Od startu k cíli… To chce píli!

Autor: Ferry007 | 19.12.2022 | 1

Mazescape je série logických prostorových hádanek. Nabízí sedm komplexních bludišť, skrze které se musíte dostat. Bludiště se ovšem mění, můžete je různě přeskládávat a překrývat. Dostanete se k bájnému Nemožnému trojúhelníku? Jedině ten vás může přenést zpět do skutečného světa, nebo lépe – do dalšího bludiště.

V každém bludišti navíc můžete plnit další cíle: hledat a aktivovat předměty nebo nějaké předměty donést z místa na místo. Na závěr pak můžete zkusit Závěrečnou výzvu! V posledním bludišti najděte zapalovač a jím zažehněte všechny louče ve všech bludištích. Pak se teprve stanete pravým pánem bludiště (Minotaurem?).

Mazescape Labyrint je první díl prozatím dvoudílné série sólo her s bludišti, kterou na český trh přináší vydavatelství Tlama games. Recenzi druhého dílu, Ariadny, můžete najít zde.

V kvalitní, magnetem jištěné uzavíratelné krabičce naleznete sedm rozkládacích map bludiště, dřevěné ukazovátko a pravidla se záznamem splněných cílů. Krabička je malá, vejde se kamkoliv a vše se do ní hezky vejde (i s kostkou, zmíněno dále).

Vaším úkolem je projít všechna bludiště od kompasu k Nemožnému trojúhelníku a případně splnit i různé vedlejší cíle. Nebude to ale tak jednoduché. Bludiště jsou spletitá a vás čeká velká výzva.

 

Privátní: j.jpg
Obsah balení

 

Zadní strana každého bludiště popisuje, jakým způsobem ho lze projít. Vždy se musíte dostat do cíle, ale mnohdy můžete cestou sbírat různé předměty (truhly, lebky, krystaly) a aktivovat vypínače. Někdy také musíte v přesném pořadí projít určitými místy, což je zajímavé, ale také velmi obtížné.

Procházet bludištěm není žádná legrace a na to se váže i několik pravidel:

  • Můžete se pohybovat pouze podél bílých stezek – ze srázů dolů nebo přes tmavé oblasti skákat nemůžete. Můžete ale šplhat po žebřících nebo běžet po schodech.
  • Jakmile dojdete na kraj papíru, můžete ten druhý, na který byste chtěli vstoupit, rozložit. Můžete libovolně rozkládat celé bludiště za předpokladu, že špičku ukazovátka nezvednete ze stolu.
  • Jednotlivé úseky můžete procházet tak dlouho, dokud nenajdete cestu ven.
  • Nesmíte vytvářet nové ohyby, ale ty stávající lze přehnout na druhou stranu. Též je zakázáno jakkoliv přehýbat sekci, na které právě stojíte.

 

Privátní: Výstřižek.JPG
Od kostky se můžete vydat po žluté – anebo když rozložíte stránku, tak po červené

 

Během cesty bludištěm narazíte lze narazit na několik prvků:

  • Zamknuté dveře se symbolem – ty odemknete jedině tak, že najdete příslušný klíč.
  • Teleporty – z nich se jednoduše teleportujete na libovolný jiný viditelný teleport
  • Lebky, sochy, vypínače, lampy, – jak jsem popsal výše, tyto prvky můžete sbírat, a plnit tak vedlejší cíle.

 

Privátní: prehledova karta.jpg
Karta pro označení splněných cílů

 

Celkový koncept funguje skvěle, moje pocity nejlépe vystihne, když uvedu své nároky na hru s bludišti:

  • Očekával bych vzestupnou obtížnost jednotlivých bludišť a pro každé bludiště nějaký twist, který hlavolam ozvláštní.
  • Magické průchody, sbírání předmětů
  • Dynamicky se měnící koncept – přelézání z jedné místnosti do druhé
  • Velké bludiště, které neprojdu za pět minut. Díky tomu mám pocit, že když ho projdu za měsíc znovu, nebudu si to pamatovat, a z hry se tak nestane jednorázový materiál, ale můžu se k ní za měsíc dva vrátit
  • Zajímavé ilustrace

Bylo pro mě obrovským překvapením, že toto všechno Mazescape splňuje! Každé bludiště obsahuje trochu jiný prvek, hledání klíčů ke dveřím přidává hře další rozměr a možnost rozkládání je inovativní a funguje prostě skvěle.

V posledním bludišti navíc najdete zapalovač, s kterým pak můžete bludiště projít znovu a zažehnout všechny lampy. Hrál jsem jej s určitým časovým odstupem, takže pro mě bludiště byla v podstatě nová, nijak jsem se z minulých neúspěchů nepoučil…

Privátní: 4.jpg
Ukázka rozloženého bludiště

 

Kdybyste se náhodou ztratili, což není vůbec těžké, můžete využít nápovědu na webu vydavatele. Ta vám ale poradí jen jak se dostat od startu k cíli, splnění ostatních úkolů tak bude čistě na vás.

I když by se mohlo zdát, že hra moc dlouho nevydrží, opak je pravdou. Druhá polovina bludišť je opravdu zapeklitá a každé nám zabralo i více jak 40 minut. Doporučuji si momentální polohu označovat třeba kostkou a pak zkoušet různé cesty – přitom však nesmíte nic nadzvedávat, jen se můžete rozmyslet, kterým směrem se vydat. Hru to trochu zpřehlední.

Zvlášť v posledních bludištích mohu doporučit hru hrát i ve dvou – víc hlav víc ví a třeba toho druhého napadne lepší cesta. S přítelkyní jsme si hru užili, stejně tak osmiletý bratr první dvě bludiště zvládl sám (až na klíče, s těmi jsme mu museli poradit). Po dohrání lze krabičku poslat dál nebo si to po čase zkusit znovu – určitě si nebudete vše pamatovat. Za cenu cca 239 Kč nabízí krabička dostatek zábavy, navíc ani po několika odehráních jednoho bludiště stále nebyly vidět stopy po častém přehýbaní stránek.

Vzhledem ke konceptu této hry, tomu jak je udělaná, a pro co je určená, jí nemůžu nic vytknout. Poslední dobou jsem se v recenzích vzdal číselného hodnocení, ale tady jí mohu udělit známku 10/10 (v rámci své kategorie samozřejmě), protože jsem opravdu nenašel nic, co by mi vadilo. Hru tak doporučuji všem pro dlouhé chvíle a zavaření hlavy.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Dík za recenzi. Určitě za tu cenu a pro milovníky bludiští skvělá věc. Já bych za sebe jen vytknul, že pravidla nezmiňujou, jakými všemi způsoby lze plánek bludiště přehýbat. Vím, že to má být právě ten rébus. Jenž si pak člověk nemůže nikde ověřit, že “nepodvádí”, což bylo trochu otravný.

20.12.2022 15:56:22

mh

@Slouha Já tedy nevím jak u Labyrintu, ale u Ariadny to podle mě řečeno je. Přehýbat můžeš jenom podle již vytvořených ohybů, nesmíš vytvářet nové. Stejně tak nesmíš odklápět dílek s ukazovátkem, ani nesmíš na ukazovátko nic přiklápět. Tím je to jasně určeno, podle mého názoru. Nebo máš nějaké konkrétní příklady?

20.12.2022 23:30:29

@mh Hráli jsme a bez ohýbání papíru na druhou stranu to nejde. Ano, kde je ukazovátko, tak ten papír se nesmí pohnout, zároveň se nesmí pohnout titulka a poslední stránka. Ale pak jak jsou přehyby, tak je můžeš a doslova musíš ohýbat na obě strany. Samože žádné nové ohyby si tvořit nemůžeš.

 

Každopádně je to skvělé a doporučuju. K televizi na večer skvělá zábava.

_________________________________________
www.kalkared.eu , aneb když v poličkách není místo

21.12.2022 08:21:34

@mh Myslím to přesně, jak píše @Khalashnikovf. Z toho, že můžu používat jen vytvořené ohyby, jsem prve nutně nepochopil, že je můžu přehýbat i “na druhou stranu”. Jen bych zkrátka ocenil, aby v tomhle ohledu byla pravidla konkrétnější, když to je v podstatě ten zásadní gimmick celé hry.

21.12.2022 10:45:07

@Slouha  Jak píšeš. Není to tam zmíněné a méně důvtipní jedinci se k tomu nemusí dobrat, protože jim přijde, že to budou ničit :)

_________________________________________
www.kalkared.eu , aneb když v poličkách není místo

21.12.2022 10:49:12

Jo, to je pravda. Nové ohyby jsem nikdy nevytvářel, ale orientace ohybu z “výroby” není směrodatná. Je často nutné to přeložit na druhou stranu, tzn. obráceně, než to je složené.

22.12.2022 11:27:23
Offcanvas