Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Meeshab | 12.1.2025 | 13
Vzpomínáte na doby, kdy jste ve svých snech prožívali rozličná dobrodružství, při čtení knížek po boku hrdinů bojovali s draky a z temných jeskyní tahali na povrch ztracené poklady? Slyšeli jste o Dračím doupěti, vždycky ho chtěli zkusit, ale báli jste se složitých pravidel? Nebo se na „Dračák“ chystáte a chcete se trošku zorientovat v základní koncepci her na hrdiny, popřípadě jej schůdnou cestou představit svým dětem nebo kamarádům? Pak určitě zbystřete, protože Critical: Svatyně mohou být hrou, která vám v tomto ohledu vytrhne trn z paty.
Koncept této hry je podobný jako ve většině her na hrdiny. Jeden z hráčů se ujme role vypravěče, zatímco ostatní (až čtyři) se vžijí do rolí dobrodruhů. Pravidla nejsou nijak obsáhlá – mají všehovšudy 12 stránek plus jeden list popisující ve stručnosti, co je to vlastně „hra na hrdiny“. Tu byste si měli přečíst především tehdy, jste-li ve světě RPG (neboli her na hrdiny) úplnými nováčky.
Stručný návod vás pak obeznámí se základními herními principy. Hlavně s tím, jak se provádějí testy, protože ty tvoří gros celé hry. Díky nim se dozvíte, jak jste vnímaví, rychlí, dostatečně vemlouvaví nebo jestli se vám podařilo zasáhnout protivníka. Po pěti stránkách věnovaným hráčům následuje dalších pět určených vypravěči. Pak je v pravidlech samozřejmě i seznam komponent a seznam používaných termínů.
No a jaké tedy hra obsahuje komponenty? Hlavně různé kartičky, žetonky, mapy a kostky. Vše v dobré kvalitě a hezky graficky zpracované. Největším kusem výbavy je zástěna pro vypravěče. Je to přesně taková deska, jakou znáte z filmů, kde se hrají Dungeons & Dragons. Na svém vrcholku má kapsy, do kterých může vypravěč umisťovat karty prostředí nebo postav, aby tak hráčům dokreslil atmosféru. Na vnitřní straně zástěny má vypravěč shrnuta veškerá potřebná pravidla, může si za ní házet kostkami a připravovat herní materiál tak, aby na něj hráči neviděli. Také si tam může schovat dvojlist s aktuální epizodou. Epizod je ve hře celkem devět a každá z nich je popsána na čtyřech stránkách. O tom, jak jsou epizody strukturované, si však povíme až za chvíli.
Teď se pojďme podívat, co před sebou mají hráči. Hned na úvod si musí vybrat, za jakou postavu budou hrát. Postavy jsou čtyři – hraničář, válečník, zloděj a čaroděj. Karta postavy je oboustranná, můžete si tak vybrat, jestli chcete být muž nebo žena. Každá z postav má nějakou základní vlastnost, která se hodí později při vykonávání zkoušek. V průběhu hry se pak postava může různě specializovat, což jí přináší další výhody ve zkouškách. Až si vyberete, s kterou postavou se vrhnete vstříc dobrodružství, vymyslíte si pro sebe jméno. To si pak napíšete fixem na přiloženou tabulku, kterou umístíte před sebe. Od teď už tedy nejste Franta, Pepa, Jana a Bětule, ale třeba Řemenáč, Marylen, Ishtar a Chandra. A taky se tak navzájem oslovujete. V tom tkví podstata hraní rolí. No a víc toho před sebou nemáte. Různé předměty a vybavení totiž získáte až během hry.
