Autor: Shark | 8.11.2024 | 3
„Navrhuji vytvoření nezávislé Kosmické gildy, která by sloužila obchodu po celém Impériu. Komunikace a doprava je tapisérie, která váže naši civilizaci dohromady přes nesčetné soustavy planet.“
– Norma Cenva (Herbert, Brian – Anderson, Kevin J., Školy Duny: Navigátoři Duny)
Planeta Arrakis má ve světě Duny nezastupitelné místo, protože je jediným zdrojem koření, které umožňuje efektivní cesty kosmem. Není proto divu, že události na jejím povrchu přitahují pozornost nejvýznamnějších hráčů Poznaného vesmíru. V rozšíření hry Duna: Válka o Arrakis s názvem Kosmická gilda se do centra pozornosti dostává stejnojmenná organizace, jež podle hesla „koření musí proudit“ projevuje eminentní zájem o stabilitu na pouštním světě, ať už ji zajistí kdokoli.
Poznámka: Pro lepší pochopení kontextu doporučuji přečíst si mou recenzi na základní hru.
Krabice obsahuje dodatečnou herní desku vesmíru, po níž se budou pohybovat gildovní maxitrajlery najaté jednou či druhou stranou. Další dvě desky znázorňují jejich vnitřní prostory, jež mohou pojmout vesmírné fregaty či vojáky najaté od dalších velkorodů, kteří mohou zamíchat poměry na Arrakis. Všechna plavidla a bojovníci mají detailně propracované figurky, k nimž se řadí i působivá miniatura navigátora Gildy, jehož může Harkonnen získat jako svého velitele. Dále rozšíření zahrnuje nové plánovací karty pro obě strany.
Vojáci velkorodů, vesmírné fregaty a maxitrajlery vstupují do hry prostřednictvím nových imperiálních akcí. Na rozdíl od dosud známých akcí, jež se aktivovaly pomocí hozených kostek, se imperiální akce spouští v určitých předem definovaných momentech, jež se u obou stran liší. Atreides k nim získává přístup, jestliže se svými legiemi (nikoli pomocí červů) ničí těžební vozidla. Naproti tomu Harkonnen je může využívat, pokud udržuje imperiální žetony na svých pozicích, resp. je posunuje nahoru. Druh těchto akcí závisí na příslušné instituci:
Jakmile maxitrajler dorazí na Arrakis (což vyžaduje celkem 4 pohyby po desce vesmíru), dojde k vylodění. Fregaty se umístí do volných vzdušných zón, zatímco vojáci do volných oblastí.
Vesmírnou fregatu lze využít ke dvěma operacím (po jejich provedení se odstraňuje z herního plánu). Jde o vylepšený přesun ozbrojených sil, kdy se legie může přesunout a zaútočit až přes 3 oblasti, nebo kobercový nálet, který má podobu hodu 3 útočnými kostkami na těžební vozidlo či legii.
Vojáci velkorodů jsou určitou kombinací jednotek a velitelů. Z hlediska zabírání míst v oblasti se jedná o (běžnou) jednotku, z hlediska pohybu a bojů se však s nimi zachází jako s veliteli.
Zmiňovaný navigátor Gildy funguje jako ornitoptéra, případně umožňuje použít ornitoptéru z jiné části herního plánu (a místo ní se ze hry odstraní navigátor). Z toho plyne, že se umisťuje jinam než ostatní velitelé, a rovněž tak se nemůže účastnit střetů legií.
Nakonec bych zmínil ještě novou mechaniku u plánovacích karet, jež po zahrání zůstávají ve hře a trvale mění určité herní aspekty.
Toto rozšíření zdůrazňuje význam koření a nutí hráče, aby se jím zabývali více, ale současně každý jinak.
Pro Harkonnena představovala v základní hře těžba koření mnohdy pouze břemeno, jehož bylo záhodno se s co nejmenší námahou zbavit, aby zbyl prostor na boje s Atreidy a fremeny. Nyní se však neoblíbené placení stává zajímavějším, protože tím nebráníte pouze nepříznivým dopadům na sebe, ale získáváte i zajímavé benefity. Máte k dispozici 1 imperiální akci, pokud imperiální žeton udržíte na stávající pozici, resp. 2 akce, když ho posunete nahoru. Druh akce však závisí na konkrétním žetonu, takže je například zbytečné vrážet všechno koření pouze do Kosmické gildy, protože systematické zanedbávání zbývajících dvou stran povede k tomu, že nebudete mít co nalodit do maxitrajleru.
U Atreida se to má s imperiálními akcemi odlišně – získá 1 imperiální akci pokaždé, když se svou legií zničí těžební vozidlo, ale může si její druh vybrat. Dostává se k nim sice pomaleji než Harkonnen, ale jejich zisk může eventuálně rovnoměrněji rozprostřít (což odpovídá tomu, že zatímco Harkonnenům dorážely na Arrakis posily koncentrovaně ve vlnách, atreidská a fremenská podpora zvenčí byla rozložena v delším časovém úseku).
Jestliže se rozhodnete co nejvíce profitovat z nových výhod, může se charakter hry změnit v tom smyslu, že se budete honit po herním plánu za větším množstvím natěženého koření, resp. ve snaze těžební vozidla ničit. Těžiště střetů se tak leckdy posune více do pouště a boje se nebudou svádět ani tak o harkonnenské osady či fremenské síče, jako spíše o těžební vozidla. To oproti základní hře představuje nový zážitek a zejména Atreida to vede k agresivnějšímu postupu. Na druhou stranu budete při větším důrazu na imperiální akce odměněni novými bojovníky a plavidly, která mohou zase sehrát rozhodující úlohu v tom, jak válka o Arrakis nakonec dopadne.
Jestliže vás základní hra Duna: Válka o Arrakis neoslovila, Kosmická gilda váš názor téměř jistě nezmění. Pokud se vám naopak líbila, určitě toto rozšíření oceníte, zejména když už máte za sebou více partií a začne se vám zdát, že už jste vyzkoušeli všechno. Právě snaha otestovat nové postupy a strategie může být tím pravým herním kořením, které vám dopomůže k dalším nezapomenutelným chvílím nad touto podařenou válečnou hrou.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Hra o Truny FFG (karetni hra - add-ons; zabalena)
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 11 dnů