Od meeplů k figurkám – jak vznikaly miniatury členů vaší posádky

Autor: UrsusLuin | 6.6.2022 | 8

Vítejte, kadeti! V předchozím článku jsme vám představili designéra hry Starship Captains Petera B. Hoffgaarda, který na sebe mimo jiné prozradil třeba to, jaký vztah má ke sci-fi nebo kterými věcmi se při návrhu hry nechal inspirovat.

Dneska bychom vám rádi ukázali miniatury, které v krabici Starship Captains najdete, a poodhalili proces jejich vzniku – od samotného designu až po tisk prototypů, které jsme vyráběli na 3D tiskárnách přímo v kancelářích CGE.

Poznámka: Mějte na paměti, že všechny obrázky, které vám dnes ukážeme, jsou fotky tištěných prototypů. Finální figurky budou samozřejmě vyráběny lisováním ve formách a mohou se proto lehce lišit.

Velká část hratelnosti Starship Captains se točí okolo práce s posádkou. Vaším cílem bude využít každého člena na palubě co možná nejefektivněji, ať už půjde o cestování po galaxii, plnění misí, konflikty s vesmírnými piráty, nebo vylepšování vaší lodi. V raných prototypech hry jsme loď obsadili klasickými meeply. Postupem času jsme se ale shodli, že hře budou mnohem více slušet unikátní plastové miniatury.

Práce s posádkou je lehce inspirovaná mechanikou deck-buildingu (ale o tom podrobněji třeba v nějakém jiném článku), kdy musíte pracovat s frontou členů vaší posádky na hráčské herní desce reprezentující vaši loď. Na začátku každého kola přesunete většinu posádky z fronty na můstek, kde jsou připraveni plnit vaše rozkazy. Využití miniatur nám mimo jiné otevřelo možnost celou frontu ohnout do kruhového půdorysu.

Poznámka: Loď na obrázku je aktuální verze prototypu hráčovy vesmírné lodi.

K tomu, abyste na své misi uspěli, budete muset svou posádku trénovat a specializovat. Její členové jsou tří různých profesních zaměření, což je ve hře reprezentováno třemi barvami figurek. K dispozici budete mít také kadety (šedé figurky), kteří si své zaměření zatím nevybrali. Jakmile to udělají, vyměníte jejich figurku za figurku příslušné barvy. Tím z dané postavy vytvoříte specialistu, což vám zpřístupní některé nové akce a možnosti.

Každého specialistu navíc bude možné povýšit do hodnosti důstojníka. Pro tyto případy máte přímo na desce své lodi k dispozici plastové kroužky, které umístíte na podstavec miniatury. Ptáte se, proč byste měli stát o to mít na lodi i nějaké důstojníky? Třeba proto, že do velení lodi vám sice kafrat nebudou, ale při vykonávání akcí jsou dvakrát efektivnější než jejich řadoví kolegové.

„Využití vlastních miniatur namísto klasických meeplů dodává hře svérázný charakter a z mého pohledu to povyšuje celkový herní zážitek i zábavu u stolu,“ říká designér hry Peter B. Hoffgaard s tím, že byl opravdu nadšený, když se o možnosti vlastních figurek na poradě začalo mluvit poprvé. „Navíc jsme nezůstali u jedné nebo dvou miniatur, ale ve hře najdete celkem pět různých modelů posádky. A taky jednu miniaturu robota Tincana. Myslím si, že jednotlivé postavy pěkně odráží nejen hlavní artwork hry, ale i ilustrace na kartách misí a pomůžou tak celkovému vyznění hry,“ dodává.

Pro Petera je od počátku tvorby hry důležité také to, aby se podařilo vystihnout různorodost postav. „Začalo to ilustracemi,“ vzpomíná Peter. „Chtěl jsem, aby byli na obrázcích lidé i mimozemšťané nejrůznějšího pohlaví, etnika nebo typu postavy. Není to samoúčelné, je v tom podle mě velmi důležitý vzkaz, že jako lidstvo dokážeme mnohem více, pokud odhodíme předsudky a budeme pracovat společně pro dobro všech. Proto jsem byl taky tak nadšený, když jsem se dozvěděl, že je tady možnost vytvořit hned několik typů miniatur. Chtěl jsem, aby mezi nimi byli rovným dílem zastoupeny ženy, muži i mimozemšťani. A jsem opravdu rád, že se nám to povedlo.“

Od skici přes pixely po produkci

Bylo by hrozně pěkné, kdybychom mohli podobné figurky vytvořit jen tak lusknutím prstu. Bohužel, takhle to tak úplně nefunguje. Celý proces je mnohem delší a složitější. Možná vás to překvapí, ale na počátku celého procesu je stále ještě obyčejná tužka a papír. 3D modelovací programy přichází ke slovu až později.

 „Vždycky začínám náčrtem nějakých konceptů a skic,“ svěřuje se Radim „Finder“ Pech, grafik, který má v CGE na starosti 3D modelování a prototypování miniatur. „Těch modelů namalujete celou řadu. Pak se několik z nich vybere, ty se rozpracují do podrobnějších skic a z nich se nakonec vyberou ty, které začneme modelovat ve 3D.“

S pomocí Blenderu Finder začíná s low–poly modelem, na kterém vytvoří základní tvary bez větších detailů. Tento model pak upravuje a mění na základě připomínek ostatních členů týmu. Díky přístupu k 3D tiskárně je možné modely už v této rané fázi vytisknout a začít je testovat při hraní. Zejména ostatním členům vývojářského týmu to umožňuje udělat si mnohem lepší představu o tom, jak model vypadá. „Koneckonců držíte ve svých rukách skutečnou figurku, a to je vždycky skvělý pocit,“ dodává Finder.

„Během celého procesu si vždy užiju spoustu zábavy,“ říká. „Na začátku se snažím najít ten správný koncept, pak pozoruju, jak se za pomoci 3D programu mění jednoduchý obrázek ve 3D model, a nakonec položím hotovou figurku na stůl a můžu si ji porovnat s tou prvotní skicou na papíře. Ale abych pravdu řekl, když jsem dělal svoji první figurku do hry (pro Galaxy Truckera), nejlepší pocit bylo držet hotovou miniaturu v ruce a vědět, že všechna ta práce k něčemu byla a že hráči si s těmi figurkami budou moci zahrát,“ vrací se Finder ke svým prvním výtvorům.

Převod skic do prvotních prototypů a z nich do finální podoby nachystané k produkci zkrátka není jednoduchý úkol.

Překonávání překážek

„Největší výzvou, která ve skutečnosti ovlivnila celý proces od samotného začátku až po finální produkci, jsou limity vyplývající z použité technologie výroby,“ říká Finder. Z toho důvodu musel tým grafiků velmi úzce spolupracovat jak s Peterem, s hlavním developerem hry Tomášem „Uhlíkem“ Uhlířem (Nebe v plamenech), tak i se zbytkem týmu, aby společně našli rovnováhu mezi tím, co bude vypadat dobře a co je firma schopná vyrobit.

Aby bylo možné získat co největší rozmanitost postav, ale zároveň nepřekročit dostupný rozpočet, zvolil vývojářský tým poměrně kreativní řešení, díky kterému ani figurky ve hře nebudou znamenat navýšení ceny hry.

„Pomohli jsme si jedním takovým malým trikem – umístili jsme několik různých postav do jedné formy,“ vysvětluje Uhlík. „Všech pět modelů postav je součástí této jedné formy, místo abychom pro ně měli pět samostatných forem. Za cenu jedné formy jsme tak získali pět různých figurek,“ přibližuje Uhlík řešení.

