Kurz architektury na cesty

Autor: Karotkaa | 3.5.2022 | 2

„Když o tom dokážeš snít, dokážeš to udělat.“
– Walt Disney

Malá nenápadná krabička schovaná kdesi v koutě nabízí kurz architektury ve snovém světě Oniverse za pár korun. Hra Castellion je čtvrtou hrou z tohoto univerza, která nabízí primárně solitérní zážitek, ale je možné si ji zahrát i ve dvou. V této hře se stanete stavitelem hradu na obranu proti snovým monstrům, která vyzkouší vaše stavitelské schopnosti hned třikrát. 

Hry z této série mají několik společných rysů, které z nich dělají nádherné kousky pro sběratele. Hru má na svědomí Shadi Torbey ve spolupráci s vydavatelstvím Z-Man Games. Českou verzi byste bohužel na českém trhu hledali marně.

Parta hic – obsah balení

Celá hra je laděná do krásně žluté barvy a přenese vás do snového světa, který na vás dýchne hned po nadzvednutí horního víka. Okamžitě si všimnete člena frakce Pyro, kterého máte možnost vidět skrze hradby obrovského hradu. Vzhledem k tomu, že se nacházíte ve snovém světě, můžete odkrývat jednu vrstvu za druhou. Nahlédnete tedy za mohutné hradby a vidíte další členy frakcí v jednotlivých stavbách. Proč nepokračovat dál v odkrývání vrstev. Ponoříte se ještě hlouběji do snu a čeká vás nádherný pohled na celou partu pomocníků hluboko uvnitř hradních budov.

Privátní: odkrývání obshau.jpg
Ukázka třech kroků odkrývání obsahu a obrazu, který se vám naskytne.

Zpracování komponent

V malé čtvercové krabičce naleznete velkou spoustu komponent se zajímavou snovou grafikou laděnou do tématu stavby hradu na obranu proti monstrům. Vše je uloženo ve funkčním insertu a příprava hry je tedy velice snadná. Pravidla jsou strukturována do sekcí s postupným přidáváním nových prvků k základním pravidlům. Pokud znáte jakoukoliv hru z této série, budou vám pravidla nejspíš poměrně povědomá a hrát začnete během okamžiku.

Privátní: Insert1.jpg
Komponenty uložené v insertu v krabici
Přehled komponent
Ukázka všech komponent hezky pohromadě

 

Kartonové stavební dílky jsou barevně odlišeny z rubové strany s ohledem na použití. Barevná kombinace byla zvolena velice dobře s ohledem na žlutou barvou na přední straně. Dílky nejsou nijak veliké ani titěrné a velice dobře se s nimi pracuje při stavbě hradu.

Ukázka stavebních dílků ze hry
Ukázka stavebních dílků ze hry

 

Karty hrozeb jsou barevně odlišeny dle obtížnosti hry, pro kterou jsou použity. Graficky nijak nevyniknou a jediné, čeho si po chvíli budete všímat, je spodní část s informací o požadavcích na budovy postavené v hradu na obranu proti dané hrozbě.

Privátní: Karty hroze1.jpg
Karty hrozeb rozdělené dle úrovní

 

Posledním komponentem je figurka ducha. Herně moc využití nemá, ale její zpracování je úchvatné. Přijde mi, jako by se potutelně smála a zároveň z ní vyzařoval strašidelný pohled. Pokud máte děti, stane se nejčastěji vyhledávanou figurkou v celé vaší sbírce. Touha mít u sebe danou figurku se násobí s počtem titulů z této série.

Privátní: Duch1.jpg
Malý rozzuřený býček – figurka

Takhle rychle hotový jsem ještě nebyl – příprava hry

Tato část je až kupodivu velice snadná. Vezmete sadu dílků s modrým pozadím a vyložíte je na stůl. To samé uděláte s těmi co mají růžovou zadní stranu. Připravíte sadu karet hrozeb dle vybrané úrovně, a pokud nezvolíte některou z úprav obtížnosti (např. figurka ducha), máte vše hotovo. Nyní se můžete vrhnout na stavbu obranných budov svého hradu a následné překonávání výzev představovaných třemi hrozbami.

Privátní: Příprava.jpg
Připravená hra pro obtížnost Architekt s částí postaveného hradu

Trnitá je cesta ke hvězdám – průběh hry

Hra Castellion má velice jednoduchá pravidla, ale cesta k vítězství je často dosti složitá.

  1. Ve svém tahu otočíte dílek s:
    • modrou rubovou stranou – bezpečné dílky, na nichž se nevyskytují symboly hodin
    • růžovou rubovou stranou – běžné dílky s pomocníky i hodinami
    • fialovou rubovou stranou – rozšíření určené pro nejvyšší obtížnost
  2. Přiložíte/odhodíte dílek: Dílky s pomocníky můžete přiložit k ostatním ve vašem hradu nebo odhodit na odhazovací hromádku a spustit speciální akci odpovídající frakci na dílku (neplatí u obtížnosti Stavitel).
    • Přiložení: Nejnižší řada hradu nemá žádná omezení. Pomocníci v dalších řadách nesmí ortogonálně sousedit s dílkem se stejným tvarem kolem pomocníka (trojúhelník, kolečko, čtverec).
      • Stavba budovy: budovy jsou tvořeny čtyřmi pomocníky ze stejné frakce vedle sebe (obranný val), nad sebou (obranná věž), nebo poskládanými do čtverce (bašta). Budova je postavena a funkční jen v případě, že žádný z jejich dílku nesousedí ortogonálně s jiným (pátým) dílkem stejné frakce. Každá budova vám propůjčuje určité bonusy (platí jen u nejvyšší obtížnosti – viz níže). 
    • Odhození: Máte možnost využít akci odpovídající frakce pomocníka na odhozeném dílku (viz níže). 
      • Hodiny se umísťují na kartu hrozby (dílek s černým okrajem je nutné umístit), kterou spustí, pokud jich je na kartě požadované množství. Druhou možností je odhození žetonu hodin (není možné u obtížnosti Stavitel) na odhazovací hromádku. Cenou za odhození je zničení 4 dílků ve vašem hradu.
    • Dílky z rozšíření s fialovou rubovou stranou se přikládají/odhazují stejně jako dílky s pomocníky. Hra obsahuje pouze požadavek na přítomnost určitého množství těchto dílků při spuštění každé úrovně hrozby.
  3. Spuštění hrozby:
    • Jakmile se na kartě hrozby ocitne počet dílků s hodinami odpovídající požadavku karty, je daná hrozba spuštěna a musíte zkontrolovat, zda váš hrad obsahuje předepsaný počet budov. Pokud podmínky splníte, pokračujete ve hře. V případě, že podmínky nesplníte, hra pro vás končí. Výjimkou je nejvyšší obtížnost, kde v případě nesplnění podmínky dojde pouze ke zničení určitého množství dílků ve vašem hradu. Pokud máte pokračovat ve hře, musíte mít poté stále zaplněnu alespoň základní řadu hradu.
Privátní: OK stavba.jpg
Ukázka postavené bašty a věže v hradu
Privátní: NOK stavba.jpg
Ukázka dvou špatně umístěných dílků (základna tvořená 6 spodními dílky nemá pravidla pro umístění dílků)
Privátní: Spuštění hrozby.jpg
Ukázka hodin umístěných na kartě hrozby: ta by v tuto chvíli byla spuštěna.

Architektem za pár minut  – atmosféra

Castellion je velice zajímavá hra, která vám poskytne jedinečný herní zážitek plný radosti, smutku i překvapení. Každá hra je jako na houpačce. Pokud máte chvíli pocit, že jde vše jak po másle, brzy budete na cestě ze strmého srázu. Castellion budete buď nenávidět nebo milovat. 

Jednotlivé úrovně (obtížnosti) jsou dostatečně odlišné na to, aby si každý našel svůj šálek kávy, a navíc máte možnost ozvláštnit si herní zážitek přidáním doplňkových prvků. Náhoda je zde relativně vysoká, ale vždy tu je možnost ji alespoň částečně naklonit na svou stranu. Jedinou výjimkou je nejnižší obtížnost, kterou lze brát spíše jako „tutoriál“. Ta pravá hra přijde až s vyšší úrovní obtížnosti.

Drobnou vadou na kráse je znovuhratelnost. Po pár hrách budete mít pocit, že stále děláte to samé a nic moc nového nevymýšlíte. V tu chvíli je vhodné hru uklidit do regálu a po pár měsících ji opět vyložit na stůl. Tak se vám neomrzí.

Ve hrách ze série Oniverse je běžným obsahem několik rozšíření základní hry, která mění obtížnost, herní styl a herní dobu. U hry Castellion autor zvolil variantu tří úrovní obtížností, kdy každá poskytuje jiný herní zážitek převážně z pohledu práce s náhodou:

  1. Stavitel: Tato obtížnost nepracuje se speciálními schopnostmi postav a na herním zážitku je to velmi znát. Ačkoliv máte teoreticky dostatek času na stavbu obranného valu hradu (každá hrozba vyžaduje pět dílků s hodinami), nestihnete připravit obranu ani proti té první. Pokud máte štěstí jako já, bude hra za vámi během pár minut. Mezi 84 dílky je pouhých 12 dílků s hodinami, přesto jsem schopen jich vytáhnout pět během prvních patnácti tažených. Bez možnosti, jakkoliv ovlivnit náhodný prvek otáčení jednotlivých dílků jste odkázáni pouze na štěstí v otáčení a umísťování dílků. Máte přehled o požadavcích jednotlivých hrozeb, ale nemáte žádnou kontrolu nad dílky, které otočíte. Můžete je jen přiložit, či odhodit. První hrozba vyžaduje od každého typu budovy jednu, což není na začátku hry nijak jednoduchý úkol. K tomu je třeba mít hotovou základnu samotného hradu, která je tvořena spodními 6 dílky. Pokud nesplníte požadavky první hrozby, ve hře končíte. Během chvíle budete ze hry otrávení a zkazíte si zážitek dříve, nežli ji vůbec poznáte.
  2. Architekt: Druhá obtížnost je mnohem zajímavější, a to i v kooperativním režimu – tou doporučuji začít. Do hry vstupují vlastnosti jednotlivých frakcí, které přijdou často vhod a umožní vám přestavovat samotný hrad, prodloužit dobu před spuštěním hrozby a pracovat s náhodou při otáčení dílků. S chameleonem (zelená frakce) máte možnost vracet do hry dříve vyhozené dílky. Jde o jednu z mých oblíbených vlastností frakcí. Tento drobný přídavek v podobě schopností přidá do hry taktický prvek a hloubku. Na zážitku je to velmi znát. Požadavky všech tří hrozeb znáte již od začátku a nic nebrání včas se připravit na jednotlivá monstra. Času na přípravu je méně, ale možnost odhození dílku s hodinami za cenu zničení části vlastního hradu může přidat špetku času. Okamžik zúčtování s aktuální hrozbou je tedy nejen ve vašich rukou (náhodné tažení dílků), ale i na vašem rozhodnutí (možnost odhození dílku hodin). Menší problém může nastat díky náhodnému výběru druhé a třetí hrozby. Jedna z hrozeb tak může vyžadovat třeba po dvou budovách dvou různých typů a třetí pak šest budov stejného typu. Pokud budete mít smůlu, nebude ta třetí požadovat ani jednu budovu shodného typu jako druhá hrozba a hra se výrazně zkomplikuje. Dílků v nabídce je již málo a prakticky kompletní přestavba celého hradu není moc reálná. Zážitek ze hry to však nijak nesníží, jen vás to vybudí k lepšímu výkonu v další hře. Hru si můžete příjemně změnit použitím ducha a zvolením varianty stavby vězení. Jedná se o mou oblíbenou variantu. Hra je zpočátku o něco těžší, neboť musíte dostavět vězení před příchodem první hrozby, ale ten zážitek za to stojí. Je nádhera sledovat, jak se kolem ducha postupně uzavírá cesta ven z kobky a vzrůstá napětí před blížící se první hrozbou, zatímco kobka ani hrad stále nejsou kompletní. 
  3. Geniální architekt: Nejtěžší obtížnost je za mne tou nejzajímavější, pokud hraji sám a hledám opravdovou výzvu. Od začátku hry jsou hrozby zakryté a vám nezbývá než co nejrychleji odhalit jejich podstatu. Pro odhalení hrozby musíte postavit věž, neboli mít již postavenou část hradu. Při otáčení karty hrozby budete napjatí, co se na druhé straně karty skrývá. Mělo vše, co jsem doposud vytvořil, smysl, nebo musím urychleně připravit jiné stavby na obranu? Vždy je potřeba jen jeden typ budovy v počtu 2, 3 nebo 5 kusů, a to dle stupně hrozby. Máte tedy velkou šanci uspět. Drobný zádrhel s různými požadavky na typ budov napříč hrozbami ve hře je tu přítomen stejně jako u předchozí obtížnosti. Zde však neprohrajete hru, pokud požadavky na budovy nesplníte. Namísto toho hrozba (nestvůra) zdemoluje váš hrad jak uragán. Máte-li však i po této destrukci kompletní základy hradu (spodní řada se 6 dílky), pokračujete ve hře a můžete stavět od píky – teď již samozřejmě lepší a odolnější variantu hradu. Vlastnosti některých budov můžete využít pro zmírnění dopadu hrozivého útoku. V případě pocitu, že výzva je stále nedostatečná, můžete přidat variantu s duchem a vyzkoušet své opravdové schopnosti a porci štěstí.

