Rozhovor s autory o hře Karak

Autor: Wolfsen | 10.11.2017 | 8

Protože již příští týden se na náš trh dostane Karak - nová původní česká hra. Požádal jsem o rozhovor její autory Petra Mikšu a Romana Hladíka. Rozhovor proběhl po mailu, takže oba autoři odpovídají doslova jako jeden muž.

Wolfsen: Dobrý den, můžete nám v krátkosti představit svou novou hru?

Autoři: Přejeme dobrý den všem návštěvníkům Zatrolených her. Karak je svižná a napínavá hra na hrdiny, kde nechybí boj s monstry, objevování zbraní, kouzel i pokladů a dočkáte se také draka. Díky unikátním herním mechanikám je hra velmi variabilní a pokaždé nabízí jiný herní zážitek. Pravidla jsme se snažili udržet jednoduchá, tak aby si už při prvním hraní všichni hru užili. Zkušený hráč Karaku dokáže princip hry vysvětlit během 5 minut a můžete se pustit do hraní.

Mohli byste nám povědět něco o příběhu hry?

Vše podstatné se odehrává v katakombách hradu Karak, který se tyčí nad přilehlým městem. Jeho mohutné hradby nebyly nikdy dobyty, avšak jeho obyvatelé jej před řadou let ve spěchu opustili. V širokém okolí se vykládají legendy o nesmírném bohatství, které na hradě zanechali. Mnoho dobrodruhů i udatných bojovníků se proto vydalo do hradního podzemí pro tuto lákavou kořist, ale nikdo z nich již z hradu nevyšel. Povídá se taky, že několik lidí spatřilo nad hradem v oblacích děsivý stín.

   

Mohli byste jednoduše popsat herní mechaniky?

Hra začíná výběrem hrdiny, z nichž každý má dvě unikátní vlastnosti. Poté hráči objevují katakomby formou přikládání chodeb a místností. Ve chvíli, kdy hráč narazí na místnost, losuje si ze sáčku monstrum, s kterým musí bojovat a pokud je úspěšný, dostává odměnu. Může to být různé vybavení, které hráče posílí, nebo klíč k odemčení truhly. Cílem hry je nashromáždit co nejvíce pokladů. Katakomby se nemusí podařit prozkoumat do poslední chodbičky, neboť hra končí ve chvíli, kdy některý z hrdinů porazí draka a získá poklad od něj unikátní poklad. Nicméně drak je silný soupeř, takže je třeba se na něho řádně nachystat. Obvykle trvá jedna partie mezi 30 – 45 minutami.

Čím se vaše hra liší od ostatních a proč by nás tedy měla zaujmout?

Právě díky šesti různým hrdinům, skládaní katakomb, náhodnému losování monster a tím i odměn, vytváří hra nekonečnou škálu situací, takže vás hned tak neomrzí. Při testování jsme si potvrdili, že hra je zábavná jak pro příležitostné, tak pro zkušené hráče. Pro zkušené deskovkáře poslouží jako příjemný odpočinek od komplexnějších deskových her. Pro nováčky zase nabízí snadno pochopitelný herní model, aby byli schopní do hry okamžitě vplout a bavit se už od začátku první herní partie. Hráči mezi sebou nemohou bojovat, ale soupeří o poklady a odměnu, takže si užijete řadu vypjatých situací.

Komu byste svou hru doporučili, kdo je cílová skupina?

Karak výborně funguje jako párty hra, kdy se sejde skupina mladých lidí na chatě, nebo na večírku. Stejně tak se velmi dobře osvědčila, pokud hrají dospělí s dětmi. Zkrátka pokud se občas rádi položíte do role fantasy hrdiny a chcete u toho dobře pobavit, je naše hra právě pro vás.

Jak jste se podíleli na vývoji hry? Měli jste nějak rozdělené úlohy?

Petr Mikša je autorem hry, jejího konceptu a herních mechanik. Roman Hladík pak zpracoval grafickou část a podílel se na organizaci testovaní. Práce ve dvou se nám velmi osvědčila, protože pokud jeden z nás přišel s nápadem, který znamenal odklon od prvotní vize, ten druhý z nás ho rychle usměrnil.

   

Kdo další stojí za vývojem hry?

Na počátku to byl Petrův osobní projekt, který ve fázi ranného prototypu ukázal Romanovi. Tomu se koncept hry líbil a přidal se k vývoji. Karak jsme vyvíjeli pouze ve dvou, ale pomáhala nám spousta lidí. Naši přátelé a rodinní příslušníci, kteří pomáhali s testováním hry. Také kolegové, kteří nám poskytli velmi cennou zpětnou vazbu nebo i nápady. No a v neposlední řadě lidé, kteří byli ochotní testovat na veřejných akcích ještě rozpracovanou hru.

Jak dlouho již na hře pracujete?

Zhruba 3 roky. Zdá se to být na jednu deskovou hru hodně, ale protože to pro nás byl postranní projekt, kterému jsme museli obětovat probdělé noci a víkendy, je to asi pochopitelné. Asi rok pak trvalo veřejné testování a ladění pravidel. Na grafice pro hru pak Roman pracoval až do půlky roku 2017.

Jakým způsobem jste hru testovali?

Nejprve sami dva, poté jsme zapojili rodinu, a když byla hra plně funkční, tak jsme začali navštěvovat deskoherní kluby a festivaly. Hodně nám pomohl Deskoherní klub v Brně, který nám zprostředkoval kontakty na další akce. Rádi bychom poděkovali všem kamarádům a známým, kteří nám pomáhali jak s vypilováním herního designu, tak s konečným vyvážením hry.

Jak se stalo, že hru vydává Albi, a proč zrovna toto vydavatelství?

Vytvořit funkční hru, je pouze polovina práce, a pokud ji skutečně chcete dostat mezi lidi, čeká vás ještě těžká dřina. No, a protože oba pracujeme, rádi tuhle část necháme na někom, kdo ví jak na to. Když jsme si byli jisti, že se s vývojem blížíme ke konci, nabídli jsme Karak několika vydavatelům. Albi byl jeden z nich. Jsme rádi, že si naši hru vzal pod křídlo někdo, kdo má s vydáváním deskových her obrovskou zkušenost.

Míříte i na jiné trhy než na ten český a slovenský?

Albi má pokrytý trh v Česku, na Slovensku a také v Polsku, kde hra vychází v polovině listopadu. Určitě se také pokusí hru nabídnout i dále do zahraničí. Byl by to pro nás obrovský úspěch, jelikož původní cíl bylo hru jakkoliv dostat mezi lidi a o zahraničí jsme ani neuvažovali. Držte nám palce, ať se to podaří.

Jaké máte se hrou plány po jejím vydání?

Chceme připravit video návod, a pokud bude hra úspěšná, tak začneme pracovat na rozšíření.

Kde nalezneme více informací o samotné hře?

Na naší FB stránce @Karak Boardgame. Sledujte také @Moderní hry od Albi, kde se dozvíte vše o vydání a dostupnosti. Hra se bude také objevovat na všech možných herních akcích, kde si ji budete moci vyzkoušet. Nejbližší je Festival deskových her Brnohraní 24. – 26.11., kde také Karak pokřtíme.

Ještě něco, co byste o své hře rádi řekli návštěvníkům ZH?

Věříme, že vás Karak bude bavit tak, jak baví nás i spoustu lidí, kteří ho už měli možnost hrát. Přejeme příjemnou zábavu.

Díky, a díky za rozhovor!

My také děkujeme!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

rozsireni
"...pokud bude hra úspěšná, tak začneme pracovat na rozšíření."
Hura, on to jeste nekdo dela po staru a ne, ze kus hry urizne a prodava to jako "expanzi" (viz snad vsechno na KS). Drzim palce!

13.11.2017 14:39:43

lacko
Na KS se to dělá spíš tak, že se kus uřízne a dá se to jako SG, protože to jinak snad ani nejde.

13.11.2017 16:55:55

ad rozšíření
No, trochu bych se mnohých vydavatelství zastal. Často se kus uřezává, aby hra nebyla moc komplexní, případně moc chaotická pro začínající hráče... však to znáte, zkuste si koupit nějakou hru co má hromadu rozšíření a rozchodit to všechno naráz... možná to dáte, ale třeba vás ta hra nezaujme, páč nebudete vědět která bije. Tohle jsem se dočet v jednom blogu jednoho dizajnéra deskovek, že to vydavatelství dělaj z toho důvodu. Jinak SG jsou spíše zase lákačky, páč by firmy vybíraly tak o pětinásobek míň, kdyby tam nebyly imho.
Jo a pokud někdo napíše, že bude čekat na to jestli bude hra úspěšná a pak že vydá rozšíření, ještě to neznamená, že ho už nemá připravené stranou... ale to spíše ne, já jen tak hnidopišsky konstatuji :D

13.11.2017 17:17:22

doplnění
jo a nebo se tím useknutím části hry snaží vydavatelství snížit náklady a tím i konečnou cenu, tak aby lidé nebyli odrazeni vyšší cenovkou (což je značně mazané, protože lidé nakonec zaplatí víc, jen ne najednou)

13.11.2017 17:20:19

tezba
Ja se na to hrozne tesim. Doufam ze to opravdu bude i pro male deti a takova kvazi-party hra jak se vsude pise.

13.11.2017 19:02:34
Offcanvas