Má to ale jedno úskalí, všech pět modelů padá do jedné krabice, ze které se poté pytlíkují do jednotlivých her. Třídit je dodatečně podle typů by bylo velmi nákladné, a proto se do pytlíků vybírají náhodně. Díky tomu bude mít každá kopie hry v každé barvě lehce rozdílné zastoupení modelů. Obvykle by to bylo na závadu, ale v tomto případě to naopak pěkně odráží různorodost posádky, aniž by to negativně ovlivňovalo hratelnost. 

Přineslo to s sebou ale ještě jednu výzvu – všechny modely musely mít prakticky totožný objem použitého materiálu, protože figurky jsou vybírány a pytlíkovány podle váhy. 

Závěrečná fáze

O výrobu prototypů miniatur se přímo v CGE postaral Honza Bartoš, který v tuto chvíli tiskne sety figurek do aktuálních prototypů her, které budou k dispozici na nadcházejících akcích. Jeden tisk až 15 figurek najednou zabere přibližně 100 minut. Další čtvrthodinu pak trvá jejich začištění a kalení.

Výroba figurek krok za krokem tak vypadá nějak takto:

  1. krok – „Připravíme si modely k tisku v programu Průša Slicer, nastavíme si, kde se má figurka na tiskárně vytisknout a jak detailní má být,“ popisuje Honza.
  2. krok – Při využití resinové tiskárny je rychlost tisku závislá především na výšce modelu. Právě to nám umožňuje vytisknout až 15 miniatur za stejnou dobu, jakou trvá tisk jedné figurky.
  3. krok – Všechny figurky je potřeba začistit. Pak použijeme Mycí a vytvrzovací stanici (CW1S), figurky jsou umyty alkoholem, následně vysušeny a ošetřeny UV zářením. Teprve po tomto procesu je možné se figurek dotknout holou rukou. Neošetřený resin by neměl přijít do kontaktu s kůží, takže až do této chvíle bylo potřeba používat rukavice.
  4. krok – Posledním krokem je barvení. O to se se sprejem v ruce stará David Nedvídek. Figurky ve skutečnosti mají po nasprejování trošku jinou barvu, než jakou budou mít ty, které najdete ve své krabici Starship Captains. To je dáno především omezenou nabídkou barevných sprejů.

Zde si můžete prohlédnout pár fotek z celého procesu:

Díky za to, že jste dočetli až sem! Doufám, že se vám dnešní pohled po pokličku líbil. 

Starship Captains jsou chystanou sci-fi eurohrou z dílny Czech Games Edition, kterou na český trh přinese vydavatelství MINDOK. Více o novince najdete na oficiálních stránkách hry.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

fajn počtení i když osobně bych v samotné hře ocenil různé siluety meepleků než takovéto figurky ;-)

______________________
admin česky vydaných her ZH
hráč a drobný sběratel
tvůrce FB, Insta. a YouTube stránek POD VÍKEM

7.6.2022 00:24:48

Díky za překlad. Teď už docela chápu znepokojení lidí na BGG z toho že se může stát že nedostanou nějakou konkrétní figurku. Že budou mít ty druhy jenom čtyři například.

7.6.2022 09:36:55

Chápu tu obavu, ale ta pravděpodobnost je velmi nízká. Úplně bych se nebál toho, že by lidi některou postavu nedostali. A hlavně, kdyby náhodou, vždycky je tady možnost napsat CGE přes formulář na webu a požádat o doposlání některého komponentu. 

7.6.2022 09:50:37

To už je po několikáté kdy hra má design a vůbec se netají inspiraci že Star Treku, přesto nemá licenci, proč to?  Figurky jsou asi fajn ale přijdou mi dosti netematicke, dovedu si je představit v jiné hře s úplně jinou tématikou. Osobně bych byl radši za něco podobného https://www.myminifactory.com/object/3d-print-starfleet-away-team-playset-58183#google_vignette

Star Trek máme v naší skupině rádi, asi jako všechny scifi hry, možná do hry půjdeme a zkrátka si ji po domacku upravíme. 

 

 

 

7.6.2022 11:58:26
Offcanvas