Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Wolfsen | 16.11.2017 | 12
První nepřevzatou hru si brzy na svůj účet připíše vydavatelství REXhry s karetní satirou Čtveráček. Vyzpovídali jsme její autory známé pod přezdívkami Permonick a kandelabr.
Wolfsen: Ahoj, můžete nám v krátkosti představit vaši novou hru?
kandelabr: Ahoj.
Permonick: Ahoj, jedná se o párty hru pro komunikativní hráče, kteří si rádi dělají nekorektní legraci z politiky. Představte si hypotetickou situaci: v jedné nejmenované evropské zemi mají takového zajímavého prezidenta. Ten si povídá a dělá, co je mu libo. To se pochopitelně mnoha lidem nelíbí, hlavně novinářům. A tak aby prezident nečelil jejich hrozbě sám, povolá si na pomoc spřízněnou duši, hrdinného tiskového mluvčího, který národu vyloží, jak pan prezident své výroky myslel a ochrání jej i vlastním tělem.
Mohli byste jednoduše popsat herní mechanismy?
k: Je to hra pro čtyři a více hráčů. Jeden hráč představuje prezidenta, druhý jeho mluvčího a ostatní hráči novináře. Hráči si domluví počet kol, na které se hraje a role se v každém kole střídají.
Z balíčku témat si prezident vybere jedno pro svůj projev. Všichni novináři zahrají z ruky kartu citátu, který chtějí, aby v projevu zazněl (některé citáty jsou autentické a byly skutečně jedním nejmenovaným prezidentem proneseny). Poté prezident přednese krátký improvizovaný projev na zvolené téma, v němž zahrané citáty použije. Poté následuje tisková konference, kde novináři kladou doplňující otázky a tiskový mluvčí na ně odpovídá. Většinou je přitom setře nebo urazí, ideálně však oboje. Následně jsou rozdány body hanby. Ty na konci hry určují nejlepšího tiskového mluvčího a laureáta prestižní novinářské anticeny Hlásný trouba. Je to satirická hra s velkým podílem improvizace, ve které si děláte srandu z toho, jak to v té nejmenované zemi funguje.
P: Smát se budete jen do chvíle, kdy vám dojde, že se to sice nestalo, ale mohlo se to stát. A že vaše nejabsurdnější partie stejně nemá šanci předčit realitu.
Příběh asi netřeba více rozvádět, ale jak Vás vůbec napadlo na toto téma udělat hru a čí byl prvotní nápad?
P: Nápad na hru vznikl zcela náhodou při jednom večírku v Clubwashi (můj oblíbený brněnský podnik). Dost možná by i zapadl v zapomnění, kdybych se o něm nezmínil kandelabrovi, který se toho společně s dalšími kamarády chytil a v průběhu několika let a testování na herních akcích se hra dostala do podoby jakou má dnes.
k: Některé hry vznikají ve snu, jiné v deliriu.
Neobáváte se příliš malé cílové skupiny nebo dokonce jisté nevraživosti od příslušníků, ehm, necílové skupiny?
Permonick: Cílovou skupinu nejsme schopni odhadnout, ale politická satira má u nás tradici. Doufáme, že si své hráče hra najde. Obavy z nevraživosti nemáme. Za to, že řeknete, že „sraly mouchy na císaře pána“, se snad už nezavírá.
Jaké byly vaše úlohy při tvorbě hry?
kandelabr: Permon přišel s nápadem, já nahodil první základní kostru hry a společně s Eyronem a Lomikarem jsme během jednoho odpoledne v kavárně a za vyděšených pohledů od okolních stolů („Vraž tam Hitlera! Ne, Stalina! Superholocaust nesmí chybět!“ atd.) vytvořili první sadu karet citátů. A pak následovalo postupné ladění a zkoušení. Přesně určit kdy a kdo co udělal je obtížné a vlastně po tom ani moc nepátráme.
Kdo všechno stojí za vývojem hry?
P: My dva jsme dali dohromady finální pravidla, témata projevů a citáty. Grafiky se ujal kamarád Vojta Švec a pomohli mu s tím Myysha a Morthe. Jazykové korektury nám obstarala Elissa. V celém procesu bylo ještě spousta dalších kamarádů, kteří přispěli na pomoc radami a nápady (zdravíme Amise, Elenistara, Eyrona atd.). Čili lidí kolem ochotných pomoci byla celá řada a my jim za to moc děkujeme.
Všichni jste skvělí!
Jak dlouho na hře pracujete?
k: První verze pravidel vznikla zhruba v dubnu 2015. To jsme ještě hru chápali jako takové improvizační RPG a aktivitu pro pobavení bez jakýchkoliv ambicí. RPG faktor sice trochu ustoupil, ale nedostatku ambic se stále pevně držíme.
Jakým způsobem jste hru testovali?
P: Nejdřív s kamarády v Brně. Poté, co jsme zjistili, že jsme se u hraní bavili, jsme začali hrát na deskoherních akcích a pak se rozjela i korespondenční partie na Deskožroutu, kde byl i první prototyp volně ke stažení. Ale vlastně jsme nikdy nepřemýšleli nad tím, že bychom hru fakt oficiálně vydali.
Jak se tedy stalo, že hru vydávají REXhry a proč právě toto vydavatelství?
k: Byla to levárna, kampaň a malá domů. Někdy v roce 2016 jsem se stal členem týmu REXher, jako překladatel, pomahač a nosič balíků (na vizitce mám napsané „art director“, ehm). S klukama jsme dlouholetí kamarádi. Ale i když jsme Čtveráčka mnohokrát spolu hráli, nikdy jsme neřešili, že bychom ho mohli vydat. Až jsme jednou seděli s Anekenem („CEO“ REXher) a řešili, že nám zase jiné vydavatelství vyfouklo před nosem nějakou velkou hru, co jsme chtěli vydat, tak Aneken povídá: „Tak neuděláme si radost? Že bychom vydali Čtveráčka?“ No a o půl roku později jsme hru poslali do tisku.
Zkusíte hru nějakým způsobem exportovat na cizojazyčné trhy? Přece jen nějaký ten čtveráček se asi najde v každé zemi, ne?
k: Na tyhle úvahy je ještě brzo. Samozřejmě bychom rádi, kdyby se hra líbila, ale nejprve uvidíme, jaké bude její přijetí u nás.
P: Já osobně si myslím, že třeba nejmenovaný prezident v USA má v tomhle směru také velký potenciál :)
Jaké máte se hrou plány po jejím vydání?
P: Pár nápadů máme. Současná politická situace nabízí prostor pro spoustu rozšíření. Nové citáty a témata se píší téměř každý den.
Kde nalezneme více informací o samotné hře?
k: Hra má svůj vlastní web, kde jsou k dispozici pravidla ke stažení i obsáhlý příklad herního kola. Chtěli bychom, aby si každý mohl udělat obrázek o tom, jak hra funguje a vyhodnotil, jestli je pro něj. Na web chceme později dát i pravidla pro různé herní varianty.
Ještě něco, co byste o své hře rádi řekli návštěvníkům ZH?
P: Nebojte se toho, že hra může zpočátku vypadat složitě. Testovali jsme ji i s nehráči a důležitá je především chuť improvizovat a bavit se, vypravěčský talent není až tak důležitý, jak se můžete v médiích přesvědčit téměř každý den.
Díky za rozhovor a trochu paradoxně vám popřeju nedostatek inspirace k rozšířením. Ačkoli se bojím, že rozšíření „ministerstvo kultury“ je na spadnutí.
P: My děkujeme! A ministerstvo kultury by bylo super!
Já závěrem ještě dodám, že Čtveráček se bude křtít příští víkend (24.-26. 11.) na podzimním Brnohraní a do prodeje by měl zamířit nejpozději týden po tomto festivalu.
Názor
Můj názor : zbytečný rozhovor na zbytečnou hru. Přečetl jsem si pravidla hry a přijde mi to jako nejhloupější hra o které jsem kdy slyšel.
Nejdůležitější je mít na všechno názor
Kdyby k tvému životu existovala pravidla, myslel bych si že mluvíš o něm. Samozřejmě pokud budu ignorovat ten fakt, že bys musel mít nějaký život.
Permonick
Rozumím tomu, že ti není příjemné, když někdo shazuje tvoji hru, ale tvoje reakce je naprosto nevhodná a zcela neprofesionální!
Permon
Tohle už nemá nic společného s normální argumentací... byť skyfire úplně zbytečně a bezdůvodně pohanil Vaši hru, tvá reakce mi už zavání nechutným útokem na cizý osobu s nádechem vyhrožování. Takhke moc dobrou reklamu hře neuděláš... nemluvě o tom, že sám sobě jsi právě udělal reklamu vůbec nejhorší.
kritika hry
Well, that escallated quickly!
Jakožto spoluautor se cítím povinen zareagovat, i když jsem původně nechtěl.
Nejprve bych rád řekl: Je naprosto v pořádku, když hra někoho nezaujme nebo se mu nebude líbit. Dělali jsme ji s tím, že je dost specifická a rozhodně si uvědomujeme, že není pro každého. Doufáme ale, že se najde pár lidí, kteří se u ní budou bavit tak jako my.
Permonickovu reakci považuji za unáhlenou a nešťastnou. Nehodlám ji omlouvat, jen bych rád napsal, že on a skyfire mají za sebou historii slovních potyček zde na ZH a jejich názory jsou téměř vždy v přímém protikladu a jejich komunikace je vždy dost přiostřená a řada z vás toho byla svědky na několika fórech.
Je mi ale jasné, že lidé, kteří se zde tolik neangažují, toto info nemají a jak píše tondakolik, dobře to rozhodně nevypadá a mrzí mě, že se permonick neudržel.
Názor
Můj názor: Skyfire je zbytečný.
Já chápu, že hra jako taková může někomu připadat zbytečná (a takový názor mí jistě své místo v diskuzi o hře). Ale hodnotit jako zbytečný rozhovor, který může někomu právě pomoci v tom rozhodování, jestli si hru pořídit je trochu divné.
Navíc pokud Skyfirovi tohle připadá jako nejhloupější hra o které slyšel, tak asi o spoustě her ještě neslyšel.
A ja myslel
Ze to byl přiklad herniho kola ze čtveracka kdy mluvči odpovida novinařum.
...
https://www.zatrolene-hry.cz/diskuse/obecne-o-hrani-spolecenskych-her-3/kde-vyhodne-nakoupit-deskovky-6357/?pg=6
super rozhovor
Hru si sice nekoupim, ale urcite je u hrani moc legrace, pokud budu mit prilezitost, rada si ji zahraju.
Diky za ten rozhovor, jsem se nasmala hned po ranu
uf
Koukám, že politická korektnost už cloumá i komunitou deskovkářů. Permonick si v komentáři zahrál na Čtveráčka a je dusno, lol.
Bohužel se obávám, že hra nebude mít u českého publika podobně jako Spyfall nebo Sheriff of Nothingham úspěch. Nějak se mi zdá, že nejsme na komunikativní hry stavění.
Yedle
No ale my to primárně neděláme s tím, že by to měl být nějaký prodejní hit. Jen nám to přišlo škoda nevydat a chtěli jsme si udělat radost tím, že si jednou vydáme něco "svého";)
..
Nedovedu si sice moc představit tak zdatné improvizátory/imitátory se kterými bych to zahrál ale už jenom kvůli těm nápadům na kartičkám si to koupím. A určitě pak dokoupím rozšíření "Deskoherní komunita - výroky Permon/Skyfire" :-)) I když bude to asi těžké zrekonstruovat, když je admini permanentně promazávají :-)
Dear Leader
V prvom radse prajem Čtveráčkovi veľa úspechov, viem si predstaviť, že je pritom veľká sranda. Z popisu mechanizmov v tomto článku som však vycítil, že je tam veľmi silná inšpirácia touto hrou: https://boardgamegeek.com/boardgame/204671/dear-leader, ktorú sme vďaka Kandelabrovi zahrali aj na PAWG-u 2017 vo februári. Jasne, výroky sú autentické, ale hovorca robí robotu, ktorú v tom Leadrovi musel vykonať sám Kim (zhodiť poradcov - tu novinárov), body hanby na konci kola, samotná nutnosť aby prezident (Kim) musel hovoriť absurdnosti... Nie je preto Čtveráček iba variant toho Dear Leader-a? Ale nečítal som pravidlá, možno je tam viac odlišnosti ako spoločných prvkov. Ospravedlňujem sa, ak to už bolo predtým niekde vysvetlené.
Proč ne
Naše parta zase komunikativní párty hry může a souhlasím, že tohle téma se přímo nabízí. Jsem rád, že to REXíci vydají a budu po tom koukat v obchodech.
čtveráček
pozitivní konstruktivní satira :)
ale popravdě, taky si nedokážu představit herní skupinu v mém okruhu, kam bych to přinesl. Ale jestli se mi někdy poštěstí hrát deskovou hru s Pavlem Liškou, neumím si představit že bych našel lepší.
stokyi
pecovarhy
tiez mi to pri popise velmi pripomina dear leadera.. ktory sa u nas neuchytil.. vlastne uchytil.. ale iba s vela alkoholom :)
Pecovarhy: Dear Leader
Máš pravdu, že obě hry jsou si podobné. Na Dear Leadera mě tuším někdy loni upozornil kamarád zgrywus, že mu to připomíná čtveráčka a že to vypadá vtipně. Na jeho popud jsme to pak na nejbližší horce zahráli a pak jsem to vzal i na PAWG. Nicméně jsme čtveráčka vymysleli dřív než jsme objevili leadera. V tomhle máme naprosto čisté svědomí.
Každopádně obě hry jsou dostatečně rozdílné a obě super :)
(Dear Leader prošel kickstarterem, má už solidní zpoždění, ale příští rok už ho snad konečně vydají).
herní skupina a improvizace
Pro ostatní: S Liškou bych si rád zahrál taky, ale fakt se toho nebojte. Důležité je abyste měli skupinku hráčů, která je stejně naladěná na to dělat fórky. Nejde o to vytřihnout nějakou fenomenální improvizační figuru. Jde o to se dobře bavit s kamarády a dělat si u toho srandu, ze sebe a z politiky.
Hrál jsem to s několika partami kamarádů, včetně party absolutních nehráčů a bavili se. Pokud vám a vašim spoluhráčům příjde zábavná premisa hry, tak si myslím, že se u hry budete bavit, i když nejste úplně světoví tiskoví mluvčí.
(a když se to nepřežene, lok něčeho na svlažení mluvidel by uškodit nemusel :) )
Dokument doby
Hele, já si to koupím i kdyby jen jako dokument doby. Doma to nezahraju. Navíc, svému talentu hrát lidskou z zrůdu tak úplně nevěřím. Ale viděl jsem hru hrát na legendární Horce a stálo to za to! Akorát je to holt taková zvrácená sranda. :)
satira
ve skutečnosti by totiž body hanby museli dostávat ti novináři...
vtipná záležitost
Koukla jsem na stránky hry, přečetla si popis a příklad hraní - hodně mě to pobavilo :)
Za mě bych se tedy spíš ráda koukla na to, jak to hrají zdatnější řečníci, i když asi bych to při příležitosti zkusila i sama, ale holt, jak již někdo zmiňoval, určitý level schopnosti okecávání/vykecávání se tu musí být, aby to fakt stálo za to. Připomíná mi to některé improvizační hry z Whose line is it anyway, které se mi taky hrozně líbí, ale po vyzkoušení na vlastní kůži holt člověk zjistí, že to samozřejmě není takové terno, jako koukat se na profi komiky/improvizátory.
Anyanka
To nás těší, že tě popis i příklad pobavil. A když budeš mít příležitost vyzkoušet, budeme pak rádi za názor. Sami nejsme žádní profi komici a např. já sám sebe nepovažuju za moc zdatného improvizátora. Jde jen o to hrát v uvolněné atmosféře a nebát se, že člověk žbleptne nějakou kravinu. O tom říkat kraviny konec konců ta hra je :)
pokračování diskuse
V případě, že by měl kdokoliv další dotazy nebo chtěl pokračovat v diskusi, tak prosím přímo ve vláknu hry. Tenhle rozhovor za chvíli zapadne do propadliště dějin a nikde jsem nenalezl možnost jak
a) tuhle stránku spojit přímo s diskusí u hry, aby se dal rozhovor třeba najít i později
b) jak odsud dostat nějakou notifikaci, že sem někdo něco napsal
díky všem čtenářům a diskutérům a uvidíme se ve vedlejším vlákně :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
X-Men Dice masters
Akt. cena: 1 Kč
Končí za: 2 dny