Obchodník a (nebo) pirát na planetě Celus

Autor: Hyman | 5.11.2020 | 5

Moje loď už je v bezpečí přístavu, obchod se podařil. Ale nebývalo to tak vždy. Planeta Celus nebylo nikdy bezpečné místo. Vzpomínám na moje první zkušenosti s Crestery. Jsou to vládci nebes – obrovští a nebezpeční. Ulovit je není jediný problém. Dostat se s nákladem do bezpečí přístavu je někdy větší oříšek. Existují totiž ještě nebezpečnější tvorové – ostatní kapitáni. Sentimentální vzpomínky na minulost? Ne, nechci ještě rekapitulovat svůj život. Chci se stát proslulou legendou. Sláva zde totiž  znamená vše... a všichni vědí, že zahrávat si se mnou se nevyplácí. Takže zpět do reality všedního dne – jde se lovit a drancovat. Už se nemůžu dočkat, kdy opět ucítím sílu stále se měnícího větru. Nastupuji do své lodi a pozorně sleduji okolí. To budu ostatně dělat celou plavbu – cresteři, ostatní lodě… Na palubu, chátro líná!!!

Windward v sobě implementuje několik herních mechanik; jedná se zejména o pick-up and delivery, worker placement a hand management. Během hry dochází ke konfliktům a bojům. Jejich výsledky jsou zde řešeny kostkami, přičemž hra má v sobě možnosti, jak jít naproti pouze čisté náhodě.

Jednotliví hráči zde představují kapitány vzducholodí, jejichž cílem je získat co nejvíce bodů proslulosti na fiktivní planetě Celus. Ta je domovem obrovských a mocných tvorů (Cresters), z jejichž těl je možné získávat tak potřebný plyn, pomocí něhož lidé udržují celou planetu v chodu. Pro kapitány je plyn nepostradatelnou surovinou a obecným platidlem. Proslulost se získává především lovem Cresterů, přičemž symbolem vítězství jsou jejich zuby. Sám o sobě zub na palubě lodi nic neznamená – je nutné ho vždy doručit do obchodního přístavu, kde se následně již promění v kýžené body slávy (proslulosti).

Finále celé hry hráči odstartují po dosažení (či překročení) mety 15-ti bodů prvním z hráčů.

Komponenty

Pozn: Úvodem musím zmínit, že jsem vlastníkem první Kickstarter edice této hrY.

Po otevření krabice mě překvapil insert, který na dotek působí semišově a je efektně vyveden v tmavě červené (vínové) barvě. Jsou zde perforovaná místa pro jednotlivé modely lodí, boxy pro zbytek komponent a modelů: červené, šedé a bílé Crestery a akční figurky kapitánů, barevně vyvedený model centrálního obchodního místa, 9 hracích kostek, trackovací miniatury (které jsou v dodané v rámci Kickstarteru místo žetonů) a v neposlední řadě pro destičky vylepšení a pro podpůrné karty.

Součástí hry jsou také různé typy žetonů (plynu, děl, zásahů, životů atp.). Bohužel pro ně nejsou v dodávce k dispozici klasické zip sáčky. Pokud je uložíte pouze v insertu, koledujete si o to, že je pak budete honit po celé krabici.

Modely lodí a Cresterů jsou „napíchnuté“ na stojánky (jak jsme zvyklí např. u „letadýlkových“ her), které jsou zde vyvedeny ve dvou různých výškách - kapitánské lodě a červení Cresteři se po mapě budou pohybovat ve vyšších hladinách, ostatní jednotky (šedí Cresteři, pomocné lodě) se budou potkávat na nižších letových hladinách.

Hráči si na úvod hry volí barvu, za kterou budou hrát – tomu odpovídá jak barva herních komponent, tak jednotlivých desek hráčů. Zajímavým detailem je také, že kapitánské lodě je možné rozlišit jak barvou (červená, modrá, zelená, žlutá a fialová), tak i jinak vyvedeným modelem. Pomocné lodě a trackovací miniatury jsou pak již bohužel odlišeny pouze barevně.

Kruhový herní hexový plán je složen ze šesti oboustranných kartonových dílů, které je možné různě poskládat a tudíž do hry přináší určitou variabilitu. „Kruhový“ není úplně přesné označení – herní plán představuje v podstatě kouli, na níž jsou oranžovými šipkami označeny hexy, které spojují protilehlé strany plánu.

Osmice bojových kostek jsou sice běžné šestistěnky, ale jejich strany neobsahují příslušný počet puntíků (jak jsme zvyklí), ale symboly šipek. Šipky zde představují počet zásahů. Pravděpodobnost je rozložena následovně: 3× jeden zásah, 2× dva zásahy a logicky 1× tři zásahy. Krabice navíc obsahuje ještě jednu standardní kostku, pomocí níž hráči během hry určují směr větru.

Karty, představující ve hře zejména spotřební materiál, jsou vyrobeny z relativně tenkého papíru a působí na mě dojmem, že jejich zadní černá strana dojde brzy újmy vlivem míchání a používání ve hře. Doporučuji tedy jejich obalení. Bohužel se pak zvětší objem baličku a obávám se, že místo v insertu nebude dostatečné.

Výraznou komponentou ve hře je model obchodního místa, který je při přípravě hry umístěn přesně do středu planety a hezky doplňuje celý dojem z 3D scenérie celé hry ...

Jak se to hraje

Hra poskytuje několik možných herních módů. Jsou to:

  • Sólové dobrodružství
  • Kooperativní hra (2–4 hráči)
  • Souboj 2 hráčů
  • Všichni proti všem (pro 3–5 hráčů) 

Pro jednotlivé herní varianty jsou platná všechna obecná pravidla. 

Na startu celé partie si hráči zvolí kapitánskou barvu. Není to pouze rozlišovací znamení, ale každý kapitán bude disponovat unikátní bonusovou akcí. Nejen variabilita herního plánu a balíček karet, ale také tato asymetrie tak přináší do hry více variability. 

Hráč ve svém tahu odehraje jakýkoli počet povolených akcí, a to v jakémkoli pořadí. Pak následuje protivník po jeho levé ruce a to se opakuje tak dlouho, dokud není zahájeno finále hry.

Akce, které je možné provádět, se liší dle místa, kde se váš koráb zrovna nachází (loď kotví buď v obchodním přístavu, nebo se nachází mimo něj – na lovu). A z čeho si budete moci vybírat? Z pohybu lodí, směny plynu za mnoho použitelných věcí, používání karet, dále je možné nabrat na palubu kapitánské lodě poražené Crestery, pomocné lodě a další náklad, získávat odměny v obchodním centru a vydávat kapitánské rozkazy (tj. vypouštění pomocných lodí, jednorázové zvýšení rychlosti, zpracování uloveného Crestera, vyzbrojení lodě, nalodění dalšího spotřebního materiálu v podobě karet, najímání nového člena a zvyšování morálky posádky).

Po odehrání všech akcí hráčem je jeho tah zakončen fází odpočinku. Na hráčských kartách je vždy uvedeno, co se děje. Tato akce je opět závislá na tom, kde se váš koráb nachází. V této závěrečné fázi tahu se pracuje například s morálkou, je zde také možné získávat vítězné body („body proslulosti“) a zejména dochází k pohybům Cresterů, kteří v podstatě pronásledují jednotlivé kapitány.

Zajímavým faktorem je zde směr větru, který se před každým kolem určuje hodem šestistennou kostkou. Tj. nemá žádnou logiku, není možno se na něj dopředu připravit a je dán čistě náhodou. Vliv větru ve hře je značný a výrazně ovlivňuje pohyb lodí – pokud se lodě pohybují po směru, je jejich pohyb silně akcelerován, naopak pohyb proti větru není dovolen. 

Dalším důležitým parametrem ve hře je rozdílná výška, ve kterých se po plánu budou jednotlivé figurky (jak lodě hráčů, tak figurky Cresterů) pohybovat. Ta pak určuje, kdo se mezi sebou v lítém boji  může střetnout - červení Cresteři a kapitánské lodě plují pouze ve vyšší letové hladině. Oproti tomu šedivé „potvory“ a pomocné lodě kapitánů v nižší.

Životní energie posádky v této hře je vyjádřena počtem bodů morálky. Pokud klesne na nulu (vlivem bitev s Crestery, dlouhým pobytem mimo přístav či bojem s ostatními kapitány), musí se loď okamžitě vrátit do přístavu. Zde je to vyřešeno tak, že loď se okamžitě přesouvá do doků a jsou aplikovány restriktivní akce (ztráta nákladu, okamžité ukončení tahu atp. ).

Boje jsou zde silně závislé na hodech bojových kostek. Přesto jsou do nich implementovány mechaniky, které umožňují tuto čirou náhodu alespoň částečně ovlivňovat. Je zde možné útočit na objekty ve stejné letové hladině a to jak na Crestery, tak na ostatní lodě. Takže můžete střídat role lovce a piráta. Účel světí prostředky – nejdůležitější v této hře je získávání vítězných bodů…

Po dosažení (případně překonání) patnáctibodové hranice prvním hráčem je spuštěn konec hry.

Moje resumé

V okamžiku, kdy jsem krabici otevřel, zapůsobil na mě ne úplně obvyklý insert, nabarvené modely kapitánských lodí společně s Crestery a herní plán. Po bližším prozkoumání a pár zahrání mám pocit, že v produkci by bylo možné některé z věcí dotáhnout dále (např. kvalitu karet, lepší řešení uložení žetonů a v neposlední řadě také to, že modely často odpadají z držáků, které umožňují rozpoznávání letových výšek modelů). Možná, že k nápravě dojde i v rámci druhé edice této hry…

Na druhou stranu musím pochválit přehledné hráčské desky, kde najdete vše přehledně uspořádáno a najdete zde mnoho užitečných informací (výčet akcí, najmuté členy posádky, počítadla morálky, plynu a bojového vybavení lodě a je zde také místo, kam hráči ukládají svůj náklad). 

Hexový herní plán (s převažující oranžovou barvou) přináší nejenom přehlednost při hraní, ale také variabilitu v podobě možnosti možnosti změny uspořádání při setupu hry. Navíc je plán oboustranný.

Drobná poznámka k pravidlům. Po prvním přečtení jsme sice mohli hru ihned odehrát. Problém ale cítím v tom, že zde je velmi málo příkladů pro vysvětlení pravidel (ideálně formou obrázků). Během hry je složitější dohledávat nejasnosti během partie.


A moje pocity ze hry? Tato hra může být velmi konfliktní, pokud budou mít hráči pirátské sklony. Takže se zde bude vyskytovat strategie, kdy se hráči v prvních kolech nebudou soustředit na získávání vítězných bodů, protože by se okamžitě stali terčem ostatních kapitánů. Důležité zde bude poznat ten správný okamžik na strhující finiš.

Hra poskytuje řadu akcí, které jsou specifické pro místo, zda se loď nachází (v přístavu a nebo je na lovu). A nebude výjimkou, že se hráč bude nacházet během svého jediného tahu v obou lokacích.

Při hraní ve dvou nemusí často docházet ke konfliktům (na hrací desce je stále dost místa) – toto lze ale minimalizovat využitím menší mapy. Ve více hráčích může hra trpět na sériovou posloupnost: další kapitán může začít vykonávat akce až po dokončení všech akcí předchozího. Na druhou stranu akce nejsou nijak složité a po pár zahrání se objem času zkracuje a stabilizuje se v rozmezí 90–120 min.

Co mě zarazilo, je zvláštní zakončení hry. Zde je penalizován hráč, který jako první dosáhne magické hodnoty 15 vítězných bodů. Tah, ve kterém tuto podmínku splnil, je jeho posledním ve hře – na rozdíl od ostatních hráčů, kteří ještě odehrají jednu svojí sadu akcí. Často se nám stávalo, že to rozhodlo o tom, kdo nakonec odešel jako vítěz.

Hra je určena pro věkové rozmezí 14+. Myslím, že s pochopením mechanik nebudou mít problém i mladší děti. Problémem může být konfliktnost hry. Ale nic nebrání tomu, aby došlo v herní skupině k široké dohodě o neútočení…

Obecně je Windward hrou, která má sice nějaké produkční problémy, ale vlastní hraní poskytuje hráčům mnoho možností kombinovat a rozhodovat se. Nejedná o překombinovanou hru s mnoha propojenými mechanismy a s nutností hluboké herní strategie. Jednoduchá pravidla pohybu s vlivem stále se měnícího větru přináší do hry zajímavá rozhodování v kontextu maximalizace prospěchu v každém tahu. Myslím, že se v této hře dobře podařilo namixovat štěstí, taktiku a strategické rozhodování hráčů. Jaké rozhodování každé kolo hráče čeká? Vyrazí lovit? Koho na své pouti potká? Bude usilovat o proslulost jako poctivý lovec–obchodník a nebo jako drzý a agresivní pirát (a nebo tak trochu obojí)?

Většina her je dramatická až do konce a naše partie končily a malým bodovým rozdílem. 

Poznámka na závěr (pro ekologicky smýšlející hráče): Cresteři mi zde silně připomínají velryby. A lov těchto savců je na planetě Zemi přísně regulován. Bohužel v této hře jsou hlavním cílem… 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas