrejte v krabici ještě více. Možná, že něco najdete…
“Pokud jsou vaším šálkem kávy eurovky s minimem nepředvídatelných zvratů a událostí, nebudete z tohoto počinu nadšení.” Tak na takové hra skutečně necílí. Je dobré to napsat aby člověk věděl co dostane ale rozhodně byt to nepovažoval za slabinu hry. V náhodě je za mě síla která dělá hry zábavné. Kdybych chtěl počítat nebo plánovat, dám si nějakou rovnici.
Hral som 12 hier, všetky vo dvojici. Kapitánka G. je jednoznačne najlepšia, pretože dokáže loviť v plytkých vodách rýchlejšie, než ktokoľvek dokáže získať malý predmet- a pri tom ide (kapitáňka) vždy na istotu, lebo vie, čo vyloví. Pri správnom taktizovaní v ukladaní nových zákazníkov (kapitánka loví hlavne malé predmety, teda cieli na prostredné mólo, čiže dokáže umiestniť ktorúkoľvek loď z oboch strán) má jednoznačne navrch. Zároveň získava malý počet bodov neustále počas hry vďaka zahadzovaniu mincí, ktoré aj tak musí získavať. Dôstojným súperom jej je kováč, ktorému sa vie zadariť pri správnom ukladaní zákazníkov. Sú rozhodne najrýchlejší. Chronomancer má zďaleka najnižšiu náhodu, ale akosi sa nám vo dvojici javí najpomalší. Alchymista je najinteraktívnejší, ale má najvyššiu mieru náhody a vo dvojici dokáže byť vyrovnaným súperom len chronomancerovi.
Myslím si, že ste kapitánku G. nehrali správne a preto ste mali pocit, že musí stále objavovať tie veľké poklady.
to @caltarion - tak ti nevím … Stejný příběh ohledně Kapitána Greentaila jsem četl na BGG (odkaz teď rychle nedám). Pak zjistili, že zapomněli na nějaké pravidlo a … najednou se situace výsledkově dost změnila.
Nicméně hraju za něj rád …
presne toto nám napadlo, hľadali sme a nenašli sme. Teraz sme zahrali konečne vo štvorke a kapitáňka prehrala… ale to mohlo byť spôsobené aj tým, že bola na šrot :D
to @caltarion - nevim, zda jsem nasel to spravne vlakno. Ale standardni chybu pri hrani Kapina je inzerovano zde: https://boardgamegeek.com/thread/2685807/captain-quite-strong-too-strong
… a to zejmena v odpovedi J Long, kdy pochopili spatne pravidlo s (ne)vraceni lodi do zatoky. Pak je mozne nahrat opravdu super vysledek - 231 points. Pokud to zmeni, najednou se stava kapitan velmi nahodnou, nevyzpytatelnou a relativne slabou postavou. Ale ja za ni hraju celkem rad - bavi me cvrnkani do do kompasu :-)
@Hyman díki moc, ale nie. Hráme všetko správne. Teraz sme zistili že v 3 hráčoch je slabšia a v 4 vyslovene slabá, ale v dvojici to fakt válcuje.
Najbližšie chceme skúsiť buff v hre 3 a 4, že bude maž odhalené poklady a nerfnúť vo dvojici, že bude mať len 5 alebo 6 mincí.
Dungeons of Infinity 2 edice - Deluxe All-in KS
Akt. cena: 3900 Kč
Končí za: 13 hodin