Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Shark | 14.12.2024 | 7
Na korálových útesech se to jen hemží tvory nejrůznějších druhů, velikostí, barev a chutí. Tu poslední kategorii si dobře zapamatujte, protože bez dostatku potravy se prostě prosperovat nedá. Samozřejmě to chce i dostatek prostoru a minimum znečištění, nějaké ty peníze, vyhnout se dopadu negativních události…
A právě zážitek z toho, že před vašima očima se na herním stole začne psát historie jednoho takového atolu, nám přináší stejnojmenná hra Jana Štěpánka, vítěze prvního ročníku autorské soutěže Den deskovek.
Základním a nejmarkantnějším herním komponentem jsou karty. Na první pohled jejich velikost zase až tak nepřekvapí, ale jakmile si uvědomíte, jakým způsobem se vykládají, začnete k nim mít patřičný respekt. Dále se ve hře vyskytují tři zdroje: peníze, plankton a šupiny, několik typů žetonů a ukazatelů a deska s přehledem kol.
První druh karet představují karty korálů. Každá z nich stojí právě 2 mince, a kromě určitého efektu obsahuje dvě až čtyři kolonie korálů, jež potřebují k životu obyvatelé atolu. Efekty poskytované korály mohou být jednorázové (dostanete je v momentě koupě karty), trvalé (například slevy při nákupu určitých živočichů), bodovací (uplatní se na konci hry) nebo akční (používají se jako akce, viz dále). V nabídce máte vždy šest karet korálů a po jejich získání se vykládají tak, aby se diagonálně dotýkaly dalších korálů (minimálně jednoho). Velké nebezpečí pro korály však představuje znečištění. Jakmile se na kartě korálu ocitne jeho žeton, přestává být text na kartě v platnosti, ale jejich „netextové“ schopnosti (počet kolonií a podíl na produkci planktonu) zůstává beze změn.
Volná místa ve schématu tvořeném korály budou zaujímat ostatní živočichové. V konečném důsledku tedy bude váš atol připomínat šachovnici, kde se budou střídat koráli a jiní tvorové.
Ti se v zásadě dělí na dvě hlavní kategorie – ryby a ostatní (pro jednoduchost je nadále nazývejme „neryby“). Samotné ryby se dále člení na velké, střední a malé, zatímco mezi neryby patří nejrůznější korýši, hlavonožci, hvězdice nebo třeba plazi. Kromě ceny v penězích má každý živočich i požadavky na životní prostor, jinak řečeno počet kolonií korálů, které musí sousedit s jeho kartou, aby ji bylo možné zahrát. Takže například droboučký korýš nepotřebuje takovou kolonii žádnou, pro velkého bílého žraloka musíte nejprve vytvořit ve svém herním prostoru „okno“ ze čtyř karet korálů, jejichž strany vykazují čtyři kolonie korálů. V nabídce se vždy nachází šest karet živočichů tvořených kombinací malých ryb, středních ryb a/nebo neryb, stejně jako dvě velké ryby.
Třetí druh karet představují karty událostí, jež modifikují v určitých kolech herní pravidla, ale ty pro první partie potřebovat nebudete. Dále v krabici naleznete žetony planktonu, šupin, symbiotických vztahů, korálových kolonií, lovu, popularity (vítězných bodů), stejně jako kartonové ukazatele hojnosti jednotlivých druhů, dřevěné ukazatele náhody a dřevěné mince.
Partie Atolu probíhá po dobu čtyři kol, přičemž každé má dvě, resp. tři fáze. Hlavní dění se bude odehrávat v akční fázi, kdy se budete postupně střídat v tazích, dokud všichni nepasujete. Ve svém tahu můžete provést právě jednu akci, přičemž některé lze provádět opakovaně, zatímco další jsou omezeny na jednu za kolo pro každého hráče.
První dvě akce jsme už v podstatě zmínili, jedná se o nákup karet korálů a živočichů, přičemž jejich nabídka se ihned doplňuje.
Jakmile se váš atol rozroste, začne nabývat na významu akce krmení, a právě v jejím využívání spočívá asi největší kouzlo hry. Každý živočich začíná na nejnižším stupni hojnosti a může postoupit až o dvě úrovně, přičemž vyšší úroveň zpravidla znamená více vítězných bodů na konci hry. Ale bez patřičné potravy to nepůjde. Obyvatelé atolu mají proto na svých kartách uvedeno, jakým způsobem lze jejich hojnost zvýšit. To se provádí zaplacením uvedené ceny a umístěním fialové kostičky únavy, která značí, že danou akci nelze znovu provést, dokud na kartě tato kostička leží.
Drobní tvorečci jako mořští koníci nepotřebují žádné herní zdroje – stačí na ně umístit kostičku únavy, zatímco velké množství býložravých živočichů vyžaduje plankton. A nakonec jsou zde dravci, u kterých je pro zvýšení jejich hojnosti vyžadováno, aby se hojnost patřičného druhu živočichů naopak snížila (v případě, že by mělo dojít k poklesu z nejnižší úrovně, daný živočich vymře a jeho karta se odstraní). A to budete nakonec dělat docela rádi. Ptáte se proč? Inu, pokaždé, když u nějakého živočicha dosáhnete nejvyššího stupně hojnosti, dostanete podle druhu odměnu 1–3 šupiny, které fungují jako náhrada mincí i planktonu. A protože k dalším mincím a planktonu se standardně dostanete pouze tehdy, když pasujete, resp. na konci kola ve fázi obnovy, představují pro vás šupiny nejsnáze dostupný zdroj, pokud chcete provádět během akční fáze rozsáhlejší nákupy karet.
Krmení mohou ozvláštnit některé speciální schopnosti živočichů a další efekty. Určitě věnujte pozornost „symbióze“ (červenému srdíčku). Tvorové v tomto vztahu mají totiž nezanedbatelnou výhodu: jakmile stoupne hojnost jednoho, automaticky (tedy bez akce a zdarma) se zvýší i hojnost druhého. Pomocí dvou akcí lze během jednoho kola šikovně zvýšit hojnost dvou živočichů o 2 úrovně u každého, a tedy získat šupinové bonusy od obou.
Další možnost představuje „imaginární lov“ v atolech ostatních hráčů. K tomu slouží žeton lovu, který můžete jednou za kolo aktivovat (otočit žralokem dolů) a zvýšit si hojnost u svého živočicha vyžadujícího snížení populace jiného tvora, kterého má ve svém atolu někdo jiný. Hojnost loveného se však fakticky nesnižuje, takže dotyčný hráč o nic nepřichází. Před touto hrozbou naopak chrání schopnost „úkryt“, jež znemožňuje cizí lov konkrétního živočicha.
Poslední schopností z tohoto ranku se jmenuje „řasy“ a vyžaduje součinnost živočicha s touto schopností a vhodného korálu ve stejném atolu. Daného živočicha je pak možné krmit pomocí akce korálu (a pomocí krmící akce živočicha je ho možné ve stejném kole dovést až na nejvyšší stupeň hojnosti).
Tím jsem se dostal k tomu, že dalším typem možných akcí jsou akce karet korálů. Hned počáteční karta korálu vám dovoluje odstranit kostičku únavy z jiné karty (kromě korálů), tedy za předpokladu, že tento korál nejprve zbavíte znečištění. Další akce vám například umožňují získat přímo popularitu (vítězné body) výměnou za jiné zdroje.
Poslední akce, již můžete provádět libovolně často, pokud za ni dokážete zaplatit, je nárůst kolonie korálu. V praxi zaplatíte dva žetony planktonu a na hranu některé své karty korálu, jež neobsahuje žádnou kolonii, umístíte její žeton. Tím se daná karta stává univerzálnější a zvyšuje vám šanci na vyšší produkci planktonu.
Následující tři akce je vám dovoleno udělat pouze jednou za kolo. Čištění vody zbaví za 1 minci váš atol až 2 žetonů znečištění, prodej řas vám umožní měnit plankton za peníze v poměru 4:1 a konečně přemnožení sinic přináší 2 žetony planktonu za každý přidaný žeton znečištění (na každé kartě korálu může být pouze jeden).
Jakmile všichni pasují, nastává fáze obnovy. Samotné pasování obsahuje také taktické prvky, protože čím dříve pasujete, tím více bonusových zdrojů dostanete. Poté se musíte rozhodnout, zda na svém atolu necháte řádit turisty nebo vědce. První možnost s sebou nese více peněz, ale také znečištění (obojí se postupně zvyšuje). Vědci sice znečištění nezpůsobují, ale zase mají hlouběji do kapsy, a navíc pokud jste v daném kole provedli čištění vody, jinou možnost ani nemáte. Dále se odstraní kostičky únavy ze všech karet, obmění se nabídka karet korálů a živočichů kromě velkých ryb, a nakonec získáte v závislosti na počtu kolonií ve svém atolu žetony planktonu.
Po čtvrtém kole fáze obnovy nenásleduje, místo toho se provede závěrečné bodování. Vítězné body získáte za stupně hojnosti svých živočichů, bodovací efekty karet korálů a některých živočichů, za perly nashromážděné během partie, zbylé šupiny a nakonec si případně odečtete body za zbývající znečištění.
Tato varianta je přesně tím, co název napovídá. V průběhu hry se otočí tři speciální karty, jež ovlivní průběh následujícího kola. Jedná se jak o okamžitý dopad, tak o dlouhodobé působení. Událost se odhaluje v samostatné fázi mezi fází akcí a fází obnovy. Zejména bych upozornil na „Agresivní chování“. V jeho důsledku můžete totiž lovit v cizích atolech „natvrdo“ a vedle snížení hojnosti navíc přidáte na kořist kostičku únavy, čímž opětovné zvýšení její hojnosti dokážete pěkně zkomplikovat. Nemluvě o tom, pokud máte ve hře hada vodnáře dvoubarvého, jenž pro lovy u soupeřů nepotřebuje žeton lovu.
Atol je vizuálně nádherná hra. I když se vám nepovede vyhrát, můžete se kochat působivými ilustracemi, jež dohromady vytváří barvitou mozaiku, na kterou je radost pohledět. A tato mozaika není samoúčelná, ale v rámci možností věrně simuluje fungování ekosystému korálových útesů.
Hra má navíc velmi zdařilý mechanismus rostoucího počtu činností za kolo v průběhu času, jako například 51st State, Mars: Teraformace či nejnověji Čajová zahrada. Zatímco v prvním kole dojde zpravidla na 3 až 5 akcí, ve čtvrtém není nic neobvyklého, když přijdete na řadu třeba dvacetkrát. Souvisí to s narůstajícím počtem karet a jejich vzájemnou synergií. Zde hrají právě velkou úlohu draví živočichové, protože pokud je šikovně využijete, můžete se dočkat hojné sklizně šupin (mimochodem, tyto žetony někteří hráči považovali za mušle či ploutve). Když to navíc zkombinujete se symbiózou, dokážete se během jednoho kola propracovat až ke žralokovi s cenou 7 mincí. A ta čtyři kola jsou právě tak akorát, abyste na jednu stranu neměli pocit, že jste toho stihli málo, a zároveň jste nehráli nekonečně dlouho. Jedna partie sama o sobě zabere udávaných 90 minut, i pokud budete hrát jenom ve dvou. Připravte si rovněž dostatečně velký herní prostor, zejména v plném počtu hráčů – pořádný stůl, nebo si raději rovnou sedněte na koberec.
Přestože hra vypadá i funguje velmi dobře, i tak existuje několik věcí, které by šlo ještě vylepšit. Asi nejhůře v tomto ohledu dopadla deska přehledu kol. Začněme faktickou chybou, kdy se ve dvou řádcích tabulky produkce planktonu objevuje stejná hodnota (20), přičemž patrně správné by bylo rozmezí v předposledním řádku „15–19“. Dále by bylo podle mého názoru lepší prohodit údaje v tabulce kol, přičemž první by byly bonusy za pasování a až pod nimi příjem za vědce a turisty. A konečně velmi postrádám tabulku šupinových bonusů za dosažení nejvyššího stupně hojnosti, která se objevuje pouze v pravidlech a zejména začínající hráči na ně proto zapomínají.
Kladně hodnotím přehledovou kartu, která má v této hře i praktické využití, protože se na ní kostičkami označují použité akce povolené jednou za kolo. Zde by ale také velmi pomohlo, kdyby u akce nárůst kolonie korálů byla uvedena i cena v planktonu. Vzhledem k tradiční vstřícnosti Albi však není vyloučeno, že nakonec vyjde aktualizovaná verze desky či přehledové karty ve formě přelepky či dokonce tištěného komponentu.
Co se týče vzhledu karet, na tomto místě bych měl připomínku k živočichům, u nichž se liší postup na úrovních hojnosti mezi první a druhou, resp. druhou a třetí. Řada hráčů měla pocit, že první údaj znamená přechod z hypotetické nulté úrovně na první a druhý z první na druhou. Opět to není věc, která by představovala nepřekonatelnou překážku, ale šlo to přece jen udělat lépe.
Na některých kartách vyvolává otázku i práce se symbiózou. Zatímco na jednom korálu a rejnokovi sibě skvrnité tento symbol znamená dle všeho vztah, na jiném korálu může indikovat konkrétní zvíře s touto schopností.
Při mých hrách se občas objevila otázka, zda by nebylo lepší při lovech v cizích atolech působit přímo snižování hojnosti. Sám jsem na to neměl dlouho jednotný názor: na jedné straně větší interakce mezi hráči, na druhé straně možnost systematicky brzdit jednoho konkrétního hráče, nebo naopak při nevhodném použití rozjetí „šupinové sklizně“ napadeného hráče. Nakonec jsem verzi v pravidlech přijal za svou, i když možná by stálo za zvážení ponechat jeden faktický lov za kolo jako variantu (samozřejmě pokud by s ní všichni hráči dopředu souhlasili).
Atol pro mě představuje jedno z nejpříjemnějších herních překvapení tohoto roku. Se hrou jsem se seznámil na letošním Essenu, pravidla jsem se souhrou náhod naučil za jeden večer a od prvního předvádění přes vlastní hraní tuto hru stále ještě nově objevuji. Práce, kterou odvedl autor a vývojový tým vydavatelství Albi, se každopádně vyplatila a díky ní máme k dispozici hru, která zaujme nejednu herní skupinu bez ohledu na její úroveň. Dobrodružství pod mořskou hladinou čeká, až se do něj pustíte. Tak se nenechte přemlouvat.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Scythe metal mechs 4 sady + silicon base snap
Akt. cena: 227 €
Končí za: 12 dnů