Hra může konečně začít. A jak to celé funguje? Vedeni vypravěčem procházíte hrou, dostáváte se na různá místa a potkáváte rozličné postavy. Vaším úkolem je zpravidla někam dorazit, někoho zachránit, jiného porazit, něco objevit, získat vzácný předmět… Jak to uděláte, zůstává většinou zcela ve vaší režii. Když jste v koncích, měl by být vypravěč schopen vás nasměrovat a trošku popošoupnout. A když už se dostanete k nápadu, jak nastalou situaci řešit, nastává čas na provádění testů. K provedení čehokoliv totiž budete potřebovat některou z dovedností, kterými jsou:
Zkoušku provádíte hodem dvanáctistěnnou kostkou, na které jsou čísla 0–3 a křížek, značící fatální neúspěch. K hodu přičtete veškeré bonusy za svou postavu i své vybavení, které můžete (a chcete) použít, a pokud se hodem dostanete na požadovanou hodnotu (1 (snadná) až 6+ (legendární)), kterou dle scénáře stanovil vypravěč, zkouškou jste prošli. Jinak máte smůlu.
A to je vlastně hlavní herní princip. Zkoušky mají samozřejmě svá další pravidla, můžete zažít fantastický úspěch a fatální neúspěch, testy mohou být individuální nebo skupinové, v boji můžete získávat zranění (ta si losujete náhodně a můžete je pak vhodně zakomponovat do hraní své role), v průběhu hry zvyšujete svou úroveň, a kromě vybavení získáváte i třeba i nové dovednosti, kterými svou postavu můžete rozvíjet.
Vypravěč vás celým dobrodružstvím doprovází, hraje za všechny ostatní postavy (a v bojích za ně hází svými speciálními kostkami) a určuje obtížnost testů (pokud není přesně určena příběhem). Vypravěč by si měl vždy dopředu nastudovat, jaký příběh vás čeká. Ve čtyřstránkovém návodu k jednotlivým epizodám má vždy naznačeno, co se bude dít, jaké zkoušky mají hráči podniknout, koho potkají, co získají a také tam bývají vypsány úryvky textu, které ve správný čas vypravěč přečte. Zbytek se nechává na jeho fantazii.
No a jsme u toho. Možná někoho překvapilo, proč se recenze jmenuje „Rozpaky kuchaře Svatopluka…“. Hraní Critical: Svatyně mi totiž tento kdysi oblíbený televizní seriál notně připomínalo. Hráči mají ve svém tahu téměř neomezené možnosti toho, co mohou vykonat, vypravěč má však jen jednu možnost, kam je musí dovést. Takže i kdybyste si vymysleli, že horu, která vám zrovna stojí v cestě, překonáte na vlastnoručně vyrobeném kluzáku, zvládli ho vyrobit a odletět s ním, vypravěč vás stejně musí dostat k tomu, abyste ji překonali zrovna použitím té cesty, která je popsána v pravidlech. A přes to nejede vlak. Máte tedy možnost neomezené volby, která však musí vyústit jen v jeden výsledek. A to, jak hladce bude celé dobrodružství probíhat, je tak zcela v rukou vypravěče.
Je-li vypravěč alespoň trochu zkušený, má velkou představivost, je výmluvný a pohotový, hra probíhá veskrze hladce. My jsme měli to štěstí, že naše dobrodružství vedl zkušený dungeon master, zatímco my jsme byli začátečníci, a tak jsme si zase tolik nevymýšleli. Kdyby však za vypravěčskou plentu sedl zelenáč, mohlo by se stát, že se ocitne v koncích a nebude vědět, jak vás dovést zpátky tam, kam potřebuje.
Pokud ale pomineme tyto nepříjemnosti, můžete si užívat toho, že v této hře můžete popustit uzdu své fantazii. Je hned zajímavější, když místo dialogu:
– „Zkusím zaútočit mečem.“
– „Hoď si.“
– „Jedna.“
– „Neúspěch.“
Dokáží hráči rozvinout svou roli a celá akce pak může vypadat třeba následovně:
– „Ishtar, zkus se dostat na kraj lesa mezi stromy, tam tě snad neuvidí. Já se zatím zhoupnu po liáně a zkusím se dostat k tomu osamělému bojovníkovi. Hážu si na obratnost, že? Padla mi dvojka.“
– „Bohužel, tohle nevyšlo. Hmátl jsi po liáně, nadskočil a zkusil se zhoupnout k osamělému bojovníkovi, ale tvé upocené ruce po liáně sjely a ty jsi dopadl rovnou před náčelníka. Podle jeho překvapeného výrazu soudíš, že tohle tedy opravdu nečekal.“
– „A já tedy utíkám mezi stromy. Pořád mi krvácí to natržené předloktí, s mečem toho teď moc nezvládnu, tak zkusím alespoň vypozorovat nějaké jejich slabiny.“
– „Podařilo se ti ukrýt za nejbližšími stromy a zdá se, že si nikdo nevšimnul, že ses z boje tak nějak vytratila. Všimla sis, že zranění bojovníci vždy odchází někam mezi chýše, odkud se za chvíli vrací v mnohem lepším stavu. Nemáš ale tušení, co se tam může dít.“
Pokud se tedy sejde dobrá parta a využije svoji fantazii naplno, určitě si hru velmi užije a po dohrání zůstane dobrý pocit a velká chuť zkusit něco podobného znovu. Pokud se však kolem stolu sejde skupinka, která se raději pevně drží pravidel a očekává, že hra vše vymyslí za ni, bude asi celkem zklamaná.
Já i desetiletý syn jsme si hru užili. Coby hráči začátečníci jsme se postupně propracovávali a od prvních nesmělých samostatných dobrodružných nápadů jsme se v průběhu hry dostali k tomu, že jsme směle budovali vlastní dobrodružství, rozvíjeli květnaté dialogy a prostě se do hraní rolí hezky vžili.
Vypravěč, zvyklý na Dungeons & Dragons, byl trochu na rozpacích. Nelíbilo se mu, že hra neposkytuje dostatek volnosti, ale když jsme vzali v potaz, že má sloužit jen jako úvod do světa RPG a vlastně chce nechat hráče osahat tento nevšední koncept, i on nakonec souhlasil s tím, že Critical: Svatyně jsou docela bezva a díky snadnosti pravidel i jednoduchosti a jisté přímočarosti příběhů se dobrodruhem může během chvilky stát každý, byť nezkušený hráč.
Celá hra je rozdělena na devět kapitol – scénářů, a hraní vám tak nezabere příliš dlouho. Autor počítá zhruba s půlhodinkou na epizodu, nicméně my se v pozdějších fázích hry dostávali i přes hodinu, protože jsme rozvíjeli role svých postav a pokoušeli jsme rozvíjet i samotný příběh.
Hru bych tedy doporučila všem těm, kteří si chtějí vyzkoušet koncept RPG a neví, co od něj vlastně očekávat. Ačkoliv je fajn, když má nějaké zkušenosti alespoň vypravěč, není to úplně nutné. Hru hodně oživí, když popustíte uzdu své fantazii a budete se snažit příběh vhodně rozvíjet. Pokud vám to na začátku nepůjde, neklesejte na mysli. V průběhu hry se určitě naučíte, jak se vžít do role postavy, kterou hrajete. A pokud ne, alespoň zjistíte, že koncept RPG her není třeba úplně pro vás. Necháte-li se ale Svatyněmi zlákat, máte ve hře skvělý základ pro tvorbu vlastních dobrodružství, pro která můžete použít veškeré komponenty ve hře obsažené.
Děkuji za recenzi. Jen tu přímočarost bych neviděl jako negativum protože o to právě v této hře jde, uvést hráče co nejjednodušeji do světa, mechanik a principů D&D. Rozsáhlé větvení příběhu by zde bylo spíš na škodu. To si hráči mohou užít u jiných her tohto typu, nebo si vytvoří vlastní po dohrání, pak by to už měli zvládnout :) nebo ne?
* * * * *
Board games klub, Trenčín
@vulcano Díky za komentář. Já tam mám psáno: “díky snadnosti pravidel i jednoduchosti a jisté přímočarosti příběhů se dobrodruhem může během chvilky stát každý, byť nezkušený hráč.", což jsem brala právě spíš jako pozitivum. Jestli to tak nevyznělo, tak se omlouvám. Na tu přímočarost si stěžoval náš vypravěč, který je zvyklý na D&D a když jsem začali, tak byl na rozpacích z toho, že svět není příliš otevřený a možnosti neomezené, ale pak sám uznal, že pro začátečníky je ten koncept dobrej.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Pilíře země
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 4 dny