Doporučení

Nejnižší obtížnost doporučuji vynechat a rovnou skočit do té druhé. Vyhnete se tak případné frustraci a zklamání ze hry. Drobným zjemněním je úprava pravidel, kdy přidáte způsob vyhodnocení hrozeb z nejvyšší obtížnosti. Hra neskončí dřív, než vůbec začala, a vy stále máte šanci vyhrát.

Pokud plánujete hrát ve dvou, je vhodné promyslet si, jaká dvojice jste. Hra má tendenci trpět na alfa hráče a na případné nervóznější typy, kteří mají pocit, že druhá strana udělala chybu a způsobila prohru. Jedná se o klidnou snovou hru a s tím je třeba ke hře přistupovat.

Při hraní s dětmi nic nebrání tomu vzít si hrozby dle vlastního výběru a celou hru zpříjemnit všem. Děti budou mtí radost ze stavby hradu a u vyšších úrovní z efektů, kdy odbourávají jednotlivé části stavby a horní dílky se sesouvají dolů.

Hodnocení

 

Plusy: 

  • Herní doba
  • Grafické zpracování
  • Kvalita komponent
  • Herní zážitek
  • Doba přípravy

Mínusy:

  • Znovuhratelnost
  • Nejnižší obtížnost
  • Minimální využití figurky ducha
  • Úklid hry – rozdělení dle barev zadních stran

Shrnutí

Castellion je jedna z mých oblíbených solitérních her. Užijete si ji i při hraní s dětmi, kdy se pobavíte i poškorpíte zároveň. Jen je třeba hru dávkovat po menších porcích, aby nedošlo k přesycení. Pro fanoušky série se samozřejmě jedná o „must have“ hru.

Nejedná se sice o nejlepší kousek ze série, ale stále může nabídnout nevšední zážitek. Důležité je si jen dobře zvolit obtížnost a variantu.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas