Autor: Mstrauss | 25.10.2015 | 11
Tato recenze je porovnání nového stand-alone Colony Wars s původním Star Realms. Nebude tedy vysvětlovat pravidla a jen se soustředí na obecné rozdíly. Tato recenze je tedy asi převážně pro hráče, kteří už mají se Star Realms nějakou zkušenost.
Tak se mi dostalo do ruky velké stand-alone rozšíření a po několika hrách vidím oproti původní hře několik výrazných rozdílů. Hrál jsem jen základ Star Realms (bez minirozšíření), tak snad to bude dostatečně objektivní...
Obecné shrnutí:
Colony Wars nejsou nepřináší nic nového. To je potřeba objasnit hned na začátku. Pár věcí se změnilo, přibyla jedna možnost při nákupu, ale frakce jsou pořád stejné a mají podobné vlastnosti jako u základu.
Obecně jsem si všiml, že došlo k výraznému omezení karetní výhody. Je tam snad jen jedna loď, která může člověku přidat dvě karty (a to jedna z těch karet je přes frakční bonus), jinak se líže prostě jen jedna karta. Asi tu je pokus o zrychení tahu hráče a omezení dokonalých kol (kdy hráč zahraje přes 20 karet a totálně nepřítele zmasakruje), jinak si to vysvětlit nedovedu. Na druhou stranu pak hra trochu ztrácí na dynamičnosti v možnostech. Takhle jsem se v hrách hodně setkal s tím, že hráč zahrál svých pět-šest karet a hotovo. Komba různých karet tady prostě nejsou. Zapomeňte na možnosti prolízat si balíček.
S karetní výhodou je asi spojen i menší počet levných outpostů. Základen (bases) je tak stejně, ale takto je snadnější dát zranění do hráče i v prvních pár kolech.
Vcelku se mi líbí, že se objevují podobné karty jako v základu, jen mají jinak převrácené schopnosti (například Patrol Cutter stojí 3 a dává 2 mince a 3 zranění, frakcí pak 4 autority).
Asi jedinou novinkou je série karet, které se při nákupu dávají rovnou do ruky, když člověk předtím zahrál kartu stejné frakce v kole (předpokládám, že se to tedy nevztahuje na base, které jsou již ve hře).
Jednotlivé frakce:
Machine Cult - pro mě jednoznačně zklamání. Soustředění na scrap zůstává (dokonce je i silnější), ale chybí jiné možnosti. Chybí mně univerzálnější karty jako Patrol Mech, Mech World či Brain World. Prostě karty, které se skvěle hodily i s jinými frakcemi.
Zajímavá je Stealth Tower, která kopíruje jinou base ve hře (outpost Stealth Needle). Ještě se mi líbí Repair Bot, který je úplně stejný jako Explorer, ale navíc scrapuje kartu z discard pile.
Trade Federation - také zde došlo k velké degradaci. Stále hráč získává peníze a autoritu, ale ubylo karet, které umožní líznout si kartu. Taky vidím oslabení síly (méně karet s útokem). Zajímavé jsou dvě karty (base a loď), které dávají 3 mince, 3 útok a 3 autoritu.
Star Empire - velice mile mě překvapilo výrazné vylepšení této frakce. Velký důraz na soupeřovo zahazování karet zůstal, ale teď navíc získala i pěkné základní karty, které umožňují lízat další karty nebo přidávají mince. Asi nejlepší základní kartou je pro mě Star Barge, která stojí 1 minci a přidává 2 mince, když máš frakci, tak navíc 2 k útoku a soupeř zahodí kartu. Většina bases navíc líže jednu kartu, takže tady je i karetní výhoda. Tvůrci ze Star Empire udělali frakci, se kterou se vyplatí hrát od počátku hry.
Blob - tady je to stejné, stále je velký důraz kladen na útok s mírnou karetní výhodou a trochou prachů navíc. Podle mě došlo k výraznému posílení levnějších karet. Například Raveger stojí 3 mince a dává 6 útok a navíc scrapnete 2 karty z nabídky. Tahle síla je opravdu znát od začátku. Silný je i Parasite, který stojí sice 5 mincí, ale dává buď 6 útok nebo si můžete zdarma koupit kartu o ceně 6 a méně. Frakčně pak líže kartu.
Závěr:
Tohle samostatné rozšíření není špatné, ale není ani tak dobré jako původní Star Realms. Oslabily dvě frakce, omezilo se lízání karet a tím je hra malinko vyrovnanější. Nicméně se tím vytratila možnost jednou za čas deklasovat soupeře. Otázka je, zda je to dobře či špatně.
V kombinaci se základní hrou asi získáme větší vyrovnanost jednotlivých frakcí, o to nejspíš šlo tvůrcům především.
reakce
S autorem clanku tak uplne nesouhlasim v zaveru, ze Colony Wars nejsou tak dobre jako puvodni Star Realms. Predevsim jsou jine. Colony Wars jsou Star Realms na steroidech. Zatimco v puvodni hre zalezelo na kazde karte a nakup nove karty bylo potreba peclive uvazit, mate v novince v kazdem tahu plnou ruku prostredku jak nepritele nicit.
Nekomu obcas pripadalo, ze se v prvnich tazich SR hra prilis tahne a je to nuda. Pritom je naopak prvnich nekolik tahu klicovych k ziskani vyhody do pozdejsich fazi hry.
White Wizards tak vzali uspesny koncept a vsechny karty poradne nakopli. Zatimco s originalem je obcas velky problem nasbirat 8minci k zakoupeni nejsilnejsich karet ve hre, v Colony Wars mate 8minci v ruce prakticky kazdy tah, zatimco cena karet se temer nezvysila (nejvyssi cena v CW je 9). Doslo tak z meho pohledu k navyseni "zabavnosti" hry trochu na ukor peclive strategie.
Autor clanku popsal zmeny ve vybalancovani jednotlivych frakci, takze tim bych se dal nezabyval. Muj nazor je takovy, ze jde o velmi povedeny standalone. Ja osobne po nekolika hrach zastavam nazor, ze neni uplne dobre oba balicky smichat. Pokud chcete peclive planovanou bitvu zahrajte se puvodni SR s minirozsirenimi. Pokud chcete zabavny duel, kdy se s kazdym tahem preleva autorita ze strany na stranu, zahrajte si CW.
Nájezdníci ze severu (komplet)
Akt. cena: 2999 Kč
Končí za: 8 dnů